Oude paarden en dekens. Wondje onderaan de halsaanzetting.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Oude paarden en dekens. Wondje onderaan de halsaanzetting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 12:56

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben.
Ik heb een ouwetje, een KWPN'er van ondertussen 28,5 jaar. Gezondheid is redelijk, jaren geleden heeft hij een klap voor zijn kop gehad (mogelijk kan het ook een hersentumor zijn volgens de DA, iig kan hij niet meer lekker recht lopen in stap maar hij gallopeert nog rustig de wei uit als de draad open blijft staan :+ daarmee doet hij het prima, maar we realiseren ons dat zijn gezondheid fragiel blijft.
Vorige winter werd duidelijk dat hij het zonder deken echt niet meer red. Regenrot en extreem invallen, hij heeft gewoon niet meer genoeg energie om zich 24/7 warm te houden, ondanks onbeperkt hooi en gras en uiteraard brok(staat 24/7 buiten met extra hooi en een geïsoleerde schuilstal volledig uit de wind).
Toen hij nog geschoren sportpaard was had hij 2 (toen super passende) dekens dus de buitendeken daarvan van stal gehaald en dat ging best oke. Einde van de winter wel wat kale schouders maar vooruit. Helaas is die deken gesneuveld (ik vraag me nog steeds af hoe, hij staat door zijn medische situatie niet in dezelfde wei als andere paarden maar hij sloopt ze toch -O- ).
Nu dus de staldeken gepakt, met als het regent eventueel een regendeken er overheen. Helaas merkte ik vanaf het begin dat hij niet zo lekker zat. Onder aan de hals kwamen wat kalige plekken. Andere dekens die hij droeg voor hij van mij werd waren niet veel beter (of slechter) dus toch die staldeken weer terug en afgelopen week had hij ineens een wondje onderaan zijn nek. Blijkbaar schuurt het als hij laag aan de grond zijn gras gaat eten.
Geen enkele deken lijkt echter nog lekker te liggen, door zijn leeftijd heeft hij natuurlijk een nieuw postuur gekregen en hoef je maar te blazen en de huid is stuk. En iedere deken heeft natuurlijk het probleem dat de hals tegen de deken komt als hij zijn hals omlaag brengt... het beste zou denk ik een deken zijn met een lage halsuitsparing aan de onderkant, maar die ken ik niet.
Ik heb nu uiteraard al constant de onderste gesp open gehad, vanaf het eerste moment, maar blijkbaar is dat niet genoeg.
Wie oh wie heeft nog tips?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:01

Hier staan de oudjes onder de Horseware Amigo Mio. Heel lichtgewicht deken, ruimte genoeg overal en nog nooit schuurplekken.
Bijzondere meevaller is ook de prijs :D

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:02

miss een schouder beschermer, is van hoody stof en bedekt schouder en borst tot halverwege plaats waar zadel normaal zit.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 13:06

speurneusc schreef:
miss een schouder beschermer, is van hoody stof en bedekt schouder en borst tot halverwege plaats waar zadel normaal zit.


Dat gaat nu niet helpen, het wondje zit aan de voorkant, ongeveer ter hoogte waar de schouderbeschermer zou stoppen. Dus niet op de standaard schuurplaatsen (schoft, schouder). Je zou hem bijna (bijna!) op stal moeten zetten met hooi in een hoge voerbak zodat hij daar geen wondjes krijgt.

Pandora, ik ga eens kijken daarvoor! Edit: zie ik goed dat dat een 0grams regendeken is! Of hebben ze hem ook met vulling? Hij staat nu al onder 150 en dat wordt straks nog iets meer als het gaat vriezen, anders red hij het niet helaas.
Laatst bijgewerkt door secricible op 13-11-17 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:07

Je kan ook een handdoek of stuk bont of iig een zacht stuk doek tussen de borst en voorsluiting van de deken maken.
Zal ff een plaatje zoeken...

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 13:08

olijf schreef:
Je kan ook een handdoek of stuk bont of iig een zacht stuk doek tussen de borst en voorsluiting van de deken maken.
Zal ff een plaatje zoeken...


Dit hebben we nu inderdaad gedaan, maar die plek blijft daar natuurlijk wel steeds tegenaan duwen dus echt ontlast wordt het niet voor mijn gevoel... heb zelfs overwogen om de bovenkant er af te knippen en aan de onderkant een sluiting bij te maken maar dat zal de pasvorm ook niet verbeteren en dan komen we van de regen in de drup denk ik...

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:11

olijf schreef:
Je kan ook een handdoek of stuk bont of iig een zacht stuk doek tussen de borst en voorsluiting van de deken maken.
Zal ff een plaatje zoeken...

Ongeveer hetzelfde idee: Voor mijn oude merrie gebruikte ik een gordelbeschermer om de sluiting van de deken.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:12

Hier ook iemand met een paard met zeer lage halsaanzet. Paard is 18 en heeft geen uitgesproken kwetsbare huid maar het past voor hem aan de voorkant niet. Geen enkele deken. Ik heb nu uit wanhoop een deken verbouwd, google maar eens de staldeken van Rambo Optimo, dat heb ik nu voor een regendeken voor hem gemaakt.

