In de winter zwart, in de zomer bruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Artiphex

In de winter zwart, in de zomer bruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 01:18

Hoi allemaal! :D

Ik vind zwarte paarden echt bloedmooi en het paard waar ik mee rijd is in de winter zwart en in de zomer verkleurt hij naar (donker)bruin. Persoonlijk vind ik hem in de winter op zijn mooist. :j Ik weet dat er middeltjes zijn om het verkleuren in de zomer een beetje tegen te gaan maar aangezien hij niet van mij is ga ik het niet proberen. :) Ik weet niet of het hier mag maar nu ben ik eens benieuwd naar foto's van jullie paard die verkleurt doorheen het jaar.

Hier alvast een foto van mijn paard in de winter:
Helemaal zwart met als uitzondering zijn neusje dat altijd bruin blijft :D

Afbeelding

En hier in de zomer in het bruin:

Afbeelding

Mossel

Re: In de winter zwart, in de zomer bruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 01:51

Hij wordt in de zomer gewoon lichter, niet zo gek want het paard is niet zwart maar donker bruin :) dealsnietemin een leuk paard.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 06:32

Het is inderdaad een donkerbruin paard. Dit kun je zien aan zijn neus. Die is namelijk ook bruin in de winter. Zwarte paarden hebben een zwarte neus.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:59

Jouw paardje is inderdaad een bruin paardje, geen zwarte.

Overigens kunnen 'echte' zwarte paarden OOk bruin kleuren!

Mijn paard is een extreem voorbeeld daarvan

Afbeelding

Mijn paardje is een Fading black. Die van jou geloof ik seal brown
Laatst bijgewerkt door DarkCupid op 10-10-17 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:07

Deze kleur noem je seal brown :) Dus het is inderdaad geen zwart. Seal brown is ook een hele leuke kleur! Met zo’n aandoenlijk bruin neusje :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:11

Je paard is inderdaad donkerbruin. Je eigen haar verkleurd ook door de zon en word in de winter weer donker.
Mijn fries is in de zomer een beetje koperkleurig en in de winter gewoon zwart.

Zomer:

Afbeelding

Winter:

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:30

Ik heb er ook zo een.
Vriendin had mijn paard net iedere keer in de winter gezien en stond vreemd te kijken toen ze haar ineens in zomervacht zag.
Zomer
Afbeelding

winter
Afbeelding

En dan heb ik nog Tika die dezelfde kleur heeft maar dan ook nog het roan gen.
Dat is pas een echte toverbal.
winter
Afbeelding

voorjaar
Afbeelding

zomer
Afbeelding

najaar
Afbeelding

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:32

Wat een verschil, DarkCupid! Ik wist niet dat dat kon bij zwarte paarden. Een beetje verkleuren door de zon, oké. Maar dit wordt een heel ander paard!

En weer wat geleerd, mijn paard zal dan ook wel seal brownish zijn. Hoef ik niet meer 'een soort van black and tan' te zeggen. :')

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:45

Speirs schreef:
Wat een verschil, DarkCupid! Ik wist niet dat dat kon bij zwarte paarden. Een beetje verkleuren door de zon, oké. Maar dit wordt een heel ander paard!

En weer wat geleerd, mijn paard zal dan ook wel seal brownish zijn. Hoef ik niet meer 'een soort van black and tan' te zeggen. :')

Haha ja het is bijna alsof ik 2 verschillende paarden heb! Terwijl het toch t zelfde Erosje is.
In het begin van de zomer is hij wel altijd nog mooi zwart

Afbeelding

En dit was 2 maanden? Later
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:54

Darkcupid haar paard is waarschijnlijk genetisch ook een bruine, maar gewoon echt heel donker seal in de winter. Interessant topic dit!

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:14

Hier ook eentje, heeft ze van papa blijkbaar :+

Winter
Afbeelding

Zomer
Afbeelding

Afbeelding

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:26

Ik heb een zwart bonte en het zwart werd afgelopen zomer ook erg bruin. Stuurde iemand een foto en die geloofde niet dat ie het was. Moest een foto van het hele paard maken in plaats van alleen de rug en toen nog werd ik niet geloofd, omdat ik héél af en toe iets op photoshop bewerk. Gelukkig is hij nu weer gitzwart met witte vlekken Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:28

Afbeelding

Afbeelding

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:33

Ik heb altijd gehoord dat zwarte paarden die ook écht zwart zijn (zoals friezen of pikzwarte paarden) die bruin verkleuren niet de juiste voeding krijgen. En dat ze daarom een verandering in vacht doormaken. Ik stond er best sceptisch tegenover, maar toen deze zomer een fries bij ons op stal echt bruinig was geworden (we dachten door de zon) heeft de DA zijn voeding aangepast. Na een maand was dat paard weer zo zwart als een emmer pek. Het was ongelooflijk, sindsdien ben ik er ook van overtuigd dat dit een oorzaak kan zijn!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:05

Heleennn schreef:
Ik heb altijd gehoord dat zwarte paarden die ook écht zwart zijn (zoals friezen of pikzwarte paarden) die bruin verkleuren niet de juiste voeding krijgen. En dat ze daarom een verandering in vacht doormaken. Ik stond er best sceptisch tegenover, maar toen deze zomer een fries bij ons op stal echt bruinig was geworden (we dachten door de zon) heeft de DA zijn voeding aangepast. Na een maand was dat paard weer zo zwart als een emmer pek. Het was ongelooflijk, sindsdien ben ik er ook van overtuigd dat dit een oorzaak kan zijn!

