Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:01

Vandaag een subtop wedstrijd bij mij op stal, begint om 11:00 en ik begreep van een stagenootje dat er om 9 uur al mensen aan het inrijden waren. Waarom iemand überhaupt 2 uur wilt inrijden snap ik al niet, waarom iemand met 37 graden een subtop wedstrijd wil rijden gaat al helemaal aan me voorbij.


Ik beschouw mezelf echt wel als een ambitieuze dressuur ruiter, en ik ben van mening dat menig paard echt wel tegen een beetje warmte kan, maar ik vind dit wel echt ver gaan. -O-

Anoniem

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:16

Als we ons druk gaan maken over de prestaties die een sportpaard moet leveren tijdens deze hitte, zijn er ook nog hele andere dingen.
De rest van de tijd staan veel van die paarden 22 uur per dag op stal.
Vind dat veel triester dan een half uurtje rijden met hitte. En nog veel erger dan een amateur die een proefje van 5 minuten rijdt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23466
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:39

Myrthe3 schreef:
Als we ons druk gaan maken over de prestaties die een sportpaard moet leveren tijdens deze hitte, zijn er ook nog hele andere dingen.
De rest van de tijd staan veel van die paarden 22 uur per dag op stal.
Vind dat veel triester dan een half uurtje rijden met hitte. En nog veel erger dan een amateur die een proefje van 5 minuten rijdt.


P stal is het over het algemeen een stuk koeler (afhankelijk van het gebouw) en minder vliegen dan buiten.
Ik zou de mijne graag de hele dag binnen hebben nu. Net als in de winter overigens, na jaren 24/7 buiten is hij enorm opgeknapt van op stal snachts de laatste jaren. Maar dat is een hele andere discussie die al eindeloos is uitgemolken op bokt, zie de zoekfunctie.
Laatst bijgewerkt door Polly op 26-07-18 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:40

DreamGuide schreef:
Vandaag een subtop wedstrijd bij mij op stal, begint om 11:00 en ik begreep van een stagenootje dat er om 9 uur al mensen aan het inrijden waren. Waarom iemand überhaupt 2 uur wilt inrijden snap ik al niet, waarom iemand met 37 graden een subtop wedstrijd wil rijden gaat al helemaal aan me voorbij.


Ik beschouw mezelf echt wel als een ambitieuze dressuur ruiter, en ik ben van mening dat menig paard echt wel tegen een beetje warmte kan, maar ik vind dit wel echt ver gaan. -O-


Dit is stemmingmakerij, de subtopwedstrijd bij jou op stal is vanochtend om 8 uur begonnen en is om 12 uur afgelopen.

Waarom wil je zo'n bericht plaatsen terwijl het gewoon niet waar is?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:41

CH de Wolden gaat gewoon door. Er is extra water geregeld en verder wordt er gewoon gesprongen. Pfoeh lekker van die parcoursen met dit weer.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23466
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:44

Careri18 schreef:
Dit is stemmingmakerij


Volgens mij geeft ze gewoon haar mening :?

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:45

Nee ik vind dat net zo erg, Myrthe. Ik heb de afgelopen week 0 mensen gezien die overdag gaan hardlopen, terwijl er hier in de buurt er echt veel rondlopen.

Hoeveel mensen (ook paardenmensen) wel niet uit hun plaat gaan van mensen die nu met hun hond buiten gaan lopen/fietsen. Je wordt met foto en al op facebook en alles uitgemaakt voor dierenbeul, maar met je paard mag je gerust een dressuurproef of parcours afleggen, op de trailer zetten op het heetst van de dag en dergelijke, want zo erg is het niet, want het paard kan het écht wel hebben. Want ‘vroegah’ gingen ze ook met 35 graden het land bewerken.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:47

Polly schreef:
Careri18 schreef:
Dit is stemmingmakerij


Volgens mij geeft ze gewoon haar mening :?


Zeggen dat een subtopwedstrijd om 11 uur begint terwijl deze om 8 uur begint is de waarheid verdraaien, dat is geen mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:52

Polly schreef:
Myrthe3 schreef:
Als we ons druk gaan maken over de prestaties die een sportpaard moet leveren tijdens deze hitte, zijn er ook nog hele andere dingen.
De rest van de tijd staan veel van die paarden 22 uur per dag op stal.
Vind dat veel triester dan een half uurtje rijden met hitte. En nog veel erger dan een amateur die een proefje van 5 minuten rijdt.


