Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:20

Als het goed is wordt het dit weekend wat koeler, en ik mag zondagochtend om 8:30 al starten, het wedstrijdterrein is ook erg dichtbij, dus ik ga wel op pad.

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 22:28

Oh dat gaat makkelijk!
Zaterdag is het ook al een stuk koeler.
Vrijdag wordt echt warm, en het koelt in de avond niet af zoals het nu lijkt

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:30

hier was het vanmorgen om 11 uur al 29 graden en het wordt alleen maar warmer. Ik zou werkelijk niet weten waarom sommigen geen wedstrijd kunnen overslaan.

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 04:53

Dat er überhaupt over getwijfeld en gediscussieerd wordt dat snap ik echt niet.

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 05:55

Bij ons in het dorp zou vanmiddag ringrijden zijn en wedstrijden zonder zadel (boerenbruiloft in Joure). Ze hebben het hele middag programma geschrapt door de hitte, goede beslissing. Het is tussen de huizen nog warmer. Ze hebben nu een waterpret middag georganiseerd met water uit het kanaal.

Mijn pony rijd ik deze week niet. Hij is wat lusteloos van de warmte. Longeer hem laat in de avond, ‘s ochtends vroeg red ik niet ivm werk. Of ik ga met hem zwemmen in het water voor stal.

Supervixen

Berichten: 12922
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 06:58

Ik snap al niet dat je zin hebt om rijlaarzen en een rijbroek aan te hebben met 30 graden en zon.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:59

Supervixen schreef:
Ik snap al niet dat je zin hebt om rijlaarzen en een rijbroek aan te hebben met 30 graden en zon.


:') Ik ook niet.

En snap ook niet dat mensen overwegen met 30+ overdag te gaan wedstrijdrijden. Dan ben je alleen maar egoïstisch voor je zelf bezig en niet met je paard.

Iedereen doe in de verdediging gaat dat ze gewoon trainen noemen ochtend en avond. Dat is hrel wat anders dan op heetst van de dag bezig te gaan. Geen haar op mijn hoofd die dat verzint.

Het is even jammer maar mijn paarden heben even vrij deze dagen. Ze staan zelfs overdag binnen, dat komt amper voor. Maar zonder schaduw is het niet verantwoord meer. Vanwege binnen en buiten zetten ben ik er op heetst van dag en niet of heel vroeg in ochtend of laat in de avond. Dus helaas even geen rijden voor mij. Maar het zijn maar een paar dagen. Ill live.

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:43


CharleyT
Berichten: 4009
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:50

FriesWytske schreef:
Dus jij wilt de verantwoordelijkheid net als de KNHS bij de organisatie en de deelnemers neerleggen 8)7 . Tja, in mijn ogen hoort er hier maar 1 zijn verantwoordelijkheid te nemen. En dat is de overkoepelende organisatie. Daar betalen wij genoeg voor als wedstrijdrijders. Laat ze er daar nu ook maar wat voor doen. Het hitteprotocol wordt niet voor niks uit de kast gehaald. Ze wijzen steeds met de vingers naar anderen. Maar nemen zelf niet de beslissing.


Inderdaad ja, als je nu met deze extreme omstandigheden op wedstrijd gaat kan dat alleen jou verweten worden. Jouw beslissing jouw verantwoordelijkheid.
Dat een wedstrijd doorgaat wil niet zeggen dat jij Moet deelnemen, gelukkig kunnen we dit zelf beslissen.

HocusSpocus

Berichten: 49
Geregistreerd: 27-12-17
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:06

Mijn wedstrijd is ook afgelast, springen, ik ben het er mee eens. De dressuur laten ze wel door gaan

Bij ons staan ze ook snachts buiten. Anders is het alleen maar steekvliegen en brandende zon :n

_martineeeh
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-06-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:20

Voor zover ik weet hier in de buurt de onderlinge wedstrijden ook afgelast. Het is ook gewoon niet te doen. Ik rij zelf nu in de ochtend rond een uur of 8, en zelfs dan al bezwete paarden bij lichte inspaning, laat staan dat je rond de middag zou moeten presteren op wedstrijd... en vandaag had ik de moed niet eens om te gaan rijden, vanochtend was het al benauwd. Ik rij zelf geen wedstrijden, maar ik zou er ook niet aan moeten denken met deze temperaturen. Mijn paarden zouden al met schuim tussen de billen van de trailer komen :P

Suzanne F.

Berichten: 49397
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:25

Ik kan me nog onze provinciaal kampioenschappen herinneren in 1997. Midden op de dag in augustus, tegen de 35 graden aan. 2 proeven moest je rijden en zomertenue mocht niet op kampioenschappen. Dus jasje aan, hoedje op en gaan. Je moest wel want de wedstrijd ging sowieso door en de nummers 1 en 2 mochten naar de Levade. Oh ja, en je moest parade rijden voor de prijsuitreiking. Dus weer alles aan, jasje aan, hoedje op, paarden rondom in de witte bandages en hup daar gaan we weer. Niemand die daar van opkeek.
Dat we ons bezighouden met dierenwelzijn is prima maar soms slaan we ook wel wat door hoor. Er werd toen nooit iets afgelast vanwege de hitte.

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:42

Bij ons op stal word er gezegd dat Vee niet vervoerd mag worden als het 35 graden of warmer is. Ik vroeg me af geld dat ook voor paarden ? (Niet dat ik nu zo nodig weg moet maar was benieuwd of paarden in deze onder Vee vallen )

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:55

JudithGigi schreef:
Ninx schreef:
Beter niet doen dus.... Wat boeit het nou als je eens een week of 2 weken niets doet, vallen ze dan om?


