Paarden en Eikenprocessierupsen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sonraffie

Paarden en Eikenprocessierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 19:55

Hoi Bokkers, zoals de titel al zegt; paarden en eikenprocessierupsen....

Mijn paard is een paar dagen geleden verhuisd naar een plek waar we ook vanuit daar lekker kunnen buitenrijden, alleen daar vlakbij staan eiken, en heb vanavond al de eerste rupsen gespot. Ieuw...

Nu is mijn vraag, in hoe verre kan dit kwaad om er onderdoor te rijden voor mijn paard?

Ben maandag een buitenritje wezen doen en heb er toen ook onder door gereden maar niets gezien (ook niet op gelet) en heeft er toen niks van gekregen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ikkedus

Re: Paarden en Eikenprocessierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:00

In en om stal kunnen de brandharen veel problemen geven. De brandharen uit nesten ( vooral oude nesten) kunnen voor irritaties zorgen aan de slijmvliezen ( ook intern). En sommige paarden reageren er allergisch op en dan kunnen ogen en neusvleugels flink op gaan zwellen.
Er staat op FB nu bijv een melding van een ezel met koliekverschijnselen na het afbranden van een nest. Door de stress hebben de rupsen massaal hun haren afgeschoten en de ezel heeft deze geinhaleerd en opgegeten met het gras. Dit arme dier zit intern en in zijn moment vol met blaren en gaten.
Bij het rijden onder of langs zijnde risico’s voor paarden vergelijkbaar met mensen denk ik.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:03

Onderdoor rijden weet ik niet.
Mijn pony is vorige zomer compleet gek gegaan van de jeuk. Overal jeuk. Had hem geschoren (in April al) en niet verwacht dat het zo erg zou worden uiteraard en daardoor kwamen de haartjes van de rups op zijn huid IPV vacht. Pure ellende. Waarschijnlijk ook allergisch ervoor, vandaar de hevige reactie.

Opletten dat hij geen haartjes in ademt en dat het geen blaren veroorzaakt in de mond.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 20:04

ikkedus schreef:
In en om stal kunnen de brandharen veel problemen geven. De brandharen uit nesten ( vooral oude nesten) kunnen voor irritaties zorgen aan de slijmvliezen ( ook intern). En sommige paarden reageren er allergisch op en dan kunnen ogen en neusvleugels flink op gaan zwellen.
Er staat op FB nu bijv een melding van een ezel met koliekverschijnselen na het afbranden van een nest. Door de stress hebben de rupsen massaal hun haren afgeschoten en de ezel heeft deze geinhaleerd en opgegeten met het gras. Dit arme dier zit intern en in zijn moment vol met blaren en gaten.
Bij het rijden onder of langs zijnde risico’s voor paarden vergelijkbaar met mensen denk ik.

Ik denk/hoop dat ze wel ver genoeg van de stal af staan om er geen last van te krijgen, maar had me verheugd op veel buitenritjes deze zomer en vind dit nu toch wel eng #)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:17

Ik zou opletten dat je er niet onder door rijdt als het hard waait.
Is het windstil en zien de rupsen geen gevaar, dan zullen ze ook geen haartjes afschieten en zullen er geen haartjes uit oude nesten waaien, dus weinig kans op jeuk.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 06:00

8nnemiek schreef:
Ik zou opletten dat je er niet onder door rijdt als het hard waait.
Is het windstil en zien de rupsen geen gevaar, dan zullen ze ook geen haartjes afschieten en zullen er geen haartjes uit oude nesten waaien, dus weinig kans op jeuk.

Ja dat weet ik dus niet.... lastig hoor

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 06:08

Bij onze straat staan ze ook,ik rij er gewoon onder door, vorige jaren ook al, weinig problemen gehad.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 06:26

Ik heb een grote eik in mn weiland staan. Met rupsen. Ik heb als de rupsen er zijn de boom ruim afgezet, dat ze niet onder de bladeren kunnen lopen. Als er geen rups nog in zit, grazen ze het kaal onder de boom.
Nog nooit een gekke plek bij een paard of mezelf gezien. Terwijl ik er dus ook veel loop om te kijken, af te zetten en te vloeken :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 06:30

Die brandhaartjes kunnen flink ver waaien..

