Half geschoren: welke deken bij welk patroon?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Half geschoren: welke deken bij welk patroon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 10:38

Hallo! :)

Overal kan je wel regeltjes of ezelsbruggetjes vinden over hoeveel grams winterdeken bij welke temperatuur. Ik kan nergens iets vinden over welke deken (hoeveel gram) je moet hebben op een half geschoren paard.

Afbeelding

Kan iemand mij vertellen, per plaatje (ik doel vooral op plaatje 5 t/m 9), hoe dat bij deze scheermodellen zit? Hoeveel gram bij hoeveel vacht er af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:51

Ik denk dat je zulke dingen nooit universeel kan zeggen; je hebt nu eenmaal koukleumen en types die nergens last van hebben. Zeker als je deels scheert (zoals patroon 6 bijvoorbeeld) heb je ook te maken met de dikte van het haar wat blijft zitten, een volbloed of een shetlander heeft nogal ander haar, en houd ook een andere hoeveelheid warmte vast.

Ik zou dus vooral goed voelen aan, en kijken naar, je eigen paard.

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Half geschoren: welke deken bij welk patroon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:38

Waarom wil je scheren, wat voor vacht en welk soort/zwaarte werk. Meeste wat hier geschoren zou worden (hekel aan dekens ivm slopers en al het wisselen de hele tijd) is middelste deel borst er uit, warmte kwijt kunnen zonder deken nodig te hebben al is wat meer hooi dan wel mogelijk noodzakelijk. Maar hier hangt hoeveelheid werk ook af van mijn lijf en bodem (geen bak ter beschikking) en altijd buiten, Of en hoeveel scheren hangt voor mij dan meer samen met tijd buiten dan met tijd werk, omdat laatste makkelijker aan te passen is voor mij.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:42

⚠️ C_arola kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.