[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3720
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:34

Hier heb ik, geen idee waarom, de pony liners onder de normale dekens. Dacht dat het te maken had met de hals opening, maar blijkbaar is het voornamelijk de lengte naar de buik toe heb ik hierboven net gelezen. En dat klopt want dat valt inderdaad vrij kort. Enige voordeel is dat die liners dus ook echt, echt, echt niet nat worden als paard in de regen gaat liggen haha. Wel blij dat ik geen pony bovendeken heb gekocht dan, want ik kreeg de middelste buiksingel nu maar net aan dicht.

Anyhow, bij mij vallen de liners ook iets korter naar achteren, maar eigenlijk zit dat heel mooi onder de deken. Vind ze dus ook zeker niet te kort maar precies goed.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:53

Celebi schreef:
Hier heb ik, geen idee waarom, de pony liners onder de normale dekens. Dacht dat het te maken had met de hals opening, maar blijkbaar is het voornamelijk de lengte naar de buik toe heb ik hierboven net gelezen. En dat klopt want dat valt inderdaad vrij kort. Enige voordeel is dat die liners dus ook echt, echt, echt niet nat worden als paard in de regen gaat liggen haha. Wel blij dat ik geen pony bovendeken heb gekocht dan, want ik kreeg de middelste buiksingel nu maar net aan dicht.

Anyhow, bij mij vallen de liners ook iets korter naar achteren, maar eigenlijk zit dat heel mooi onder de deken. Vind ze dus ook zeker niet te kort maar precies goed.


Ik ga nu toch maar eens dubbelchecken dat ik niet per ongeluk een ponymaat heb gekocht, lol.
Op zich past het net hoor, en ze heeft er natuurlijk nog niet lang mee gestaan zeg maar, maar ik vond het verschil zo groot. Ben alleen een foto vergeten maken helaas dus kan het niet tonen. Nu vielen de Amigo's vroeger op mijn merrie ook maar net net goed (bijna te kort) dus kan me wel indenken als deze liners daar nog onder gaan dat die nog net ietsje korter moeten zijn of ze worden natgeregend. Alleen is het nu een Rambo en die valt net wat langer dus is het verschil groter.

Wel grappig dat het bij iedereen zo verschilt.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:11

Bij mij vallen alle liners ook korter. Maar ik vind dat juist praktisch want dan steekt het nergens onder uit.
Mijn paard heeft dezelfde maat liners als zn rambo, dat is een maat kleiner dan de amigo dekens.
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 09-10-22 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Berichten: 25898
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:41

Onderuit steken is niet handig. Dat zuigt zich vol water met regen en wordt pony alsnog nat onder deken. :=

manzano

Berichten: 23963
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:30

MyChoice schreef:
I know, ben er super alert op :-)

Er is nagedacht over de sluiting van de halsdeken, die is dubbel en ook in de lengte een klittenband zodat het niet inwaait. De pasvorm is perfect (voor mijn paard dan). De voorsluiting heeft 2 standen, hebben bucas en Rambo niet, vind ik erg fijn! Achteraan 2 ringen per kant, 1 ring voor de liner en 1 voor de kruissingels. Kruissingels en een bilriem (geplastificeerd). Loopsplit op de schouder. Fijn lang, de meeste dekens steekt de buik van m’n paard onderuit haha. Voor nu kom ik even niet op de rest. Maar echt heel blij met de deken :-)


Grappig. Lees hierin weinig bijzonders tov andere merken. Zag ook niets op de foto's wat ik echt anders vond dan bij andere merken. Maar top dat je er zo blij mee bent! Dat is belangrijkste.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:39

Ik denk dat je hem moet zien en voelen om het verschil te merken :-) Ik bespaar nooit op dekens, mijn paarden hebben altijd onder Bucas en Rambo gestaan. Verschillende modellen, maar altijd de duurdere modellen. En deze steekt er echt met kop en schouders bovenuit.

manzano

Berichten: 23963
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:47

Op basis van de foto's ben ik niet enthousiast over het model en de pasvorm. Als ze in NL te krijgen waren had ik het wel willen testen. Maar met UK vind ik dat net te veel gedoe als de kans groot is dat hij terug gaat.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:55

MyChoice schreef:
Ik denk dat je hem moet zien en voelen om het verschil te merken :-) Ik bespaar nooit op dekens, mijn paarden hebben altijd onder Bucas en Rambo gestaan. Verschillende modellen, maar altijd de duurdere modellen. En deze steekt er echt met kop en schouders bovenuit.


