Beangstigend stil in de lucht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Beangstigend stil in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:41

Extreem veel vliegen dit jaar (voorne putten), niet opvallend veel muggen. Dazen niet opgemerkt, maar ook geen ervaring mee in dit gebied met eerdere jaren. Op de manege 10km verderop kan ik me de 10 jaar dat ik daar als manegekind liep geen daas herinneren. Dus misschien zitten die sowieso hier niet.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:42

In het voorjaar een periode veel vliegen, daarna minder dan anders. Muggen minder dan anders, vlinders, bijen, wespen en hommels ook minder. Wjelsryp

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:46

Enorm veel vliegen en ook langer dan vorig jaar evenals dazen. Wij wonen op een boerderij in z-o Drenthe

Ik heb meer vlinders gezien. Dat is zeker. Wel weinig wespen ed.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Beangstigend stil in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:48

Zuid oost drenthe, in het voorjaar best wat wespen binnen, denk dat die van zolder kwamen. Hadden we voorgaande jaren niet.
Maar in de zomer minder wespen juist dan voorgaande jaren.

Andere insecten durf ik zo niet te zeggen.

V_eraa

Berichten: 1102
Geregistreerd: 26-02-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:53

Hier in Zeeland de hele zomer extreem veel last gehad van vliegen, nog nooit zoveel vliegen bij elkaar gezien! Ook had mijn paard, zeker vanaf Augustus behoorlijk veel last van haar zomerexceem.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:55

Lekker divers. Hier, noordelijke Veluwe: veel vliegen, minder bijen dan veel andere jaren, vrijwel geen knutten (hoera) erg weinig muggen (misschien vanwege groot aantal zwaluwen dit jaar) normaal aantal dazen, weinig horzels, normaal aantal vlinders.

Kabayo

Berichten: 14040
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Beangstigend stil in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:56

Enorm veel huisvliegen in sintjohannesga friesland

En heel veel dazen in tjalleberd friesland

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:59

Ik heb dit jaar voor het eerst een vliegendeken opgelegd omdat paardlief gek van de dazen werd. Erger dan andere jaren naar mijn idee.
Ook veeeeel vliegen!

Wel minder wespen naar mijn idee. Ook. Het veel last van muggen gehad.
Thuis dit jaar een flinke strook met veldbloemen ingezaaid voor het eerst. Wel vlinders hommels bijen etc. gezien maar ik had er meer verwacht.

Ik woon in Overijssel

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:59

Hier onder de rook van Gouda, veeeeel vliegen, weinig wespen alhoewel ik dit jaar wel voor het eerst een wespennest onder mijn dak had, wat meer vlinders en bijen, maar dat kan ook komen omdat ik veel lavendel in de tuin heb gepoot.

en as usual veel muggen, het leken er ook wel meer dan vorige jaren maar wel minder stekers

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 20:01

Allereerst geweldig dat jullie de moeite nemen om te reageren.

Ik zie relatief veel meldingen van hoornaars...maar ben bang dat die met stadsreuzen verward worden.

De stadsreus is een grote sweefvlieg die dit jaar erg veel voorkomt.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door papagroom op 26-10-17 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:02

West-Brabant vlak bij het bos en vennen extreem veel (bijtende) vliegen op de paarden, en meer knutten dan vorig jaar (die zitten er nu nog). Wel opvallend minder dazen en wespen. Ik heb wel meer grijze runderdazen op de paarden gezien.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:02

Hoekse Waard veel vliegen en ander gespuis. Voor het tweede jaar in de ruim 20 jaar dat ik paarden heb vliegendekens moeten gebruiken omdat ze anders niet rustig op de wei stonden.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:03

Schiphol
Veel knutjes en nu nog veel huisvliegen, die verrekt hard bijten, geen wesp gezien en heel weinig bijen. Veel minder vlinders dan normaal. Wel veel vleermuizen en zaluwen op de boerderij, die elke
avond veel jagen op vliegend gespuis.
Wij hebben nooit dazen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:03

Hier was het 100% zeker weten de hoornaar. Is ook bevestigd.

Kabayo

Berichten: 14040
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Beangstigend stil in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:05

Ohja hoornaars !! Hier ook veel en het zijn 100% hoornaars. Ook in sintjohannesga en tjallberd. Heb ze nog nooit eerder hier gezien.

