Vuurwerk: binnen of buiten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Vuurwerk: binnen of buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 08:32

Mijn paarden staan 24/7 buiten met een inloopstal. Ze hebben beide een box waar ze gevoerd worden maar verder staan ze er nooit.
Nu het vuurwerk eraan komt... wat doen jullie? Sluiten jullie ze binnen op, of zou je ze juist buiten laten staan, zodat ze het kunnen zien?
Dit is het eerste jaar dat ik ze aan huis heb staan, voorheen hebben ze beide altijd binnen gestaan omdat het stalmanagement zo was, dus ik heb er nooit over na hoeven te denken.

Sammyoo

Re: Vuurwerk: binnen of buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 08:36

Ik laat ze buiten staan. Vlak voor 24 uur krijgen ze een berg hooi in de schuilstal. Gelukkig is het bij ons redelijk rustig, wel zijn de knallen in de verte te horen.
Tot nu toe gaat het zo goed.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 08:42

Ik haal die van mij onder de overkapping. Nou zijn dat wel 2 shets, dat is wat makkelijker dan 2 paarden. Maar die van mij raken in paniek van al die kleuren en knallen, die doen het veel beter als ze het niet kunnen zien :)

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 08:51

We wonen in een klein dorp midden in de bossen (Kootwijk) maar helaas zijn we gezegend met buren op een paar honderd meter van ons huis die uren lang voor duizenden in de lucht schieten. Hoewel onze paarden normaal gesproken 24/7 buiten lopen moeten ze dus bij ons naar binnen en ook nog onder de tranquilizers, er is gewoon geen andere optie.

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 08:54

Hier staan ze buiten. Wanneer het los gaat sta ik met mijn pa in de paddock ze rustig te houden en snoep te voeren, dan gaat het altijd gewoon goed.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 08:57

Ik haal ze naar binnen en de stalluiken toe. Nachtverlichting aan en berg hooi. Ondertussen zijn mijn paarden al gewoon maar voor zekerheid gewoon op stal. Elk jaar in zomer is er vuurwerk op weide naast mijn weide. En elk jaar ga ik bij de stal postvatten. Tot nu toe vinden mijn paarden leuk om ernaar te kijken. In 1ste jaar hadden ze wel schrik maar nu niet meer. Maar met oudjaar is vuurwerk wat verder. Achteraf komen we altijd kijken of alles ok is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:05

Bij mij blijven ze gewoon buiten. In de bak met schuilstal. Er wordt hier flink wat afgeknald en vooral om 12uur is het even rennen geblazen, maar ik blijf er gewoon bij en meestal is het rond half 2 weer rustig.

Heb ze voorheen wel in de boxen opgesloten, maar vooral mijn jonge merrie raakt dan in paniek.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 09:06

Ik heb geen idee hoeveel hier afgestoken wordt, dit is het eerste jaar dat we hier wonen. Mijn pony rent als er veel herrie is het liefste meteen naar buiten, maar Ik had het er met mijn hoefsmid over en die vond het dom om ze buiten te laten.
Ik denk dat ik even ga aftasten wat ze overdag doen, en dan zie ik om 12 uur wel.
Bedankt voor de antwoorden zo ver!

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:16

Bij ons op stal blijven ze ook gewoon buiten, maar wij hebben het geluk dat de paarden aardig achteraf staan, waardoor er weinig vuurwerk in de buurt wordt afgestoken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:17

Mijn paard gaan in de avond altijd naar binnen dus dat is geen punt. Staan ook in het bos. Je hoort maar heel weinig vuurwerk.

Maar de stal waar ze hier voor stond lag naast een woonwagenkamp. Dwz, de wei lag er voor een deel naast. En daar werd veel afgestoken.
De paarden die dag en nacht buiten bleven moesten dan echt met oud en nieuw op stal.

Alle paarden kregen om 23:00 extra veel hooi. Stalbaas deed de radio en de lichten aan en liet ze met rust.
Ging altijd goed.(ondanks dat veel baasjes dachten dat hun paard niet op stal kon staan....zodra baasje weg was ging het paard staan vreten.)

