Hertenluisvliegen veluwe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:01

Juuls_86 schreef:
Bedankt en lastig. Wat zijn jullie ervaringen met MTG? Lees daar meerdere positieve reacties op betreft tegen paardenluisvlieg en hertenluisvlieg.
https://www.euro-horse.nl/nl/shapleys-mtg-original.html

Dat werkt niet tégen vliegen, is voor bij huidproblemen en helpt tegen jeuk.

nine1987

Berichten: 8325
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 00:28

Nooit van gehoord.. :7

DubbelFun

Berichten: 88683
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:25

Juuls_86 schreef:
Bedankt en lastig. Wat zijn jullie ervaringen met MTG? Lees daar meerdere positieve reacties op betreft tegen paardenluisvlieg en hertenluisvlieg.
https://www.euro-horse.nl/nl/shapleys-mtg-original.html
Brainless schreef:
Dat werkt niet tégen vliegen, is voor bij huidproblemen en helpt tegen jeuk.

Maar het stinkt zo hard dat ik me kan indenken dat ze daar niet graag in rondkruipen al zou je dan wel je hele paard er mee in moeten smeren.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:56

DubbelFun schreef:
Maar het stinkt zo hard dat ik me kan indenken dat ze daar niet graag in rondkruipen al zou je dan wel je hele paard er mee in moeten smeren.

Ze hebben een nieuwe die juist niet stikt, althans, na het opdrogen is de geur weg. :+

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:08

Uppojono schreef:
Ik ben nu 2 keer in juli een weekend op de Cantharel in Apeldoorn geweest. Beide keren had geen van de 6 paarden last van hertenluisvliegen of dazen. Hier in het noorden van Groningen meer last van dazen dan op de Veluwe in de weekenden dat ik daar ben geweest.

Wij hebben vorig jaar in juni echt veel last gehad op de cantharel.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in de zomermaanden niet meer naar de cantharel ga. Mijn paard reageert er nog niet eens zo heftig op, maar ik heb alsnog zo’n 30x kunnen afstappen tijdens de rit en dood krijg je ze amper. Bij de stallen en weilanden zelf hadden we gelukkig geen last.
Ook de andere mensen daar gaven aan dat ze er echt last van hadden.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:46

Hoe is het op dit moment met de hertenluisvliegen op de Veluwe? Is de Posbank/Veluwezoom nog steeds vrij van dit akelige beestje?

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:57

Ik ben ze überhaupt nog niet tegengekomen op de Veluwe/Posbank, de laatste 3 jaar.
In ieder geval niet die dikke grote. Tegen het najaar wel een kleinere lichtbruine soort, maar mijn paard had daar helemaal geen last van.

Ik ben ze afgelopen jaren heel lokaal tegengekomen op de Veluwe, bijvoorbeeld rond de Loenermark en Park Hoge Veluwe (ingang Hoenderloo). Zo werd je even een kwartier geplaagd en kon je weer een uur rijden zonder last te hebben.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:52

Ik heb ze in de omgeving Veluwezoom/Posbank ook nog nooit gezien en ik woon er en mijn pony ook.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:55

Ze schijnen inderdaad nogal plaatselijk te zitten.... wij werden begin juni al helemaal gek van ze in omgeving Vierhouten. Terwijl ze een stukje verderop in Garderen bijvoorbeeld ook niet zitten...

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:18

Yinthee schreef:
Ze schijnen inderdaad nogal plaatselijk te zitten.... wij werden begin juni al helemaal gek van ze in omgeving Vierhouten. Terwijl ze een stukje verderop in Garderen bijvoorbeeld ook niet zitten...


En jn Nunspeet al jaren. Maar het wisselt ook per paard hoe heftig ze reageren. De mijne draait echt door, terwijl anderen daar veel minder heftig reageren. En de mijne reageert normaal niet echt op vliegen enzo.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:32

Fijn om te weten :)

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:36

Hier vlakbij Kootwijk zitten ze wel, niet in grote aantallen zoals andere jaren. Dazen heb ik nog niet gezien bij de paarden. Wel veel gewone vliegen die lekker steken.

nine1987

Berichten: 8325
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 08:34

Tegenwoordig sta ik gestald in Elspeet en hier valt 't wel mee met de hertenluisvliegen.. Dazen daarentegen.. :x

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 17:59

Raden jullie aan om een vliegendeken te gebruiken bij het rijden op de Veluwezoom (niet vanwege de hertluisvlieg, maar vanwege horzels/andere vliegen)? Ik heb zelf geen idee of dat nodig is, hier aan de kust hebben we daar vrijwel geen last van.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 18:03

Waar op de Veluwezoom ga je rijden?

Ik rijd aan de kant van Rheden/Rozendaalse Veld/Posbank en heb in de afgelopen 14 jaar nog nooit met een vliegendeken gereden.
Er zitten aan onze kant in de eerst km wat dazen, dit jaar lang niet zoveel als een aantal jaar terug en op de heenweg zie ik ze eigenlijk nooit. Verderop kom ik af en toe een verdwaalde tegen, maar mag niet echt een naam hebben.
Op de terugweg in die laatste km zie ik ze meestal wel, paard is dan bezweet dus wat aantrekkelijker. Maar meestal blijft er dan ook hooguit 1 of 2 om ons heen hangen, als ik die niet doodgemept krijg.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 19:38

Wat ik me afvraag, die beesten zijn zo snel, krijg je ze wel te pakken met ducttape?

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 23:51

Ik vraag me vooral af hoe je zo'n rol meeneemt. En als je paard dan om je heen aan het draaien is je een stukje moet afscheuren en dan dat beest nog te pakken moet krijgen.
Duct tape afscheuren zonder heisa is al een opgave :+

En nee ik rij ook niet met vliegendeken op de Veluwezoom. Er zitten wel wat mugjes, dazen of vliegen en mijn paard moet af en toe wel effe stoppen om er een weg te jagen maar vind een deken niet nodig.

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 23:58

Ik woon in de omgeving Heerde/Wapenveld en ben ze de afgelopen 2 jaar niet tegen gekomen. Ook niet in het bos of op de heide.. vooral dazen hier!

DubbelFun

Berichten: 88683
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:54

Zelfs met dazen valt het hier mee, máár ik hoor ook verhalen dat men met paard het bos uit gevlucht is vanwege de dazen. Dus het is maar net wáár en hoeláát je gaat rijden.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:10

Ik rijd daar altijd met vliegendeken ;) Als ze er dan wel zijn hebben we er minder last van en als ze er niet zijn, deken zit niet in de weg. Maar het ligt er ook nog aan hoe paard op vliegen reageert.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:26

Wij hebben al een paar keer last van de herteluisvlieg gehad.
Wat hier super werkt is glansspray op de bekende plekken.
Dan kunnen ze niet vasthechten.
Sindsdien weer rustige ritten gehad

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:45

Nadeel van rijden met vliegendeken vind ik dat het extra warm is.
Mijn pony zweet altijd heel snel, ongeacht hoe fit hij is.

Ik heb dus liever geen deken op, dan kan hij zijn warmte zo optimaal mogelijk kwijt en krijgt hij het ook niet nog warmer.
Nu bestaat voor mij een bosrit uit lange stukken draf en galop en weinig stap, kan me voorstellen dat wanneer je juist voornamelijk stapt in het bos een deken misschien wel meer toevoegt aan comfort dan in mijn geval.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:49

Mijne wordt niet extra warm met deken op, hoor? Maar die zweet sowieso niet snel.

En als het echt te warm is ga ik ook niet rijden of 's ochtends vroeg voor de warmte.

eukje

Berichten: 329
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:50

VNjulia schreef:
Ik woon in de omgeving Heerde/Wapenveld en ben ze de afgelopen 2 jaar niet tegen gekomen. Ook niet in het bos of op de heide.. vooral dazen hier!


Wij waren 3 weken geleden een weekje op vakantie met de paarden in Heerde maar we hebben er toch elke dag na een rit een paar van de paarden afgehaald.
Ook vorig jaar in mei, toen waren het er nog veel meer!

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Hertenluisvliegen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:22

Hier ook juist veel in Heerde/Epe rond de schaapskooi. Veel gehad dit jaar, ik kon met mijn ene paard op een gegeven moment het bos niet meer in, die werd compleet gestoord. Op dit moment vooral heel veel dazen/horzels (die langwerpige die je zo plat drukt) en al een paar weken geen last meer gehad van de hertenluisvlieg.