uitrijdeken wel of niet? artikel....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
debberley

Berichten: 40
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: Oud Gastel

uitrijdeken wel of niet? artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 11:37


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: uitrijdeken wel of niet? artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:40

Voor een paard wat normaal zonder dekens staat lijkt me dit een prima theorie, maar als je paard geschoren is of dekens gewend is zou ik toch een beetje bang zijn voor te rap afkoelen.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: uitrijdeken wel of niet? artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:46

Ik stap eerst vaak even zonder deken en dan nog verder stappen met deken op. Hij is geschoren en wil niet die koude wind die er nu steeds is op hem krijgen.
Vind het paard nooit zwetend in de stal of weide..

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:53

Zie hier in de omgeving ook veel mensen de hele tijd rijden met een deken... omdat ze het zelf waarschijnlijk koud vinden := Dat vind ik echt raar...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:56

Goldie schreef:
Zie hier in de omgeving ook veel mensen de hele tijd rijden met een deken... omdat ze het zelf waarschijnlijk koud vinden := Dat vind ik echt raar...

Ik overweeg wel een uitrijdeken te kopen om de hele tijd te gebruiken. Maar ik rijd stapritjes buiten en heb liever niet dat ik mijn paard nat van de regen terug onder de deken moet zetten.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:59

Ik rij in een buitenbak die midden tussen de weilanden ligt, dus vaak vol in de wind. Na het rijden stap ik altijd zo'n 5minuten gewoon zonder deken uit, dan zweetdeken of uitrijdeken erop en dan stap ik buiten nog 10min op het harde. Als ik ga afzadelen is hij meestal wel drooggewaaid en afgekoeld, behalve onder het zadel. Tijdens het spullen opruimen etc laat ik wel even een zweetdeken opliggen, ook ivm de tocht bij de poetsplaats.

Voor mij zijn de dekens er dus vooral tegen de wind/tocht, niet eens perse de kou.
Paard is ongeschoren maar zit dun in z'n vacht.

Als je in een binnenbak rijdt, gelijk een deken oplegt, binnen uitstapt, onder het solarium zet en er na afloop 400gr dek op legt, anders krijgt ie het koud, kan ik me goed voorstellen dat het artikel gelijk heeft...

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:59

Ik stap in en uit met een zweetdeken, maar wel alleen maar als ik in de buitenbak rijd en het onder de 5 graden is oid. Binnen staat geen wind en is het ook minder koud, vind het dan niet zo nodig.
Mijn paard heeft het vast niet zo heel koud, maar ik heb toch het idee dat ze losser is. Plus ik vind het wel een goede schriktraining, zo'n flapperende deken om haar kont. :+

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:01

Goldie schreef:
Zie hier in de omgeving ook veel mensen de hele tijd rijden met een deken... omdat ze het zelf waarschijnlijk koud vinden := Dat vind ik echt raar...


Ik rij ook constant met een fleece of 0 grams regendeken, puur om zijn rug spieren te beschermen tegen kou of regen. Mijne is overigens geschoren, dus hij heeft echt geen vacht om de spieren warm mee te houden.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:02

Azmay schreef:
Goldie schreef:
Zie hier in de omgeving ook veel mensen de hele tijd rijden met een deken... omdat ze het zelf waarschijnlijk koud vinden := Dat vind ik echt raar...

Ik overweeg wel een uitrijdeken te kopen om de hele tijd te gebruiken. Maar ik rijd stapritjes buiten en heb liever niet dat ik mijn paard nat van de regen terug onder de deken moet zetten.

Dat vind ik al anders, een stapritje of intensief trainen scheelt natuurlijk wel :j

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:03

Ik gebruik sowieso al geen uitrijdekens. Alleen vroeger toen ik nog fanatiek reed en in de zeikende regen of hagel met gure wind ging rijden met een geschoren paard.

Zweetdeken leg ik ook niet gelijk op. Eerst afkoelen.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:04

Fennadev schreef:
Goldie schreef:
Zie hier in de omgeving ook veel mensen de hele tijd rijden met een deken... omdat ze het zelf waarschijnlijk koud vinden := Dat vind ik echt raar...