P stal is het over het algemeen een stuk koeler (afhankelijk van het gebouw) en minder vliegen dan buiten.
Ik zou de mijne graag de hele dag binnen hebben nu. Net als in de winter overigens, na jaren 24/7 buiten is hij enorm opgeknapt van op stal snachts de laatste jaren. Maar dat is een hele andere discussie die al eindeloos is uitgemolken op bokt, zie de zoekfunctie.


Oh, mijne staan normaal ook op stal hoor, snachts.
Maar niet jaarrond 22 uur per dag in de box zoals op vele sportstallen.
Ik vind 24/7 buiten niks maar 22/7 binnen nog minder.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:02

Careri18 schreef:
Zeggen dat een subtopwedstrijd om 11 uur begint terwijl deze om 8 uur begint is de waarheid verdraaien, dat is geen mening.


Dan is dit zeker recent aangepast, ik heb daar in ieder geval niks van gelezen dat de tijden waren aangepast. Zou wel verklaren waarom er om 9 uur al wordt ingereden.

Om mij meteen uit te maken voor stemmingmaker vind ik een tikkeltje bijzonder. Ik heb me gewoon vergist dan.

Was er vanuit gegaan dat als de tijden zouden worden aangepast dat ik dat zeker zou hebben meegekregen als klant, maar schijnbaar is het dus veranderd en is dat aan mij voorbij gegaan.

Excuus.

Edit: Hoe jij weet op welke stal ik sta begrijp ik ook niet helemaal, maar goed, dat is off topic

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:34

gerpiegorp schreef:
Nee ik vind dat net zo erg, Myrthe. Ik heb de afgelopen week 0 mensen gezien die overdag gaan hardlopen, terwijl er hier in de buurt er echt veel rondlopen.

Hoeveel mensen (ook paardenmensen) wel niet uit hun plaat gaan van mensen die nu met hun hond buiten gaan lopen/fietsen. Je wordt met foto en al op facebook en alles uitgemaakt voor dierenbeul, maar met je paard mag je gerust een dressuurproef of parcours afleggen, op de trailer zetten op het heetst van de dag en dergelijke, want zo erg is het niet, want het paard kan het écht wel hebben. Want ‘vroegah’ gingen ze ook met 35 graden het land bewerken.


Hopelijk hebben die mensen vandaag een zonnesteek te pakken..... zou wel zo eerlijk zijn ;-)

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:03

Nou hier geen wedstrijden nu hoor, en als die wel op de planning stonden dan gingen we niet.
Ze heeft nu gewoon maar een soort van vakantie.
Rijden doe ik alleen later op de avond en dan eigenlijk alleen maar wat rekken en strekken in stap, of een stap rondje door de polder meer niet

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:51

Ik ben net terug van een les aan de lange teugel. Pony had alleen onder haar hoofdstel gezweet (terwijl ze in de winter echt letterlijk kan staan druppen na les of wedstrijd), verder nergens dus heb niet eens de moeite genomen om haar af te spuiten. Ik had er zelf duidelijk meer last van ;) .
In de trailer was het koeler dan op het land of in de paddock (=schaduw, maar toch nog warm). Boven raampjes open en als we stil stonden meteen klep en deurtje open.

Als ik wist dat het dit weer ging worden had ik ons natuurlijk niet opgegeven. En 2 van mijn andere pony's had ik niet mee genomen, de een is niet zo goed in de warmte, de ander is angstig op de trailer. Deze maakt nergens wat van en gaat als de brandweer, dus geen rede om af te zeggen.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:52

Fijn dat het goed is gegaan!
Ik had ook graag op willen geven toen ik zag dat er een uitvaller was, maar die van mij moet er 2x een uur voor in de trailer, dus met deze temp echt blij dat ik dat niet heb gedaan...

MerelV

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:28

Yvette10 schreef:
Dit weekend vinden de Regio Kampioenschappen plaats voor Noord -Brabant georganiseerd door Westerbeek.
Op het laatste moment is het programma aangepast (hitteplan) opgelegd door de Regio van de KNHS. Wat neerkomt op een hoop extra werk voor de club wat gedaan moet worden door vrijwilligers en zeker lijdt tot afmeldingen en inkomstenverlies, dit terwijl het a.s. Zaterdag helemaal niet extreem heet meer wordt(27 graden) met voorspelling regen. Ook Zondag 29 graden. Onder die weersomstandigheden gaan gewone wedstrijden in het and altijd gewoon door.Nu komen er geen afkampingen voor het kampioenschap. Bij temp. boven 30 graden kan ik mij daar in vinden. Nu vindt ik deze genomen beslissing van de KNHS Regio Brabant te ver gaan. e hadden beter naar de weerverwachting moeten kijken. Donderdag en Vrijdag extreme hitte maar van het weekend niet meer.


