[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 22:04


Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 22:58

Pallatin schreef:
Spenk schreef:
Rambo fly protector?


Die is als model toch exact hetzelfde als de bug buster? Alleen andere stof? Ben bang dat ik dan hetzelfde probleem heb…

Nee valt ruimer bij de borst en heeft V sluiting. Je hebt ook een variant met disc sluiting die valt smal. De bug buster trok bij mijn paard op de schoft en borst. De protector niet.

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 07:10

De rambo fly protector valt echt wel ruim bij de borst en schoft. Wel fijne vliegendeken ook qua materiaal

Pallatin

Berichten: 2511
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 11:37

fransje23 schreef:
Een deken met een vaste hals?
Ik heb een vliegendeken van Weatherbeeta met vaste hals en bij de schoft zit niet zo een dikke naad met een stuk elastisch materiaal.

Deze heb ik maar die heeft niet echt een buikflap. Deken komt wel bij elkaar onder de buik.

https://www.dochorse.nl/weatherbeeta-vliegendeken-comfitec-airflow.html


Hij heeft geen hals ‘nodig’ maar omdat er dan idd vaak geen naar over de schoft loopt vind ik het wel een optie deze deken. Het is wel jammer dat er niet echt een buikflap aan zit. Zit er in deze genoeg overlap? Heb wel een buikig paard. Dan zou ik nog iets met klittenband kunnen fabriceren :D

Pallatin

Berichten: 2511
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 11:43

Spenk schreef:
Pallatin"
[quote="Spenk schreef:
Rambo fly protector?


Die is als model toch exact hetzelfde als de bug buster? Alleen andere stof? Ben bang dat ik dan hetzelfde probleem heb…

Nee valt ruimer bij de borst en heeft V sluiting. Je hebt ook een variant met disc sluiting die valt smal. De bug buster trok bij mijn paard op de schoft en borst. De protector niet.[/quote]
Wat stom, heb idd helemaal niet aan de sluiting gedacht; die is idd anders bij de amigo. Die wugs hebben ook een v sluiting en dat is voor mijn paard idd beter. Ik dacht eerst nog dat ik misschien een vliegendeken een maatje kleiner moest hebben omdat ie wat naar achter trekt na verloop van tijd maar maat lijkt me wel goed toch?
Afbeelding

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:10

Lijkt me veel te lang :)

Hij moet echt stoppen bij de staartaanzet dat de billen uitsteken.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:42

Echt te groot, ook om de hals, nu heb je ook een groot stuk schouder eruit steken en dat is niet comfy. Het beperkt de beweging van de voorbenen.

Pallatin

Berichten: 2511
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:46

Spenk schreef:
Lijkt me veel te lang :)

Hij moet echt stoppen bij de staartaanzet dat de billen uitsteken.

Ik twijfelde al….klopt mijn gevoel dat ie te groot was toch…stomme is wel dat dan die foto’s eigenlijk een verkeerd beeld geven van hoe het hoort te zitten want bij mijn paard zit het qua lengte exact zoals op de foto:
https://www.dochorse.nl/rambo-vliegende ... ector.html

Is deze dan ook te groot voor dit paard?

En super bedankt jullie allemaal voor het advies en het meedenken :j

De amigo gaat iig weg…. :') Mocht iemand nog zo’n deken zoeken in 205 :')

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:16

Klopt hoor die is ook te groot. Zou je paard even meten dan weet je de maat.

Mijn paard liep jaren met 198 rond tot ik ook erop gewezen werd dekens vaak tr groot zijn. Nu keurig 190 :))

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 19:08

Door jullie de Rambo protector besteld en de Amigo BugBuster gaat terug. Mijn paard heeft wat schoft irritatie van een amigo 0 Grams regendeken met die T-sluitingen dus dat risico ga ik niet weer nemen. Terwijl Bucas hem echt perfect zit op de schoft (ook rechte sluiting)

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:16

Waarom ben je dan niet voor de buzz off gegaan?

Pallatin

Berichten: 2511
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:49

Spenk schreef:
Klopt hoor die is ook te groot. Zou je paard even meten dan weet je de maat.

