paard scheren? Staat stil maar heeft korstjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_layla

paard scheren? Staat stil maar heeft korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 22:32

Hoihoi,

Ik ben al een paar weken aan het nadenken over het scheren van mijn oudere paard.

Ze is 2 jaar geleden geschoren, omdat ze altijd zo dik in haar vacht zit. Vorige winter kwamen we achter een blessure en hebben we haar grotendeels stil gezet. Dit is nog steeds zo. We zijn wel hier en daar wat aan het opbouwen, maar nog geen werk waarbij ze extreem staat te zweten.

Dit jaar valt gelukkig haar vacht mee, aangezien ik vroeg ben begonnen met de dekens en het constant in de gaten hou met de temperaturen.

Het nadeel nu is dat ze allemaal kleine korstjes en losse plukjes haar in haar vacht heeft zitten. Ik vermoed dat dit door het huidvet komt. Ik kan haar namelijk op deze stal niet wassen in de winter. Helaas zit haar hele buik (vooral achter de oksels/schouder) vol, achter een plekje op haar billen en ook op haar benen achter heeft ze wat korstjes.

Aangezien het er erg op lijkt dat het van haar huidvet komt (als dat kan) zat ik te denken aan scheren. Maar is dit weidsheid als ze eigenlijk bijna niks doet aan arbeid. Waarschijnlijk begin januari gaat ze weer om de dag lopen.

Iemand tips?

tamary

Re: paard scheren? Staat stil maar heeft korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:29

Voor mij is scheren na de kortste dag geen optie ivm aanmaak zomervacht. Als je nog wil scheren, dan is dit weekeind de laatste optie.
Met in jan. weer meer aan het werk is deel uitscheren zeker fijner. Korstjes/plukjes verhaal had ik hier ook, werd rap bultjes en rainrot door zweten (geen dekens, maar welshje bij warme eind oktober) en te lang nat blijven. Streepje langs luchtpijp en borst loste dat op. Dit jaar weer gedaan ook ivm iets meer verbranden (wat spekjes teveel).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:59

Hier een paar jaar geleden in Maart geschoren, zomervacht werd daar niet lelijker van. Paard in kwestie heeft met regen altijd een deken op (ook in de zomer) omdat ie gewoon niet waterproof is dus dat is wellicht wel een verschil.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:07

Kan zijn dat de vacht te dik is en daarom de huid verstikt. Ik scheer om die reden mijn pony ook. En dan goed opletten dat je een deken opdoet die niet te warm is en de huid regelmatig laat luchten.

En misschien overwegen om op cushing te testen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:38

tamary schreef:
Voor mij is scheren na de kortste dag geen optie ivm aanmaak zomervacht. Als je nog wil scheren, dan is dit weekeind de laatste optie.
Met in jan. weer meer aan het werk is deel uitscheren zeker fijner. Korstjes/plukjes verhaal had ik hier ook, werd rap bultjes en rainrot door zweten (geen dekens, maar welshje bij warme eind oktober) en te lang nat blijven. Streepje langs luchtpijp en borst loste dat op. Dit jaar weer gedaan ook ivm iets meer verbranden (wat spekjes teveel).

Hier zijn de meningen over verdeeld.

Heb hier keer een scheerster in de omgeving gevraagd (die scheert echt op grote schaal van klein tot groot) Deze gaf aan dat dit niet zo was. En dat er ook paarden waren die het hele jaar door geschoren worden.
Ook wij hebben in maart al eens een haflinger geschoren die kwam gewoon netjes in haar zomer vacht.

TS ik denk dat ik gewoon een klein stukje zou scheren kijken of dat helpt zo ja kun je er nog het scheerapparaat overheen halen

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:41

Het klinkt als regenrot. Dat is een bacteriële huidaandoening.
Ik zou hem gewoon scheren en een iets dikkere deken op doen. Al is het nu helemaal niet koud natuurlijk dus heel dik hoeft hij niet te zijn.
Bij mijn paard werkte dat het snelste bij korstjes. Ik geloof dat ik ook de plekjes behandelde met betadine maar dat weet ik niet meer zeker, is een lange tijd geleden dat hij het had.

Om het te voorkomen kan je het beste elke dag de deken even af doen en goed poetsen.

nienke_layla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 20:24

tamary schreef:

Ze zweet gelukkig niet, en heeft gewoon een winterdeken op tegen de kou en regen. Dus ik verwacht niet dat het rainrot is. Ook haal ik dagelijks gewoon de deken eraf om te poetsen.

Maar waarom zou het daarna niet meer kunnen, wat is de achtergrond informatie daarvan? Ben dan wel nieuwsgierig.

