Shetlander scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barlo16

Shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 12:26

Hey allemaal,

Ik ga vandaag mijn shetlander scheren. Hij houd zijn vacht altijd lang vast en hij heeft er last van en schuurt heel erg.

Maar nu is mijn vraag wat voor deken moet hij daarna op? wat moet ik aanschaffen?
Hij heeft een fleece deken en een 0 gr regendeken.

Moet er nog een bij of kunnen deze 2 onder elkaar?
Het word natuurlijk steeds warmer maar snachts nog wel 0 graden.

Hij staat overdag op de wei en snachts binnen in een stal.

alvast bedankt!

Groetjes

Toekomst

Re: Shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:30

Waarom zou je zo laat in het seizoen nog gaan scheren?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:42

Je kan allerhande staldekens kopen, is lekker warm s'nachts op stal. En voor op de weide eventueel het regendeken erover doen moest het dan toch ook te koud zijn in de dag. Je kan ook het fleecedeken en regendeken samen aan doen.

Hier moet ik ook altijd een paar van mijn mini's scheren om dezelfde reden, als ze beginnen te verharen krijgen ze immers over jeuk. Ze zijn dan echt blij dat ze in één keer van die vacht af zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:43

Toekomst schreef:
Waarom zou je zo laat in het seizoen nog gaan scheren?

Hierom denk ik ;) :

Barlo16 schreef:
Hey allemaal,

Ik ga vandaag mijn shetlander scheren. Hij houd zijn vacht altijd lang vast en hij heeft er last van en schuurt heel erg.

Nou de vraag :D
Citaat:
Maar nu is mijn vraag wat voor deken moet hij daarna op? wat moet ik aanschaffen?
Hij heeft een fleece deken en een 0 gr regendeken.

Moet er nog een bij of kunnen deze 2 onder elkaar?
Het word natuurlijk steeds warmer maar snachts nog wel 0 graden.

Hij staat overdag op de wei en snachts binnen in een stal.

alvast bedankt!

Groetjes

Ik zou er nog we 200 grams bijkopen. Mwt gladde voering. Fleece is drama op geschoren paard.

En nog even wachten tot na de paas. Het wordt nog een nachtje koud.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-18 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:44

je gaat scheren om er vervolgens een deken op te leggen?

uhm wat is het nut ervan?

je zegt hij houdt zijn vacht lang vast....ja omdat het nog rond vriespunt is s nachts....logisch dus.

en hij schuurt van de jeuk van zn losse haren dus jij moet veel borstelen!
Laatst bijgewerkt door connie64 op 29-03-18 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:45

connie64 schreef:
je gaat scheren om er vervolgens een deken op te leggen?

uhm wat is het nut ervan?

kriebels zijn weg. :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:47

Ik heb dit ook wel eens gedaan bij mijn shet. Die kwam ook zo moeilijk uit zijn vacht. Connie64, op zich legt ze het toch duidelijk uit? Hij zit nog dik in zijn vacht, verhaart moeilijk/langzaam en heeft er nu al last van. En natuurlijk kun je flink gaan borstelen, maar dan duurt het ook nog een hele poos voor ze goed hun vacht kwijt zijn. Dus als de shet er echt last van heeft waarom niet snel helpen en scheren en een paar weekjes met een deken op?

Ik zou persoonlijk een gewone ongevoerde regendeken en een 200 grams regendeken aanschaffen, Fleecedeken onder een regendeken vind ik zelf niet fijn. De fleecedeken gaat dan erg liggen trekken en verschuiven is mijn ervaring.

EDIT: ik zou ook even goed controleren of je shet geen luizen heeft!!! Mijn shet heeft dat helaas al twee keer gehad en dit is er echt de periode voor.
Toen hij luizen had heb ik hem geschoren en daarna goed gewassen met tea tree shampoo (eerst paar min. in laten trekken voor het uitspoelen) en hij was zonder chemische middeltjes gelijk ervan verlost. Ik weet niet wat voor kleur je shet is, maar de luizen zijn licht bruinig/voskleurig en ik zie ze het beste op een stuk witte vacht.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 29-03-18 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:50

Natuurlijk hebben ze jeuk, ze verharen en kriebelen hub losse haartjes eraf. Het vriest nog of is ineens 15 graden.

Je zal dus dagelijks moeten wisselen en goed in de gaten houden.

Fleece deken voor na het werk, boven de 5 graden een regendek op en eronder een 200 gram onderdeken eronder gooien.

Barlo16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 12:58

okee dankjewel allemaal,

Jammer ik vroeg jullie niet om een mening over waarom ik hem wel of niet zou moeten scheren maar een vraag over welke deken het beste is.

Het komt inderdaad omdat hij er erg last van heeft en vorig rond juni nog met zn wintervacht liep.
En nu heeft hij allemaal schuur plekken. en als hij er last van heeft waarom zou ik hem niet helpen om hem te scheren?
Ik ken hem zelf denk ik het beste..

Ja luizen dacht ik ook aan maar hij is voskleurig en ik heb nog niks gevonden!

Dankje voor de sirieuze reacties.
Fleece vind ik bij mijn paard ook niet fijn maar die dekens heeft mijn shet al dus ik dacht misschien werkt dat.

Vanmiddag koop ik er dan even een 200 gr bij.

Dankjewel allemaal!!

Toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:19

Ik vroeg het toch ook alleen maar? :)

Gezien dr wisselende weersomstandigheden is er denk ik niet 1 specifieke deken aan te raden. Soms is het een paar dagen heerlijk en dan weer flink fris.

Anders een “basis”deken en dan afhankelijk van de temperatuur een onderdeken opdoen

Barlo16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 17:19

Toekomst schreef:
Ik vroeg het toch ook alleen maar? :)

Gezien dr wisselende weersomstandigheden is er denk ik niet 1 specifieke deken aan te raden. Soms is het een paar dagen heerlijk en dan weer flink fris.

Anders een “basis”deken en dan afhankelijk van de temperatuur een onderdeken opdoen

Ja dit was ik ook van plan! Dankjewel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:24

Ik zou meerdere kopen. Hier staan ze geschoren nog onder 300 gram en die zijn in november al geschoren, dus met de dekens die je nu hebt ga je niet rondkomen :=

Je zou bijvoorbeeld een 200 en een 300 grams onderdekentje kunnen kopen. Dan kan daaroverheen mooi je regendeken en en kan je zo mooi wisselen. Geen fleecedeken eronder doen, dat is niks.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-18 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Ik vind fleece op een paard (behalve even een zweet deken) helemaal niet fijn. Mijn ervaring is dat het erg gaat schuren, branden.
Ik zou kiezen voor een deken met een klein beetje vulling. Idd 200 of 300 gram. Dat afbouwen, als het warmer wordt, met een 0 grams deken met een gladde binnenkant (geen fleece). En dan als het echt lekker weer is: Bloot! En zonder kriebels..... lekker!

rien10

prugelpiet schreef:
Ik zou meerdere kopen. Hier staan ze geschoren nog onder 300 gram en die zijn in november al geschoren, dus met de dekens die je nu hebt ga je niet rondkomen :=

Je zou bijvoorbeeld een 200 en een 300 grams onderdekentje kunnen kopen. Dan kan daaroverheen mooi je regendeken en en kan je zo mooi wisselen. Geen fleecedeken eronder doen, dat is niks.

Ja, slim advies.