[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:34

250 is nu ook wel warm denk, het is rond de 10 graden en ‘s nachts koelt het ook bijna niet af.
Ik zou 150 proberen inderdaad, en anders als je die hebt 100 of 50.

Ik heb er nu eentje onder een verwassen 100 Rambo staan een eentje onder een ongevoerde Rambo.
50 grams zou handig zijn met dit weer maar die heb ik nou net weer niet…

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:30

Ik heb een rhino wug 100gr
Bucas 150gr(twijfel over de waterdichtheid) en een 50gr, tevens heb ik nog een bucas onderdeken 150gr

Aragorn2005
Berichten: 42
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Raamsdonksveer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:59

Goedenmorgen. Voor diegene die de dry liner van horseware hebben, is hij 50 gram of is het toch warmer door de fleece voering?

Zou hem willen gebruiken in het voor en na jaar. Paard al of nog in zijn wintervacht maar oplopende temperaturen overdag. En als hij met regendeken buiten staat ivm met de regen maar hij gaat druk doen staat er soms schuim onder de deken. Lijkt mij dan wel fijn dat het zweet opgenomen wordt door de deken.

Vraag me alleen af of hij niet te warm is voor voor- of na jaar. Of juist niet doordat het vocht opgenomen wordt.

Ik gebruik de horseware dekens met liners en ben erg tevreden over de pasvorm. Dus ben geneigd hem aan te schaffen ☺️

Groetjes Claudia

Unravelation
Berichten: 303
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Assendelft

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:33

Hebben jullie misschien wat tips om de manen te behouden onder een halsdeken? Op het punt waar de halsdeken wat buigt met het omhoog en omlaag doen van de hals is er niets meer over..

Ik heb een amigo deken met v-sluiting. Hals is opgedaan vanwege het inregenen en voor de kou na het scheren. De hals kan er helaas niet worden afgehaald als het paard binnen staat aangezien ze op pension staat. Doe de hals wel af als ik op stal ben natuurlijk, maar helaas kan de hals niet alleen op worden gedaan als ze naar buiten gaat. Heb al geprobeerd om met een onderlap onder de schoft de deken en hals daar iets te liften, maar die bleef niet liggen. Heb gekeken naar de Kentucky bib voor de schoft, maar aangezien die ook niet vastgemaakt kan worden heb ik daar weinig hoop van.

Heeft iemand dit ook meegemaakt? Wat zou een oplossing kunnen zijn?

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:33

Ik denk dat als je paard nu al zweet zo erg dat het schuim erop staat dan moet je de deken afdoen...

En niet nog eens een onderdeken eronder willen proppen. Dat wordt nog warmer :)

Reactie hierboven in mijn ervaring hou je dat altijd wel. Ik heb het maar gewoon geaccepteerd en paardlief maakt het natuurlijk niks uit die een strook manen mist.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 11:42

Unravelation schreef:
Hebben jullie misschien wat tips om de manen te behouden onder een halsdeken? Op het punt waar de halsdeken wat buigt met het omhoog en omlaag doen van de hals is er niets meer over..

Ik heb een amigo deken met v-sluiting. Hals is opgedaan vanwege het inregenen en voor de kou na het scheren. De hals kan er helaas niet worden afgehaald als het paard binnen staat aangezien ze op pension staat. Doe de hals wel af als ik op stal ben natuurlijk, maar helaas kan de hals niet alleen op worden gedaan als ze naar buiten gaat. Heb al geprobeerd om met een onderlap onder de schoft de deken en hals daar iets te liften, maar die bleef niet liggen. Heb gekeken naar de Kentucky bib voor de schoft, maar aangezien die ook niet vastgemaakt kan worden heb ik daar weinig hoop van.

Heeft iemand dit ook meegemaakt? Wat zou een oplossing kunnen zijn?


Bij de mijne heb ik dat probleem gelukkig niet, maar ik vlecht zijn manen wel altijd als ik het halsdeel omdoe. En dan geen strakke vlecht (ik maak een hengstenvlecht), maar gewoon een beetje losjes. Geen idee of het echt helpt, maar het is misschien het proberen waard.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:45

Maar dan heb jij geen paard met korte manen denk ik? Anders valt er niet een hengstenvlecht in te maken.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:47

Hier hebben ze twee vlechtjes onder de deken. Wel zonder hals dus het is bij hun juist op de rand dat het wat schuurt. Ik merk eigenlijk geen verschil met de jaren ervoor.