Lepeltje schreef:
Het klinkt als regenrot. Dat is een bacteriële huidaandoening.
Ik zou hem gewoon scheren en een iets dikkere deken op doen. Al is het nu helemaal niet koud natuurlijk dus heel dik hoeft hij niet te zijn.
Bij mijn paard werkte dat het snelste bij korstjes. Ik geloof dat ik ook de plekjes behandelde met betadine maar dat weet ik niet meer zeker, is een lange tijd geleden dat hij het had.

Om het te voorkomen kan je het beste elke dag de deken even af doen en goed poetsen.

Zoals ik hierboven beschrijf denk ik niet dat het regenrot is. Ze staat nu al onder een 300 grams deken, voorgaande jaren heb ik braaf met de rest meegedaan (want te warm.. zielig etc) Maar ik merk toch aan mijn paard dat ze dit prettiger vind. Ze voelt nu soms zelfs niet warm aan onder de deken als het rond de 0 graden word. Dus dan word het wel nog een deken eronder denk ik :brr: :')

Ik zal nog even denken over anders een patroon scheren, maar denk dat ik haar dan wel gewoon helemaal ga scheren.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:28

Hoe voel je of je paard het warm heeft of niet?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:46

Ik herken het helemaal. Op stal ook een pony die totaal verstikte huid heeft door teveel huidvet. En daardoor korstjes en wondjes krijgt.. met poetsen is het ook net alsof je as door een laag vaseline probeert te borstelen. Ik heb haar heerlijk geschoren voordat het erger werd. Gewoon niet twijfelen en hop! Machine erover. Ik scheer ook mijn sportpaard nog gerust in feb of zo als het nodig is.. en zit gewoon perfect in haar zomervacht daarna hoor. Nog geen problemen mee gehad.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:51

Als je denkt dat de huid verstikt, lekker scheren. Dat kan rustig het hele jaar door. Het scheerseizoen loopt eigg wel tot februari

nienke_layla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 21:01

Lindsey_99 schreef:
Hoe voel je of je paard het warm heeft of niet?

Gewoon met de hand onder de deken, dan voel je prima of het warm onder de deken is en natuurlijk of het paard zweet. Daarnaast maakte ze elk jaar extreem veel haar aan onder haar deken en dan ging ik vaak niet hoger dan 100 of 200 in de winter, aangezien iedereen dat zei. Maar dit jaar merk ik dat haar vacht gelijk een stuk dunner is (natuurlijk heeft het ook met licht te maken) en blijft ze beter op gewicht. Een vacht maken kost toch energie en ze heeft nu eindelijk een beetje vet op der lijf.

keshia schreef:
Ik herken het helemaal. Op stal ook een pony die totaal verstikte huid heeft door teveel huidvet. En daardoor korstjes en wondjes krijgt.. met poetsen is het ook net alsof je as door een laag vaseline probeert te borstelen. Ik heb haar heerlijk geschoren voordat het erger werd. Gewoon niet twijfelen en hop! Machine erover. Ik scheer ook mijn sportpaard nog gerust in feb of zo als het nodig is.. en zit gewoon perfect in haar zomervacht daarna hoor. Nog geen problemen mee gehad.

Jester_ schreef:
Als je denkt dat de huid verstikt, lekker scheren. Dat kan rustig het hele jaar door. Het scheerseizoen loopt eigg wel tot februari

Prettige reacties, dankjewel! Ik twijfel altijd graag.. :') ;) Ik ga maar eens opzoek naar een scheerapperaat. Iemand suggesties voor budget vriendelijke, maar die wel fijn zijn. Of iemand ervaring met een machine lenen bij de divoza??

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:14

Er zijn wel topics met adviezen mbt het scheerapparaat. Mijn advies : voor netjes resultaat heb je toch wel een aardig apparaat nodig en een goede tondeuze. Laat hem gewoon lekker scheren, zeker als dat maar 1x per jaar ofzo gebeurd :j

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:14

Ik scheer mijn tinker 3x per jaar. Ze zweet enorm veel en snel. Ik heb haar in oktober geschoren en gisteren en dan gaat ze in mei ongeveer weer.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:22

300 op een ongeschoren paard. :wow:

Dan heeft je paard toch echt te warm gestaan, daardoor krijg je dat verstikken en die wondjes. Ter vergelijking, mijn geschoren poown had het onder 200 gram al te warm gehad vannacht merkte ik vanmorgen dus die heeft nu 100 gram op. :o

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:37

Vervelend.. ik zou wel scheren. Dan kan de boel in elk geval een beetje luchten.

