Scheren in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leonieb23

Scheren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 08:39

Ik twijfel om mijn pony binnen nu en 2 weken te gaan scheren ivm luis. Het is een shetlander die een enorm dikke vacht heeft. Is dit aan te raden voor de behandeling tegen de luizen of juist niet? En welke deken zal hij op moeten? Het wassen met zon dikke vacht is geen doen

leonieb23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 08:47

De pony staat trouwens 24/7 buiten op een paddock

Maartje1990

Re: Scheren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 08:49

Ik hebbdat destijds voor dezelfde reden ook gedaan. Het is niet heel erg koud. Dus een hele dikke deken lijkt me niet nodig. Wat heb je nog liggen?

leonieb23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 09:03

Maartje1990 schreef:
Ik hebbdat destijds voor dezelfde reden ook gedaan. Het is niet heel erg koud. Dus een hele dikke deken lijkt me niet nodig. Wat heb je nog liggen?

Ik heb een zweetdeken en een 100 grams outdoordeken

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 09:30

Denk dat je met die outdoor een eind gaat komen!
Mocht het nog heeeel hard gaan vriezen, kan je nog een 100 grams onderdeken erbij kopen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 09:56

Als ie echt gemillimeterd wordt qua vacht dan heb je echt wel wat dikkers nodig dan 100 gram. Mijn shet die donderdag geschoren is, staat nu onder 300 gram. We zitten nog middenin de winter. Mijne hadden ook luis, ik heb de pony met vacht eerst eens zo gewassen en na het wassen onder 150 gram gezet. Als ie nu blijft schuren, dan gaat hij volledig kaal. Maar voor hem heb ik 300 gram liggen. Als het vriest gaat mijn shet naar 400 gram, voor hem heb ik een 100 gram onderdeken, 0 gram outdoor, 200 gram outdoor en 300 gram outdoor.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:15

Je kan ze prima behandelen zonder scheren.

Op een warme dag als van de week had je kunnen wassen met lauw water, fleece deken om en droog stappen..

Als je nu scheert maak je zijn zonervacht ook stuk. Dan zal je tot lang ook bij hogere temp aan een deken vast zitten. Realiseer je dan dat je vasj zult moeten wisselen want de temp wisselen flink.

Ik hou aan boven de 15 graden, 100 gram.

10 tot 5, 300 gram en onder 5 tot min.. hebben ze 400/500 gram op met hals.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:30

Droogstappen? Dan ben je volgens mij echt uren aan het stappen. Mijne heeft 5 uren vrije beweging in de paddock gehad met deken maar was gisteren nog zodanig nat dat voor de nacht de 150 gram erop is gebleven. En bij de mijne zit er nu echt nog geen zomervacht onder, maar die zijn ook laat met de vacht. Pas rond eind mei/juni beginnen ze om in augustus 2 weken in zomervacht te zitten voordat ze weer in wintervacht schieten. Dus mijn jongste gaat dit jaar rond april mei sowieso nog eens kaal. Ik ken ook shetten die nu al aan het ruien zijn. Die zou ik inderdaad niet meer scheren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:40

100 gram is heel erg dun om volledig kaal te scheren. Scheren kan maar dan wel een dikkere deken, de winter is pas net begonnen en nu is het niet koud maar in feb en maart kan het nog behoorlijk vriezen

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:47

Ik snap ook niet dat 100gr als advies gegeven wordt terwijl de temperatuur ‘s nachts deze week onder de 5 graden ligt.

Je kan nu nog prima scheren zonder dat dat consequenties heeft voor de nieuwe zomervacht. Alleen wat hierboven al gezegd wordt...je haalt de winterjas van je paard weg dus moet je dat ook goed kunnen vervangen. Grote kans dat je paard, wanneer hij kaalgeschoren is, niet genoeg heeft aan een 100 gr deken als het ‘s nachts bijna vriest. Beter zou zijn een aantal dekens, 0gr/100gr/200 etc. Dan heb je altijd wat achter de hand om in te springen als je merkt dat je paard het koud heeft. Geen dier is hetzelfde, dus wij kunnen vanaf hier niet zeggen hoe jouw paard het heeft zonder dat we de plek kunnen voelen waar hij staat en belangrijker nog..voelen onder zijn deken of het voldoende warmte biedt.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:50

indien het diertje echt zo'n dikke vacht heeft... moet je afvragen of je scheer apparaat er wel door komt. Van de week nog een pony geschoren met ook mega vacht en 6 uren(!) bezig geweest omdat er geen doorkomen aan was.
een enkele 100 grams zonder hals zou ik niet op een blote pony leggen. klein regenbuitje en hij is koud tot op t bot.
over zomervachten die kapot gaan... ik dacht dat ook altijd, maar mijn mening is hierin zeker veranderd. als het zo heet is als afgelopen eind mei en de vacht is mij te dik, dan scheer ik zomers ook. (bevangen van hitte is ook niet grappig.)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:59

Fennadev schreef:
Droogstappen? Dan ben je volgens mij echt uren aan het stappen. Mijne heeft 5 uren vrije beweging in de paddock gehad met deken maar was gisteren nog zodanig nat dat voor de nacht de 150 gram erop is gebleven. En bij de mijne zit er nu echt nog geen zomervacht onder, maar die zijn ook laat met de vacht. Pas rond eind mei/juni beginnen ze om in augustus 2 weken in zomervacht te zitten voordat ze weer in wintervacht schieten. Dus mijn jongste gaat dit jaar rond april mei sowieso nog eens kaal. Ik ken ook shetten die nu al aan het ruien zijn. Die zou ik inderdaad niet meer scheren.