DuoPenotti

Berichten: 29514
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:51

Maar als ik zo lees komt het dan ook echt door de hals deken of door de rand van de deken zelf?
Omdat je het hebt over schoft?
Bij halsdekens zag ik juist vaak geschuurd echt op de manenkam.

Zelf gebruik ik geen hals. Ook niet bij geschoren paarden.
Wel had ik altijd een reserve droge mocht inregenen een probleem zijn.
Gelukkig hier nu niet aan de orde bij de amigo.

Ben al 2 maanden aan het wachten op een amigo xl maat 175... |(

Unravelation
Berichten: 303
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:56

DuoPenotti schreef:
Maar als ik zo lees komt het dan ook echt door de hals deken of door de rand van de deken zelf?
Omdat je het hebt over schoft?
Bij halsdekens zag ik juist vaak geschuurd echt op de manenkam.

Zelf gebruik ik geen hals. Ook niet bij geschoren paarden.
Wel had ik altijd een reserve droge mocht inregenen een probleem zijn.
Gelukkig hier nu niet aan de orde bij de amigo.


Het lijkt door de hals te komen? Er is nu een stuk van zo’n 10 cm kaal. Dat begin bij het einde van de deken en dan omhoog. Maar halverwege de hals zijn de manen ook erg dun geworden. De deken zelf zal zeker ook op dat punt een oorzaak kunnen zijn, maar op zo’n groot stuk? De schoft zelf is prima, daar valt de deken ruim overheen.

Unravelation
Berichten: 303
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:56

Spenk schreef:
Maar dan heb jij geen paard met korte manen denk ik? Anders valt er niet een hengstenvlecht in te maken.


Heb inderdaad korte manen. Maar op dit stuk zit nu niets meer, dus wordt lastig vlechten :')

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 11:58

Aragorn2005 schreef:
Goedenmorgen. Voor diegene die de dry liner van horseware hebben, is hij 50 gram of is het toch warmer door de fleece voering?

Zou hem willen gebruiken in het voor en na jaar. Paard al of nog in zijn wintervacht maar oplopende temperaturen overdag. En als hij met regendeken buiten staat ivm met de regen maar hij gaat druk doen staat er soms schuim onder de deken. Lijkt mij dan wel fijn dat het zweet opgenomen wordt door de deken.

Vraag me alleen af of hij niet te warm is voor voor- of na jaar. Of juist niet doordat het vocht opgenomen wordt.

Ik gebruik de horseware dekens met liners en ben erg tevreden over de pasvorm. Dus ben geneigd hem aan te schaffen ☺️

Groetjes Claudia


Als je paard zoveel zweet onder een 0 grams regendeken, dan zou mijn dringende advies zijn om hem zonder deken te zetten. Hij heeft het daarmee dan niet een beetje te warm, maar echt veel te warm en dat is niet alleen extreem oncomfortabel, maar ook echt gevaarlijk voor de spieren van een paard. Als de lichaamstemperatuur boven de 40 graden komt bij een paard, dan verandert de vorm van de eiwitten in de spieren blijvend. Je moet dus echt ten alle tijden voorkomen dat je paard het te warm heeft onder een deken omdat ze die warmte op geen enkele manier kwijt kunnen.
Als je nou ook nog een onderdeken wilt gebruiken (of het dan een dry liner is maakt niks uit), dan maak je het dus alleen maar nog warmer voor je paard.
Dus mijn advies zou echt zijn om de deken af te doen als hij echt te warm begint te voelen (dus nog voordat hij gaat zweten) :j
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 19-02-23 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 11:58

Spenk schreef:
Maar dan heb jij geen paard met korte manen denk ik? Anders valt er niet een hengstenvlecht in te maken.


Nee, klopt. Ik heb een PRE met lange manen.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:59

Aragorn2005 schreef:
Goedenmorgen. Voor diegene die de dry liner van horseware hebben, is hij 50 gram of is het toch warmer door de fleece voering?