Ik deel deze mening 100%. Mijn paard staat ook al 10 jaar onder de beste en duurste dekens dus heb zat vergelijkingsmateriaal.
Maar goed, prima als iemand van achter een beeldscherm dat anders ziet zonder het product ooit in het echt te hebben gezien.

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:02

Ik snap het wel ik vind de pasvorm van de deken er ook niet echt geweldig uitzien voor mijn paard :)

En aangezien jij zelf aangeeft je paard bucas niet past slmt9 kan dat heel goed. Als jou paard deze deken goed past zal mijn paard het niet passen.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:19

Ik heb de Rambo suprême voor m’n vriend zijn paard (1 jaar oud) en nu zelf de nieuwe voor m’n jonkie en vind daar ook serieus verschil in zitten. De nieuwe is zwaarder (ook 50 gram ipv 0) en de stof lijkt veel stugger en steviger. De sluitingen zijn verbeterd zoals hier al werd vermeld en de nieuwe tas is een extraatje :D maar zo zie je dat ook die merken wel door blijven ontwikkelen. De PE dekens heb ik op mijn vorige paard wel gepast maar waren niet optimaal qua pasvorm maar qua stof en degelijkheid vond ik ze ook heel fijn aanvoelen :j

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:59

Spenk schreef:
Ik snap het wel ik vind de pasvorm van de deken er ook niet echt geweldig uitzien voor mijn paard :)

En aangezien jij zelf aangeeft je paard bucas niet past slmt9 kan dat heel goed. Als jou paard deze deken goed past zal mijn paard het niet passen.


Ik vind de pasvorm geen rambo en geen bucas. Het zit er tussen in.

manzano

Berichten: 23963
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 20:08

Slmt9 schreef:
MyChoice schreef:
Ik denk dat je hem moet zien en voelen om het verschil te merken :-) Ik bespaar nooit op dekens, mijn paarden hebben altijd onder Bucas en Rambo gestaan. Verschillende modellen, maar altijd de duurdere modellen. En deze steekt er echt met kop en schouders bovenuit.


Ik deel deze mening 100%. Mijn paard staat ook al 10 jaar onder de beste en duurste dekens dus heb zat vergelijkingsmateriaal.
Maar goed, prima als iemand van achter een beeldscherm dat anders ziet zonder het product ooit in het echt te hebben gezien.


Hoho dat zeg ik niet. Maar als iemand zegt dat het zo goed doordacht is verwacht ik iets unieks. Zoals de staydry van bucas of de v sluiting van horseware. Zo'n dubbele sluiting ed hebben al m'n goedkopere dekens ook, dus vind dat geen uniek iets (wat dan als voorbeeld werd genoemd). Geloof zeker dat het een goede deken is verder.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 20:19

Ah ik had het iets te aanvallend geinterpreteerd :o excuses!

Voor mijn paard is de pasvorm in elk geval uniek :D
En voor mijzelf vind ik de kwaliteit uniek :D
Dus voor mij is het wel zoiets unieks als de stay dry voering om mee te vergelijken ;)

Ik ken ook geen andere deken met een zelfde sterkte en waterkolom.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 20:49

Hij heeft idd een dubbele sluiting, maar de hals is alsnog een V vorm :-)

manzano

Berichten: 23963
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 21:01

Mijn piepert van een paard zou de snug fit hals wel wat vinden trouwens := (dat vind ik dan wel uniek overigens)

cecil

Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:08

Hoi bokkers,

Ik zie door de bomen het bos niet meer…. :o :')

Opzoek naar een nieuwe goede buitendeken (liefst 50-100gram) zodat ik met liners/onderdekens kan werken.

Haflingermerrie van 1.56m , modern/sportief gebouwd maar wel hals/borst en body.
Amigo deken vorig jaar gaf een mega wond bovenop haar manenkam, sneed echt. Staat nu onder een weatherbeeta met schoftvulling, wat goed gaat. Maar niet helemaal tevreden over het type deken.

