Hertenluisvliegen veluwe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:07

MyWishMax schreef:
Mijne wordt niet extra warm met deken op, hoor? Maar die zweet sowieso niet snel.

Daar zit dan het verschil, die van mij zweet als-ie in de winter geschoren is in een buitenbak met 3-4 graden nog steeds tijdens een gemiddelde dressuurtraining.

Hij droogt ook altijd wel weer netjes op als we een poosje stappen, maar tijdens inspanning moet hij zijn warmte dus wel kwijt kunnen.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:00

Marije_jiplover schreef:
MyWishMax schreef:
Mijne wordt niet extra warm met deken op, hoor? Maar die zweet sowieso niet snel.

Daar zit dan het verschil, die van mij zweet als-ie in de winter geschoren is in een buitenbak met 3-4 graden nog steeds tijdens een gemiddelde dressuurtraining.

Hij droogt ook altijd wel weer netjes op als we een poosje stappen, maar tijdens inspanning moet hij zijn warmte dus wel kwijt kunnen.


Hier is het met die temperatuur alleen als we echt een zware dressuurtraining in binnenbak hebben en dan meestal alleen onder het zadel en heel soms klein beetje op de hals. :+ Echt zweten op meerdere plekken dat het nat is is pas in de zomer met 21 tot 25 graden met een zware training.

Maar dan snap ik wel dat jij zelfs geen vliegendeken op kan en ik wel weer makkelijk, haha. Dus ik rijd nooit zonder, want zij haat ze sinds ze voor het eerst zo'n hertenluisvlieg gehad heeft. Vanaf dat moment is ze veel heftiger op alles qua vliegen, dazen enzo.

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 17:35

BrittS schreef:
Hier ook juist veel in Heerde/Epe rond de schaapskooi. Veel gehad dit jaar, ik kon met mijn ene paard op een gegeven moment het bos niet meer in, die werd compleet gestoord. Op dit moment vooral heel veel dazen/horzels (die langwerpige die je zo plat drukt) en al een paar weken geen last meer gehad van de hertenluisvlieg.


Dan zijn wij niet aantrekkelijk genoeg voor de Hertenluis denk ik :+ :')

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:57

Wij gaan naar Laag Soeren op vakantie met de paarden. Ik hoop dat het dan nog steeds meevalt.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:48

Ik rij rond Laag Soeren en heb ze gelukkig nog nooit gezien! Wel wat dazen en die kleine stekers, maar met vliegenrijdekentje en wat spray goed te doen!

Juuls_86
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:56

Hoe zit het met de hertenluisvlieg in omgeving Hoenderloo in juli en augustus?
En waar is het sowieso veilig om te rijden rond deze periode? Graag wel groot rijgebied ivm vakantie van meerdere dagen op dezelfde plek :)

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:45

Macs schreef:
Ik vraag me vooral af hoe je zo'n rol meeneemt. En als je paard dan om je heen aan het draaien is je een stukje moet afscheuren en dan dat beest nog te pakken moet krijgen.
Duct tape afscheuren zonder heisa is al een opgave :+

En nee ik rij ook niet met vliegendeken op de Veluwezoom. Er zitten wel wat mugjes, dazen of vliegen en mijn paard moet af en toe wel effe stoppen om er een weg te jagen maar vind een deken niet nodig.


Niet een rol meenemen, maar een paar stukjes afgescheurd op je dekje plakken en meenemen. Werkt uitstekend. Binnen handbereik en gebruiksklaar.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:25

Ah daar had ik niet over nagedacht, ik reed ook altijd met een zadelvorming dekje :+ maar tegenwoordig niet meer dus dat geeft opties.

In Hoenderloo zijn de hertenluisvliegen wel aanwezig. Niet zo veel als in het Nationaal Park hoge veluwe die er gek genoeg naast zit.
Ik vind het rond die tijd in Loenen meevallen, eigenlijk niet meegemaakt.

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:43

Juuls_86 schreef:
Hoe zit het met de hertenluisvlieg in omgeving Hoenderloo in juli en augustus?
En waar is het sowieso veilig om te rijden rond deze periode? Graag wel groot rijgebied ivm vakantie van meerdere dagen op dezelfde plek :)


Wij pakken altijd de Ginkelse heide/ de Mossel etc. daar is het aantal insecten een stuk lager dan in de andere bosgebieden in de zomer.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:13

Veluwezoom is tot nu toe vliegvrij geweest! (Laag Soeren). Klop dit nu wel heel erg af :')

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:21

Ah wij hebben ze hier in Zweden ook. Ze zijn wel mega langzaam die beesten dus uiteindelijk wel te grijpen, maar ze kriebelen wel. Hier zijn ze er echt alleen in september. Zodra het gaat vriezen zijn ze weg. Dus als het in Nederland gevroren heeft lijkt het me ook dat er weinig tot/geen zijn. Voor jezelf kan een petje of een cap natuurlijk wel fijn zijn want ze gaan ook in mensenhaar zitten.

Juuls_86
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:50

Elisa2 schreef:
Juuls_86 schreef:
Hoe zit het met de hertenluisvlieg in omgeving Hoenderloo in juli en augustus?
En waar is het sowieso veilig om te rijden rond deze periode? Graag wel groot rijgebied ivm vakantie van meerdere dagen op dezelfde plek :)


Wij pakken altijd de Ginkelse heide/ de Mossel etc. daar is het aantal insecten een stuk lager dan in de andere bosgebieden in de zomer.

Heb je nog leuke adressen waar we kunnen overnachten met drie volwassenen en 3 paarden in deze omgeving? Liefst wel mogelijkheid tot zandpaddock ivm paard die gevoelig is voor hoefbevangenheid.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:11

Op de Veluwezoom aan de kant van Rheden heb ik nog nooit hertenluisvliegen gezien.
En afgelopen jaar waren de dazen denk ik ook verdwaald.
Normaal zitten die aan onze kant van het bos alleen in de eerste kilometer en zijn ze dan met name op de terugweg op een bezweet paard wat hinderlijk, verder heb ik nooit last van dazen.
Maar vorig jaar zomer heb ik denk ik alles bij elkaar opgeteld wel 3 hele dazen gezien in dat eerste stuk, dat was gewoon opvallend, hoe weinig.