Pony wel of niet scheren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welshclub08

Pony wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 11:02

Hallo allemaal,

Zoals de titel al luidt wel of niet scheren?
Onze pony is al wat ouder en heeft hierdoor moeite met verharen. Zou het een goede oplossing zijn om haar zodra het nog warmer wordt te scheren of heeft dit invloed op haar wintervacht of iets in die richting ;)

Bedankt voor jullie hulp!

SweetVanille

Re: Pony wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:05

Nou, nu niet meer nee, dan scheer je de hele zomervacht die eronder zit kapot. Had je dan al veel eerder moeten doen

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:07

Dat is een fabeltje. Lekker die pony verlossen van die dikke, misschien jeukende vacht. Wel zorgen dat je dekens achter de hand hebt voor wanneer het toch kouder wordt/voelt dan je dacht.

In de sport en paarden met bijvoorbeeld Cushing worden paarden regelmatig nog ‘s zomers geschoren.

Edit: Als je pony licht is van kleur let dan op dat je hem niet te kort scheert met oog op verbranding).
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 13-05-20 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Welshclub08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 11:08

SweetVanille schreef:
Nou, nu niet meer nee, dan scheer je de hele zomervacht die eronder zit kapot. Had je dan al veel eerder moeten doen

Oké, wij hebben dit trouwens niet eerder gedaan omdat ze niet meer echt bereden wordt en een prima wintervacht had. Het probleem is het verharen en hierdoor ben ik bang dat ze het straks in de zomer te warm krijgt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:16

Lekker scheren als het straks warmer wordt en blijft. Desnoods met de haren mee scheren ipv andersom.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:18

Hals en borst uitscheren voor warmte kwijt raken, rest even wachten tot eind mei de nachten niet meer zo koud zijn of je moet als nog met dekens aan de slag.

Welshclub08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 11:18

FriesWytske schreef:
Lekker scheren als het straks warmer wordt en blijft. Desnoods met de haren mee scheren ipv andersom.

Oké! Ik heb zelf alleen geen verstand van scheren dus ik als we haar gaan scheren dan laat ik het door iemand anders doen, maar zorgt met de haren mee scheren dat er nog wat haar overblijft zeg maar?

Welshclub08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 11:19

tamary schreef:
Hals en borst uitscheren voor warmte kwijt raken, rest even wachten tot eind mei de nachten niet meer zo koud zijn of je moet als nog met dekens aan de slag.

Oké dankjewel!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:21

Welshclub08 schreef:
FriesWytske schreef:

Oké! Ik heb zelf alleen geen verstand van scheren dus ik als we haar gaan scheren dan laat ik het door iemand anders doen, maar zorgt met de haren mee scheren dat er nog wat haar overblijft zeg maar?

Dan blijft er meer haar over, dan als je haar tegen de haren in scheert. Bij dat laatste haal je er veel meer af. Maar als het goed is weet degene die haar gaat scheren dit ook.

Welshclub08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 11:22

Oké heel erg bedankt!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:23

Hier ga ik mijn 5 jarige shet eind deze maand waarschijnlijk ook nog een keer doen. Ik heb ze nu beide een racestreep eruit geschoren. Maar hij denkt dat alleen juli en augustus zomermaanden zijn en begint eigenlijk pas eind juni uit zijn vacht te raken, wat een beetje laat is. Mijn andere shet verhaart veel vlotter en heeft nu ook alweer zomervacht eronder zitten. Hij nog totaal niet.