[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 20:44

Figo88 schreef:
prugelpiet schreef:
Dochorse heeft korting, dus ik dacht wellicht kan ik nu alvast nieuwe dekens bestellen in plaats van volgend winter. Maar jeetje wat veel opties _O-

Ik heb een aantal jaar nu met volle tevredenheid Bucas Smartex dekens gehad, maar ze zijn allebei af en heel eerlijk gezegd vind ik ze best aan de prijs om nieuw te kopen. Ik had de rain en de extra, dus dat word een rib uit m’n lijf.

Ik heb in de zomer de Rambo sweet itch hoodie en die ligt goed, dus ik ben me aan het verdiepen in Horseware winter dekens.

Als ik me niet vergis was de kwaliteit Amigo - Rambo - Rhino? Ik heb gelukkig absoluut geen sloper en haar vriendjes slopen ook niet, dus daar hoef ik me niet druk om te maken. Maar is een Amigo ook minder waterdicht dan een Rambo of Rhino?

Hoe bevalt de disc sluiting bij 24/7 om? Ik zie ze best veel voorbij komen maar het ziet er nou niet bepaald uit als een hele stevige sluiting. En laat staan dat ik nog geen klittenband ben tegen gekomen die het lang volhoud. De V sluiting lijkt me wel fijn, die bevalt op de rsih ook goed.

Suggesties van trouwe Horseware gebruikers? Ik neig naar 1 bovendeken en meerdere losse liners, is dat een goed idee? Of kan ik beter ook meer boven dekens hebben?


Persoonlijk vind ik het het fijnste om een 0, 100 en 200 grams outdoor deken te hebben. Maar dat kost behoorlijk veel geld (ik heb ook nog eens allemaal Rambo's.. :') ) en is zeker niet nodig.
Maar als je 1 outdoordeken wilt aanschaffen zou ik een 0 grams deken kopen en dan met liners gaan werken.

Horseware hanteert verder de volgende volgorde (waarvan nummer 1a het beste is):

1. Rambo:
a. Suprême
b. Original

2. Rhino

3. Amigo:
a. Bravo
b. Hero

En dan heb je ook nog bij veel modellen de keuze uit de volgende opties: (niet alles kan bij elk model)
- dekens met een rechte sluiting
- dekens met een V-sluiting
- dekens met een disc sluiting
- een wug model deken (halve hals)
- dekens met vari layer (dan is de deken niet overal gelijk gevoerd en neemt de deken naar beneden in dikte af qua hoeveelheid grams)
- dekens met een vaste hals (alleen de Amigo Hero)

Overal kan het linersysteem worden gebruikt en kan er een hals aan de deken worden bevestigd, BEHALVE bij de Amigo Hero. En die is dan ook van Horseware het goedkoopste in aanschaf.


Nog een kleine aanvulling naast de Mio opmerking: de Wug heeft geen bevestiging voor de liners logischerwijs, door de halve hals. Mijn ervaring is trouwens wel dat een liner onder een Wug prima blijft liggen :j

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:14

Ik heb een amigo bravo 12 en een Rambo Supreme. Ondanks hele dagen buiten in de regen de laatste tijd zijn beiden helemaal droog gebleven! Dus ben over beide tevreden.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:44

Grappig, ik ben juist supertevreden met mijn Amigo's. Ik heb zowel twee Bravo's als één Hero versie. Blijven tot nu toe alle drie (vier) prima droog deze winter. Ik heb trouwens ook nog een EJ deken, bleef ook droog in de afgelopen herfstperiode. Dus ik herken weinig van de verhalen hier over doorlekken :o .

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:13

Muze schreef:
Ik vond ej eigen merk niet heel smal..
Bij ons op stal staan twee Spanjaarden onder een Felix buhler, mooie dekens zijn dat ook.


Nee daar vreesde ik al voor... Heb er ooit één gehad voor mijn eerste paardje die toen ook iel was en daarvoor was hij ook te breed. Maar dat is al bijna 10 jaar geleden, soms veranderd er wat. Maar dit is dus ook geen goede gok. De Felix buhler is dus misschien een optie... Zijn spanjaarden niet meestal vrij breed? Mijne is een cruzado, en heeft niet per se de looks van een PRE.


Alja schreef:
Ik zie door de dekens het bos ook niet meer.
Het liefste heb ik een horseware deken met afneembare hals en dan 200/250 grams vulling.

Vind die storm green dan ook mooi van kleur maar zie ook zoveel prijs verschil


Horseware ook altijd zo tevreden over geweest, ik baal echt dat mn paard ze niet past. Hopelijk volgend jaar, dus ik bewaar ze nog even.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:33

Twiggy2008 schreef:
Grappig, ik ben juist supertevreden met mijn Amigo's. Ik heb zowel twee Bravo's als één Hero versie. Blijven tot nu toe alle drie (vier) prima droog deze winter. Ik heb trouwens ook nog een EJ deken, bleef ook droog in de afgelopen herfstperiode. Dus ik herken weinig van de verhalen hier over doorlekken :o .

Dit inderdaad :+ heb ook de amigos en de ene is inmiddels na 8 jaar aan vervanging toe. En dat eigenlijk alleen omdat er stiksels beginnen los te laten. Nooit problemen gehad met doorlekken alleen een enkele keer dat het bij de hals is ingeregend
Weet iemand of de pasvorm van de amigo zo gelijk is gebleven?

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:38

Sintara schreef:
Voor mel zijn amigos met rechte sluitingen net een tikkeltje laag, vandaag weatherbeeta gepast en er meteen een besteld :o sluit perfect aan. overigens verder heel tevreden over zowel bravo als hero, ik heb ze nu in hun derde seizoen (al heeft ze vooral de hero op) en perfect waterdicht, schuift niet schuurt niet. Top


Hier moet ik de Amigo met rechte sluiting een maat groter hebben dan de Rambo met V-sluiting.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 23:01

Dat klinkt logisch :j

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:57

Een deken met halve hals die verder qua pasvorm volgens het boekje zit, maar voor kan ik hem met gemak nog zo wijd open krijgen als ik er een beetje aan trek. Ook naar beneden en een stukje naar achteren over zijn schouder. Voor mijn gevoel gaat dat mega inregenen en/of schuren, of denk ik dat verkeerd?

(Overigens maakte het ook geen verschil of de buiksingels vast zaten of niet, of op welk gaatje de borstsluitingen stonden. Hij sloot iets meer aan op het strakste gaatje borstsluiting, maar het verschil was eigenlijk maar weinig.)

Afbeelding

Afbeelding

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:31

Afbeelding
Zo zit bij mij een halve hals deken

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:38

Die oogt wel erg strak in zn pak. :+
Laatst bijgewerkt door Saaams op 26-01-23 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:40

Saaams schreef:
Die oogt wel erg strsk in zn pak. :+



Maar zit zeker niet te strak ;) maar lijkt wel zo ja :D

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 06:31

Dankjewel, Cinnepin, het ziet ernaar uit dat de deken bij de mijne dan inderdaad niet genoeg aansluit. De zoektocht gaat verder.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:47

Welke deken was dit?

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:24

Dit was een Nika. Ik had een soortgelijke gepast van stalgenoten, ook met halve hals, maar dat was een hele ouwe. Dus misschien niet meer te vergelijken.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:32

Hoe zat ie vanaf opzij dan? Want lijkt wel heel ruim te vallen ook naar achter zo op de foto

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:39

Dat was dus het frustrerende, van opzij zat hij verder prima. Ik heb daar alleen geen foto's van.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:57

Ik heb mijn new zealand deken binnen. Ben heel benieuwd of deze heel blijft.

Afbeelding

Nu even wachten op regen zodat ie beter vormt :')

Nu even wachten tot een regenbui zodat ie beter vormt

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:16

Ik ben even aan het twijfelen geslagen, misschien dat iemand een toptip heeft.

Ik heb eigenlijk altijd Horseware (op dit moment amigo bravo 12) dekens gehad, maar omdat ik iets miste tussen de 0 en 100 gram, kocht ik 4 jaar geleden een bucas irish turnout (50gram). Ik vond de pasvorm een stuk minder (paard heeft lagere halsaanzet), maar kon ermee door. 2 jaar geleden nog een extra gekocht, omdat de andere door slopers was aangetast en in heftige regen niet meer waterdicht was (ik wissel dus steeds met regen).

Maar nu zag ik de LeMieux Kudos voorbij komen in 50 gram. Ik heb ooit een Rambo Optimo gehad met zo'n loopsplit en die was echt altijd lek.. Ik denk er dus aan deze te kopen, ook omdat de pasvorm me veel beter lijkt, maar hoe zit het met de split? En hoe is de pasvorm in vergelijking met de Amigo bijv? Flinke investering, maar als ik 1 deken kan kopen die altijd waterdicht is, ipv 2 waar ik steeds tussen moet wisselen?

Of misschien heeft iemand anders nog een top idee!?

hagelslag
Berichten: 9029
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:16

Blaze1994 schreef:
Ik heb mijn new zealand deken binnen. Ben heel benieuwd of deze heel blijft.

