Spoed graasmasker ervaringen gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amerikaxx

Spoed graasmasker ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 10:42

Mijn shetlander staat nu sinds een paar dagen 24/7 op de wei met graasmasker omdat hij al een de dikke kant is en ik hem niet nog dikker wil hebben.. Ik ben bang dat hij nu te weinig eet met het masker en dat hij te weining drinkt.. Ik heb hem nog niet zien drinken namelijk..

Ik wil het masker het liefst niet overdag op en snachts af omdat ik bang ben dat hij zich dan helemaal rond vreet als het avond is en zo als nog teveel binnen krijgt, wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-06-18 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel gehaald

HorseTopShop

Re: SPOED graasmasker ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:51

De bedoeling van een graasmasker is dat ze minder gras binnen krijgen. Dat is je gelukt :)
Drinken kunnen ze er prima mee. Ik zie mijn paarden ook niet altijd drinken. Maar geloof me dat ze dat met een graasmasker echt doen.

Bowo

Re: SPOED graasmasker ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:53

Als hij al een paar dagen niet zou hebben gedronken vanwege het masker, zou hij nu flink uitgedroogd zijn. Als je zijn huid vastpakt en omhoog trekt en dan weer loslaat, blijft die dan omhoog staan of trekt hij weer strak? Als hij weer strak trekt, is hij niet uitgedroogd, dus blijkbaar drinkt hij dan wel :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:55

Ze kunnen zich inderdaad in een paar uur volledig volvreten, dus langer dan 3/4 uur zonder masker per dag heeft weinig nut. Het is echt even wennen voor ze. Als je merkt dat hij echt heel weinig binnen krijgt kan je hem hooi bijvoeren. Mijn haflinger moest ook even wennen maar binnen enkele dagen was ze er super handig in. En ze is ondertussen ook niet omgevallen van de honger ;)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:59

Altijd goed checken of je paard voldoende binnen krijgt, de mijne eet en drinkt echt niet met masker.
Ook niet na een paar dagen wennen, hij probeert het niet eens.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:59

Ik verplaats dit topic naar Seizoensvragen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:01

Amerikaxx schreef:
Mijn shetlander staat nu sinds een paar dagen 24/7 op de wei met graasmasker omdat hij al een de dikke kant is en ik hem niet nog dikker wil hebben.. Ik ben bang dat hij nu te weinig eet met het masker en dat hij te weining drinkt.. Ik heb hem nog niet zien drinken namelijk..

Ik wil het masker het liefst niet overdag op en snachts af omdat ik bang ben dat hij zich dan helemaal rond vreet als het avond is en zo als nog teveel binnen krijgt, wat zouden jullie doen?

Even water aanbieden zonder masker om en kijken of/hoeveel die dan drinkt. Voor de rest is een paar uur observeren (liefst uit zicht pony, dus achter schuur oid) je beste optie. Zonder masker zullen ze nl altijd aanvallen op wat aangeboden wordt, dat zegt qua eten dus niks.
Mesten julliie de wei uit? Is er verschil in hoeveel mest er weggehaald wordt? Aantal hopen minder? Daaraan zie je nl ook of er minder gegeten wordt/er eentje niet eet.

Roodvos

Re: Spoed graasmasker ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:05

Die graasmaskers hebben vaak een ring aan de onderzijde. Wat mijn paard heel raar vond, en verhinderde dat hij met het masker ging drinken, was dat die ring op de rand van de waterbak stootte. Ik heb toen de ring met een tiewrap strak aan het masker vast gemaakt. Het waterdrinken had hij toen snel door.

bellehorses

Re: Spoed graasmasker ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:15

Mijn shet had ook altijd een graasmasker om maar kon er prima mee drinken, heel vaak zag ik haar ook niet drinkenmaar een keer betrapt dus ze kunnen het wel :)