Paardendekens wassen thuis?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Paardendekens wassen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 13:04

Wie wast er thuis zijn paardendekens?

Ik was sowieso mijn dekjes, zweet en vliegendekens gewoon thuis. Maar nu twijfel ik aan mijn 150 grams bucas. Ik heb een flesje van dat speciale bucas was spul.
Ik heb een 7 kg wasmachine. Zou deze dat aankunnen of kan ik de deken dan beter laten weken in bad of toch maar naar de paardendekenwasserette?

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardendekens wassen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:05

Ik volg graag even.

gerlienke
Berichten: 1512
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Re: Paardendekens wassen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:11

Ik ken iemand die ging er eerst met een sopje over en daarna met de hoge druk spuit.
Zelf geen ervaring mee.

dioni

Berichten: 847
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Paardendekens wassen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:15

Als je hem zelf wast, dan moet je wasmachine echt helemaal vrij zijn van wasmiddel met fosfaten, ook het zeepbakje en de leidingen. Anders is je deken straks niet meer waterdicht.
Ik was de shet dekens wel zelf, in een aparte wasmachine voor alleen dit doel. Maar de dekens van de tinker werden toch niet helemaal schoon, te groot denk ik. Dus die gaan naar de deken was service.

Kimley

Berichten: 9179
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:17

Wij wassen onze dekens gewoon thuis in de wasmachine. Zonder waterdicht maak spul trouwens :)
Wel op een laag programma.
Prima schoon en prima waterdicht :)

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paardendekens wassen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:20

1 keer een zweetdeken gewassen.De eerste wassen daarna had ik bruine pony haren op de kleding zitten.

Kimley

Berichten: 9179
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Paardendekens wassen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:35

Ja ik zou het niet in je normale kleding wasmachine doen nee :')

Anoniem

Re: Paardendekens wassen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:43

Ik zou het niet doen, tenzij je een oude wasmachine over hebt of van plan bent een nieuwe aan te schaffen dan valt het te proberen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:49

Ik doe het al jaren en maak ze ook waterdicht er in,ik doe eerst een ronde zo de dekens wassen met was middel. Daarna was ik ze nog een keer met dit https://www.kruidvat.be/nl/kruidvat-wat ... country=BE
Mijn paarden lopen 24/7 buiten heel het jaar en mijn dekens gaan toch al een aantal jaar mee.
Ik gooi ze zelfs in de droogtrommel, Heel enkel durft dan de buitenkant te krimpem tegenover de voering. Dus bij mooi weer laat ik ze buiten drogen. Heel dikke dekens passen trouwens niet in de wasmachine en ik heb een 8 kg machine.

Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Re: Paardendekens wassen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 15:49

Beetje wisselende reacties dus. Ik wacht nog even meer reacties af.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Paardendekens wassen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:02

Bij mijn machine is 150 grams op het randje. Een pony deken maat 175 of 185 gaat wel, maar 205 of 215 gaat minder goed.

hoogendroog
Berichten: 3294
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:42

Ik was ze hier allemaal thuis, gewoon in een grote speciekuip. Kuip vullen met warm water (temperatuur waar je zelf in kunt badderen). Mild sopje erbij. Even laten weken, daarna eruit en plat neer leggen. Binnen- en buitenkant schrobben met luiwagen. Ophangen op een hindernis en schoonspuiten met de tuinslang. Lekker aan de wind laten drogen. De Horseware dekens gaan op deze manier al jaren mee.

Eefke85

Berichten: 1324
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: Paardendekens wassen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:46

Mijn pony is de enige die nog dekens draagt en die was ik thuis. Heb ook een 7kilo trommel en dat gaat prima. Daarna wel even met een doekje door de trommel heen om de haren weg te vegen en klaar.

Coentjuh

Berichten: 9874
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:52

Ja dat gaat, ik heb ook de 150 grams Bucas voor mijn paarden. Ik doe het als volgt omdat er tijdens het waterdicht maken geen wasmiddel toegevoegd mag worden en bij puntje 2 dit automatisch gebeurd:

1) Eerst beide kanten afspuiten met tuinslang
2) Daarna wassen bij tankstation/supermarkt grote wasmachines
3) Daarna thuis nog een keer met waterdicht-maak-spul

En dan veel naspoelen of wasmachine/trommelreiniging programma.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:08

gerlienke schreef:
Ik ken iemand die ging er eerst met een sopje over en daarna met de hoge druk spuit.
Zelf geen ervaring mee.



