Streeploos scheren - per merk verschillend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ania
🏆 Paardenfluisteraar

Streeploos scheren - per merk verschillend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 11:23

Vroegâh schoor ik de paarden altijd met een Aesculap Econom van een jaar of 25-30 oud. Altijd streeploos. Of zo goed als.
Nadat deze door een ongeluk overleed ben ik overgegaan op een Lister Star, want lichter, nieuwer en ligt fijn in de hand.
Echter scheert deze echt ontzettend NIET streeploos. Ik weet wel dat deze korter scheert dan dat de Aesculap deed, zou het daarmee te maken kunnen hebben?

Ik ben in elk geval steeds niet tevreden met het resultaat, ook al trekt het na een paar dagen weg. Iemand tips en adviezen?

Bingelding

Re: Streeploos scheren - per merk verschillend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:44

Ik heb dezelfde machine als jou maar moet je eerlijk zeggen dat ik weinig tot geen last heb van strepen.

Misschien stom maar druk je misschien te hard? Of sommige paarden hebben een erg gevoelige huid waardoor er wel eens strepen ontstaan

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:48

Wij hebben 2 scheermachines, eentje scheert een stuk korter dan de ander. De gene die kort scheert geeft ook meer strepen. Degene die minder kort scheert geeft veel minder strepen.
Ik heb toch het liefst de korte. Die strepen zie je na 2 weken niet meer :) en heb hem het liefst zo kort mogelijk geschoren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:48

Ik heb al met een stuk of 6 verschillende apparaten paarden geschoren en vrijwel nooit strepen gehad... En als die er wel zitten zie ik al snel dat het mijn eigen fout is. Dus misschien scheer je "verkeerd" om zo maar te zeggen? :') (Allicht omdat je aan het nieuwe apparaat moet wennen?)

Roodvos
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:52

Dat ligt ook erg aan de messen die erop zitten. Ik kreeg ca. 20 jaar geleden de tip om zgn. uiermessen te gebruiken om streeploos te scheren.
⚠️ Roodvos kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Ania
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 11:54

Bingelding schreef:
Ik heb dezelfde machine als jou maar moet je eerlijk zeggen dat ik weinig tot geen last heb van strepen.

Misschien stom maar druk je misschien te hard? Of sommige paarden hebben een erg gevoelige huid waardoor er wel eens strepen ontstaan

Scheer jij met lange of juist korte halen?

Ik moet zaterdag weer een paard scheren, zal eens proberen minder te "drukken" tijdens het scheren, ga er eens op letten!

Het verschilt ook wel per haarstructuur merk ik, laatst een ultra zachte IJslander geschoren (incl ondervacht) die was nagenoeg streeploos, eergisteren een oude pony met dik stug haar geschoren en daar zag je zowat elke streep.

Ania
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 11:55

Roodvos schreef:
Dat ligt ook erg aan de messen die erop zitten. Ik kreeg ca. 20 jaar geleden de tip om zgn. uiermessen te gebruiken om streeploos te scheren.

Zou inderdaad kunnen, als de messen net geslepen zijn laten ze meer strepen achter dan als ik er al een a twee paarden mee geschoren heb.

Bedankt voor de tip, ik ga eens zoeken naar die uiermessen!

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:57

Het is idd ook wel een beetje per paard verschillend. Ik scheer zoveel mogelijk met lange halen uiteraard tegen de haren in. Maa soms met het afwerken haal ik de Scheermachine er nog eens met korte beweging verticaal overheen

Dit paard heb ik bijvoorbeeld geschoren die was helemaal streeploos
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:08

Ania schreef:
Roodvos schreef:

Zou inderdaad kunnen, als de messen net geslepen zijn laten ze meer strepen achter dan als ik er al een a twee paarden mee geschoren heb.

Bedankt voor de tip, ik ga eens zoeken naar die uiermessen!

Die had mijn vorige werkgever ook! Zaten er trouwen gewoon bij, daar noemde ze het "paardenmessen" en "koeienmessen". Ik scheerde oa haar 2 zwarte internationale gran prix paarden dus die mochten cht geen strepen hebben :+ Zij had ook eerder ondervonden dat die koeienmessen beter werkte vond ze ;)

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 11:38

Ik heb zelf een hauptner en die scheert mooi kort en streeploos. Maar scheer ook wel eens met een Aesculap Econom en die scheert wat langer en ook meer strepen, ik vind die zelf persoonlijk niet fijn. Scheer ze liever met mijn eigen apparaat

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 11:50

Ik ga nog eens extra over de strepen daarmee corrigeer je het bijna overal weg, scheren duurt wel langer zo, maar resultaat is er wel naar.