Zou hem willen gebruiken in het voor en na jaar. Paard al of nog in zijn wintervacht maar oplopende temperaturen overdag. En als hij met regendeken buiten staat ivm met de regen maar hij gaat druk doen staat er soms schuim onder de deken. Lijkt mij dan wel fijn dat het zweet opgenomen wordt door de deken.

Vraag me alleen af of hij niet te warm is voor voor- of na jaar. Of juist niet doordat het vocht opgenomen wordt.

Ik gebruik de horseware dekens met liners en ben erg tevreden over de pasvorm. Dus ben geneigd hem aan te schaffen ☺️

Groetjes Claudia


Voor nu nog te warm. Heb de 100 gram liner er onder vandaan gehaald. Ze staat deze dagen even onder de 0 gram.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:50

Unravelation schreef:
Hebben jullie misschien wat tips om de manen te behouden onder een halsdeken? Op het punt waar de halsdeken wat buigt met het omhoog en omlaag doen van de hals is er niets meer over..

Ik heb een amigo deken met v-sluiting. Hals is opgedaan vanwege het inregenen en voor de kou na het scheren. De hals kan er helaas niet worden afgehaald als het paard binnen staat aangezien ze op pension staat. Doe de hals wel af als ik op stal ben natuurlijk, maar helaas kan de hals niet alleen op worden gedaan als ze naar buiten gaat. Heb al geprobeerd om met een onderlap onder de schoft de deken en hals daar iets te liften, maar die bleef niet liggen. Heb gekeken naar de Kentucky bib voor de schoft, maar aangezien die ook niet vastgemaakt kan worden heb ik daar weinig hoop van.

Heeft iemand dit ook meegemaakt? Wat zou een oplossing kunnen zijn?


Ik heb die kentucky bib, maar die komt niet op de juiste plek. Die moet je vastleggen onder de deken en terug slaan, dan blijft die goed liggen. Zonder terugslaan zou ik ook bang zijn van niet.
De hele winter js het hier goed gegaan met de manen, pas de laatste maand niet. Volgens mij omdat de hals nu vies wordt van binnen en dus stroef, terwijl het in het begin van het seizoen glad is. Ik ben dus aan het testen of het beter gaat als ik hem schoonmaak regelmatig. Want dan is het een combinatie van de plek die je omvouwt idd en huidvet die hem stroef maakt.

Is het bij jou ook pas laatste maand of iets langer? Of al vanaf het begin?

Ik maak de hals nu dus schoon en de manen met antiklit spray die echt glad maakt. Dat lijkt beter te gaan (want dit jaar blijven de rest van de manen goed) alleen dan zou eigenlijk de hals halverwege eens gewassen moeten worden. Maar ja, ze heeft hem het hele seizoen op :+

Aragorn2005
Berichten: 42
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Raamsdonksveer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:41

Ik Temperatuur mijn paard regelmatig en voel iedere dag of hij het niet te warm heeft. En dat heeft hij niet. Hij staat nu onder 100 gram en heeft het echt niet te warm.
Het is een koukleum.
Als de dry liner 50 gram is zou ik deze kunnen gebruiken in deze tijd. Warmer overdag en kouder in de nacht. En hij droogt lastiger na training doordat hij wel een wintervacht heeft en het overdag warmer is.
Dat is de reden dat ik wil weten of hij 50 gram is of meer door de fleece voering.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:52

Goh mijn volledig geschoren paard staat ook onder 100 grams. Het beeld rijmde niet met je beschrijving van zeiknat van het zweet vandaar. Helemaal als die een dikke vacht heeft het is hier nu een graad of 11 overdag.

Maar nogmaals de ene 50 grams is de andere niet. Alles valt en staat met ook de buitenstof van je deken.

Het is niet dat fleece pertinent warmer is. Het heeft een ruimere temperatuurrange meestal. Inderdaad omdat het wat zweet kan opvangen indien te warm. Maar als je de deken gebruiken wil om het stukje het schuim erop van het zweet te voorkomen moet je de deken gewoon af doen.

Als je je 100 grams wil vervangen zou het een prima oplossing kunnen zijn. Mijn 50 grams is de meest gebruikte deken die heb ik veel opliggen.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 10:00

Mijn ongeschoren paard staat momenteel absoluut zonder deken. Hij heeft deze winter met een 0 grams en een 50 grams gestaan (toen het echt heel guur was). De 0 grams is nu zelfs echt veel te warm bij hem, dus maar afgedaan.