[ [url=m/qHI7RD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu even wachten op regen zodat ie beter vormt :')

Nu even wachten tot een regenbui zodat ie beter vormt



Is dit een met een halve hals? Anders lijkt hij mij zo toch wel te groot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:18

Yaffie schreef:
Ik ben even aan het twijfelen geslagen, misschien dat iemand een toptip heeft.

Ik heb eigenlijk altijd Horseware (op dit moment amigo bravo 12) dekens gehad, maar omdat ik iets miste tussen de 0 en 100 gram, kocht ik 4 jaar geleden een bucas irish turnout (50gram). Ik vond de pasvorm een stuk minder (paard heeft lagere halsaanzet), maar kon ermee door. 2 jaar geleden nog een extra gekocht, omdat de andere door slopers was aangetast en in heftige regen niet meer waterdicht was (ik wissel dus steeds met regen).

Maar nu zag ik de LeMieux Kudos voorbij komen in 50 gram. Ik heb ooit een Rambo Optimo gehad met zo'n loopsplit en die was echt altijd lek.. Ik denk er dus aan deze te kopen, ook omdat de pasvorm me veel beter lijkt, maar hoe zit het met de split? En hoe is de pasvorm in vergelijking met de Amigo bijv? Flinke investering, maar als ik 1 deken kan kopen die altijd waterdicht is, ipv 2 waar ik steeds tussen moet wisselen?

Of misschien heeft iemand anders nog een top idee!?


Ik heb geen ervaring met Lemieux maar Amigo heeft nu ook een 50 grams deken.
https://www.ruitersporthoeve.nl/webshop ... -50gr.html

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:22

Tarico schreef:
Ik heb geen ervaring met Lemieux maar Amigo heeft nu ook een 50 grams deken.
https://www.ruitersporthoeve.nl/webshop ... -50gr.html


Ja thanks, alleen deze heeft geen v front sluiting of disc sluiting voor zover ik weet en dat zoek ik wel specifiek, anders krijg ik hetzelfde idee als bij de bucas.

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:22


Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:32

hagelslag schreef:
Blaze1994 schreef:
Ik heb mijn new zealand deken binnen. Ben heel benieuwd of deze heel blijft.

[ [url=m/qHI7RD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu even wachten op regen zodat ie beter vormt :')

Nu even wachten tot een regenbui zodat ie beter vormt



Is dit een met een halve hals? Anders lijkt hij mij zo toch wel te groot


Nee geen halve hals maar de deken moet nog vormen. Hij ligt nu verder naar voren dan eigenlijk hoort. Een maat kleiner lagen ze halve billen bloot doordat hij brede schouders heeft. Het is echt nog een stuk dik karton zo slecht vouwt het nu. Na een regenbui is dat als een stuk beter

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:45

Ik heb geen idee hoe Nika valt helaas, hopelijk kan iemand anders er iets zinnigs over zeggen wat dan beter bij jouw paard zou passen...

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:21

Yaffie schreef:
Ik ben even aan het twijfelen geslagen, misschien dat iemand een toptip heeft.

Ik heb eigenlijk altijd Horseware (op dit moment amigo bravo 12) dekens gehad, maar omdat ik iets miste tussen de 0 en 100 gram, kocht ik 4 jaar geleden een bucas irish turnout (50gram). Ik vond de pasvorm een stuk minder (paard heeft lagere halsaanzet), maar kon ermee door. 2 jaar geleden nog een extra gekocht, omdat de andere door slopers was aangetast en in heftige regen niet meer waterdicht was (ik wissel dus steeds met regen).

Maar nu zag ik de LeMieux Kudos voorbij komen in 50 gram. Ik heb ooit een Rambo Optimo gehad met zo'n loopsplit en die was echt altijd lek.. Ik denk er dus aan deze te kopen, ook omdat de pasvorm me veel beter lijkt, maar hoe zit het met de split? En hoe is de pasvorm in vergelijking met de Amigo bijv? Flinke investering, maar als ik 1 deken kan kopen die altijd waterdicht is, ipv 2 waar ik steeds tussen moet wisselen?

Of misschien heeft iemand anders nog een top idee!?


De Premier Equine titan. Die is 40gr gevoerd. En als je geen slopers in de kudde hebt de Premier Equine buster versie.
Vindt de pasvorm beter vallen dan Horseware Rambo. Nog nooit zo’n fijne deken gehad.
Mijn stalgenoot gaat hem ook voor haar fjord kopen :D