Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
tamary schreef:Voor mij is scheren na de kortste dag geen optie ivm aanmaak zomervacht. Als je nog wil scheren, dan is dit weekeind de laatste optie.
Met in jan. weer meer aan het werk is deel uitscheren zeker fijner. Korstjes/plukjes verhaal had ik hier ook, werd rap bultjes en rainrot door zweten (geen dekens, maar welshje bij warme eind oktober) en te lang nat blijven. Streepje langs luchtpijp en borst loste dat op. Dit jaar weer gedaan ook ivm iets meer verbranden (wat spekjes teveel).
tamary schreef:Voor mij is scheren na de kortste dag geen optie ivm aanmaak zomervacht. Als je nog wil scheren, dan is dit weekeind de laatste optie.
Met in jan. weer meer aan het werk is deel uitscheren zeker fijner. Korstjes/plukjes verhaal had ik hier ook, werd rap bultjes en rainrot door zweten (geen dekens, maar welshje bij warme eind oktober) en te lang nat blijven. Streepje langs luchtpijp en borst loste dat op. Dit jaar weer gedaan ook ivm iets meer verbranden (wat spekjes teveel).
Lepeltje schreef:Het klinkt als regenrot. Dat is een bacteriële huidaandoening.
Ik zou hem gewoon scheren en een iets dikkere deken op doen. Al is het nu helemaal niet koud natuurlijk dus heel dik hoeft hij niet te zijn.
Bij mijn paard werkte dat het snelste bij korstjes. Ik geloof dat ik ook de plekjes behandelde met betadine maar dat weet ik niet meer zeker, is een lange tijd geleden dat hij het had.
Om het te voorkomen kan je het beste elke dag de deken even af doen en goed poetsen.
Lindsey_99 schreef:Hoe voel je of je paard het warm heeft of niet?
keshia schreef:Ik herken het helemaal. Op stal ook een pony die totaal verstikte huid heeft door teveel huidvet. En daardoor korstjes en wondjes krijgt.. met poetsen is het ook net alsof je as door een laag vaseline probeert te borstelen. Ik heb haar heerlijk geschoren voordat het erger werd. Gewoon niet twijfelen en hop! Machine erover. Ik scheer ook mijn sportpaard nog gerust in feb of zo als het nodig is.. en zit gewoon perfect in haar zomervacht daarna hoor. Nog geen problemen mee gehad.
Jester_ schreef:Als je denkt dat de huid verstikt, lekker scheren. Dat kan rustig het hele jaar door. Het scheerseizoen loopt eigg wel tot februari
Ik ga maar eens opzoek naar een scheerapperaat. Iemand suggesties voor budget vriendelijke, maar die wel fijn zijn. Of iemand ervaring met een machine lenen bij de divoza?? Gypsy schreef:300 op een ongeschoren paard.
Dan heeft je paard toch echt te warm gestaan, daardoor krijg je dat verstikken en die wondjes. Ter vergelijking, mijn geschoren poown had het onder 200 gram al te warm gehad vannacht merkte ik vanmorgen dus die heeft nu 100 gram op.
Gypsy schreef:300 op een ongeschoren paard.
Dan heeft je paard toch echt te warm gestaan, daardoor krijg je dat verstikken en die wondjes. Ter vergelijking, mijn geschoren poown had het onder 200 gram al te warm gehad vannacht merkte ik vanmorgen dus die heeft nu 100 gram op.
Gypsy schreef:Ja en nee, op het moment dat de huid gaat verstikken en er korstjes/wondjes ontstaan heeft een paard er dus wel last van...