Volgende week worden er vriestemperaturen tot -10° voorspeld in onze contreien.
Onze 2 paarden zijn echter al goed aan het verharen, daarom dat mij toch wat zorgen maak.
Ze hebben een grote paddock met grote inloopstal (3 muren) en hebben permanent ruwvoer ter beschikking in de stal. Momenteel hebben ze allebei geen deken op, (hebben ze nog echt niet nodig gehad). Maar nu het ineens zo zwaar gaat vriezen (gepaard met een koude Noordenwind) en ze al wat haar kwijt zijn, vraag ik mij toch af of we ze, al was het maar alleen 's nachts, toch niet beter een deken zouden opdoen.
Het zijn allebei PRE's. Mijn paard is 10 jaar, in goede gezondheid en opgegroeid in Friesland (zomer en winter op de wei) en is wel wat gewoon. Het paard van mijn vriendin is ook heel gezond, maar al wat ouder: 19 jaar en is veel later naar België gekomen. Hij heeft tot vorige winter altijd een deken op gehad, en is al een stuk vroeger beginnen verharen. Ze zijn allebei zeker niet te mager, en hebben wel wat reserve.
Wat zouden jullie aanraden? Toch een deken, of bekijk ik dit teveel als mens (ben zelf erg kouwelijk
)

, die wat minder gewerkt heeft ). Laat ik dat net anders beter weg voor de koudste nachten, of is het voldoende dat ze kunnen knabbelen?
dus met hagel en sneeuwbuien staat die na een half uur te rillen als een rietje. dan krijgt ze dus preventief een gevoerde regendeken op. die gaat op bij de voorspelling regen of sneuw als het koud is en weer af als de bui weer over is. anders dan dat heb ik het haar nog nooit koud zien hebben dus krijgt ze met kou en droog geen deken op. het is een volle lipizzaner die een mooi glad vachtje heeft. als ik met de deken aan kom lopen en het is droog draait ze al van me weg. wat ze normaal niet doet. wat mij aangeeft dat ze hem niet wil.