Paard stijf door ...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Paard stijf door ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 18:47

Hoi allemaal,

Zoals jullie zien een nieuw account hier :) Ik ben niet echt een forum persoon, maar bij uitzondering toch maar eens even een vraagje stellen.

Afgelopen juli brak mijn paard zijn griffelbeentje. Hij liep altijd redelijk hoog in de sport met iemand anders die hem leasde (is dat een woord?). Bij de foto's van het griffelbeen werd beginnende artrose ontdekt. Hij was al eerder wel eens een beetje stijf, maar ik zocht daar verder niks achter. Volgens de dierenarts was opereren niet nodig en de artrose was niet dermate erg dat hij niet weer terug zou kunnen in de sport. Echter kreeg hij vervolgens een peesblessure aan het andere been en zijn griffelbeentje herstelde slecht. Hij heeft lekker de hele zomer en herfst en een deel van de winter 24/7 in het land gelopen. Afgelopen november heb ik hem opgehaald en hebben we weer foto's/echo laten maken en toen was gelukkig alles weer hersteld, maar pees en griffelbeen blijven een gevoelige plek. Daarom heb ik besloten dat hij met pensioen mag <3 .

Sindsdien staat hij weer op mijn oude pensionstal en gaat hij lekker iedere dag zo veel mogelijk naar buiten met zijn vriendjes/vriendinnetjes. Daarnaast speel ik om de dag eventjes met hem in de bak. Soms longeren maar niet te veel, i.v.m. de artrose. Hij is heel erg actief altijd, rent veel, bokt veel, speelt veel. Kan heel hysterisch reageren op een vreemd voorwerp en is dan ook niet zomaar te kalmeren. Een druk baasje. In het voorjaar zou ik hem misschien wel weer willen rijden, maar dat wil ik hem nu niet aandoen om het volgende...

Mijn paard maakt geen dikke wintervacht aan (nooit gedaan ook), maar liet ook nooit zien dat hij het koud had. Ik dacht 'och, die arme schat heeft het koud, hier een deken' en hij zweette zich kapot en scheurde de deken aan stukken. Alleen met hele koude en natte dagen kreeg hij een heel licht regendeken met fleece op en hier was hij het dan ook altijd wel mee eens. Met rijden heeft het nooit problemen opgeleverd dat hij sneller zweette of iets dergelijks.

Nu merkte ik ineens in december dat hij heel koud aanvoelde, aan het begin dacht ik dat ik weer te veel menselijke gedachten had bij mijn paard. Wel viel me op dat hij steeds wat stijver werd. Tot mij een week later opviel dat hij buiten de hele middag in hetzelfde hoekje bleef staan, staart tegen zijn kont, beetje opgebold :brr: . Ik heb hem meteen naar binnen gehaald, hij liep heel stijfjes achter me aan. Meteen op stal gezet, toch maar een dekentje op en een berg hooi. Je zag hem genieten, hij viel bijna in slaap :z .

De dierenarts kwam de volgende dag om hem na te kijken. Hij vond mijn paard ook erg stijf en raadde aan om hem toch maar naar buiten te doen met een deken. Voor de artrose gaf hij aan dat ik MSM/glucosamine kon gaan geven, om te kijken of hij hiervan op zou knappen. Mijn dierenarts had niet het idee dat het heel duidelijk van de artrose kwam, maar waarschijnlijk van de kou. Ik zat zelf nog even aan spierbevangen te denken, maar hij krijgt alleen hooi en voer zonder suiker. Hij heeft alle spieren goed nagevoeld, maar mijn paard was er niet gevoelig op.

Hij knapte helemaal op van het regendeken met fleecevoering & hals (althans ik denk dat het daardoor kwam). Hij werd weer soepeler en bokte in de paddock en als we aan het spelen waren.

