[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23972
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:06

Dat is idd grote onzin. Een fleecelaag is alleen maar zwaarder en zou dat dus ook doen.

Celebi
Berichten: 3747
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:14

Blijf het bijzonder vinden dat het platleggen van de haren en het verhaal dat 0 grams daardoor alleen maar kouder maakt zo ingeburgerd zit. Werd er een paar weken geleden nog van beschuldigd mijn paard bijna te mishandelen met zo'n deken. :')

In principe is het gewoon een kwestie van isolatie met stilstaande lucht. Normaal zit er een laagje stilstaande lucht tussen de haren (welke met een nat geregende vacht of bij harde wind dus ook niet meer optimaal werkt) Met een deken heb je misschien iets minder lucht tussen de haren, maar dan heb je weer een extra laagje stilstaande lucht tussen de vacht en de deken in. Hoe goed de deken verder isoleert bepaald hoe warm het laagje lucht kan blijven. Paarden met een dikke vacht kunnen dus soms prima voldoende hebben aan 0 grams als deze de wind en regen goed weg houdt. Sommige paarden hebben dan iets meer warmte nodig in de vorm van vulling en sommige paarden staan pas comfortabel bij een hele dikke warme vulling. De paarden die met 0 grams vooruit kunnen zijn vaak de paarden die bij droog, koud weer prima zonder deken kunnen, maar met veel regen dat net niet redden. De paarden die snel aan de dikke dekens moeten zullen het niet alleen ter bescherming tegen de regen nodig hebben, maar het gewoon überhaupt al snel koud hebben in droog weer. Al is elk paard natuurlijk anders.

Spenk
Berichten: 21800
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:41

xDenies schreef:
Spenk schreef:
Ik denk dat je er goed aan doet om te beginnen met het opmeten van je paard om de juiste maat te bepalen.

Van voor op de borst tot de bil.

En dan kijken hoe breed de schouders en nek zijn om te kijken welk type deken je nodig bent.


Die foto heb ik toegevoegd en dus ook gemeten. Hoe kom ik anders aan die maten? :)

Ik vraag me af of je het goed gemeten hebt :o je moet stoppen halverwege de bil ongeveer. Maar alles kan natuurlijk! Alleen de paarden van 1,63 hier op stal zijn 187cm onderlengte en 190 cm onderlengte bij meten. Dus ik kijk wat gek aan tegen 195cm bij een pony van 1,48!

Lys_PPA

Berichten: 1349
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:55

manzano schreef:
Missch stomme vraag maar hoeveel scheelt bij bucas een big neck tov een normale variant. Is het echt enorm veel breder of maar een klein beetje?

Ik vond het verschil bij de bucas smartex rain meevallen tov normaal, maar past bij mijn paard net iets beter. Maar bij de smartex extra vind ik het verschil groot. Ik heb dus de rain en extra en die extra valt groter (naar mijn mening iets te groot bij mijn paard).

Haf_Woezel

Berichten: 461
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:58

Celebi schreef:
Blijf het bijzonder vinden dat het platleggen van de haren en het verhaal dat 0 grams daardoor alleen maar kouder maakt zo ingeburgerd zit. Werd er een paar weken geleden nog van beschuldigd mijn paard bijna te mishandelen met zo'n deken. :')

In principe is het gewoon een kwestie van isolatie met stilstaande lucht. Normaal zit er een laagje stilstaande lucht tussen de haren (welke met een nat geregende vacht of bij harde wind dus ook niet meer optimaal werkt) Met een deken heb je misschien iets minder lucht tussen de haren, maar dan heb je weer een extra laagje stilstaande lucht tussen de vacht en de deken in. Hoe goed de deken verder isoleert bepaald hoe warm het laagje lucht kan blijven. Paarden met een dikke vacht kunnen dus soms prima voldoende hebben aan 0 grams als deze de wind en regen goed weg houdt. Sommige paarden hebben dan iets meer warmte nodig in de vorm van vulling en sommige paarden staan pas comfortabel bij een hele dikke warme vulling. De paarden die met 0 grams vooruit kunnen zijn vaak de paarden die bij droog, koud weer prima zonder deken kunnen, maar met veel regen dat net niet redden. De paarden die snel aan de dikke dekens moeten zullen het niet alleen ter bescherming tegen de regen nodig hebben, maar het gewoon überhaupt al snel koud hebben in droog weer. Al is elk paard natuurlijk anders.


hier was ik dus ook aan het twijfelen, maandag m'n paarden een deken (0 gram ongevoerd) opgelegd, ze staan nu van 7u s'morgens tot 17u30 op de wei. het had de hele dag geregend.
Deken van m'n haf was nog droog van onder (is ook een rambo XL) maar zijn rug voelde wél koud toen ik onder zijn deken ging voelen.