Het was van de week 14 graden, even een uurtje stappen en dan weg zetten onder een zweetdeken, ze waren hier zo droog.

Je kan makkelijk even met een emmer en spons wat doen.

Snap dat scheren veel makkelijker is maar voor 24/7 buiten vind ik dat sneu. Laat als je het doet dan iig ze benen en hoofdje eraan ts.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:05

Ts welke maat heeft je pony? Heb hier nog een oude stalgelden liggen die je voor verzendkosten mag overnemen kun je die onder de outdoordeken doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:12

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:12

Het was gisteren 6 graden met miezerregen en mijne heeft een vacht alsof het -40 graden is, dus die is niet zomaar droog. Hij stond tijdens het wassen ook te bibberen, maar ja het moest even :(:)

Mijn andere is zo geschoren TS, dan zijn alle delen wat uitsteekt nog behaard(sorry voor de lama stand en het slechte scheerwerk, was de tweede keer dat ik een apparaat in mijn handen heb gehad) _O-
Afbeelding

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:16

Als jouw Shet net zo’n dikke vacht heeft als de meeste Shetlanders dan ontkom je haast niet aan scheren. Ik zou er wel een deken bijkopen want 100 is te weinig. Mijn geschoren shet heeft nu 300 op.

Ik zou een 200 kopen dat is goed voor nu. Mocht het heel koud worden doe je de 100 eroverheen en mocht het warmer worden wissel je met de 100.

Fleecedeken is alleen voor na het werk en niet geschikt als deken voor een hele dag.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:20

Je kunt gewoon scheren hoor. Ik scheer vaker wel dan niet nog in februari en dat is nooit een probleem. Zou ik ook zeker doen om de luis goed te kunnen behandelen. Waarschijnlijk is 300-400 gram wel genoeg, maar dat moet je gewoon even goed in de gaten houden. De ene pony is de andere niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:22

Fennadev schreef:
Het was gisteren 6 graden met miezerregen en mijne heeft een vacht alsof het -40 graden is, dus die is niet zomaar droog. Hij stond tijdens het wassen ook te bibberen, maar ja het moest even :(:)

Mijn andere is zo geschoren TS, dan zijn alle delen wat uitsteekt nog behaard(sorry voor de lama stand en het slechte scheerwerk, was de tweede keer dat ik een apparaat in mijn handen heb gehad) _O-
[ [url=m/qVdIzb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ts moet dr pony tegen luis wassen..... dus dan zal die nek toch ook echt kaal moeten

Waar ik woon was het trouwens warm(er) en geen regen

leonieb23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 12:14

Maartje1990 schreef:
Ts welke maat heeft je pony? Heb hier nog een oude stalgelden liggen die je voor verzendkosten mag overnemen kun je die onder de outdoordeken doen?

Maat 135

leonieb23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 12:21

Voor alle duidelijkheid, ik zeg nergens dat ik mn pony onder een 100 grams ga zetten, dat is wat ik heb

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:58

@Maartje jij woont ook redelijk tegenovergesteld waar ik zit (Friesland) :D
Met de hals kaal is het ook handig om een halsdeken te hebben, vandaar dat de hals van de mijne niet kaal is. Die heb ik gisteren ook flink ingesopt. Ik probeer het bij luizen bij mijn shetten altijd eerst zo met sebacil en gewoon flink insoppen. Scheren kan altijd nog als ik merk dat Jorie nu doorgaat met schuren, dan gaat ie ook kaal in hetzelfde patroon als Alex(met de hals onder de manen ook kaal, andere kant niet).

@TS Ik zou eerst eens zo flink insoppen(oftewel echt tussen de vacht gaan wrijven) met sebacil en dan vooral onder de manen, tussen de voorbenen en bij de liezen waar het lekker warm is echt goed soppen. Ik gebruik ongeveer 5 liter oplossing met warm water en aan het eind zit nog amper een liter in de emmer, zoveel sop ik ze lekker in. En als ie er dan nog niet vanaf raakt, dan kun je inderdaad beter gaan scheren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:03

Je kan niet echt zeggen wat voor dikte je paard/pony nodig heeft na het scheren.
De ene heeft met deze temp een 200gr nodig en een andere 400 gram. Kijk en voel regelmatig.
De mijne staat deze winter (geheel geschoren) tot nu onder max 200 gram, doe ik haar een dikkere op dan staat ze te zweten. Ondanks dat ze de gehele dag buiten staat.

Wat betreft het goed kunnen behandelen zou ik wel scheren.
Vergeet niet om ook al je spullen te behandelen (dekens, borstels, dekjes etc)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:46

Mijn shet is ook kort geleden nog geschoren.
Eerst stond ze in teddy vacht 24/7 op de paddock onder 200gr met een deken met hals en soms met 100 gr extra eronder.
Maar nu ze geschoren is en in de nacht op stal staat, heeft ze het veel minder snel koud. Ze staat nu continu onder 200gr met hals en dat gaat prima.

Dit was voor mij wel een eye opener dat ze het 24/7 buiten toch veel sneller "koud" hebben. Dus ik zou gewoon bij nika horse shop bv een 200 gr met hals halen en nog een onderdeken van 100 of 200 gr dan heb je mogelijkheid om stappen te maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:24

leonieb23 schreef:
Maartje1990 schreef:

Maat 135

Ik heb je gepbt dit is namelijk precies de maat die ik heb liggen

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:29

Als je nu gaat scheren (dat kan nog net aan,) moet je wel minimaal 200grams op kunnen doen...En misschien zelfs tot 400 gram als het vriest .