Maar in dat geval is de vacht ook vaak dof en lang. Sommige paarden verkleuren wat door de zon en sommige zijn niet zo in zwart dat ze in de zomer wat lichter worden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:11

Mijn Fries was gitzwart, maar door de zo'n bruin. Het haar verkleurd gewoon. Vandaar dat er genoeg zijn die de Fries inpakken voor hij de wei op mag.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:12

Afbeelding

Afbeelding

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:12

Ufurio4e schreef:
Heleennn schreef:

Maar in dat geval is de vacht ook vaak dof en lang. Sommige paarden verkleuren wat door de zon en sommige zijn niet zo in zwart dat ze in de zomer wat lichter worden.

Dat haar bij die fries was niet dof of lang haar. Vacht was van goede kwaliteit, de kleur was gewoon slecht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:13

Ik heb het ook geprobeerd met voeding en vitamine met extra koper, want dat wordt inderdaad beweerd, maar ik merk dat die van mij toch verkleurt bij heel veel warm en zonnig weer, zeker nu hij harder werkt en meer zweet, hij is op de plek onder het zadel bijv nog lichter dan op de andere delen van zijn lijf.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:16

Afbeelding
Is het niet gewoon net zoiets als blonde mensen die highlight krijgen door de zon.
Hiervoor reed ik een bruine merrie die in de zomer bijna valkkleurig werd.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:20

Mijn paarden in de zomer: (Ze beginnen zwart en gedurende de zomer worden ze steeds bruiner)
Afbeelding

Winter:
Afbeelding

Van de week zijn van beide de hals en borst geschoren en daar zijn ze pik zwart.
Had April eigenlijk grijs verwacht, omdat ze als veulen grijs was. (De tinker)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:23

Mijn (op papier :+) zwartbruine paard met kopersnoet heeft afgelopen zomer 24/7 buitengelopen en grootste deel met een regen/vliegendek op zijn rug.

Gevolg:
donker onder het dek, bruinig op de nek. Met een mooie strakke streep op zijn schouder waar de overgang wel-geen dek zat.

Artiphex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 12:05

DarkCupid schreef:
Jouw paardje is inderdaad een bruin paardje, geen zwarte.

Overigens kunnen 'echte' zwarte paarden OOk bruin kleuren!

Mijn paard is een extreem voorbeeld daarvan

[ [url=m/hSJoPq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn paardje is een Fading black. Die van jou geloof ik seal brown

Wat een verschil zeg! Word helemaal een ander paard!

En ik heb juist zijn stamboek en papieren eens bekeken en hij staat inderdaad ingeschreven als 'donkerbruin'. Zijn broer daarentegen is wel helemaal pikzwart :) In de winter toont ie gewoon helemaal zwart misschien ook omdat zijn wintervacht heel dik is en we scheren hem niet. :)

Artiphex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 12:09

spatter schreef:
Ik heb er ook zo een.
Vriendin had mijn paard net iedere keer in de winter gezien en stond vreemd te kijken toen ze haar ineens in zomervacht zag.
Zomer
[ [url=m/LOf35Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

winter
[ [url=m/3uutfD.jpg]Afbeelding[/url] ]

winter
[ [url=m/xPphyq.jpg]Afbeelding[/url] ]

voorjaar
[ [url=m/nH7IFv.jpg]Afbeelding[/url] ]

zomer
[ [url=m/1f0nBs.jpg]Afbeelding[/url] ]

najaar
[ [url=m/tqsTrI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow, die foto in het najaar! Wel interessant om te zien dat ze dan op haar rug en kont bijna helemaal wit word, dat heb ik nog nooit gezien. :)

Mistdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:40

Artiphex schreef:
spatter schreef:
Ik heb er ook zo een.
Zomer
[ [url=m/LOf35Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

winter
[ [url=m/3uutfD.jpg]Afbeelding[/url] ]

winter
[ [url=m/xPphyq.jpg]Afbeelding[/url] ]

voorjaar
[ [url=m/nH7IFv.jpg]Afbeelding[/url] ]

zomer
[ [url=m/1f0nBs.jpg]Afbeelding[/url] ]

najaar
[ [url=m/tqsTrI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow, die foto in het najaar! Wel interessant om te zien dat ze dan op haar rug en kont bijna helemaal wit word, dat heb ik nog nooit gezien. :)

Ik dacht eerst dat het kwam door de lichtinval, maar nu ik beter kijk, zie ik dat het echt een beetje een schimmeltje lijkt.