Shet was volledig nat, deken was totaal niet waterdicht (EJ) en heb deze mogen retourneren voor een ander duurder merk.

maar toen ging ik hier dus ook over twijfelen omdat het effectief "koud" aanvoelde.
Laatst bijgewerkt door Haf_Woezel op 08-12-22 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:59

Deze ligt een stuk mooier inderdaad Saams, fijn!

Mijn merrie staat (stond ^) ) ook onder en 0-grams deken. Ze heeft bizar weinig vacht, maar is heel snel warm onder de deken. Daarnaast staat ze 's nachts op stal. Ze heeft de deken dus puur voor dagen waarop het maar door blijft regenen, omdat er in de winterwei geen/weinig beschutting is. Wel onbeperkt eten :)

Ik heb foto's van de sluiting van mijn kapotte deken naar Hypostore gemaild, zij gaan het voorleggen aan de leverancier. Ben heel benieuwd!

Celebi
Berichten: 3747
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 16:04

Als je paard koud aanvoelt kan het zijn dat de vacht heel goed isoleert. Even je vingers de vacht in duwen. Warm? Dan zit je goed. Als het daar ook koud voelt dan is je huidige 0 grams inderdaad waarschijnlijk te koud in de huidige temperaturen. Ik zeg het expres zo omdat elke 0 grams deken weer anders is.

manzano

Berichten: 23972
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 16:50

Lys_PPA schreef:
manzano schreef:
Missch stomme vraag maar hoeveel scheelt bij bucas een big neck tov een normale variant. Is het echt enorm veel breder of maar een klein beetje?

Ik vond het verschil bij de bucas smartex rain meevallen tov normaal, maar past bij mijn paard net iets beter. Maar bij de smartex extra vind ik het verschil groot. Ik heb dus de rain en extra en die extra valt groter (naar mijn mening iets te groot bij mijn paard).


Dank je wel! Kwestie van proberen dus maar.

Haf_Woezel

Berichten: 461
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 16:55

Celebi schreef:
Als je paard koud aanvoelt kan het zijn dat de vacht heel goed isoleert. Even je vingers de vacht in duwen. Warm? Dan zit je goed. Als het daar ook koud voelt dan is je huidige 0 grams inderdaad waarschijnlijk te koud in de huidige temperaturen. Ik zeg het expres zo omdat elke 0 grams deken weer anders is.


thx voor de tip die ga ik seffe proberen, ik heb nl. inderdaad alleen m'n hand OP zijn rug gelegd tussen zijn vacht en het deken in, verder niet "dieper" gevoeld.

fransje23

Berichten: 15401
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:11

Een vacht kan zo goed isoleren dat een laagje sneeuw erop blijft lopen liggen.

Ik voel meestal bij de basis van de oren, tussen de billen en oksels.
Plekken met weinig haar in ieder geval.
Als ik op haar billen voel kan dat best koel aanvoelen zonder dat mijn paard het koud heeft.

Sintara

Berichten: 7432
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:19

Ja maar onder een deken die het paard al een tijdje op heeft hoort het wel warm te voelen. Dat is een verschil met een bloot paard, tot aan de deken kan de warmte moeilijker weg.

Vanochtend vroeg had prinses mel het zomaar een tikje frisjes, nou had ik haar uit een sneeuw / regenbui geplukt met de voeten in de blub dus ik kan het dr niet kwalijk nemen. Ze at nog super goed enzo alleen bibberde ze heel lichtjes. Voor mijn eigen gevoel toch maar lekker onder een droge 100gramsdeken gezet :o

xDenies

Berichten: 13499
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:39

Nou fijn om te lezen dat het een broodje aap is :Y) Als het van stalgenoten hoort, op internet én op bokt leest. Top, had me ruim €40; gescheeld. Ik voelde me heel dom toen ik hem gekocht had, en nu voel ik me weer dom. Maar goed. Het is nu al omgeruild en de kosten zijn al betaald dus het zij zo. De 150g ligt binnenkort op de stoep.
Misschien dat ik hem dan voor volgend jaar alsnog koop, maarja we shall see.

Spenk schreef:
Ik vraag me af of je het goed gemeten hebt :o je moet stoppen halverwege de bil ongeveer. Maar alles kan natuurlijk! Alleen de paarden van 1,63 hier op stal zijn 187cm onderlengte en 190 cm onderlengte bij meten. Dus ik kijk wat gek aan tegen 195cm bij een pony van 1,48!


Ik heb het opgemeten met meerdere instructie voorbeelden. Het is inderdaad halverwege de bil en begonnen halverwege de borst zoals uitgelegd stond. Ik weet ook niet waar het vandaan komt, maar na 3x meten kon ik er toch niet heel veel anders van maken.