Next best voor hem is Weatherbeeta. Het model wat hij heeft wordt niet meer verkocht -althans niet in mijn paard zijn maat- maar ze hebben wel een nieuw model met zo te zien ongeveer even veel ruimte bij de hals, en ook loopsplitten bij de voorbenen (niet alleen bij schouders dus. Maar ook aan de voorkant).
Aan de voorkant zitten verstelbare sluitingen met van die haken, als je die kruislings doet krijg je ook wat extra ruimte.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Oude paarden en dekens. Wondje onderaan de halsaanzetting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 13:16

Dat kruislings vind ik een goeje, dat ga ik iig even meenemen sowieso.
Hiervoor had hij de HH, echt een ouwetje en nooit deze problemen gehad. Ik vraag me dus door jou post ineens af of de IR deken die er op ligt dan misschien overdreven hoog is geweest en door de kwetsure de andere dekens het ook niet meer konden redden... want dan kan ik er wellicht beter weer een HH of zelfs 1 van de andere dekens opgooien en dan inderdaad de sluiting kruislings dicht maken.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:17

Afbeelding
En dit idee maar dan de sluitingen echt aan de zijkanten bevestigen zodat het middenstuk alleen stof is?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:20

Weet je het metk nog van je oudedeken? Zelf erg te spreken over Rambo en zeker ook de Rhino van horseware, Met een ruime hals gaat je deken te ver naar achter wat op de schoft voor problemen zorgt en ve pijnlijker is.
Misschien met een stuk stiek iets rekbaarder te maken. Je hebt van dat stiek bij naaiwinkels met knoopsgaten erin.
Welke maat deken heeft je paard of hoe groot is hij?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Oude paarden en dekens. Wondje onderaan de halsaanzetting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 13:23

De oude deken was "gewoon" een harry's horse, de staldeken is van IR... hij is 1.72 en heeft altijd dekens gehad in maat 205. Die dus altijd goed lagen dus heb nu ook 205 er op gelegd. Zou hij door het vermageren een maatje kleiner moeten hebben? Maar dan wordt de hals misschien juist weer kleiner -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:37

Even over een andere boeg, voor naast een goed passende deken, misschien heb je er iets aan. Mijn oudje heeft hetzelfde probleem en bleek een biotine tekort te hebben waardoor het haar heel snel uitviel, had vaak plekken waar je recht op de huid keek. Wellicht is het een optie om het biotine gehalte na te laten kijken en indien nodig een supplement te geven? Heeft bij die van mij erg goed geholpen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-11-17 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:38

TS met HH en IR heb ik geen ervaring. Alleen 1 keer een HH vliegendeken gehad, daarin keelde ik mijn paard. Hij heeft er nu eentje van Nika, die zit veel beter.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:54

Die Amigo Mio hebben ze in alle soorten vullingen.
Heb hier de gewone regendekens ( 0 gram ) en de 200 grams weidedekens. Nog niet gekeken of er ook 300gr zijn, want dat is te warm voor mijn dames, maar misschien zijn er die ook.

Edit; deze van de zomer nog besteld, linkje voor de foto :D
https://www.google.be/aclk?sa=L&ai=DChc ... hwE&adurl=

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Oude paarden en dekens. Wondje onderaan de halsaanzetting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:57

Ik heb voor mijn dame van 34 een schoftbeschermer voor onder de deken.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 14:03

Britta31 schreef:
Ik heb voor mijn dame van 34 een schoftbeschermer voor onder de deken.


Het probleem zit dus niet aan de schoft, maar de andere kant (voorkant van de hals, bij de sluitingen).

@pandora: dankjewel, ik ga het even onthouden!
@xjitskee: ga ik ook even meenemen, hoewel ik dat niet verwacht
@koper: het stomme is dat hij echt nooit dekenissues heeft gehad. Ik keek altijd een beetje naarnde topics hier met een soort "gelukkig heb ik een normaal paard". Dus ik denk echt dat het de leeftijd is die de boel gevoelig maakt. Ook die IR heeft hij winters lang gedragen zonder problemen en nu ineens dit...

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:05

Bij mijn paard lijken de meeste dekens vooraan te "snijden" en lijkt het mij echt niet compfortabel voor paardlief om te grazen of hooi op de grond te eten (trekken ook naar achteren). Met de Horseware amigo's en liners valt dit enorm goed mee. De Rhino heeft zelfs een V-sluiting, waardoor dit bij het grazen nog net iets "ruimer" zit en het ligt nog steeds goed en schuife weinig/niet naar achteren zoals de meeste dekens

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:10

Mijn ouwe (33) loopt onder een Horseware Rhino. Die valt aan de voorkant in een soort v-vorm. Hoewel mijn ouwe geen last heeft van kalende plekken bij de deken vind ik deze deken absoluut het fijnste vallen aan de voorkant bij het grazen etc.

Deze deken dus, let niet op de modder :+

Afbeeldingv

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Oude paarden en dekens. Wondje onderaan de halsaanzetting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:13


secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Oude paarden en dekens. Wondje onderaan de halsaanzetting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 14:38

Die zou perfect zijn. Wel erg aan de prijs voor mijn sloopkogel -O- {:)-:(

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:32

De schoft/schouder beschermer die ik heb trek je aan als een trui over het hoofd dus de voorkant hangt ongeveer op de onderkant van de borst en de zijkant schouders zijn ook bedekt.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:41

Horseware heeft inderdaad dekens met een V-sluiting maar ook dan is het voor mijn ruin niet ruim genoeg. Daarnaast vond ik de clips erg groot en lomp.

chinou

Berichten: 791
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:46

Pandora2 schreef:
Hier staan de oudjes onder de Horseware Amigo Mio. Heel lichtgewicht deken, ruimte genoeg overal en nog nooit schuurplekken.
Bijzondere meevaller is ook de prijs :D


Hier ook alle (inclusief de oude) paarden onder de amigo, fijne deken en nooit schuurplekken oid

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Oude paarden en dekens. Wondje onderaan de halsaanzetting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:06

Als je er een autorit voor over hebt, heb na het overlijden van onze oude merrie nog dekens liggen, gewone Rambo orinigonal 200 grams en een paarse Rambo Wug, kan je kijken welke beter ligt. De maat zou moeten kloppen. Stuur maar pb bij interesse wij zitten ten zuiden van Breda.