Wil hier toch even op inhaken. Je wil namelijk niet weten hoeveel gezeur van deelnemers we over ons heen gehad hebben dat het door laten gaan van de wedstrijd onverantwoord is.

Nu hebben wij het programma aangepast en dit kost ons als vereniging veel geld, maar welzijn gaat voor. Nu krijgen we weer gezeur, want onzin en geen kampioen in 2 pony klassen. Hoe dan ook, je doet het nooit goed.

Ik vind het goed dat ruiters tegen zichzelf beschermd worden. Er zijn namelijk nogal wat ruiters uit West Brababt die al een reis van 2 uur gehad hebben voordat ze bij ons op het terrein zijn.

Ik_op_bokt
Berichten: 31
Geregistreerd: 22-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:36

Kinke schreef:
Ik_op_bokt schreef:
Zucht.


Goed onderbouwde reactie, doen we wat mee :+


Komt -ie:

Zucht. Het aantal uren weidegang is off-topic. Het gaat om rijden / op pad met je paard bij hoge temperaturen

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:41

Merel het zal voor de organisaties zeker een enorm gedoe zijn, en inderdaad, wat je ook doet, je doet het nooit goed...
Ik vind het heel goed dat jullie zowel ruiters als paarden in bescherming nemen door zelf die besluiten te nemen, het zijn niet die 5 min rijden, maar ook alles er voor en erna...

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:00

Ik vind dat verenigingen hier toch hun verantwoordelijkheid moeten nemen ( hopelijk gaat dat gebeuren in de toekomst). mensen kunnen wel zeggen dat het eigen verantwoordelijkheid is en dat is ook zo maar helaas werkt dat niet ( zie bijvoorbeeld hoeveel honden er nog in de auto worden achtergelaten of met dit weer fietsen). Zo kun je ook per plaats kijken of het door kan gaan, de knhs zou dan regels moeten opstellen en de vereniging geen bijdrage hoeft te geven. Er zijn nu eenmaal veel mensen die geld/winspunten belangrijker vinden.

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:07

Het is als organisatie ook erg lastig.. De meeste ruiters staan er überhaupt al niet bij stil hoeveel werk er zit in het organiseren van een wedstrijd. En wat je in deze situatie ook doet.. je kunt het nooit voor iedereen goed doen.. :n Ik zie op facebook bij verschillende concoursen mensen ook helemaal los gaan op de organisatie.. Volgens mij wordt er even vergeten dat dat ook maar mensen zijn die geheel vrijwillig uren en uren vrije tijd opofferen om een wedstrijd te organiseren..


Ik ben benieuwd hoe het hier morgen afloopt.. zoals het nu staat gaat de marathon (mennen, parcours van 16km met 11 pittige hindernissen) gewoon door, voorspelling is 35 graden. Veel menners komen van ver, zelfs uit het buitenland en zijn hier inmiddels al gearriveerd, dus aflassen doe je natuurlijk ook niet zomaar.. Maar goed.. gewoon alles op volle bak door laten gaan lijkt me ook onverantwoord :\

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:13

Debbie schreef:
Het is als organisatie ook erg lastig.. De meeste ruiters staan er überhaupt al niet bij stil hoeveel werk er zit in het organiseren van een wedstrijd. En wat je in deze situatie ook doet.. je kunt het nooit voor iedereen goed doen.. :n Ik zie op facebook bij verschillende concoursen mensen ook helemaal los gaan op de organisatie.. Volgens mij wordt er even vergeten dat dat ook maar mensen zijn die geheel vrijwillig uren en uren vrije tijd opofferen om een wedstrijd te organiseren..


Ik ben benieuwd hoe het hier morgen afloopt.. zoals het nu staat gaat de marathon (mennen, parcours van 16km met 11 pittige hindernissen) gewoon door, voorspelling is 35 graden. Veel menners komen van ver, zelfs uit het buitenland en zijn hier inmiddels al gearriveerd, dus aflassen doe je natuurlijk ook niet zomaar.. Maar goed.. gewoon alles op volle bak door laten gaan lijkt me ook onverantwoord :\

Zou welzijn niet altijd voorop moeten staan? We weten al bijna een week dat het zo warm word, dan kun je beter de wedstrijd aflassen dan toch doorlaten gaan omdat het veel geregel is, het is jammer dat een wedstrijd dan niet door kan gaan maar welzijn zou ten alle tijden voorop moeten staan. Het is terecht dat er nu veel kritiek komt. Zolang een wedstrijd doorgaat zijn er altijd ruiters die dan denken dat het wel kan.

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:15

Ho ho, die kritiek komt even hard bij organisaties die aflassen hè... Wat je ook beslist als organisatie.. er komt altijd kritiek..

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:17

Debbie schreef:
Ho ho, die kritiek komt even hard bij organisaties die aflassen hè... Wat je ook beslist als organisatie.. er komt altijd kritiek..

Daarom moeten er ook duidelijke regels komen en moeten mensen weten dat een wedstrijd afgelast kan worden door hitte, nu is daar veel onduidelijkheid over omdat een wedstrijd bijna altijd doorgaat.

Nibbit

Berichten: 10419
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 18:32

Een wedstrijd annuleren kan een organisatie geld kosten, maar dat hoeft niet perse, want bij de meeste accomodaties / kleinere wedstrijden staat alles er al.
Een gebrek aan inkomsten is het dan uiteraard wel..

Ik ben zowel ruiter als bestuurslid, iets afgelasten is altijd een moeilijk besluit.

Voor mezelf heb ik besloten niet te starten, het is het me niet waard. :n
Het is hier nu bewolkt en 35,7 op de thermometer, morgen is het niet veel anders. %)

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:08

Careri18 schreef:
Ik denk dat er tegenwoordig veel te veel vermenselijkt wordt. Ik heb vanavond een aantal lessen gegeven en de bak lag in de schaduw en was werkelijk prima te doen.
Vroeger moest het paard ook gewoon voor de ploeg met warm weer. Je houdt er rekening mee, zorgt voor iets meer pauze en zorgt voor drinkwater, maar zoals tegenwoordig met paarden om gegaan wordt, alsof het kinderen zijn.


Een paard wordt in deze niet vermenselijkt. Want mensen kunnen beter tegen de warmte dan paarden.
Met gekke vergelijkingen kan je natuurlijk alles recht praten wat eigenlijk krom is. Als jij jouw luxepaard van nu wilt vergelijken met een door en door werkpaard van vroeger tijden, be my guest. Maar realistisch is dat nu eenmaal niet.

En dat vind ik altijd zo frappant aan welzijnsdiscussies: er worden altijd zulke extreme vergelijkingen gemaakt, dat het absurd wordt. "Ik ga met mijn paard op wedstrijd, want in de jaren '50 ploeterden de werkpaarden ook op het land." Waar ben je dan mee bezig?
Het is verdorie de warmste en droogste periode sinds 1976. Is het dan echt zoveel gevraagd om in die periode geen sportieve prestaties van je paard te verwachten? Straks zal het wel minderen en kun je nog zoveel lintjes binnenhalen als je wilt.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:14

Ik vind de beslissing voor de kampioenschappen wel een juiste. De voorspellingen lopen elke dag uiteen. Afgelopen week gaf ie de hele tijd aan dat het 36 graden werd op zaterdag. En nu was het gisterem verschoven naar de donderdag en vrijdag. Verder kost het verplaatsen van het programma wel wat meer dan een uurtje werk. Vooral omdat ze ook rekening hebben gehouden met de viertallen en het springen. Dat de paarden niet de hele dag hoeven te verblijven daar. Ik vind het heel netjes geregeld. Ik moest eigenlijk om half 2 startem en nu om half 12. En die dag voorspellen ze 29 graden tot nu toe.
Wel vind ik het jammer dat ze niet een kampioenschap kunnen uitgeven voor de klasse b en l1 DE pony's. Daar zou eigenlijk een uitzondering gemaakt moeten worden. Maar ach..
Hopelijk verloopt alles goed. Ik hou de planning voor die dag krap aan. En neem zelf ook flink wat water mee om te kunnen koelen en water kan aanbieden aan mijn paard bij de trailer ipv heel het terrein over te moeten. Afgelopen week ook 2x gestart, en was geen probleem voor mijn paard.