Ik laat het voor nu zo en dan zie ik wel even wat het weer verder gaat doen. Ze was vandaag droog en niet koud.
Mochten er daadwerkelijk nog tips komen voor dekens die je zou adviseren dan graag.

fransje23

Berichten: 15401
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:53

Als ze bibberen hebben ze het koud. Dat doen ze tenslotte echt om zichzelf op te warmen. Dan zou ik ook wat dikkers op doen :j

fransje23

Berichten: 15401
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:57

Horseware heeft een aparte lijn voor quarters trouwens!
Er was toch iemand die een deken zocht voor een quarter?

xDenies

Berichten: 13499
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:59

fransje23 schreef:
Horseware heeft een aparte lijn voor quarters trouwens!
Er was toch iemand die een deken zocht voor een quarter?


Ja ik :Y)
Kon daar op google niets over vinden, dus ik ga eens zoeken. Dankjewel.

fransje23

Berichten: 15401
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:04

Ik kan ze nu ik niet meer vinden maar ze hadden die voorheen wel :)

MarjanB

Berichten: 16515
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:29


Spenk
Berichten: 21800
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:39

Ik denk dat die wel een uitkomst zijn! Want bovenlengte 123 en onderlengte 195 is gewoon never nooit niet te vinden.

Bij 123 hoort een onderlengte van 175 en bij een onderlengte van 195 hoort een bovenlengte van 145.

xDenies

Berichten: 13499
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:35

Ik ben het helemaal met je eens Spenk maar er kwam echt niets anders uit. Ik vroeg in ons western topic al of ik gewoon een heel scheef paard heb. Maar goed.

Die Bucas leek me een uitkomst maar niet leverbaar. Veel western dekens beginnen pas vanaf 200g en dat vind ik te warm.

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:37

Sintara schreef:
Ja maar onder een deken die het paard al een tijdje op heeft hoort het wel warm te voelen. Dat is een verschil met een bloot paard, tot aan de deken kan de warmte moeilijker weg.


Is dat zo? Ik heb altijd geleerd dat een paard niet echt warm-warm mag voelen onder de deken, omdat ze het dan té warm hebben. Niet ijskoud maar ook zeker niet warm.

Lastige materie wel :))

Spenk
Berichten: 21800
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:38


Bagheera_206

Berichten: 25905
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:55

Ik voel meestal even door vacht heen en dan ook nog in oksels en liezen. Ze is nog OK met haar 0 grams nu.

manzano

Berichten: 23972
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:58

xDenies schreef:
Ik ben het helemaal met je eens Spenk maar er kwam echt niets anders uit. Ik vroeg in ons western topic al of ik gewoon een heel scheef paard heb. Maar goed.

Die Bucas leek me een uitkomst maar niet leverbaar. Veel western dekens beginnen pas vanaf 200g en dat vind ik te warm.

Heeft Kramer niks? Die hebben wel een soort thema afdelingen binnen de shop waaronder ook western. Geen idee of ze daar ook dekens voor hebben

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 20:35

xDenies schreef:
Ik ben het helemaal met je eens Spenk maar er kwam echt niets anders uit. Ik vroeg in ons western topic al of ik gewoon een heel scheef paard heb. Maar goed.

Die Bucas leek me een uitkomst maar niet leverbaar. Veel western dekens beginnen pas vanaf 200g en dat vind ik te warm.


Maar jij begint met meten van de bovenlengte achter de schoft. Dat klopt al niet natuurlijk. Een deken ligt al voor de schoft dus als je er een cm of 10, 15 bijtelt kom je al een heel eind in de goeie richting.

xDenies

Berichten: 13499
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:22

manzano schreef:
Heeft Kramer niks? Die hebben wel een soort thema afdelingen binnen de shop waaronder ook western. Geen idee of ze daar ook dekens voor hebben


Klopt, heb ik naar gekeken! Maar zij hanteren sowieso hele andere maten dus dat maakt het sowieso lastiger om te kiezen. Maar heb ik inderdaad op het oog :)


Spenk schreef:
Weet je wat jij wellicht doen moet :)

Neem eens contact op met Dochorse hun dekenservice https://www.dochorse.nl/advies-paardendekens

Ik denk die je wel verder kunnen helpen!


Dankjewel!


Ladygiroc schreef:
Maar jij begint met meten van de bovenlengte achter de schoft. Dat klopt al niet natuurlijk. Een deken ligt al voor de schoft dus als je er een cm of 10, 15 bijtelt kom je al een heel eind in de goeie richting.


Volgens mij heb ik op de schoft gemeten, in ieder geval volgens het plaatje. Maar goed, dan komt er 10cm bij. Dan zit je op 133. Nog steeds afwijkend. Maakt ook niet uit, ik puzzel wel verder.