Ik scheer overigens elk jaar in april nog en de zomervacht is niet anders dan normaal bij mijn pony.

nienke_layla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 23:37

Gypsy schreef:

Dan heeft je paard toch echt te warm gestaan, daardoor krijg je dat verstikken en die wondjes. Ter vergelijking, mijn geschoren poown had het onder 200 gram al te warm gehad vannacht merkte ik vanmorgen dus die heeft nu 100 gram op. :o

Knap dat je dat van een afstand kan beoordelen, zoals aangegeven zit ik er echt bovenop met het checken. Uit ervaring is gebleken dat ze het prima doet onder een 300 gram rond de 0-10 graden. Elk paard is gewoon anders. Mijn andere paard staat namelijk we onder een 100 gram met die temperatuur, alles daarboven onder een regen deken.

Ik heb dit paard nu 4 jaar en het is altijd een getob geweest, die korstjes heeft ze vorig jaar ook gehad (zelfde probleem als dit jaar) toen ze onder een dunnere deken stond. Ik ga er echt vanuit met de reacties van hierboven meegenomen dat het gewoon door teveel huidvet komt. Dit paard zou het waarschijnlijk beter doen met een paar wasbeurten door de winter heen. Helaas is dat op deze stalling dus niet mogelijk.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:43

Gypsy schreef:

Mijn ongeschoren oudje staat ook onder 300 gr en heeft nergens last van.. niet alles over 1 kam scheren omdat jouwe het toevallig fan warm heeft.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 10:54

Ja en nee, op het moment dat de huid gaat verstikken en er korstjes/wondjes ontstaan heeft een paard er dus wel last van...

Fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:22

Ik zou aanraden te scheren wij scheren gerust door tot februari als het nodig is en nog nooit last gehad van een slechte zomervacht

nienke_layla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 11:40

Gypsy schreef:
Ja en nee, op het moment dat de huid gaat verstikken en er korstjes/wondjes ontstaan heeft een paard er dus wel last van...

Dan heeft het nog steeds niks te maken met de hoeveelheid gram. Want met een 100 deken zou het dus ook "verstikken". In dit geval is het een kwestie tussen het kiezen van twee kwaden. Een dunnere deken (omdat andere mensen daar blij van worden..) en een paard hebben wat heel veel energie kwijt raakt om zichzelf warm te houden en vervolgens weer vermagerd. Of naar mijn paard luisteren en een dikkere deken om doen en een scheerapparaat eroverheen halen. In een ideale wereld had ik haar natuurlijk gewoon willen wassen, maar waarschijnlijk duurt het nog een jaar voordat we een wasplaats krijgen.

In dit topic ging het mij vooral over of het verstandig is om een paard wat stil staat te scheren en of dat kwaad kan met die korstjes etc.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:42

Ik vind het eerlijk gezegd ook een dikke deken voor de temperaturen zoals ze nu zijn.

Sportpaard krijgt hier maximaal 200-250 gram op. (Een rambo duo) we scheren de paarden nooit.
Als het ‘s nacht relatief warm is op stal, boven de 8 graden, staan ze ‘s nachts zonder deken.
En vanaf moment dat de paarden weer op stal komen, blijft verlichting tot laatste voerbeurt rond 22.30 uur aan.

Ik merk wel verschil in ademend vermogen van de deken en of de paarden het warm krijgen.
De duurdere dekens zijn wat dat betreft echt een uitkomst voor het comfort van het paard.

Denk ook dat een te zware deken de huid verstikt.
Vergelijk het met een zware deken voor je zelf, warm maar ook plakkerig.
Een fluffy dekbed veel lichter en net zo warm.

Ik zou in jouw geval gewoon banen scheren.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:35

Agh ik heb ook een paard wat volgens sommigen onder een 'te' dikke deken staat, maar als mijn paard zich daar goed bij voelt, waar bemoeien anderen zich mee :roll:

Ik zou dus gewoon lekker scheren, en dan hoeft ze niet perse helemaal maar gewoon een patroon waar de korstjes t ergste zijn, of als je dat zelf liever hebt wel helemaal, kunnen de korstjes ook mooi aan de lucht opdrogen ipv dat ze nattig blijven door de vacht erover.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Zo gaat dat ook met paarden, de een doet t goed met dit voer, de ander met dat, de een met ijzers de ander zonder, kijk naar je paard en doe wat goed voelt voor jou en je paard

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:48

Ik ben echt geen fan van scheren. Deken erop voorkomt dat ze de vacht goed op kunnen zetten, aanrommelen met verse dekens is nooit zo accuraat als het ingebouwde systeem.

Bij een (sport)paard dat hard moet werken of een oudje is t nog net wat anders.

Hoe komt het dat je paard snel vermagerd als je er geen deken op legt?