Waarom UV filter vliegenmasker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Waarom UV filter vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 20:27

Dag,

Mijn zoektocht naar een fijn vliegenmasker is begonnen. Dit blijkt lastiger dan verwacht..

Vandaag heb ik de lemieux geprobeerd. Helaas is deze te dicht op de ogen van mijn paard. Daarmee vallen bijna alle maskers af aangezien de lemieux vrij ruim bij de ogen schijnt te zijn.

De rambo vamoos is zekerweten ruim genoeg, maar het minpunt van deze is dat je er relatief slecht door kan kijken. Eigenlijk te slecht naar mijn wens.

Dus de zoektocht ging verder. Ik kwam deze tegen: https://m.kramer.be/vliegenmasker-High- ... &ci=257183
Deze heeft een extra ‘afstandsnaad’ aan de zijkant, waardoor hij verder van de ogen af lijkt te staan. Daarnaast is er een gat voor de voorpluk. Voor mij ook een groot pluspunt. Echter, deze is niet UV werend. Jammer dacht ik, die valt dus af. Maarja waarom eigenlijk? Hoe belangrijk is het dat een masker UV werend is?

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Waarom UV filter vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:29

Er zijn paarden ,die de neus gauw verbranden . Mijn pony heeft ook zo'n roze neus met giga bles, die heeft ook n UV werend masker.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Waarom UV filter vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 20:33

Aha, oke bedankt. Mijn pony heeft een sneb, maar die zit zo laag dat een neusflap er niet overheen valt.

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Waarom UV filter vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:35

Heb nu even geen foto, maar de neusflap valt hier echt tot aan zijn mond....

HopeDreamer

Berichten: 966
Geregistreerd: 17-03-15

Re: Waarom UV filter vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:42


Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Waarom UV filter vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 20:44

Dat is grappig! Echter ben ik bang dat die te dicht op de ogen zit? Heb jij een foto ervan toevallig waar je paard hem om heeft?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Waarom UV filter vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:46

Heb je al naar die van bucas gekeken? Hij staat echt heel mooi bol bij de ogen
Afbeelding
Afbeelding

anoniempje1
Berichten: 350
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Waarom UV filter vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:49

Ik heb die van Le Mieux ook, viel bij mij ook wat dicht bij de oren, een maat groter was de oplossing bij mij. Wellicht bij jou ook?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:52

Hier de Field Relief en de Le Mieux in gebruik. Bij allebei genoeg ruimte om de ogen. Misschien is de pasvorm gewoon niet helemaal top voor het hoofd van je paard?
Afbeelding

Afbeelding

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 21:47

NinaCharlie schreef:
Hier de Field Relief en de Le Mieux in gebruik. Bij allebei genoeg ruimte om de ogen. Misschien is de pasvorm gewoon niet helemaal top voor het hoofd van je paard?
m/NDO38r.png

m/7a5Hbd.png


Ik denk het ja, helaas... de field relief hoor ik veel goede dingen over. Maar deze lijkt dichter bij de ogen als je lemieux.

anoniempje1 schreef:
Ik heb die van Le Mieux ook, viel bij mij ook wat dicht bij de oren, een maat groter was de oplossing bij mij. Wellicht bij jou ook?


Bedankt voor de tip! Denk alleen niet dat dat in mijn geval de oplossing is. Bij de kaak zat hij namelijk op zn strakst en dan sloot hij net aan goed aan. Een maat groter zal dus te ruim zijn vrees ik.

Faitherr schreef:
Heb je al naar die van bucas gekeken? Hij staat echt heel mooi bol bij de ogen
m/qkj3in.jpg
m/ks1bCz.jpg


Inderdaad al naar gekeken, maar hij voelde erg slap, waardoor ik vermoed dat hij naar binne valt of door het rollen tegen de ogen aan gaat liggen. Is dat niet zo?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:01

Remark schreef:
NinaCharlie schreef:
Hier de Field Relief en de Le Mieux in gebruik. Bij allebei genoeg ruimte om de ogen. Misschien is de pasvorm gewoon niet helemaal top voor het hoofd van je paard?
m/NDO38r.png

m/7a5Hbd.png


Ik denk het ja, helaas... de field relief hoor ik veel goede dingen over. Maar deze lijkt dichter bij de ogen als je lemieux.

anoniempje1 schreef:
Ik heb die van Le Mieux ook, viel bij mij ook wat dicht bij de oren, een maat groter was de oplossing bij mij. Wellicht bij jou ook?


Bedankt voor de tip! Denk alleen niet dat dat in mijn geval de oplossing is. Bij de kaak zat hij namelijk op zn strakst en dan sloot hij net aan goed aan. Een maat groter zal dus te ruim zijn vrees ik.

Faitherr schreef:
Heb je al naar die van bucas gekeken? Hij staat echt heel mooi bol bij de ogen
m/qkj3in.jpg
m/ks1bCz.jpg


Inderdaad al naar gekeken, maar hij voelde erg slap, waardoor ik vermoed dat hij naar binne valt of door het rollen tegen de ogen aan gaat liggen. Is dat niet zo?


ik snap wat je bedoeld met dat hij slap voelt maar hij komt hier nooit in de ogen, blijft altijd mooi bol staan. Ik gebruik hem nu een maand ong.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Waarom UV filter vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:06

Mijn merrie waa erg blij met de bucas.
Mijn pony's hebben door grote voorplukken eigenlijk nooit een vliegenkap op, maar toen mijn merrie maanblind (en daardoor licht schuw) was vond ze het heel fijn.