Elke dag even opletten qua weer/temperatuur dus. Gaat prima zo.

De reden van een deken (eerste jaar bij hem) heeft bij hem te maken met zijn gevoeligheid voor guur, nat weer (en zijn ppid/ir en bijna 19 jaar oud). Wintervacht laat ik gewoon groeien, goede schuilstal aanwezig.
Heb mijn paarden in eigen beheer, dus we zijn er sowieso 2x daags, soms 3x daags.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:00

Mijn ongeschoren paard staat juist gewoon nog onder dezelfde deken als de hele winter. Wel een bucas smartex en die range werkt bij ons heel goed, hoewel wij hem tot iets warmer kunnen ophouden en iets minder koud. Er moet sneller een onderdeken onder als wat zij zelf aangeven. Maar zij is ook al bijna volledig de wintervacht kwijt nu, echt alweer voor 80 procent een zomernacht en de wintervacht is ook niet dik.

Vorige week was de 1e keer deze winter dat ze wat gezweet had na het rijden op andere plek als de singel. En dan ook voor het eerst bij singel en zadel echt nat. De rest van de winter is er misschien een klein stukje onder de singel iets vochtig. Daarom scheren wij dus ook niet, dunne wintervacht en amper tot geen zweet.

Nu is hier elke dag de wind ook gewoon nog fris en aangezien ze in een buitenstal staat met 3 open wanden is het daar geen graad warmer als buiten. Vooral 's nachts kan er echt nog niks dunnere op en overdag heeft ze het apart genoeg niet eens warm maar gewoon comfortabel

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:17

Denk inderdaad dat het aan veel factoren ligt, MyWishMax. Mijn paarden staan redelijk beschut door wat begroeiing en een muurtje aan hun paddock. De stal is lekker beschut met deze huidige wind. Plus mijn ruin heeft (net als mijn Shetlandmerrie) gewoon nog een enorme vacht. Zij verhaart al, hij (nog) niet. Ik zat gisteravond te twijfelen, maar hij voelde al warm zonder deken.

Het is even puzzelen deze periode, het weer kan nog alle kanten op en de verharing begint ook..... maar we kunnen aftellen ;) !!

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:01

Dit is gewoon lastige periode idd tot eind maart of april idd. Kan gewoon alle kanten op qua weer.

Onze paddock heeft wel muur en boom, maar als de wind net anders staat staan ze er vol in. Midden in de open vlakte. Ook haar stal staat dan in de wind als die net verkeerd staat. Als het dus echt koud is maken we de voorkant wel eens dicht tegen die wind.

Unravelation
Berichten: 303
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:43

DuoPenotti schreef:
Maar als ik zo lees komt het dan ook echt door de hals deken of door de rand van de deken zelf?
Omdat je het hebt over schoft?
Bij halsdekens zag ik juist vaak geschuurd echt op de manenkam.

Zelf gebruik ik geen hals. Ook niet bij geschoren paarden.
Wel had ik altijd een reserve droge mocht inregenen een probleem zijn.
Gelukkig hier nu niet aan de orde bij de amigo.

Ben al 2 maanden aan het wachten op een amigo xl maat 175... |(


Voor de verduidelijking:

Afbeelding

Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29514
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:13

Dat zit er wel duidelijk voor ja :j
Zonde zeg.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:36

Heb ik precies hetzelfde. Alleen vanaf het einde van de deken al, dus daar gewoon sowieso weinig haar nog. Hier is het toch dat de hals te stroef wordt door huidvet enzo waardoor het gaat schuren ipv glijden zoals in het begin van het seizoen. En precies op de 'vouw' van de hals idd want daar komen vouwen in die er niet uitgaan vanwege die stroef heid

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:51

Zit daar wel een wollen schoft beschermer op?

Wat ik soms doe is daar op die rand een extra stukje wol plakken. Je neem een stuk wol (of andere luchtige stof). Plakt of naai daar klittenband in. Vervolgens plak je ook klittenband in de deken. Die kun je dan tegen elkaar plakken. Wordt het vies dan gaat dat stukje in de was.Als he tiets fluffy is beschermt het ook tegen trekken door gewicht enzo.