Sneeuw en ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:24

Ik volg ook. Die van mij staat voor op ijzers, ivm dunne zolen en redelijke platvoeten. Als ik dit geweten had, ad ik misschien de hoefsmid wel even kunnen vragen van de week of hij niet even 1 week ivm sneeuw zonder ijzers kon hehe. Hij staat overdag op de paddock en hoeft nagenoeg geen harde ondergrond op te lopen.

chinou

Berichten: 791
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:58

Je kan de hoef intapen met plakbandage
Intapen rond de hoef en over de zool en dan kan je paard met ijzers gewoon naar buiten

Afbeelding

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:01

Ja die zag ik ook voorbij komen in een filmpje van een hoefsmid. Denk dat ik dat ga proberen :)

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:19

Dank voor de tip, ik ga het ook proberen. Bij Agradi is de levertijd 2-6 dagen, ik heb ze bij Westfalia besteld (direct leverbaar), hopelijk zijn ze er dan sneller.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:26

FCSA schreef:
Dank voor de tip, ik ga het ook proberen. Bij Agradi is de levertijd 2-6 dagen, ik heb ze bij Westfalia besteld (direct leverbaar), hopelijk zijn ze er dan sneller.

Brandhof heeft ze en is gewoon open. Daar heb ik twee rolletjes gehaald vandaag :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:38

chinou schreef:
Je kan de hoef intapen met plakbandage
Intapen rond de hoef en over de zool en dan kan je paard met ijzers gewoon naar buiten

[ [url=m/TjE2m8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Been there, done that. Lopen ze in geen tijd stuk.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:40

pluklief schreef:
Jessix schreef:
Kan best maar in NL is dat wel anders. Misschien door de hoge luchtvochtigheid of weet ik veel. In Canada is het natuurlijk veel langer een constante koude temperatuur. Paarden hier op ijzers staan binnen no time op gigantische ijsballen.


Volgens mij is dat vooral omdat het in Nederland valt sneeuwt als het maar net onder 0 is. Het lijkt nu kouder te worden dus het zou best kunnen dat ze er deze minder is. Maar onze paarden gaan Nederland gaan eigenlijk altijd met sneeuw met ijzers gewoon naar buiten ook al het zorgt voor klonten.

Ik heb nog wel strengere winters meegemaakt hoor. :D
Ja dat is eigen keuze natuurlijk of je je paarden zo naar buiten wil laten gaan, dat schreef ik in mijn eerste post ook al. Paarden houden vaak zelf wel rekening met wat ze wel of niet kunnen. Mijn paarden hebben geen ijzers dus ik heb het probleem sowieso niet.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:44

Hilary schreef:
FCSA schreef:
Dank voor de tip, ik ga het ook proberen. Bij Agradi is de levertijd 2-6 dagen, ik heb ze bij Westfalia besteld (direct leverbaar), hopelijk zijn ze er dan sneller.

Brandhof heeft ze en is gewoon open. Daar heb ik twee rolletjes gehaald vandaag :)


Oh goeie, misschien rij ik daar dan morgen nog even langs. Is 2 rolletjes voldoende voor 4 hoeven?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:51

Ik heb geen idee. Een rolletje is 4,5 meter.

Ik heb in de zomer ducttape gebruikt om een plakijzer onder de hoef van mijn merrie te plakken.
Afbeelding

Vrij klein voetje, maar ik denk dat ik toch wel 2 meter per keer gebruikte. Moest een paar dagen blijven zitten steeds. Ik deed een reep van teen naar hiel, dan een reep van links naar rechts. Dan een rondje om de voet. Dan een plakkaat maken van meerdere elkaar overlappende repen. Die om de voet, en dan nog een rondje om de voet. Beetje insnijden, bijwerken en een strookje op de voorkant en dat bleef best goed zitten.

Ik heb toen een filmpje van een Amerikaanse smid gebruikt die een blok piepschuim en ducttape gebruikte bij een bevangen pony.