Afgelopen week is mij opgevallen dat hij weer stijver begint te lopen. Hij gebruikt zijn achterhand minder goed en rent niet meer echt mee, als de andere paarden aan het rennen zijn. Als we spelen, zou ik hem bestempelen als 'lui' (wat hij helemaal niet is).

Uit voorzorg wilde ik toch liever de dierenarts weer bellen. Ik had al een nieuwe afspraak gemaakt voor een checkup en de andere paarden moeten ook gevaccineerd worden (ik regel dat soort dingen voor de stal). De afspraak staat op 1 februari. Toen ik belde, kwam ik erachter dat ze op vakantie zijn tot 1 februari. Voor spoedgevallen kan ik terecht bij een andere kliniek in de buurt. Nou.. ik ben dus geen fan van die kliniek, ze steken overal maar meteen een spuit in en klaar. Daarnaast nog het probleem dat als ik daar naartoe ga voor niet-spoedgevallen, ik zelf de kosten kan gaan dekken i.p.v. de verzekering van mijn paard. Nouja, moeilijk blah blah verhaal weer.
Conclusie: ik wil wachten tot mijn dierenarts terug is van vakantie, ik vertrouw die andere lui niet zo.

Wat zou het kunnen zijn? Toch de koudere dagen? Een te kort aan iets? Een ziekte? Artrose?
Wat kan ik tot die tijd doen, om mijn paard deze weken door te helpen? Dekentje op (hij had tot vorig jaar nooit een deken op)? En hoeveel grams dan 100/200? Iets anders bijvoeren? Meer bewegen?

Ik voer: Fibra, 2x daags 1 voerschep. Onbeperkt hooi. Msm/glucosamine/chodroitine (merk weet ik zo eventjes niet). Zonnebloemolie. En worteltjes/appeltjes! Hij krijgt niet meer, omdat hij best wel een lekker rond buikje heeft, aangezien hij niet zo veel meer beweegt als voorheen.

Over 3 weken wil ik sowieso een bloedtest laten doen, om zijn waardes te controleren. En weer even een checkup door de dierenarts.

Ik hoop dat het verhaal zo een beetje duidelijk was en dat jullie een paar goeie tips hebben!

paleoceen

Berichten: 502
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Paard stijf door ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:16


Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 19:28

paleoceen schreef:


Bedankt voor het meedenken! Kan dat ook bij paarden die geen PPID hebben, niet insuline resistent zijn en ook niet hoefbevangen zijn geweest? Mijn paard heeft dat, voor zover ik weet, allemaal niet.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:56

Sowieso stoppen met de zonnebloemolie. In zonnebloemolie is het gehalte aan omega 6 veel te hoog voor een paard. Omega 6 werkt ontstekingen juist in de hand. Je kunt veel beter lijnzaadolie geven.

Kun je ergens voelen of je paard harde spieren heeft? Die van mij heeft dat in z'n borst, en ik weet ook niet waar het door komt. Bij hem is het in de winter ook erger.

Succes. Is lastig zoeken zulke dingen.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 14:10

Koper schreef:
Sowieso stoppen met de zonnebloemolie. In zonnebloemolie is het gehalte aan omega 6 veel te hoog voor een paard. Omega 6 werkt ontstekingen juist in de hand. Je kunt veel beter lijnzaadolie geven.

Kun je ergens voelen of je paard harde spieren heeft? Die van mij heeft dat in z'n borst, en ik weet ook niet waar het door komt. Bij hem is het in de winter ook erger.

Succes. Is lastig zoeken zulke dingen.


Dankje. Nooit geweten. Wij voeren eigenlijk altijd combi tussen zonnebloem- en lijnzaadolie. Dan ga ik vanmiddag maar eventjes lijnzaadolie ophalen!

Ik kan niet zeggen dat hij echt harde spieren heeft. Als hij ze aanspant heeft hij natuurlijk harde spieren, maar dan ga ik me dingen verbeelden.