Ik zou ze voor de zekerheid binnen houden. Dan weet je hoeveel vuurwerk er afgestoken word. Kan je het volgend jaar eventueel anders doen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:28

Die van mij staan binnen. Maar we hebben maar 1 buur en die steken nooit vuurwerk af. Dus "vuurwerk" vrij rond de paarden :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 09:35

Ik verwacht in de nabije omgeving niks. Bove dien ligt de wei achter het huis dus als de buren op straat wat afsteken, hebben ze daar al veel minder last van. Enige waar ik voor 'vrees' is dat ze het vuurwerk uit het dorp en vanuit de stad zien. En de doffe knallen die van ver komen dus

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:38

Wij houden altijd aan alles hetzelfde als andere dagen. Voor ons wil dat zeggen overdag naar buiten en 's avonds binnen. Wel geven we extra hooi bij voor de nacht. Onze paarden staan bij oma en tante en met al m'n neefjes en nichtjes die daar dan naartoe komen is dat echt wel knallen geblazen. Enige moment dat ze echt wel even moeten stoppen is als ik ze ga voeren, toch een stukje veiligheid

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:39

Wij laten ze buiten, maar houden ze wel ik de paddock. Op de track is geen verlichting, dus stel dat ze door de draad gaan, is het lastig ze weer terug te vinden.
Dus in de paddock vanaf schemer. Om 23.45u daar de verlichting aan, allemaal een halstertje om en wij blijven erbij. Gaat er eentje uit z’n panty, dan houden we die even vast en gaan op een hooibak zitten, dan gaan ze al gauw weer eten.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:53

Mijn eigen paarden blijven buiten en gaan na een of twee rondjes rennen door de wei staan kijken naar het vuurwerk en eten (fjorden ....).

De paarden waar ik op pas, staan gewoon binnen maar dan wel met alle ramen, luiken, deuren dicht, radio en licht aan. Ook de buitenhonden sluit ik die avond erbij op in de stal (gang en poetsplaats ter beschikking).

Een jaar stonden die paarden op de wei en hebben we de fjorden er bij gezet (staan normaal in de wei ernaast dus kennen elkaar). Gevolg, etende fjorden en die anderen bleven rennen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:53

Die van ons lopen altijd buiten met vrije toegang tot de stal.

We hebben een paddock met nog wat paadjes, en daar lopen ze sowieso al het grootste deel van de dag op in de winter als het pad en de wei snel modderig worden. Op oudjaarsdag zorgen we gewoon dat de hooinetten zowel binnen als buiten goed gevuld zijn, en dan kunnen ze zelf kiezen waar ze zich het meest comfortabel voelen. Het ene paard zal het liefst binnen staan, de andere liefst in het achterste puntje van de paddock / wei zodat die alles goed kan overzien :)

Die van mij is altijd een schijtebroek eersteklas geweest en voor haar werkt het het beste om te kunnen zien wat er gebeurd. Inmiddels zijn ze allebei boven de 20 dus hebben al wat oud & nieuws meegemaakt, en staan ze eigenlijk vrij rustig te kijken naar het vuurwerk, het lijkt zelfs wel of ze het een soort van vermakelijk vinden :P

Ze staan net een paar 100 meter buiten het dorp en het is zeldzaam dat we hier een stokje van een vuurpijl vinden van de buren.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:02

Maartje_M schreef:
Ik heb geen idee hoeveel hier afgestoken wordt, dit is het eerste jaar dat we hier wonen. Mijn pony rent als er veel herrie is het liefste meteen naar buiten, maar Ik had het er met mijn hoefsmid over en die vond het dom om ze buiten te laten.
Ik denk dat ik even ga aftasten wat ze overdag doen, en dan zie ik om 12 uur wel.
Bedankt voor de antwoorden zo ver!

Ik had de mijne vorig jaar ook buiten gelaten omdat ze overdag redelijk rustig bleven, maar dikke paniek om 12uur! Met gevaar voor eigen leven ze om 12.15 met moeite binnen kunnen zetten en luiken dicht gedaan. Dus dit jaar gaan ze om 23.00 uur op stal!

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:04

Wij doen die van ons 's avonds altijd naar binnen. In de buurt is een groot feest en de wei ligt gewoon aan de doorgaande weg. We willen niet het risico lopen dat een grappenmaker wat uit gaan halen. Een bult hooi in stal en deurtje dicht.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:06

Ik ben voor lekker laten staan waar ze normaal ook staan, maar hou ze in de gaten dan kan je altijd op dat moment nog anders beslissen.
Mijn pony heeft altijd gewoon in een groep buiten gestaan met schuilstal en nooit hebben ze raar gedaan. Op de nieuwe stal echter vorig jaar zijn er buren die vuurwerk erg leuk vinden en pony stond precies in de paddock op het verkeerde hoekje en raakte soms helemaal in paniek. Toen hebben we hebben we hem op sommige momenten toch maar op stal gezet, beter daar stress dan door de draden gaan. Buren hadden helaas ook nog wat vuurwerk over en staken het de hele week nog zo nu en dan af, beetje jammer.
Nu heeft hij op dezelfde stal een ander plekje dus hoop dat het nu beter gaat.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:08

Dit jaar staan ze opstal, met de lichten aan, de jongste krijgt een beetje pasta om het scherpe randje eraf te halen want dat is nogal een aparte. (Eerste oud en nieuw)
Voorgaande jaren stonden ze buiten en dan kwam ik om half 12 nog kijken en ging om half 1 nog een keer en dan keken ze mij echt vaag aan, wat doe jij hier?! Het is MIDDEN in de NACHT {:)-:( :roll: zelfs ooit een die lag languit te slapen in de wei om 12:00....
Sindsdien voer ik half 11 nog een bult hooi en dan zie ik ze de volgende dag weer. :')
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 25-12-18 10:10, in het totaal 2 keer bewerkt

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:10

Die van mij gaan naar binnen. Grote berg hooi rond half 12 en hou de verlichting binnen aan tot een uur of 1.
Radio wat harder als normaal.

Zo doe ik het al jaren, dat gaat altijd goed zonder stress

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:10

Hier staan ze ook 24/7 buiten met schuilstal en daar blijven ze ook lekker staan.
Hiervoor stonden ze dat ook, maar dan midden in het dorp waar flink wordt afgestoken, maar mijn trekpaard vindt t reuze interessant en stond dan altijd met de oortjes erop naar de licht te kijken, ook wel op 3 pootjes ;)
De 2 dames zijn er niet enorm van gecharmeerd, maar als de mijne zegt dat t oké is, zijn ze ook wel relaxed. Geen stress of vluchtgedrag iig

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:11

Hier gaan ze in de winter s nachts sowieso op stal. Mijn merrie staat met luik open in het midden, die kijkt alleen rustig naar het vuurwerk. Mijn jaarling standaard met het luik dicht, die gaf er vorig jaar niet veel om maar krijgt ook weinig mee. En mijn ruin die panisch is voor vuurwerk gaan we nu het luik dichtdoen, hij kan van binnen uit contact maken met de merrie. Hopelijk helpt dat. En licht en radio aan inderdaad.
Bij ons knalt het nu al, maar op oud en nieuw gaat het echt los

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:24

Ik zorg er juist voor dat ze zo min mogelijk horen en zien. Normaal staat de schuurdeur altijd open maar doe hem dan dicht en laat de lamp aan. Ze krijgen altijd genoeg te eten en bij ons wordt het dichtsbijzijnde op 1 adresje klein beetje afgestoken maar is nooit veel.
Toch vind ik buiten laten ook niet slim. Ze rennen dan eerder in het donker een stuk van de omheining kapot en dan heb je gezeur. Dat is volgens mij 1 of 2 jaar geleden al ergens geweest dat paarden losliepen na oud en nieuw doordat ze dus buiten liepen en door de omheining waren gegaan. Het zijn en blijven vluchtdieren. In stal met alles dicht kunnen ze minder gemakkelijk uitbreken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:28

De mijne staan altijd buiten, met inloopstal, track, paddock, bak en een stuk wei tot hun beschikking.

Twee jaar geleden de bakverlichting bij wijze van experiment eens aan gedaan, omdat ikzelf wilde zien wat ze eigenlijk deden in het donker :+ Mooi dat ze zo ver mogelijk van de verlichte plek weg achter in de wei gingen staan - ze wilden zelf goed kunnen zien in het donker. Ze gaan ook altijd weg van stal, daar kunnen ze niets zien omdat het stalgebouw dan hun blikveld beperkt.

Vorig jaar op stal gezet omdat mijn oude, wijze, kalme Arabier net was overleden en ik er niet op vertrouwde dat het zootje rustig zou blijven zonder hun vaste baken. Grote paniek, al ruim voor twaalf, onder alle overgebleven dames inclusief de jaarlingen. Ze klommen nog net niet over de boxdeur. Dus toch maar buiten gezet, en meteen was er rust in de tent.

Dus dit jaar gewoon weer buiten, opgesloten in de wei ipv dat ze naar stal kunnen (willen ze toch niet) met een bult hooi. Voordat ik naar bed ga zet ik het hek van de wei wel weer open, kunnen ze altijd in de loop van de nacht weer naar stal komen.