Ik ben benieuwd hoe jullie het doen in de winter met rijden, een bezweet nat paard die niet snel droogt en een deken.
Want...
Ik rijd twee keer een haflinger merrie bij die begin oktober geschoren is maar ze heeft nu al aardig wat haar. Na het rijden is ze ook best bezweet op de hals en onder het zadel en het duurt erg lang voordat het droog is. Ik heb bijvoorbeeld dit vandaag gedaan:
- ongeveer 30 min gereden
- 5 min uitgestapt dat ik er nog op zit
- 15/20 min uitgestapt aan de hand zonder zadel
- op de poetsplaats laten staan zodat ik spullen kon opruimen en daarna op stal gezet zodat ze kon eten
Toen ik haar deken op wilde doen was ze op haar hals en sommige plekken nog een beetje nat (de haren). Het voelde wel afgekoeld aan. Dus heb haar nog droog gewreven met stro en toen haar deken opgedaan maar het was nog niet helemaal droog (minimaal). En toen is ze op de paddock gezet. Dit alles duurt zeker rond 1 uur na het afstappen.
Een zweet deken is voor nu te warm want dan gaat ze erger zweten.. het is btw een paard die het echt niet snel koud heeft.
Eigenaar rijdt veel in het bos en recreatief in de bak maar die zegt dat zij er niet veel last van heeft. Ik rijd dressuur matig en meestal rond de 30/45 min (met instappen en uitstappen verschilt)..
Iemand nog tips voor mij of hoe doe jij het?
Thanks