Mijn paard liep jaren met 198 rond tot ik ook erop gewezen werd dekens vaak tr groot zijn. Nu keurig 190 :))


Nou….heb net mijn paard eens kennis laten maken met een rolmaat en idd: ik kom van midden borst tot uiterste rand bil op zo’n 1.96 dus idd, ookal heeft hij een schoftmaat van 1.73; 205 is te groot en we gaan naar een deken zoeken in 1.98….ik twijfel wel enorm of ik weer voor horseware moet gaan…of dat qua pasvorm van een vliegendeken wel de juiste zet is….ookal ben ik qua regendeken/ winterdeken echt fan… :')

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 23:09

RianneH schreef:
Waarom ben je dan niet voor de buzz off gegaan?

Goede vraag, omdat die warmer blijkt te zijn/worden onder de deken, en omdat de buik flap niet goed blijft zitten, de singels gaan er naast en bij Horseware zit dat goed vast met klittenband als wel geleiders.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 00:52

Capriootje schreef:
Ik vind zelf de halsaansluiting met klittenband óp de deken ipv de ringen binnen in tegen de hals aan fijner. Vooral 1 die geschoren word krijgt daar ook kale plekken van als die de hals langere tijd op heeft ‘s winters. En ik vind ze dus ruimer vallen aan de voorkant wat voor mijn paarden beter matcht met hun bouw en schouders.


Deze mening deel ik ook ja. Ik vind de klittenband sluiting bij de hals fijner bij de Supreme en ik vind ze ook wat ruimer vallen aan de voorkant :j
Ik heb zowel de Rambo Original als de Supreme, maar heb nu ook besloten om de Originals te verkopen. Ikzelf zou dus voor de Supreme gaan, maar het hangt natuurlijk vooral af van de pasvorm op je paard.

Pallatin

Berichten: 2511
Geregistreerd: 30-05-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:27

Ik doe nogmaals een beroep op jullie expertise :D
Voor de Fries van mijn stalgenootje zoek ik een vliegendeken zonder sluiting of gespen op de borst. Dit ivm een wond die heeft opgelopen en bedekt moet blijven maar gespen en randjes schuren precies op die plek. Dus iets wat over het hoofd gaat zou ideaal zijn of anders met gespen aan de zijkant. Hopelijk hebben jullie de gouden tip want we kunnen niks vinden en het wordt nu echt te warm voor een ‘gewone’ deken.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:49

Pallatin schreef:
Ik doe nogmaals een beroep op jullie expertise :D
Voor de Fries van mijn stalgenootje zoek ik een vliegendeken zonder sluiting of gespen op de borst. Dit ivm een wond die heeft opgelopen en bedekt moet blijven maar gespen en randjes schuren precies op die plek. Dus iets wat over het hoofd gaat zou ideaal zijn of anders met gespen aan de zijkant. Hopelijk hebben jullie de gouden tip want we kunnen niks vinden en het wordt nu echt te warm voor een ‘gewone’ deken.


Is een eczeemdeken een optie?
https://www.ej.nl/eczeemdeken-epplejeck-uv-protect_grijs_63648.html

Weet niet wat voor wond het is maar bij het destijds vuistgrote gat in de buik van mijn paard hielp Aluspray goed om vliegen etc uit de wind te houden.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:52

Zou een borstbeschermer niet beter werken? Of zit de wond niet aan de voorkant en begrijp ik je verkeerd.

Pallatin

Berichten: 2511
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:24

Veulen84 schreef:
Zou een borstbeschermer niet beter werken? Of zit de wond niet aan de voorkant en begrijp ik je verkeerd.


Nee hoor, je begrijpt het goed: de wond zit midden op de borst ter hoogte van waar vaak de gespen van een deken zitten. Hij heeft idd een borstbeschermer om nu maar voor eroverheen zoeken we een vliegendeken omdat hij anders aan het schuren slaat (dit staat dus los van de wond, alleen hebben z’n huidige dekens allemaal gespen precies waar de wond zit). Nu het geneest jeukt t ook meer en zit hij er aan :')
@ Fransje, is dit eentje zonder gespen? Ze is bij EJ geweest en deze deken werd haar afgeraden omdat hij samen met een andere ruin staat en de stof nogal kwetsbaar is?

https://www.ej.nl/eczeemdeken-qhp-fries ... 62272.html
Edit: zie nu deze….dit zou imo wel wat wezen, heb m even doorgestuurd naar dr

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:31

Pallatin schreef:
@ Fransje, is dit eentje zonder gespen? Ze is bij EJ geweest en deze deken werd haar afgeraden omdat hij samen met een andere ruin staat en de stof nogal kwetsbaar is?


