Pony bezweet in de wei met winterdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WiskyBokjes

Pony bezweet in de wei met winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 13:26

Hoi Bokkers :)

Ik heb even een vraagje, omdat ik erg twijfel over wat ik het beste kan doen.

Het zit als volgt:
Mijn pony staat 24/7 buiten, momenteel met een 100grams winterdeken op maar ze zit wel behoorlijk dik in de haren. Ongeveer 1 keer in de maand heb ik dressuurles in de avond op een andere locatie. Tijdens deze les zweet mijn pony behoorlijk, wat geen probleem is. Na het rijden spoel ik haar daar tot nu toe altijd af met warm/lauw water en gaat ze daarna met een zweetdeken de trailer op. Op stal krijgt ze dan haar eten (en leg een ander droog zweetdeken op). Na een half uur ongeveer ‘moet’ ze weer de wei op. Ze is dan nog wel nat (wel zo goed als afgekoeld) maar ze krijgt wel haar winterdeken op.

Nu is mijn vraag: is het wel verstandig om haar na het rijden af te spuiten als het steeds kouder wordt? En hoe erg is het als ik haar nat in de wei zet (met oog op kouder worden)? Wat raden jullie aan om te doen? Op stal zetten is in het uiterste geval wel een optie, maar liever niet.

Alvast bedankt!

SweetVanille

Re: Pony bezweet in de wei met winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:32

Ik zou haar niet meer afspoelen maar gewoon gelijk een zweetdeken op doen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:34

Ik zou haar toch op stal zetten tot ze volledig droog is of toch niet meer klam aanvoelt.
Heb je een deken met hals? Misschien dat dat toch al een verschil maakt.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 13:36

_mexx_lady_ schreef:
Ik zou haar toch op stal zetten tot ze volledig droog is of toch niet meer klam aanvoelt.
Heb je een deken met hals? Misschien dat dat toch al een verschil maakt.

Het lastige gister vond ik dat ik niet wist of ze nou nat was van het afspuiten of van het zweet. Ik ga de volgende keer in ieder geval kijken hoe het gaat zonder af te spuiten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:38

Ik zou geen winterdeken op een nat paard gooien in ieder geval. Dat vocht trekt de deken in en zo drogen zowel paard als deken eigenlijk niet echt en blijft je paard nat en koud. Lijkt me niet wenselijk.
In ieder geval droog onder de winterdeken zetten dus.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:41

Ik zou haar ook niet meer afspuiten. Of anders enkel met een spons met lauwwarm plaatselijk licht afsponzen.

Ik zou eens kijken naar een ongevoerde regendeken met stay dry voering. Die mag je in principe zo op een bezweet paard leggen. Bucas heeft deze bijvoorbeeld. Dan zou je alsnog eerst een goede zweetdeken op kunnen leggen en na het eten met een stay dry regendeken de wei op.

Deze bijvoorbeeld: http://www.bucaspaardendekens.nl/index. ... t&Itemid=1

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 18:55

Bedankt voor het meedenken! :) Ik zal ook eens kijken naar zo’n stay dry voering.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:03

Ze drogen wel sneller met schoon water op het lijf, dan met zweet. Dus wij spoelen wel altijd af na het rijden (als ze echt nat van oren tot staart zijn iig). Kijk ook goed naar je zweetdeken, een gewone fleecedeken werkt niet zo goed als een wollen deken.

Meestal zijn ze na een tijdje ook echt wel op de huid droog. Alleen de punten van de haren nog nat. Dus wij gooien ze wel na een tijdje weer naar buiten.