Iemand anders nog ideeën? Het is weer wat minder koud, dus ik ga kijken of hij nu wat beter loopt. Dan heeft ie het waarschijnlijk toch wat te koud gehad op de spieren.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:32

Kan. Kan ook dat hij toch wat last heeft van de artrose. Een foto is hartstikke mooi maar het is een indicatie, elk paard is natuurlijk verschillend. Er zijn paarden waar je niks aan merkt maar die op de foto wel een 4 op het hoefbeen hebben en je hebt "jankerds" die kreupel lopen terwijl er op de foto niets te zien is.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 00:50

Koper schreef:
Kan. Kan ook dat hij toch wat last heeft van de artrose. Een foto is hartstikke mooi maar het is een indicatie, elk paard is natuurlijk verschillend. Er zijn paarden waar je niks aan merkt maar die op de foto wel een 4 op het hoefbeen hebben en je hebt "jankerds" die kreupel lopen terwijl er op de foto niets te zien is.


In principe is het een keihard paard. Hij liet ook geen pijn zien bij de griffelbeen breuk en ook niet bij de peesblessure. De foto's en echo lieten wel iets anders zien. Je begint natuurlijk wel te merken, dat hij een dagje ouder wordt en daarom had hij soms wat opstartproblemen. Ik schrik dan nu ook wel van zijn achteruitgang. Kan dat zo snel gaan met artrose, aangezien we in november nog foto's hebben gemaakt en hij toen nog helemaal geen pijn heeft laten zien.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Paard stijf door ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 01:01

Wat is het voor paard? De symptomen passen namelijk bij PSSM. Dat is een erfelijke spierziekte die bij steeds meer rassen ontdekt wordt. Sommige paarden met PSSM hebben nooit zichtbare symptomen en lopen hoog in de sport, andere zijn al op jonge leeftijd symptomatisch. Het is dus een ziekte met heel veel gradaties. Je kan zelf heel makkelijk een DNA-test laten doen hiervoor door een aantal staartharen op te sturen (animalgenetics is het makkelijkste, tekst kost ± 40 dollar). Misschien wel een idee om te doen voor de zekerheid.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Paard stijf door ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 01:28

onze oude dierenarts zei altijd rust roest.
beweging houdt ze soepel.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 08:38

AstridJ schreef:
Wat is het voor paard? De symptomen passen namelijk bij PSSM. Dat is een erfelijke spierziekte die bij steeds meer rassen ontdekt wordt. Sommige paarden met PSSM hebben nooit zichtbare symptomen en lopen hoog in de sport, andere zijn al op jonge leeftijd symptomatisch. Het is dus een ziekte met heel veel gradaties. Je kan zelf heel makkelijk een DNA-test laten doen hiervoor door een aantal staartharen op te sturen (animalgenetics is het makkelijkste, tekst kost ± 40 dollar). Misschien wel een idee om te doen voor de zekerheid.

Voor type 1 ja. Voor PSSM type 2 moet je een spierbiopt opsturen, die op een bepaalde manier moet worden gemaakt en opgespannen.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Paard stijf door ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 08:43

Misschien kun je proberen wat magnesium bij te voeren, geeft vaak wel wat verbetering bij stijve spieren. En inderdaad geen zonnebloemolie zoals eerder werd gezegd. Succes!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:17

Het lastige is dat het van alles kan zijn. Bij mijn paard speelt een rol dat er veel afvalstoffen in z'n bloed zitten. Dat komt doordat zijn lever en nieren wat uit balans zijn. Het bloed wordt dus minder goed gefilterd en de rotzooi hoopt zich op in z'n spieren. Bij hem werkt het om hem daar dus spullen voor te geven. Maar echt helemaal over is het niet. In de winter krijgt hij altijd wel een terugval. Alleen heeft hij dus plaatselijk (borst) keiharde spieren. Magnesium heb ik geprobeerd voor 'm maar dat deed helemaal niks. Humus en kurkuma wel.
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-01-18 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:46

Allereerst wil ik je een compliment geven, wat zorg je goed en zorgvuldig voor je paard.

