Haarverlies vlak voor de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natexia

Haarverlies vlak voor de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 18:37

Hoi!

Ik zit met een vraag mbt haarverlies en wintervacht. Het lijkt wel dat mijn oudste merrie (16 jaar) plots haar wintervacht volledig begint los te laten? Ik haal er dagelijks hele plukken vacht af, en hoe meer ik kriebel, hoe meer haar ik er uit haal... is dit normaal?
de plekken waar duidelijk vacht afgekomen zijn, zijn ook veel korter en lijken wel vlekken te worden in haar vacht nu...

Alvast bedankt :)

Natexia

Re: Haarverlies vlak voor de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 20:03

Afbeelding
Afbeelding

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:18

weet je zeker dat dit de wintervacht is of gaat ze die nu aanmaken en gooit de zomervacht er uit.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 20:19

kohtje schreef:
weet je zeker dat dit de wintervacht is of gaat ze die nu aanmaken en gooit de zomervacht er uit.

Ze stond al een tijdje (anderhalve maand) in een heel dikke wintervacht.. lijkt wel alsof alles ineens terug eraf komt. Heb ook een filmpje waarbij het beter te zien is...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:38

Gezien de kleurverschillen in haar vacht denk ik dat ze haar zomervacht aan het verruilen is voor haar wintervacht. Die lichtere kleur is haar verschoten zomervacht. Onze hond die altijd buiten woont heeft dit nu ook :o

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:41

Het is 1,5 week nog boven de 20 graden geweest en nog een aantal dagen boven de 15 graden. Paarden hebben een thermoneutrale zone van tussen de -5 en de 15 graden. Boven de 15 graden krijgen (ongeschoren)paarden het warm. Kan het niet zijn dat haar huid/vacht reageert op de wisselende warmte? (Wijs mij er maar op als ik fout zit hoor.)

Ik zie trouwens ook dat de haren licht bruin zijn en de kortere haren donker bruin. Wellicht dat ze haar zomervacht aan het verliezen is inderdaad? :j
Laatst bijgewerkt door xRivaldo op 25-10-17 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:41

Je kan een scheutje lijnzaadolie geven om zo makkelijker door zijn vacht te komen.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 04:33

Ik vind het dan wel vreemd dat mijne andere er geen last van hebben, en zij hebben ook een dikke wintervacht...

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 06:27

Ze verruilt gewoon haar zomervacht voor winter, geen paniek laat de natuur haar werk doen en en ze is straks helemaal winter ready! Oudjes hebben daar soms wat meer moeite mee om te wisselen..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 07:19

Nou... oudjes, ze is pas 16 :)
Ik snap dat je het er vreemd uit vindt zien, TS, maar ik ga met bovenstaande mee dat je aan het verschil in vachtkleur kan zien wat haar zomer- en wintervacht is. Haar even ondersteunen met lijnzaadolie of een vitaminekuur kan nooit kwaad.

Overigens verliest een paard niet ineens weer zijn wintervacht als het even warmer is. Een paard verruilt zijn zomer- en wintervacht onder invloed van licht. Als de dagen korter worden, maken ze een wintervacht aan en zodra de dagen weer langer worden, komt de zomervacht.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 07:29

Ik ga met mijn voorgangers mee :j hier ook een 16 jarige voor wie het vachtje wisselen wat meer tijd en energie kost dan de rest. We ondersteunen haar met vitaminepreparaten en lijnzaadolie :j
Is ze verder gezond, krijgt genoeg en kwalitatief goed voer? Dat ze iets onder de leden heeft is het enige wat ik nog kan bedenken, anders kan het ook gewoon toeval of een stukje leeftijd zijn dat zij dit wel heeft en de rest niet.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 08:55

Ze krijgt dagelijks zo n vitaminekoek en 2x per dag ruim kwalitatief voordroog, een liksteen + dag en nacht weidegang. Dus voeding en vitaminetjes genoeg. Voeding en beweging zijn prioriteit voor mij tegenover mijn paarden :)

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 15:26

UPDATE:

Het gaat steeds slechter, het haarverlies heeft zich uitgebreid naar de hals, en daar is ze gewoon echt kaal aan het worden, ook in haar gezicht...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:29

In dat geval zou ik haar zeker eens laten nakijken door een dierenarts of er (inwendig) iets fout zit. En indien nodig even kijken dat je een deken voor haar hebt voor als ze écht extreem kort in het haar zou komen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:31

Natexia schreef:
UPDATE:

Het gaat steeds slechter, het haarverlies heeft zich uitgebreid naar de hals, en daar is ze gewoon echt kaal aan het worden, ook in haar gezicht...

Al een dierenarts bij geweest?? Misschien een parasiet? Luis? Schimmel?

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 15:34

SuperAssie schreef:
In dat geval zou ik haar zeker eens laten nakijken door een dierenarts of er (inwendig) iets fout zit. En indien nodig even kijken dat je een deken voor haar hebt voor als ze écht extreem kort in het haar zou komen.

heb der begin deze week haar dekentje aangedaan. Wou eerst even hier horen of iemand ervarinh hiermee had, bloedonderzoek gaan we sowieso nog doen, maar wou eerst luisteren ;)

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:41

Ik ben heel benieuwd hoe het er nu uit ziet, heb je toevallig foto's TS?

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 15:48

freetorun schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe het er nu uit ziet, heb je toevallig foto's TS?

momenteel niet, ik ga straks naar haar toe en dan maak ik foto's ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:59

ik zou haar eens testen op ppid, dat kan ook rare verschijnselen geven met de vacht

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:13

Zou heel goed gewoon een schimmelinfectie kunnen zijn. Even da naar laten kijken en zo nodig behandelen tegen schimmel.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 17:19

Mist schreef:
ik zou haar eens testen op ppid, dat kan ook rare verschijnselen geven met de vacht

Daar heb ik eerlijk gezegd ook al aan gedacht...

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 17:21

Dit is ze nu op dit moment...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:49

Ik gok op schimmel. Mijn pony had het precies zo. Even behandelen met imaverol. En dan ook echt alles: dekjes, dekens, borstels. Ik heb toen zelfs de stal ontsmet...

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 18:09

_Reneee schreef:
Ik gok op schimmel. Mijn pony had het precies zo. Even behandelen met imaverol. En dan ook echt alles: dekjes, dekens, borstels. Ik heb toen zelfs de stal ontsmet...

mijn andere hebben er geen last van, gebruik voor alle paarden dezelfde spullen en zij hebben niets...
het witte wat je ziet op der gezicht en hals is stof :p

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 18:14

normaal ziet ze er in de winter zo uit
Afbeelding