Ik zou ze toch zoveel mogelijk (laten) verwijderen.. door haarlak schijnt dat de haartjes vastplakken.
Volgens jaar zal deze boom weer aan de beurt zijn als je er niets aan laat doen..

Ik heb geen eiken in de tuin. Wel rond de tuin en toch zitten wij geregeld onder de plekjes.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 06:36

We hebben zo’n 10 eiken in de wei staan en nooit problemen gehad. Eerste jaren wel gespoten en toe zeker vijf jaar niet. Vorig jaar was het bar en boos met die rupsen. Hebben toen geprobeerd bedrijf in te schakelen maar ze hadden het allen te druk. Paardjes wel wat last gehad dmv kwijlen. Verder niks. Dit jaar wel weer laten spuiten en geen last.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 06:55

Maartje1990 schreef:
Bij onze straat staan ze ook,ik rij er gewoon onder door, vorige jaren ook al, weinig problemen gehad.

Het hele seizoen door? Las dat ze verschillende stadia’s hebben voor ze ontpoppen als vlinder

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 06:55

IMJ schreef:

Ik zou ze toch zoveel mogelijk (laten) verwijderen.. door haarlak schijnt dat de haartjes vastplakken.
Volgens jaar zal deze boom weer aan de beurt zijn als je er niets aan laat doen..

Ik heb geen eiken in de tuin. Wel rond de tuin en toch zitten wij geregeld onder de plekjes.

Zijn bomen van de gemeente...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 07:02

Sonraffie schreef:
Maartje1990 schreef:

Het hele seizoen door? Las dat ze verschillende stadia’s hebben voor ze ontpoppen als vlinder

Ja, hele seizoen door. Aan de overkant van de weg tegenover de weide staan er ook met rupsen. Kan er weinig aan doen heb niet het idee dat ze er last vab hebben, wij hebben zelf wel jeuk. Maar ik heb geen vacht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 07:04

kinel schreef:
We hebben zo’n 10 eiken in de wei staan en nooit problemen gehad. Eerste jaren wel gespoten en toe zeker vijf jaar niet. Vorig jaar was het bar en boos met die rupsen. Hebben toen geprobeerd bedrijf in te schakelen maar ze hadden het allen te druk. Paardjes wel wat last gehad dmv kwijlen. Verder niks. Dit jaar wel weer laten spuiten en geen last.

Toch niet met gif he? De rupsen worden door veel vogels gegeten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:12

Sonraffie schreef:
IMJ schreef:

Zijn bomen van de gemeente...

Dan kan je de gemeente vragen of ze willen bestrijden. Dat gebeurt meestal met een biologisch middel of ze worden afgezogen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:39

Ik heb een groot stuk bos om mijn huis heen. Daar hebben de paarden hun verblijf, maar lopen ook mijn katten en ik vaak samen met de hond. Vorig jaar heb ik maar één nest gezien. Nu helaas al een paar... Ik houd mijn hart vast.

Allemaal weg laten halen zou en vermogen kosten. Daarbij is het vrij kansloos aangezien mijn buren ook aansluitende bossen hebben. Ik hoop dat de diversiteit hier groot genoeg is dat de natuurlijk vijanden hun werk wel doen. En ik heb een middel gekocht (nog niet ontvangen) waarmee ik zelf de laaghangende nesten wel kan bestrijden. Een fixeer middel. Verder hopen dat het goed blijft gaan en vooral mijn dieren er geen last van krijgen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:39

8nnemiek schreef:
kinel schreef:

Toch niet met gif he? De rupsen worden door veel vogels gegeten.

Hier wordt gespoten met biologisch middel xentari.
Hebben ook vele nestkasten hangen voor de mezen en die leven nog ieder jaar.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 12:05

Ik heb vanmorgen de gemeente gebeld en ook de hoogheemraadschap want hoorde via via dat hun die weg en bomen beheren, ben benieuwd wanneer ik reactie krijg. Juiste persoon was natuurlijk niet aanwezig.