Het is inderdaad moeilijk om te zeggen wat het is, het kan vanalles zijn. Als hij opknapte met een dekentje dan zou ik zeker een deken ophouden. Voor oudere paarden is het vaak wel belangrijk dat de spieren warm blijven en zeker voor artrose ook fijn.

Artrose kan hard achteruit gaan, maar wat het ook kan doen is onstekingen veroorzaken..als hij een keer te hard gerend of gestoeid heeft en zich geforceerd heeft en daarom kan het ook tijdelijk erger zijn/ worden.

Bij artrose geld dat matige goed opgebouwde training helpt qua management en rust inderdaad vaak meer slecht dan goed doet.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:08

Koper schreef:
AstridJ schreef:
Wat is het voor paard? De symptomen passen namelijk bij PSSM. Dat is een erfelijke spierziekte die bij steeds meer rassen ontdekt wordt. Sommige paarden met PSSM hebben nooit zichtbare symptomen en lopen hoog in de sport, andere zijn al op jonge leeftijd symptomatisch. Het is dus een ziekte met heel veel gradaties. Je kan zelf heel makkelijk een DNA-test laten doen hiervoor door een aantal staartharen op te sturen (animalgenetics is het makkelijkste, tekst kost ± 40 dollar). Misschien wel een idee om te doen voor de zekerheid.

Voor type 1 ja. Voor PSSM type 2 moet je een spierbiopt opsturen, die op een bepaalde manier moet worden gemaakt en opgespannen.


PSSM2 kan tegenwoordig via een bloedstaaltje getest worden via http://www.equiseq.com, spierbiopt hoeft dus niet meer. Ze zijn bij Equiseq ook bezig met de P2, P3, P4 en Px testen.

Ik had het hier even alleen over PSSM1 omdat deze variant nog het meeste voorkomt op het moment. Waarschijnlijk ook omdat er nog weinig getest wordt op PSSM2, maar ik zou altijd beginnen met de eerste variant. PSSM2 heeft ook net iets andere symptomen.

Hoefbevangenheid zou ook nog kunnen inderdaad, er zijn best veel paarden bevangen op het moment.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 15:20

AstridJ schreef:
Wat is het voor paard? De symptomen passen namelijk bij PSSM. Dat is een erfelijke spierziekte die bij steeds meer rassen ontdekt wordt. Sommige paarden met PSSM hebben nooit zichtbare symptomen en lopen hoog in de sport, andere zijn al op jonge leeftijd symptomatisch. Het is dus een ziekte met heel veel gradaties. Je kan zelf heel makkelijk een DNA-test laten doen hiervoor door een aantal staartharen op te sturen (animalgenetics is het makkelijkste, tekst kost ± 40 dollar). Misschien wel een idee om te doen voor de zekerheid.


Een volbloedje, met een passie voor racen EN springen! Ik heb me wel eventjes inlezen, zeker de moeite waard om te testen. Ik zag nergens staan dat het al eens eerder bij een volbloed is ontdekt. Kan ik die test gewoon via mijn eigen dierenarts aanvragen?

Alane schreef:
onze oude dierenarts zei altijd rust roest.
beweging houdt ze soepel.


Helemaal mee eens. Hij staat overdag lekker veel buiten en ik probeer hem in beweging te houden, maar hij is moeilijk tot bewegen te motiveren. En dwingen kan ik hem niet.

Shalimar schreef:
Misschien kun je proberen wat magnesium bij te voeren, geeft vaak wel wat verbetering bij stijve spieren. En inderdaad geen zonnebloemolie zoals eerder werd gezegd. Succes!
Koper schreef:
Het lastige is dat het van alles kan zijn. Bij mijn paard speelt een rol dat er veel afvalstoffen in z'n bloed zitten. Dat komt doordat zijn lever en nieren wat uit balans zijn. Het bloed wordt dus minder goed gefilterd en de rotzooi hoopt zich op in z'n spieren. Bij hem werkt het om hem daar dus spullen voor te geven. Maar echt helemaal over is het niet. In de winter krijgt hij altijd wel een terugval. Alleen heeft hij dus plaatselijk (borst) keiharde spieren. Magnesium heb ik geprobeerd voor 'm maar dat deed helemaal niks. Humus en kurkuma wel.


Kan dat niet schadelijk zijn als hij geen tekort aan magnesium heeft? In het supplement wat ik nu geef, zit ook een beetje magnesium citraat. Dat is dan niet voldoende?

Elisa2 schreef:
Allereerst wil ik je een compliment geven, wat zorg je goed en zorgvuldig voor je paard.

Het is inderdaad moeilijk om te zeggen wat het is, het kan vanalles zijn. Als hij opknapte met een dekentje dan zou ik zeker een deken ophouden. Voor oudere paarden is het vaak wel belangrijk dat de spieren warm blijven en zeker voor artrose ook fijn.

Artrose kan hard achteruit gaan, maar wat het ook kan doen is onstekingen veroorzaken..als hij een keer te hard gerend of gestoeid heeft en zich geforceerd heeft en daarom kan het ook tijdelijk erger zijn/ worden.

Bij artrose geld dat matige goed opgebouwde training helpt qua management en rust inderdaad vaak meer slecht dan goed doet.


Bedankt voor het compliment, op dit soort momenten denk ik wel eens dat ik nog niet genoeg voor hem zorg. Ik ga vanmiddag een dikker deken proberen, kijken of hij dat een beetje uithoud en of dat op langere termijn een goed effect heeft. Hij blijft een volbloedje, dus springen en rennen doet ie over het algemeen graag, ik hoop dat de oorzaak is. Als we gaan spelen, ga ik eerst 15-20 minuutjes met hem stappen langs de kant van de weg en daarna stappen we ook nog eventjes uit langs de kant van de weg (met zweet- of regendeken, hangt van het weer en het zweten af).

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Paard stijf door ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:41

Souplesse Mix van de Paardendrogist. Niet duur, paarden eten het makkelijk door het voer. Je hoeft er niet heel veel van te geven, moet wel even de tijd krijgen om in te werken op het paard.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Paard stijf door ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:23

Ik zou eerst eens een extra dekentje proberen. Ik heb me laatst ook blijkbaar vergist bij onze 19 jarige AV, het was wat warmer overdag en had hem een iets dunnere deken opgedaan. Resultaat, de arme man kwam amper nog vooruit. Hij staat nu met een (naar mijn inziens) veel te dikke deken, maar hij zweet niet en is weer mooi voorwaarts en los in de spieren.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:42

Er worden allerlei goede tips gegeven, en allemaal zijn het prima tips voor verschillende oorzaken. Als je niet weet waar de stijfheid vandaan komt weet je ook niet welke tip je moet opvolgen. En zul je moeten elimineren. Per tip kijken of het werkt. En dat kan best een tijd duren. Ik wil je niet ontmoedigen, en de oplossing komt vast wel. Maar houd er ajb wel rekening mee.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 22:29

silvia58 schreef:
Souplesse Mix van de Paardendrogist. Niet duur, paarden eten het makkelijk door het voer. Je hoeft er niet heel veel van te geven, moet wel even de tijd krijgen om in te werken op het paard.

Zeker iets om te proberen, ik wacht eerst even de dierenarts af, dan kan ik met hem ook overleggen over welke supplementen of welke voeding het beste is.

Princesj schreef:
Ik zou eerst eens een extra dekentje proberen. Ik heb me laatst ook blijkbaar vergist bij onze 19 jarige AV, het was wat warmer overdag en had hem een iets dunnere deken opgedaan. Resultaat, de arme man kwam amper nog vooruit. Hij staat nu met een (naar mijn inziens) veel te dikke deken, maar hij zweet niet en is weer mooi voorwaarts en los in de spieren.