Ik rij ook constant met een fleece of 0 grams regendeken, puur om zijn rug spieren te beschermen tegen kou of regen. Mijne is overigens geschoren, dus hij heeft echt geen vacht om de spieren warm mee te houden.


Spieren hou je ook niet warm door vacht, maar door beweging.

Stapritje is natuurlijk anders maar bij een normale actieve training heeft het paard het warm zat.

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Re: uitrijdeken wel of niet? artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:09

Mijn paard is niet geschoren, en ook ik doe niet direct een deken op tijdens het uitstappen, omdat hij anders zijn warmte niet kwijt kan.

Wat ik me nu wel afvraag, is hoe het zit met de Bucas dekens, die je op een nat paard kan leggen. Is dat dan wel zo verstandig?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:12

Equipro schreef:
Wat ik me nu wel afvraag, is hoe het zit met de Bucas dekens, die je op een nat paard kan leggen. Is dat dan wel zo verstandig?


Indd... en met die dekens "tegen spierpijn" die je enkele uren voor en na het rijden op moet doen.
Recuptex, backontrack etc.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:14

Mijn paard is helemaal geschoren. Ik heb wel een uitrijdeken voor hem maar die krijgt hij zelden op. In de binnenbak eigenlijk überhaupt nooit, tenzij de temperatuur rond het vriespunt of lager ligt, dan krijgt hij hem op tijdens het instappen. Puur omdat hij dan net onder warme dekens vandaan komt en ik de overgang iets minder groot wil maken. Tijdens het uitstappen krijgt hij geen deken op.
In de buitenbak leg ik bij temperaturen rond de 5 graden of lager een dekentje op tijdens het instappen. Tijdens het uitstappen krijgt hij dan een deken op als het hard waait of vriest, en nooit direct. Ik stap altijd eerst totdat hij afgekoeld is, doe dan z'n uitrijdeken op en stap nog vijf minuten door.

Op stal krijgt hij wel meteen na het afzadelen een deken op, maar ik stap uit totdat hij helemaal afgekoeld is dus dan heeft hij het niet warm meer. Meestal krijgt hij dan gewoon z'n winterdeken op, soms is hij nog een klein beetje nat onder het zadel en dan krijgt hij eerst een zweetdeken op.

Ik ben het wel met het artikel eens. Je stapt uit om je paard af te laten koelen, door hem meteen een deken op te leggen maak je dat een stuk moeilijker. Zelf trek ik ook niet meteen een trui aan na het sporten, dat doe ik pas na de cooling down als ik het niet warm meer heb. Vroeger zei men ook dat sporters zich meteen warm in moesten pakken als ze klaar waren. Tegenwoordig is men daar helemaal van terug gekomen. Afkoelen is veel belangrijker. Er zijn zelfs topsporters die na de inspanning een ijsbad nemen om zo snel mogelijk af te koelen.

Ik ken mensen die bij 10 graden of zelfs warmer hun paard direct een uitrijdeken op doen. Want hij is geschoren. Maar een geschoren paard voelt zich over het algemeen nog prima bij 10 graden, ook zonder deken. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:17

Marieke ik kan niet tussendoor de deken op en af doen (menner en alleen dus mag niet afstappen) en ik merk aan hem dat ie minder soepel zijn rug gebruikt zonder deken. Ik draaf voornamelijk in mijn ritten van 20-30 km, maar stap ook stukken tussendoor. Of ik moet ineens even wachten bij een kruising of bij kindjes die paardje willen aaien in het dorp. En met het huidige weer staat ie dan gewoon te bibberen zonder dekentje. Boven de 10 graden zonder regen en wind gaat ie bloot natuurlijk. En in de binnenbak waar hij zwaarder moet werken, gaat ie ook gewoon bloot en als ie op adem is weer onder zijn gewone dekens.

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Re: uitrijdeken wel of niet? artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:07

Ik gebruik met dit weer wel een uitrijdeken, maar dan alleen bij het in en uit stappen. Maar ik doe dit ook omdat ik 9 van de 10x ook zo rond 8 uur 'avonds nog in de buitenbak rijd. Vind dan vaak dat windje toch wel erg fris en ik merk ook dat mijn merrie het fijner vindt.

Ook leg ik na het rijden in de winter vaak nog even een zweetdeken op voor +- 15 minuutjes voordat ik haar deken erop leg

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:56

Citaat:
Er zitten echter grote verschillen in de fysiologie van mens en paard. Zo kan het hart van een paard in rust 40 liter bloed rondpompen, dat van een mens 5 liter. Bij inspanning loopt dit bij een paard op naar 300 liter, oftewel 6 badkuipen! Bij een mens wordt dit hoogstens 30 liter.


Massa mens 60kg --> 30l bloed bij inspanning
Massa paard 600kg --> 300l bloed bij inspanning...

Raar argument om de grote fysiologische verschillen tussen mens en paard aan te duiden.
Naar jezelf kijken werkt in mijn ogen trouwens prima als je wil inschatten of je paard een deken op moet ja of nee. Je moet daarin alleen wel rekening houden met het feit dat een paard al een trui aan heeft en of je zelf een gigantische koukleum bent maar dan heb je een prima indicatie. Zo voelt 5 graden met een fikse wind en regen veel kouder dan 5 graden en zon, dat is voor onze paarden niet anders. Zowel mens als paard loopt eerder de bibberen bij waterkou dan bij een heldere vriesdag.

En dan het afkoelen. Als ik bezweet terug kom van een rondje hardlopen dan wikkel ik me ook niet direct in een wollen deken. Heb je net gesprint dan hebben je spieren wat langer nodig om af te koelen, heb je al rustig uitgejogt of gelopen dan hebben je spieren minder lang nodig om af te koelen. Nu zal dat afkoelen inderdaad wat langer duren bij een paard dan bij een mens maar gigantische verschillen zitten hier nu ook weer niet in. Gewoon je gezond verstand blijven gebruiken en zeker niet nu ineens je warme paard lekker in de kou op de tocht laten staan omdat (uitrij)dekens niet goed zouden zijn. Daar krijgt een paard, net als een mens, verkrampte spieren van.

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:02

Ik moet tien minuten stappen naar de buitenbak maar dan leg ik er geen deken op. Als hij erg heeft gezweet dan krijgt hij een zweetdeken op voor de zadelplek en daarna zijn winterdeken. Met stapritjes doe ik een fleece uitrijdeken op als het echt koud is. En als ik naar de binnenbak rijd (30 minuten stappen) krijgt hij wel een deken op als het koud is. Dan stap ik hem binnen uit en pas als we naar buiten gaan krijgt hij de uitrijdeken weer om. Dan is hij wel afgekoeld maar slaat de kou niet op zijn rug.
Als het niet te koud buiten is en hij nog niet afgekoeld is na het stappen laat ik hem zonder deken in de box staan uitdampen. Daarna pas een deken op en weer naar buiten.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:05

Dit hangt imo af van situatie tot situatie

Hier een oud paard met wintervacht onder een winterdeken (nu 300 grams).
deze werkt bijna niet meer, als ze werkt is het heel rustig stapwerk of stapbuitenritjes, die krijgt in de binnenbak niks op, maar bij buitenritjes wel een uitrijdeken of fleecedeken. Ze wordt niet in het zweet gereden en stapt gewoon, als ik merk dat ze begint warm te krijgen rol ik het deken gewoon op.

Mijn 8 jarige is geschoren en staat ook buiten met 300 grams op. Deze rij ik wel intensief in een binnenbak, ze krijgt op de trailer en tijdens het (buiten) opzadelen een fleece op, maar eenmaal in de bak gaat het deken af, ook uitstappen is zonder deken tot we terug de piste verlaten (zeker als het buiten winderig of koud is.
Als ik buitenritje maak heeft ze sowieso een uitrijdeken op, al dan niet waterdicht (vooral stap en nu en dan stukje draf), als ik buiten in de piste rij heeft ze tijdens het instappen een uitrijdeken op die afgaat als we gaan draven. Uitstappen doe ik eerst even zonder, daarna met uitrijdeken (of met fleece als zadel eraf gaat)

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:08

Die fysiologische verschillen zijn er wel degelijk Dee_Es. Want het gemiddelde gewicht van een vrouw ligt tussen de 65 en 70 kilo en bij een man tussen de 80 en 85. En het gaat ook tussen het verschil in rust en in actie.
Bij een mens is het verschil tussen rust 30÷5= 6 keer zo veel
Terwijl het bij een paard 300÷40= 7,5 keer zo veel bloed is. Dus ik denk dat het artikel daar op doelde :)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: uitrijdeken wel of niet? artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:28

Ik rij altijd buiten en mijn pony heeft snel last van haar rugspieren met kou.
Ze staat dus onder deken en wordt buiten gereden met een gevoerde uitrijdeken.
Afbeelding

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:36

Ik vind het maar een raar artikel, sowieso heb ik nog nooit een paard zwetend in zijn stal gevonden, behalve in de zomer met 30+ graden. Daarnaast vind ik het wel vreemd dat je dan dus een ongeschoren paard met een dikke vacht opdezelfde manier behandeld als een geschoren paard zonder vacht. Als je die in de kou/tocht uitstapt dan maak je mij echt niet wijs dat het dan niet slim is om een dekentje op te doen. Beest heeft niks om zichzelf mee warm te houden want een beetje aan de lange teugel is toch niet inspannend. Hier blijft er lekker een dekentje op met uitstappen.

Edit: met losstappen ook en meestal de eerste rondjes draven ook als het echt heel koud is.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:37

Ik rijd thuis met deken op en bv op les en in de binnenbak gaat hij eraf na het uitstappen.
Uiteraard alleen op de net geschoren paarden. De dieren met vacht blijven bloot met rijden.

Het ophouden vd deken met rijden is trouwens niet omdat ik haar zielig vind of dat ze het koud heeft;
Is hier puur en alleen teveel gedoe om in je eentje in een modderige rijbaan dat ding op en af te krijgen en schoon te houden. Dat half uurtje dressuur wat ik rijd.. trek de deken er wel weer af als ik afzadel :+

Ymke_Z

Berichten: 879
Geregistreerd: 21-08-09

Re: uitrijdeken wel of niet? artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:40

Met stapritjes buiten wel een uitrijdeken, fleece of met regen en sneeuw een waterdichte.
Toen ik nog renpaarden trainen in de kou (en/of regen) altijd een trainingdeken ook tijdens het galopwerk. Gebeurd in die wereld bijna altijd wel een trainingsdeken gebruikt.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:43

ierusju schreef:
Die fysiologische verschillen zijn er wel degelijk Dee_Es. Want het gemiddelde gewicht van een vrouw ligt tussen de 65 en 70 kilo en bij een man tussen de 80 en 85. En het gaat ook tussen het verschil in rust en in actie.
Bij een mens is het verschil tussen rust 30÷5= 6 keer zo veel
Terwijl het bij een paard 300÷40= 7,5 keer zo veel bloed is. Dus ik denk dat het artikel daar op doelde :)


Oh ze doelen op het verschil tussen rust en actie tussen paard en mens? Kon dat er niet helemaal uit opmaken. Het verschil tussen rust en inspanning bij paarden is idd wel een stuk groter dan die van mensen. Maar als je dit wil gaan vergelijken is het eigenlijk ook wel interessant om te weten hoe snel je van de inspanningssituatie terug naar de rustsituatie gaat. Is de hersteltijd van een paard ook veel langer dan van een mens?

Uiteindelijk veranderd dit trouwens nog steeds niet mijn mening van je gezonde verstand gebruiken en nu niet ineens alle dekens maar in de kast smijten.