Dit doe ik ook met de te grote en zware winterdekens. Mijn HD reiniger heeft een apart vat waar ik sop in kan doen, dan stel ik de spuit in dat hij sop erover spuit en daarna met de gewone HD erover.
De lichtere en kleinere dekens doe ik wel in de wasmachine, maar ik heb daar een aparte machine voor. Hoef niet zo dringend overal paardeharen in :+ Naar een deken wasserette doe ik zeker niet, daar zijn mijn Rambo's mij te duur voor. Risico van niet meer waterdicht is altijd aanwezig. De Bucas wash en die van Rambo ook zijn beide goed.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Paardendekens wassen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:18

Ik breng mijn dekens ook nooit meer naar een wasserette. De waterdichte dekens zijn allemaal 0 grams, de dikke onderdekens was ik bij de pomp.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paardendekens wassen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:24

Hebben julie van die slechte wasmachines dat je haren er in houd? Ik was mijn hondendekens ook in mijn wasmachine ,vind er nooit geen haren van terug. Hij pompt vuilwater toch af? Mijn machine herbruikt zijn water niet.

fjordjes

Berichten: 12098
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Paardendekens wassen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:26

Vooral niet met hogedruk spuit en in een bad laten weken dat maakt de waterdichtheid slechter. Ik heb zelf een deken gewassen in m'n wasmachine met dat bucas spul en dat is goed gegaan. Ik heb wel een 8 kg trommel. Was een 200 grams deken in maat 185. Om de gespen deed ik een washandje met elastiekjes.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Paardendekens wassen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:58

Ik was mijn dekens, dekjes etc. altijd thuis. Mijn oudste rambo gaat al 7 winters mee en wordt jaarlijks thuis gewassen, nog nooit doorgelekt. Voor het wassen even goed haar vrij maken en vast een keer uitspoelen, daarna in de was met horseware wasmiddel. Na de was ff doekje door de wasmachine en een kookwasje met wasmachinereiniger. Daarna geen haren meer in de was hoor en ook geen rare luchtjes.

just_kiki

Berichten: 6817
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:34

beatje schreef:
Ik doe het al jaren en maak ze ook waterdicht er in,ik doe eerst een ronde zo de dekens wassen met was middel. Daarna was ik ze nog een keer met dit https://www.kruidvat.be/nl/kruidvat-wat ... country=BE
Mijn paarden lopen 24/7 buiten heel het jaar en mijn dekens gaan toch al een aantal jaar mee.
Ik gooi ze zelfs in de droogtrommel, Heel enkel durft dan de buitenkant te krimpem tegenover de voering. Dus bij mooi weer laat ik ze buiten drogen. Heel dikke dekens passen trouwens niet in de wasmachine en ik heb een 8 kg machine.


Hier idem,

Was ze eerst met wasmiddel, maar dan ook nog een keer zonder wasmiddel, om echt alle wasmiddel uit de deken te halen. En vervolgens met het bovenstaande goedje van de Kruidvat.

Het gaat bij mij om rambo dekens van inmiddels al tien jaar oud. Doe het vanaf het eerste moment al zo op deze manier en nog NOOIT lekke dekens gehad. En mijn paarden staan altijd in de regenbuiten.

Ik laat ze alleen altijd wel aan de lucht drogen :j of in de garage in de winter :D

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Paardendekens wassen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:20

Niet weken, dat tast de plastic-achtige binnenlaag aan.
Dunne dekens was ik in een 7kg wasmachine. Gaat prima. Ik onthaar de deken wel eerst met de stofzuiger. En daarna waterdicht met spray van de action. 1 bus per deken.
Daarna wasmachine open laten staan en de volgende dag even met de stofzuiger de inmiddels droge restjes haar weghalen. En evt daarna een keertje leeg wassen op hoge temperatuur. Dat is sowieso goed voor je wasmachine.

Dikkere dekens was ik bij het tankstation in zo'n 18 kilo machine. Gaat ook prima. Wel doekje mee om de achtergebleven haren te verwijderen na het wassen.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paardendekens wassen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:43

Hier gaat alles met een heel klein beetje sop in een extra wasmachine. Als alles schoon is machine leeg op 90 graden met een scheut azijn om het sop er goed uit te spoelen. Dan alle waterdichte dekens nog met waterdicht spul.
Alles wat ik hier op ons bedrijf, met ketelhuis waar het altijd lekker warm is (25 a 30 graden, het hele jaar), dan hang ik ze daar mooi te drogen.
Eenmaal droog nog een spuitbus waterdicht er overheen (vooral op het naadje van de staartflap, daar waar de singels vast gemaakt zitten en de rug, oude dekens wat intensiever dan nieuwere dekens).