Dit soort dekens zijn zonder gespen. Deze stof is vrij dun maar bij ons staan er paarden, ook speelse ruinen, gewoon mee in de kudde en dat houden ze goed. Als er echt een sloper bij staat weet ik het niet.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:59

Pallatin schreef:
Ik doe nogmaals een beroep op jullie expertise :D
Voor de Fries van mijn stalgenootje zoek ik een vliegendeken zonder sluiting of gespen op de borst. Dit ivm een wond die heeft opgelopen en bedekt moet blijven maar gespen en randjes schuren precies op die plek. Dus iets wat over het hoofd gaat zou ideaal zijn of anders met gespen aan de zijkant. Hopelijk hebben jullie de gouden tip want we kunnen niks vinden en het wordt nu echt te warm voor een ‘gewone’ deken.


Je zou deze closed front heavy duty vliegendeken kunnen bestellen: https://www.sstack.com/horse-fly-sheets ... 000006512/

Mijn paard heeft de rechtse al 6 jaar en de deken leeft nog steeds ondanks heavy duty ruinengedrag in kudde.

Wiwabalia

Berichten: 4698
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:43

Ik zie dat Lemieux een vliegendeken heeft, twijfwl nu of ik die binnenkort bestel of eentje van Amigo met waterdichte rug.

Weinig beschutting in de wei en soms had ze toch redelijke grote bulten van het prikken.

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:29

Ik heb net de Rambo protector binnen gekregen. Dat is echt wel even een verschil in kwaliteit :wow: de amigo bug buster is gewoon stof, de protector lijkt een soort staal draad maar dan heel licht. Hij is ook in zijn geheel minder zwaar dan de amigo en lijkt me veel minder warm ook. En de stof is veel steviger dus kan denk ik beter tegen een stootje

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:31

xSCWx schreef:
Ik heb net de Rambo protector binnen gekregen. Dat is echt wel even een verschil in kwaliteit :wow: de amigo bug buster is gewoon stof, de protector lijkt een soort staal draad maar dan heel licht. Hij is ook in zijn geheel minder zwaar dan de amigo en lijkt me veel minder warm ook. En de stof is veel steviger dus kan denk ik beter tegen een stootje

Ik noem het gekscherend altijd maar een maliënkolder. _O-

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:07

Protector is echt een fijne deken. Heb nu de sweet itch hoody besteld voor mijn merrie omdat ze zoooo kriebelig is op beestjes. Hopelijk helpt dat nog meer dan de protector. Sowieso heb ik nog de oude variant van de protector en die heeft niet echt een fijn sluitende buikflap.

Ik zag de vliegendeken van Lemieux ook voorbij komen vandaag. Ik zie hem nog nergens te koop, maar overweeg die wel voor mijn ruin. Vind mooie pasvorm bij de regendekens en dit lijkt hetzelfde.

Wiwabalia

Berichten: 4698
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:17

manzano schreef:
Protector is echt een fijne deken. Heb nu de sweet itch hoody besteld voor mijn merrie omdat ze zoooo kriebelig is op beestjes. Hopelijk helpt dat nog meer dan de protector. Sowieso heb ik nog de oude variant van de protector en die heeft niet echt een fijn sluitende buikflap.

Ik zag de vliegendeken van Lemieux ook voorbij komen vandaag. Ik zie hem nog nergens te koop, maar overweeg die wel voor mijn ruin. Vind mooie pasvorm bij de regendekens en dit lijkt hetzelfde.


De Arika heb ik als winterdeken, en die valt haar erg goed. Nergens drukken of schuren en bleef mooi recht liggen. Ze heeft nu een goedkope Amigo van 50 gram, ook speciaal voor de wei. Als deze kapot gaat dan is het prima. Maar de Arika blijft toch mijn favoriet.