Sneeuw en ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:54

MightyMike schreef:
Dank je ajesca123, ik ga kijken of ze hier wellicht op voorraad zijn, al ga ik er in de sneeuw niet graag met auto op uit als het niet hoeft, heeft hier flink gesneeuwd..


Doe maar voorzichtig inderdaad!
Hier ook een flink pak sneeuw en sneeuwt nog steeds. Lag op de bestrating echt een laag ijs onder de sneeuw

Ze zijn er in verschillende maten. Heb zelf paarden met ijzer maat 2 en die heb ik nu maat 7 hoefschoenen aan.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:38

Ayasha schreef:
Lara_Silver schreef:
Waar ik woon valt er in de winter geregeld een goed pak. En ervaringswijs kan ik zeggen dat geen vet/vaseline of sokken gaat helpen. Van die speciale ringen die je er zelf in kam brengen, die helpen maar voor de helft of ze vallen uit of de sneeuw koekt zich toch aan. Zooltjes en geschroefde winter ringen doen wel hun werk. Maar het allerbeste zijn imo nog altijd de originele 'Huf-grip' die je tussen het ijzer en de hoef laat plaatsen. Die gaan er bij mijn pony standaard onder vanaf november t/m april. Daarmee reed ik al in 50 cm sneeuw niks dat aankoekte. Al de rest kan imo de prullenbak in als je zorgeloos rijden met hufgrips gewend bent. Ook hoef je niks er onder te doen als ze de besneeuwde wei of paddock op gaan, geen omkijken meer naar, heerlijk.

:j Hier zitten die er dus ook onder vanaf november. Ze kosten geen drol en gaan het hele seizoen mee. En je bent gerust.


Helemaal vergeten te benoemen ja! Dat een setje echt niks kost en als je ook nog eens zoals ik een pony hebt die heel weinig draait met de hoef ze echt 3 seizoenen mee gaan ofzo. :)

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:48

Er zijn in mijn ogen maar 2 goede systemen:

Huf grip https://www.pl-huftechnik.eu/Keile-Sohlen/Hufgrip die erin gezet worden door de hoefsmid. Dit is handig in gebieden waar het regelmatig sneeuwt. Voor acute of spontane sneeuwval (zoals in NL) zou ik gaan voor stiftgaten, sneeuw veren https://www.rj-trading.ch/pferde/sonsti ... chneefeder en koppelkalkoenen https://www.rj-trading.ch/pferde/stolle ... pelstollen.

Als je een paard heb met een erg diepe hoef raad ik je sneeuwveren aan, alle andere paarden is de hoefgrip prima. Let wel op als je je paard op de weide zet, het ligt aan de sneeuw consistentie (ijsvorming) hoe goed het helpt. Het allerbeste is geen ijzers in de sneeuw, maar die keuze heb je vaak niet.

Deze opties helpen trouwens niet tegen het glijden op een ijzige bodem, dan moet je er sneeuwkalkoenen erin draaien.

p.s. Uiterste nood kan je er een leren zooltje in laten zetten met siliconen.

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 17:18

suffie schreef:
Ik heb de sneeuwringen er zojuist onder gedaan. Gaat prima zonder tang, eruit even hulp nodig van de hoevenkrabber. Ze gaan nu zo'n 10 jaar mee, voor die paar keer per jaar ideaal.


Ik heb ze nu ook onder! :D
Maar je hoeft ze niet elke avond af te halen toch? Of is dat beter?

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 17:24

Karlijnxxx schreef:
Er zijn in mijn ogen maar 2 goede systemen:

Huf grip https://www.pl-huftechnik.eu/Keile-Sohlen/Hufgrip die erin gezet worden door de hoefsmid. Dit is handig in gebieden waar het regelmatig sneeuwt. Voor acute of spontane sneeuwval (zoals in NL) zou ik gaan voor stiftgaten, sneeuw veren https://www.rj-trading.ch/pferde/sonsti ... chneefeder en koppelkalkoenen https://www.rj-trading.ch/pferde/stolle ... pelstollen.

Als je een paard heb met een erg diepe hoef raad ik je sneeuwveren aan, alle andere paarden is de hoefgrip prima. Let wel op als je je paard op de weide zet, het ligt aan de sneeuw consistentie (ijsvorming) hoe goed het helpt. Het allerbeste is geen ijzers in de sneeuw, maar die keuze heb je vaak niet.

Deze opties helpen trouwens niet tegen het glijden op een ijzige bodem, dan moet je er sneeuwkalkoenen erin draaien.

p.s. Uiterste nood kan je er een leren zooltje in laten zetten met siliconen.