Vandaag een extra dikke geprobeerd, had niet anders dan 200 grams in huis. Ga eventjes rondkijken voor een 100 grams staldeken. Hij had het vandaag niet te warm onder de deken, vannacht slaapt hij onder de regendeken en morgen weer de 200 op.

Koper schreef:
Er worden allerlei goede tips gegeven, en allemaal zijn het prima tips voor verschillende oorzaken. Als je niet weet waar de stijfheid vandaan komt weet je ook niet welke tip je moet opvolgen. En zul je moeten elimineren. Per tip kijken of het werkt. En dat kan best een tijd duren. Ik wil je niet ontmoedigen, en de oplossing komt vast wel. Maar houd er ajb wel rekening mee.

Ik begrijp heel goed wat je zegt. Denk ook niet dat ik meteen weet wat het is. Voor nu kunnen we nog (bloed)testen doen, foto's laten maken, fysiotherapeut, osteopaat, supplementen, medicijnen etc. Zolang het maar paard-waardig is, geef ik niet zomaar op :o

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:53

Even voor alle duidelijkheid over artrose.
1) wat je op de foto ziet zegt weinig over de pijn. Dit geldt ook bij mensen - ook voor 2 benige pieperds of juist stoere lui.
2) Beginstijfheid 'is' artrose.
(...het zou eventueel ook iets anders kunnen zijn, ik zie jouw paard niet maar lees een schermpje.)
Maar artrose geeft beginstijfheid.
3) Zeker als je dier niet 24 uur buiten staat: help hem door 'door de eerste pijn/ stijfheid heen te lopen', dit kan zo'n 20 minuten duren.
'Dwingen kan ik hem niet' - groot gelijk. Er zijn wel supplementen die pijnstillend werken bij zere gewrichten (duivelsklauw en er zijn er meer).
4) Weidegang zelf is uitstekend bij artrose. Supplementen zijn prima, maar werken enkel en alleen bij voldoende beweging. (MSM en glucosamine zijn gericht op het behoud van het kraakbeen - niet op pijnstilling.)
5) Bij goed management kan een dier in principe nog jaren in sporten lopen zoals dressuur en terreinritten - liever geen drafbanen/ harde ondergrond of 'over kastelen van oxers'.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Paard stijf door ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:15


Fibra

Berichten: 42
Geregistreerd: 21-01-16

Re: Paard stijf door ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:46

Beste Yaffie,

Hoe gaat het nu met jouw paard?

Ik denk graag met je mee en kan je vooral op het gebied van voer wat tips geven. Je geeft aan dat hij onbeperkt hooi krijgt. Zijn er buiten voldoende voerplekken zodat hij ook de mogelijkheid heeft voldoende te eten? Kan hij 's nachts ook de hele nacht knabbelen? Is zijn gebit in orde? Heb je zand gecheckt in zijn mest?

Je noemt dat hij een dikke buik heeft. Dat heeft echter niets te maken met te dik zijn. Bij overgewicht zie je vet aanzet, voornamelijk bij de manenkam en bij de staartaanzet. Een dikke buik kan komen door overvulling van de darmen door te weinig darmactiviteit, te veel gasvorming door verstoorde darmflora. Hier kun je daar mee over lezen als je het interessant vindt: http://www.fibra-paardenvoeders.nl/dikke-buik/

Naast onbeperkt hooi (dus niet uit in folie gewikkelde balen) is het advies 260 gram Fibra per 100 kg lichaamsgewicht om te voorzien in voldoende energie, eiwitten, vitaminen, mineralen en spoorelementen die een paard nodig heeft. Nou weet ik niet hoe zwaar jouw paard is maar als ik uit ga van een KWPN-er van 600 kg zou hij 1,5 kg Fibra op een dag moeten hebben. In een standaard voerschep gaat tussen de 300 en 400 gr. Dat betekend dat hij 4 a 5 scheppen op een dag moet hebben om tekorten te voorkomen.