Grappig dat je het vraagt, hier hebben de 3 die volledig stil zijn gezet koliek gekregen.

Volledig stil in de zin van op stal laten staan en krachtvoer geven?

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:59

SuzanneF, ik ben het met je eens, maar bedenk wel dat er steeds meer de nadruk komt te liggen op dierenwelzijn. In ‘onze tijd’ was het ook normaal dat paarden ‘s winters 24/7 binnen stonden. Daar hoef je nu ook niet meer mee aan te komen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:02

Suzanne F. schreef:
Ik kan me nog onze provinciaal kampioenschappen herinneren in 1997. Midden op de dag in augustus, tegen de 35 graden aan. 2 proeven moest je rijden en zomertenue mocht niet op kampioenschappen. Dus jasje aan, hoedje op en gaan. Je moest wel want de wedstrijd ging sowieso door en de nummers 1 en 2 mochten naar de Levade. Oh ja, en je moest parade rijden voor de prijsuitreiking. Dus weer alles aan, jasje aan, hoedje op, paarden rondom in de witte bandages en hup daar gaan we weer. Niemand die daar van opkeek.
Dat we ons bezighouden met dierenwelzijn is prima maar soms slaan we ook wel wat door hoor. Er werd toen nooit iets afgelast vanwege de hitte.


Voortschrijdend inzicht noemen we dat.... lang leve de vooruitgang! *\o/*

JudithGigi

Berichten: 4236
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:04

Rizette schreef:
JudithGigi schreef:

Grappig dat je het vraagt, hier hebben de 3 die volledig stil zijn gezet koliek gekregen.

Volledig stil in de zin van op stal laten staan en krachtvoer geven?


Wel op stal laten staan, iets minder krachtvoer.

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:27

Kady1 schreef:
Bij ons op stal word er gezegd dat Vee niet vervoerd mag worden als het 35 graden of warmer is. Ik vroeg me af geld dat ook voor paarden ? (Niet dat ik nu zo nodig weg moet maar was benieuwd of paarden in deze onder Vee vallen )


In een bericht van de KNHS stond dat ook voor paarden inderdaad.

Er zijn met de jaren inderdaad veel dingen veranderd wat betreft welzijn, misschien zijn sommige dingen iets overtrokken maar veel dingen zijn alleen maar goed denk ik.
In ieder geval is het goed om er over na te denken en je bewust te maken.

HocusSpocus

Berichten: 49
Geregistreerd: 27-12-17
Woonplaats: Gelderland

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:30

Ik vind het goed dat er meer op het dierwelzijn wordt gelet. Is voor zo,n dier geen pretje met 30 graden keihard te moeten werken evenals voor jezelf. Het moet wel leuk blijven :)

Yom
Berichten: 3804
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:55

dochter zou vrijdag wedstrijd hebben, voorspelling; 37 graden -O-

vereniging laat het gewoon doorgaan en ze starten om 17 uur. Hebben dus niks veranderd aan hun plan mbt de warmte. Dat vind ik echt heel apart, wij rijden i.i.g. niet

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:56

Als het donderdag en vrijdag 36 graden wordt vind ik het absurd dat je met je beest in de trailer heel de dag in de zon op pad gaat. Brabantse Kampioenschappen of niet.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:02

Suzanne F. schreef:
Ik kan me nog onze provinciaal kampioenschappen herinneren in 1997. Midden op de dag in augustus, tegen de 35 graden aan. 2 proeven moest je rijden en zomertenue mocht niet op kampioenschappen. Dus jasje aan, hoedje op en gaan. Je moest wel want de wedstrijd ging sowieso door en de nummers 1 en 2 mochten naar de Levade. Oh ja, en je moest parade rijden voor de prijsuitreiking. Dus weer alles aan, jasje aan, hoedje op, paarden rondom in de witte bandages en hup daar gaan we weer. Niemand die daar van opkeek.
Dat we ons bezighouden met dierenwelzijn is prima maar soms slaan we ook wel wat door hoor. Er werd toen nooit iets afgelast vanwege de hitte.


Zegt dat iets over nu of juist over hoe ze er toen mee omgingen?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:12

Bijzomder dat men uberhaupt nog de gedachte heeft te gaan paardrijden met dit weer.....waar zijn de dierenvrienden?? Of is alleen de roem belangrijk.

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:38

Suzanne F. schreef:
Ik kan me nog onze provinciaal kampioenschappen herinneren in 1997. Midden op de dag in augustus, tegen de 35 graden aan. 2 proeven moest je rijden en zomertenue mocht niet op kampioenschappen. Dus jasje aan, hoedje op en gaan. Je moest wel want de wedstrijd ging sowieso door en de nummers 1 en 2 mochten naar de Levade. Oh ja, en je moest parade rijden voor de prijsuitreiking. Dus weer alles aan, jasje aan, hoedje op, paarden rondom in de witte bandages en hup daar gaan we weer. Niemand die daar van opkeek.
Dat we ons bezighouden met dierenwelzijn is prima maar soms slaan we ook wel wat door hoor. Er werd toen nooit iets afgelast vanwege de hitte.


Vroeger was dus niet alles beter blijkt maar weer.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:44

Mando schreef:
Dat er überhaupt over getwijfeld en gediscussieerd wordt dat snap ik echt niet.

Omdat een wedstrijd met 25/30 graden wel kan, maar 35 grafen niet. Maar ‘s avonds of ‘s ochtends wel.