Bedankt! Sneeuw veren en koppel kalkoenen moet je dan samen bestellen?

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:28

Ik heb wel eens gehoord dat Duck tape ook schijnt te werken. Dan kan er geen sneeuwklont onder komen. Geen idee of dit waar is? Vraag me af of dat echt goed blijft zitten.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:35

Vet wrap en duc tape hebben het hier 4 uur volgehouden. Ik lees graag mee of “de” tip nog voorbij komt. Had echt nu niet meer (zoveel) sneeuw verwacht dus niet meer gedacht aan sneeuw beslag.

Horsie84
Berichten: 552
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:51

24/7 buiten geschoren en ijzers ... gaat prima

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:59

Of hoeflederkit bestellen https://www.hauptner.ch/de/pferdesport/ ... 5OEALw_wcB

Voor iedereen die zegt dat het nu wel gaat met ijzers: dat kan, maar bedenk dat als de consistentie van de sneeuw veranderd (smelten, ijsvorming, etc) je paard op wel op sneeuw/ijsballen loopt en flinke blessures op kan lopen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:30

Hier was de smid woensdag nog en ik heb er ook niet aan gedacht. Best suf van me. In het verleden heb ik sneeuwringen gehad en die werkten goed. Tijdelijk van de ijzers af tot na de sneeuw had ook nog gekund.

Vanmorgen stond mijn pony met klonten. Mijn weidegenote heeft ze weggebikt en vaseline gesmeerd, maar dat hielp niet. Ik had zelf aan het eind van de middag willen gaan en vetwrap met duckttape willen proberen, maar ik kwam hier niet eens de straat uit vanwege een sneeuwduin. Mijn weidegenote heeft weer gevoerd en zij appte zojuist dat het nu wél goed gaat met de hoeven. Blijkbaar vriest het idd zo hard dat de sneeuw niet meer klontert.

Ik heb geen idee wanneer ik weer die kant op kan (dan zal ik eerst uitgegraven moeten worden), maar tegen de tijd dat het gaat dooien moet dat toch wel weer lukken :') Dan toch maar vetwrap proberen of inschuifzooltjes van een oude placemat (die liggen ook al klaar). Tenzij iemand nog een betere tip heeft. Sokken gaan hier hoogstwaarschijnlijk niet werken, het beestje loopt 24/7 buiten en natte sokken gaan IMO enorm irriteren aan de huid. Ik hoop maar dat hij lekker veel in zijn schuilstal blijft.

Anoniem

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:38

Hier lijkt het nu ook beter te gaan vergeleken de nacht/ochtend. De vetwrap en ducttape slijten te snel. Er moet echt iets slijtvaster rond om een dagje vol te houden. Van de paarden zonder ijzers liepen er overigens ook met dezelfde klonten eronder. Dus het is gewoon onwijze plaksneeuw nu..

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:49

Laat je die vaste sneeuwringen gewoon 6 weken zitten of moet dat er tussen uit gehaald worden als de sneeuw weg is?
En kan dat ook bij speciaal beslag? Mijn paard heeft 1 voorijzer waarvan de buitenste tak breder is.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:52

Die sneeuwringen kunnen prima blijven zitten als er geen sneeuw is. Als er toch wat tussen gaat zitten, dan kun je de uitstekende randen ook afsnijden. Ik heb ze er hier weleens tot eind april onder gehad omdat ze in februari waren geplaatst. Nergens last van gehad. Volgende winter neem ik ze weer, gewoon voor de zekerheid.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:57

Jooliieen schreef:
Bedankt! Sneeuw veren en koppel kalkoenen moet je dan samen bestellen?


Klopt want je zet ze met kalkoenen vast, maar je moet wel kalkoengaten met schroefdraad in je ijzers hebben zitten. Koppelkalkoenen zijn zeer lage kalkoenen en dan red je paard het wel om er een paar dagen op te lopen.
Als je dan toch de hoefsmid moet bellen kan je ook siliconen (hufgrip) er voor nu onderzetten of lederen zolen. Siliconen gaan ongeveer 2-3 beslag beurten mee, sneeuw veren veel langer maar zijn prijziger maar handig voor onverwachte sneeuw.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:01

Vanmorgen de truc met ducttape gedaan en het zit er nog steeds goed onder dus voor mij een goeie spoedoplossing

carrie79

Berichten: 1004
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:27

Ik durfde mijn merrie dus niet buiten te zetten, ze heeft ijzers en is altijd zeer enthousiast als ze het weiland in gaat. ( even flink galopperen en bokken)... bang dat ze onderuit zou gaan, maar wel de hele dag in twijfel omdat ik hoop dat ze zich wel aanpast als het glad is, hoe was dat bij jullie?