HopeDreamer

Berichten: 966
Geregistreerd: 17-03-15

Re: Waarom UV filter vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:40

Afbeelding

Dit is die van mij, van de Kramer!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Waarom UV filter vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:58

Alle maskers zijn, ook zonder "treatment" 60% UV werend. Dat is de block ratio van het mesh.

Sommige maskers hebben nog een extra treatment maar gaan dan echt om de claim die ze kunnen gebruiken. Of voor als je paard echt levend verbrand en er dus gevoelig voor is.

_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:07

Mijn merrie heeft echt een mega groot hoofd met redelijk 'bolle' oogjes. Die maskers met die rand erin zoals de Rambo of Harry's B-free zag ik niet zitten en daarmee kwam ik al gauw op Bucas uit.

Echt een heel fijn ding. Na meer dan een jaar en ook heel wat regenbuien issie iets minder bol, maar doordat het masker van zo'n zacht en soepel materiaal is maakt dat niet uit. Hij hangt niet in de ogen en ook de wimpers blijven heel!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Waarom UV filter vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:11

Oude tinker van me met een mega groot dik hoofd brede kaken en wijd geplaatste ogen had een erg goede continue nodig (24 uur per dag dus) ivm uv gevoelige tumor op zijn oog. De field relief was de enige de deed wat hij moest doen, geen kale plekken op neus of achter oren gewoon fijn zitten. Gemiddels deed ik 1,5 jaar met een masker.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:14

Ik heb de Rambo Vamoos.

Voordelen: paard draagt hem graag, sluit mooi aan en gaat niet af, blijft heel ook met spelen. Helpt ook goed tegen tocht en wind, paard heeft nooit meer prutogen gehad. Sluitingen passen goed en blijven goed plakken. Heb hem nu twee jaar en is gewoon nog helemaal prima.

Nadelen: duur en paard ziet echt wat minder goed. Tot tien meter goed, verder echt wat minder. Riep haar laatst in de wei en ze liep eerst naar de verkeerde persoon. Iemand die vijf meter van mij vandaan stond. Toen ze dichter bij kwam, maakte ze snel de bocht naar links naar mij. Paard stond wel 50 meter bij ons vandaan.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:18


RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:20

Kijk ook eens naar de Cashel Crusader, ook een hele fijne met veel oogruimte. Iets langer dan de LeMieux waardoor die mijn paard beter past.
70 of 75% UV wering als ik me goed herinner.

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Waarom UV filter vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:38

Met afstand zijn de Field relief maskers voor mij al jaren de beste om rust te geven aan de paardenogen. Sterk en een super pasvorm. Nog geen betere kunnen vinden!

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:54

Afbeelding

De Cashel Crusader Extended. Staat fijn van de ogen af, en door de neusflap (en niet zo’n banketstaaf dingetje als bij sommige andere merken die niet eens op de snuit komt) wordt de hele neus bedekt. Die van mij gaat nu al ruim een jaar mee.
EDIT: En UV-werend, zoals hierboven al gemeld.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Waarom UV filter vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 22:44

Goed om te weten van die bucas.

Hopedreamer, die lijkt ongv hetzelfde als de lemieux qua afstand tot de ogen. Ben bang dat dat te dichtbij is. Toch bedankt voor het delen!

Astrid, grappig dat je dat zegt, ik vroeg mij al af hoe die dingen uberhaupt uvwerend konden zijn.

Een stalgenoot heeft de field relief, maar die is erg plat.

De Eurostar maskers ken ik nog niet. Ik ben benieuwd!

De cashels ogen mij altijd wat slap. Ik lees wel veel positie verhalen over dit masker.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 08:50

Ik kwam deze tegen op internet, misschien is dat wat?
Citaat:
Professional's Choice Fly Mask
Ontworpen met het comfort van uw paard in het achterhoofd! Zacht, stretchy Lycra (badpak materiaal) past op het hoofd van je paard als een handschoen. Mesh om de ogen en oren zorgt voor een duidelijk zicht en houdt vliegen en insecten weg. Zacht om de randen en een lusje om het masker gemakkelijk te verwijderen


Afbeelding

Waar ik wat vragen over heb, is of je een vliegenmasker ook in de nacht en met regen op kan houden? Ik kan immers niet voor elke regenbui naar de weide toe gaan en het lukt mij ook niet in de ochtend/avond dat ding af te doen. Ik hoor er verschillende verhalen over. De ene zegt: geen probleem, de ander raad het af! Wat is wijsheid? En wat doen jullie?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Waarom UV filter vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:21

Oude tinker moest hem continue ophouden. Heb toen goede oog gat uitgeknipt zodat hij ermee kon rondlopen. In het donker liep hij net te vaak tegen dingen aan met masker over twee ogen. Regen nooit een probleem geweest.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Waarom UV filter vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:36

Bij ons zijn de bucas weer drama dingen.Zodra het schemerig word zien ze er weinig mee.Een vd oude paarden werd heel bang met dat masker op.Het prettigste zijn die met zwart gaas ,mijn ervaring is dat ze daar mee gewoon hun zicht houden.Ik had een wat ouder vrij duur masker ,maar ben het kwijt en zoek er ook vervanging voor.Ik vind die er van kramer goed uit zien.Zelf vond ik het prettig dat er geen oren in zaten en dat het gaas voor de ogen vrij dun is.Een neusflap heeft de mijne dan weer niet nodig met zijn zwarte hoofd zonder aftekening.

Die Marg laat zien had ik ook al gezien ik vrees alleen dat ze daar weer mee gaan zweten.Ik had er ook nog ene van Harry's horse met van die ogen er op die beviel ook wel,maar is ondertussen ook versleten en volgens mij verkopen ze die ook niet meer?Ik vind het best een zoektocht naar het ideale masker.