[VOLG] eigen stapmolendeken maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

[VOLG] eigen stapmolendeken maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 15:47

Hoi allemaal!

Eindelijk ben ik klaar met de examens, wat betekend dat ik de komende twee weken lesvrije weken heb. In die komende weken heb ik al super leuke dingen gepland maar tijdens die lesvrije periode wilde ik ook gaan verder werken aan mijn projectje. Een paar maanden geleden was ik al begonnen met een eigen stapmolendeken maken door simpelweg een deken te verknippen. Nu wil ik hem graag gaan afwerken want er zijn een paar zaken die echt nog beter kunnen. Naast dat die molendekens in de winkel kei duur zijn, wilde ik ook eens een andere uitdaging voor mezelf. Op het gebied van knutseldingen heb ik twee linkse handen. Ik ben niet van de handigste zeg maar :') toch wilde ik het graag proberen!

In dit topic kunnen jullie stapsgewijs volgen hoe ik een stapmolen deken ga maken. Ik volg zelf niet een bepaald stappenplan, maar ik ga eerder proberen wat werkt (je ziet, ik ben super goed voorbereid :') ). Daarnaast hoop ik dat jullie met mij kunnen meedenken over wat ik het beste kan doen, of best helemaal niet doe.

Om te beginnen, laat ik jullie het deken zien hoe die was voor ik hem verknipte. Het is een simpel deken van BR, van 200gr. Ik heb besloten om deze deken te verknippen en onder handen te nemen omdat deze deken niet zo'n goede pasvorm heeft voor Billy. Ik hoop door hem te verknippen ik hem meer en functioneler ga gebruiken.
Afbeelding

Na een beetje kijken op internet, naar het model van een stapmolen deken ben ik beginnen snijden (ja snijden, want de schaar lukte niet). En toen maakte ik er dit van;
Afbeelding

Dit 'nieuwe' model is voor even wel goed maar ik was er niet helemaal tevreden over. Toen ik met hem ging stappen, zag ik namelijk dat het borststukje te laag hing, waardoor het schuurde. Ook over de sluiting was ik niet tevreden. Het stukje deken onder de sluiting, kroop naar boven waardoor er, in mijn ogen teveel druk kwam op de sluiting.

Dus wat ik nog precies wil veranderen is het volgende:
- het borststuk hoger proberen krijgen. Ik denk dat ik dit ga doen door een stuk van het deken aan aan de schoft om te plooien of uit te snijden en vervolgens aan elkaar te naaien.
- de sluiting veranderen: de sluiting mag van mij wel wat breder, zodat de druk beter verdeeld is op de borst.
- de stukken waar ik heb gesneden beter afwerken, nu gaat het nogal rafelen en is het ongelijk. Dat wil ik ook nog gaan veranderen.

Zo, nog wel wat te doen dus! Ik kijk er naar uit om mee aan de slag te gaan! Volgen jullie mee? :)

Liefs,
PerleB

_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: [VOLG] eigen stapmolendeken maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:11

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik denk dat het verkopen van je BR deken en het kopen van een stapmolendeken (verkrijgbaar vanaf een euro of 40) je veeeeel minder moeite en tijd had gekost.

Desondanks ben ik wel benieuwd naar hoe je de (pasvorm) van de sluiting gaat kunnen veranderen.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: [VOLG] eigen stapmolendeken maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:14

Geen tips haha meer benieuwd naar het eindresultaat

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: [VOLG] eigen stapmolendeken maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:19

Ik verplaats dit topic naar Seizoensvragen.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: [VOLG] eigen stapmolendeken maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 01:07

Leuk project! Ik heb daar ook al eens over nagedacht, maar ben er (nog) nooit aan toegekomen.. Dus ik ga jou even volgen.

Tipje, ik zou die flappen aan de voorkant wel afronden, denk dat die nu erg gaan 'flapperen' ?
En zelf zou ik nooit een 200 grams deken nemen voor het doel waar ik hem voor zou willen gebruiken: longeren. Voor in de stapmolen kan het denk ik wel.

Veel succes ermee! :-)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:53

Waarom haal je de voorsluiting er niet gewoon af? Dat lijkt me veel minder ingewikkeld dan de deken bij de schoft aanpassen met alle onbalans die dat elders in de deken veroorzaakt. En dan daarna de voorsluiting er weer op zetten.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] eigen stapmolendeken maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:00

Ik ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] eigen stapmolendeken maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:14

De deken is gewoon te groot voor je paard, de pasvorm klopt dan vanzelf ook niet meer. Je kunt de borstsluiting hoger krijgen door aan beide zijden van de schouderlijn (van schoft naar borstsluiting) de bies dubbel te vouwen en vast te naaien. Ik laat dat doen bij de kleermaker.