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:30

Jooliieen schreef:
suffie schreef:
Ik heb de sneeuwringen er zojuist onder gedaan. Gaat prima zonder tang, eruit even hulp nodig van de hoevenkrabber. Ze gaan nu zo'n 10 jaar mee, voor die paar keer per jaar ideaal.


Ik heb ze nu ook onder! :D
Maar je hoeft ze niet elke avond af te halen toch? Of is dat beter?


Ik laat ze gewoon zitten, paarden hebben hier paddockstallen met grote uitloop. Heb nooit gemerkt dat ze er last van hebben.

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:34

Hier ging ductape en vetwraps ook mis.
Flinke klonten. Ze was net bambi.

Ik twijfel om morgen maar binnen te laten.. ben ik niet blij mee. Maar ze heeft al SI artrose.

Iemand die een alternatief weet? Ik kan er wel vd ijzers laten halen morgen maar bang dat ze doordat het straks gaat vriezen ze pijn aan de zolen krijgt.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:37

Ik vond een foto van tien jaar geleden. Dit zijn de sneeuwringen die mijn paard tot nu toe steeds heeft gehad.


Afbeelding

Ilsevdhoek
Berichten: 227
Geregistreerd: 11-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:40

Marisje76 schreef:
Vanmorgen de truc met ducttape gedaan en het zit er nog steeds goed onder dus voor mij een goeie spoedoplossing


Hoe heb je dit getaped.. ik heb namelijk de vetwrap vanochtend geprobeerd maar dat was er al af voordat ik uberhaupt mn stal uit was dus miss dat tape en dan speciale manier van tapen proberen

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:11

carrie79 schreef:
Ik durfde mijn merrie dus niet buiten te zetten, ze heeft ijzers en is altijd zeer enthousiast als ze het weiland in gaat. ( even flink galopperen en bokken)... bang dat ze onderuit zou gaan, maar wel de hele dag in twijfel omdat ik hoop dat ze zich wel aanpast als het glad is, hoe was dat bij jullie?


Ik ben er ook bang voor met mijn ruin. Hij heeft al meerdere keren bewezen dat hij zich absoluut niet aanpast. Dus dan denk ik hmm toch maar op stal? Hij is net hersteld van een andere wond net onder de kogel. Toen hadden we wonder boven wonder geluk dat er niks geraakt was, terwijl het echt behoorlijk diep was. Maar nu.. ben toch aan het kijken naar die hoefschoenen. En even van de ijzers af zou kunnen, maar met het keuren hebben de dierenartsen (aan de hand van foto's) nadrukkelijk gezegd zo snel mogelijk op ijzers ivm dunne zolen. Dus dat in combinatie met toch wel in de ochtend zeker bevroren bodems vind ik geen fijn idee.

Kidde
Berichten: 3458
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:27

EllyC schreef:
Die hoeflederkit werkt dus niet;blijft bij mij niet zitten

Vandaag heb ik het ook toevallig ook voor het eerst geprobeerd en hier bleef het gelukkig wel goed zitten. Heb je het ook goed hard tussen de rand van de hoef en het ijzer geduwd?

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:30

Je kunt een oude dunne placemat in de vorm van een zooltje knippen en tussen het ijzer klemmen dat het een beetje bol komt te staan.
Ik deed dat bij mij vorige paard en dat ging best goed.

Ik heb mijn huidige paard altijd zonder ijzers gehad, en wat denk je.. die is afgelopen maandag voor het eerst op ijzers gegaan, en natuurlijk dan gaat het sneeuwen...
Hij heeft zooltjes met siliconen, ik heb ze vanmorgen ingevet en dat leek redelijk te gaan met een paar uurtjes paddock.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:41

Nouvel schreef:
Je kunt een oude dunne placemat in de vorm van een zooltje knippen en tussen het ijzer klemmen dat het een beetje bol komt te staan.
Ik deed dat bij mij vorige paard en dat ging best goed.

Goed om te horen. Na alle verhalen over mislukte vetwrap-acties was dit nog mijn enige optie.

Ik heb inmiddels al een placemat in hoefvormige stukken geknipt met behulp van oude ijzers (en uiteraard wat extra ruimte). Al liet mijn weidegenote weten dat mijn pony inmiddels geen klonten meer heeft, maar op een dag gaat het weer dooien (lees: klonten vormen) en dan heb ik graag nog een plan B.

TamaraFloor
Berichten: 834
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:48

Die van mij zijn er niet uit geweest vandaag.
Morgen kijken hoe het gaat!
Iemand zijn paarden met zooltjes buiten gehad vandaag? En kwam er inderdaad geen ijs onder de voeten?