Edit: https://m.youtube.com/watch?v=DzUeYjYe5yE

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:54

Thanks, ik zal ruim inslaan zodat ik later niet meer door de sneeuw naar de winkel hoef :)

chinou

Berichten: 791
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:03

Ayasha schreef:
chinou schreef:
Je kan de hoef intapen met plakbandage
Intapen rond de hoef en over de zool en dan kan je paard met ijzers gewoon naar buiten

[ [url=m/TjE2m8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Been there, done that. Lopen ze in geen tijd stuk.


In een laag sneeuw niet. Je kan natuurlijk geen hele rit maken, maar om je paard buiten te zetten met ijzers in een laag sneeuw een mooie oplossing.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:52

chinou schreef:
In een laag sneeuw niet. Je kan natuurlijk geen hele rit maken, maar om je paard buiten te zetten met ijzers in een laag sneeuw een mooie oplossing.

Succes :) in 8cm liep de mijne het binnen een half uur stuk. Ondanks dat ik er ook nog een oude handdoek omheen gedaan had. :)

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:35

Als je een paard hebt met zooltjes onder de ijzers zou je dan wel of geen last van klont vorming krijgen?

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:18

Mensen worden er wel heel creatief van. :') Deze is er iig klaar voor! :D Eén kleur is ook maar zo zzzaaaiii...

Afbeelding

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:20

Mijn smid is gisteren geweest en die gaf als tip om sokken aan te doen bij de benen waar ijzers aan zitten. Deze kun je aan de onderkant eventueel verstevigen met vetwrap of ductape.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:24

Ik zou mij niet al te veel zorgen maken om de sneeuw in de ijzers. Het gaat flink vriezen vanaf zondagnacht en dan plakt die zooi bijna niet meer.

Hier ook ééntje met ijzers vooraan. Is tot nu toe altijd prima gegaan in de wei met sneeuw.
Enkel de tapijtsnippers van de bak zijn vervelend }>

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:46

Ik deed m’n vorige paard altijd sokken aan. Die had alleen voorijzers, dus alleen voor sokken. M’n huidige paard heeft geen ijzers.

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:12

In onze Luxemburgse sneeuw bij vorst blijft de sneeuw toch echt plakken.

De ijsco hier boven is van een vriendin :D

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:19

Bagheera_206 schreef:
Mensen worden er wel heel creatief van. :') Deze is er iig klaar voor! :D Eén kleur is ook maar zo zzzaaaiii...

[ [url=m/1N5A7U.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heee mijn hippe opa <3 Als het niet werkt kunnen er nog sokken overheen. Ik heb nog 2 wraps liggen.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:02

Hier voor zooltjes maar met de straal eruit geknipt.(achter blootvoets) Ben ook benieuwd naar ervaringen daarmee.
Wil er natuurlijk niet halverwege het erf achter komen dat het toch te glad is en dan terug moeten glijden.. :o

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:05

Ik heb de sneeuwringen er zojuist onder gedaan. Gaat prima zonder tang, eruit even hulp nodig van de hoevenkrabber. Ze gaan nu zo'n 10 jaar mee, voor die paar keer per jaar ideaal.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:06

MizzMontana schreef:
Als je een paard hebt met zooltjes onder de ijzers zou je dan wel of geen last van klont vorming krijgen?


Mijn bijrijdpaard heeft ook zooltjes dus ben benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:08

Aangezien er tips voorbij komen om van een deksel een soort zooltje te maken, lijkt me dat prima gaan. Ik zag een filmpje van horsephysio waar ze dat voordeden en daarna paard gingen longeren in de sneeuw.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:10

Belker schreef:
Bagheera_206 schreef:
Mensen worden er wel heel creatief van. :') Deze is er iig klaar voor! :D Eén kleur is ook maar zo zzzaaaiii...

[ [url=m/1N5A7U.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heee mijn hippe opa <3 Als het niet werkt kunnen er nog sokken overheen. Ik heb nog 2 wraps liggen.


Ah, jouw opa! <3

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:17

Domino_2006 schreef:
Mijn smid is gisteren geweest en die gaf als tip om sokken aan te doen bij de benen waar ijzers aan zitten. Deze kun je aan de onderkant eventueel verstevigen met vetwrap of ductape.

Mijn paard heeft hele grote voeten. Mijn sokken maat 42 passen niet.