Twijfel:

Rambo: lees je veel in gebruik voor bredere paarden. En een v-hals wat dan juist geadviseerd wordt. Echter de prijs…… 8)7

Rhino: mooie vervanger voor de Rambo? Ook een v-sluiting….. Ervaring met bredere paarden?

Bucas irish Turnhout: mooie 50grams, en dan de BIG neck? Hier heeft ze ook een vliegendeken van wat goed ligt. ( liever geen smartex i.v.m. fleecevoering)

En dan het dilemma hals. Hoe z’n dikke hals (gram) gebruiken jullie voor jullie geschoren paard? Of ook meerdere halzen? :=

Mijn dank is heeeel groot! :o :D
Om een beeld te geven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

manzano

Berichten: 23963
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:21

Ik deed nooit een hals om bij m'n geschoren paard.... ja als het -10 werd ofzo.

Misschien is een Wug/halve hals wat. Dat haalt de druk van de schoft. Misschien is dat een oplossing voor jouw pony. Knap dier!

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:51

Dat is wel type tank in een sportief jasje.

Toen de rambo deken hier op de manen kam/schoft sneed heb ik de overstap gemaakt naar de wug dekens. Wel fijn en doe er ook gewoon liners om.

De type Bucas Big neck is denk voor die van jou wel interessant. De hals/borst past denk ik best goed. Wel oppassen dat je niet te groot koopt dan.

Zowel bucas als rambo/rhino zijn ook nog wel tweedehands netjes aan te komen. Wellicht een betaalbare optie ?

Celebi
Berichten: 3720
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:55

Bucas ook mee opletten bij de schoft. Als je een lage halsaanzet hebt dan
kunnen die Bucas dekens daar ook flink gaan snijden.. De v sluitingen zijn dan vaak wel een oplossing, al vind ik die wel weer iets smaller op de schouders. Bij de nek dan weer goed ruim.

manzano

Berichten: 23963
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:57

Je hebt van de amigo bravo ook een XL variant voor brede paarden. Die heeft ook V sluiting.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 06:36

De bucas big neck en de amigo XL heb je niet heel snel nodig. Mijn ruin is echt heel breed, lage halsaanzet ook. De amigo XL is echt heel ruim ondanks dat ik voor hem een 198 heb gekocht waar hij normaal 205 heeft. De bucas valt iets minder ruim. Let niet op z’n hoofd, hij vond dekens passen bij 25 graden heel stom :')

Afbeelding

Afbeelding

Selina

Berichten: 14335
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:02

Kunnen jullie even meedenken?

Morgen wordt m’n fjord voor 50% geschoren. Maar hoeveel grams deken zouden jullie opdoen met 17 graden overdag de komende dagen en gemiddeld 9 graden ‘s nachts? Vorig jaar in november pas geschoren en volledig dus niet echt te vergelijken :=
Ik heb alles van 0 t/m 400 grams liggen in ieder geval.

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:09

Selina schreef:
Kunnen jullie even meedenken?

Morgen wordt m’n fjord voor 50% geschoren. Maar hoeveel grams deken zouden jullie opdoen met 17 graden overdag de komende dagen en gemiddeld 9 graden ‘s nachts? Vorig jaar in november pas geschoren en volledig dus niet echt te vergelijken :=
Ik heb alles van 0 t/m 400 grams liggen in ieder geval.

Overdag niks en snachts 50 grams? Het is nog best warm.

Selina

Berichten: 14335
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:14

Spenk schreef:
Selina schreef:
Kunnen jullie even meedenken?

Morgen wordt m’n fjord voor 50% geschoren. Maar hoeveel grams deken zouden jullie opdoen met 17 graden overdag de komende dagen en gemiddeld 9 graden ‘s nachts? Vorig jaar in november pas geschoren en volledig dus niet echt te vergelijken :=
Ik heb alles van 0 t/m 400 grams liggen in ieder geval.

Overdag niks en snachts 50 grams? Het is nog best warm.


Dekens wisselen ga ik niet doen. Ze staat niet aan huis en ben er ook niet elke dag.

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:16

Tja dan moet je wellicht niet scheren?

Het wordt maandag en dinsdag nog 20 graden...

Als je scheert moet je ook kunnen voorzien in de behoeften van de dekens en het verschil tussen dag en nacht is nu behoorlijk groot. Dat is in november heel anders dan zou ik een maand wachten en dan pas scheren.