Naast dat Fibra voorziet in alle nutriënten die jouw paard moet hebben draagt het volume ook bij aan een actief verteringsstelsel, gezonde darmflora en warmteproductie in het lichaam wat jouw paard goed kan gebruiken!

Een reinigings- of detoxkuur om de darmflora te optimaliseren en het lichaam te reinigen kan hem uiteraard ook helpen zoals Koper aan geeft. Je kan hem bijvoorbeeld 2 maanden Fibra Anti-itch voeren. Aan de ene kant voorziet Fibra Anti-itch net als de Premium in alle nutriënten, aan de andere kant zitten er veel bijzondere grondstoffen in die actief afvalstoffen afvoeren, het lichaam reinigen, de darmflora optimaliseren, de ontstekingsreactie remmen en bijdragen de allergiereactie te remmen.

Een geschikt en gezond rantsoen kan problemen oplossen en verschillende ziekten en aandoeningen voorkomen. Echter is het belangrijk dat je zoekt naar de oorzaak en het is super fijn om te lezen dat je daar mee bezig bent en niet wacht tot het echt verkeerd gaat!

Inge
Fibra Paardenvoeders

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 00:39

Fibra schreef:
Beste Yaffie,

Hoe gaat het nu met jouw paard?

Inge
Fibra Paardenvoeders


Bedankt voor het bericht. Mijn paard voelt zich alweer een stuk beter en is een stuk minder stijf/onregelmatig.

De paddock waar hij staat is niet heel groot, maar er zijn 2 voerpunten aanwezig. Een ton met hooi en een hooinet. Die hebben ze eigenlijk nooit leeg op een dag. 's Nachts krijgt hij alles aangeboden in een slowfeeder hooinet, zodat hij de hele nacht wat te knabbelen heeft. Hij gaat toevallig in februari weer naar de tandarts, omdat ik was scherpe puntjes voel. Hij lijkt daar verder nog niet echt hinder van te ondervinden. Zand in zijn mest is verder niet aan de orde, dat controleer ik goed, omdat hij in een paddock staat.

Ik bedoelde met een 'dikke' buik meer dat hij niet echt veel buikspieren meer heeft en hij heeft een poosje in het lekkere gras gestaan. Hij is dus een beetje aangekomen en werkt minder, waardoor hij een beetje een hangbuikje krijgt. Ribben zijn nog wel voelbaar, dus hij is natuurlijk niet echt te dik.

We hebben voerscheppen van 1 kilo. Hij krijgt 2x per dag een schep, 's ochtends en 's avonds. Ik heb verder niet echt invloed op het voeren, want dit doet de staleigenaar zelf. Hij krijgt op dit moment Fibra Anti-Itch voer. Dat stelde de staleigenaar voor, zeker omdat hij was stijf was geworden. Ik heb hiermee ingestemd. Goed om te weten om dit voor 2 maanden te geven.

Bedankt voor alle informatie!

-----

Gelukkig gaat het dus al beter met hem. Ik ga nog wel de testen doen en de dierenarts laten komen. Ik wil toch graag de oorzaak weten en de dierenarts kan mij hier hopelijk bij helpen.

Denken jullie dat het ook goed kan zijn om een fysio of osteo naar hem te laten kijken?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Paard stijf door ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 01:15

Mijn oudere paard heeft ook sowieso een deken op, en bij temperaturen onder het vriespunt een extra deken eronder. Doe ik dat niet, dan is ze stijf en traag. Met dekens geen problemen.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:50

silvia58 schreef:
Souplesse Mix van de Paardendrogist. Niet duur, paarden eten het makkelijk door het voer. Je hoeft er niet heel veel van te geven, moet wel even de tijd krijgen om in te werken op het paard.

5

Dat dacht ik dus ook,blijkt er een verdelgingsmiddel tegen rupsen er in te zitten. Wat dus voor problemen heeft gezorgd bij mijn paard.