En begin voorjaar had ik last van enorm veel lieveheersbeestjes

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:06

Regio Drechtsteden, enorm veel vliegen, minder muggen dan vorig jaar.
Dazen heb je hier nooit veel, wespen zie ik sinds een maand af en toe voorbij komen ?

Oja lieveheersbeestjes ! Enorm veel...

Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:06

Zuidholland / grens Utrecht. (Plassengebied)

Wij hadden enorm veel vliegen en veel muggen. Wespen heb ik hier niet zoveel gezien en dazen een enkele keer. Rond september waren de vliegen ineens weg en stikte het van de murzen.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:07

Hoeksche waard geen veranderingen merkbaar. Veel vliegen, muggen, wespen, bijen, vlinders en ook de goudsdaas was rijkelijk aanwezig.
De vleermuisjes zijn ook druk op jacht elke avond.
Dus hier geen last van.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:07

Hier midden NL, extreem veel vliegen, muggen en dazen gehad. Dazen seizoen begon naar ons idee vroeger dan normaal en was eerder afgelopen. Qua vliegen ook extreem veel last van gehad, vooral in huis en bij de paarden. Muggen nog steeds last van en de hele zomer al veel last van. Voor het eerst ook echt horren moeten plaatsen omdat het gewoon niet te doen was. Wel weinig bijen en wespen gezien afgelopen seizoen. Op het moment erg veel last van lieveheersbeestjes in huis.

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:09

5 Vliegen vind ik al héél veel. Als hier dazen en vliegen zijn, dan zijn het net verdwaalde toeristen.. Wat doen ze hier? >;)

Ben overigens dit jaar vaker gestoken door muggen dan vorig jaar. Dus als iemand muggen te kort komt, je mag ze gewoon ophalen hoor. :P

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:10

Hier ook op de veluwe inderdaad heel veel vliegen.

Macs

Berichten: 7642
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beangstigend stil in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:13

Ik merk veel verwarring tussen insecten in mijn omgeving. Een hommel is een bij, een bij is een wesp en vise versa. Ook een vlieg is niet zomaar een vlieg net als er meerdere soorten muggen zijn.
Ikzelf had opvallend weinig last van muggen, buiten en in de slaapkamer zelfs geen enkele.
Andere insecten heb ik veel gezien (omg Veluwe). Niet het idee dat ik een soort opvallend miste.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:17

hier in oost vlaanderen tegen nederlands grens onder hulst nederland..
enorm veel muggen/ knutten/ vliegen/ bijen/ giga veel wespen en vele andere vliegers... ik heb een groententuin, plant elk jaar veel -hang-petunia's om de hommels en bijtjes die ik voor de bevruchting nodig heb van de groenten te lokken ;-).
eczemer heeft precies vandaag uit nood cortisoneninjectie gehad... te nat voor eczeemdeken, onder regendekens stonden ze te zweten..dus alles eraf gelaten.. bingoo... met dit natte en vrij warme weer idioot veel muggen en vliegen weer... dus giga reactie.
Hier dus geen rust in vliegende insecten... vorige week trouwens het uitvliegen van de lieveheersbeestjes gehad, heel de buitenmuur eronder, binnen overal op de ramen etc <3 .. zo leuk.
Maar nu dus ook nog gigantisch veel vliegen helaas, de horren gaan nog niet in de winterberging ;-)

pimmetje222
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:18

Noord Duitsland ter hoogte van Emmen.
In de 10 jaar dat wij hier wonen nog nooit zoveel dazen overlast gehad. Paarden werden er sommige dagen ondanks dat ze ingepakt zijn helemaal gek van. Rennen in een zwerm dazen. Veel middagen op stal gestaan erdoor.
Vlinders in overvloed, vliegen ook meer dan andere jaren. Wespen en Libellen, nauwelijks. Bijen niet gezien. En dat baart mij wel zorgen..
En waanzinnig veel muggen en kleine mestkevertjes.

Leo

Berichten: 50155
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:18

Eerste jaar in Wassenaar ZH, dus geen vergelijkingsmateriaal met andere jaren.
Heel veel vliegen, tot aan het zelf inademen van vliegen door je neus aan toe op het paardenland. Knuten viel me mee. Dazen redelijk normaal (inschatting) maar ik ben de halve maand juli weg geweest. Muggen viel me dit jaar erg mee, weinig last van gehad. Wespen heel weinig gezien. Bijen ook zelden gezien deze zomer..

Nu eind oktober nog steeds verrassend veel vliegen.
Laatst bijgewerkt door Leo op 26-10-17 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt