Paard houd deken nooit heel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pride2015

Berichten: 48
Geregistreerd: 18-08-17

Paard houd deken nooit heel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 14:36

Hallo
Ik vond niet een recent topic over paarden die hun deken kapot bijten.
Mijn paard Faith bijt haar deken meestal kapot
Heeft iemand tips hiervoor?
Of heb jij ook een paard die zijn deken kapot bijt?

Alvast bedankt :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:42

pride2015 schreef:
Hallo
Ik vond niet een recent topic over paarden die hun deken kapot bijten.
Mijn paard Faith bijt haar deken meestal kapot
Heeft iemand tips hiervoor?
Of heb jij ook een paard die zijn deken kapot bijt?

Wat apart dat je paard haar eigen deken stuk bijt. Oorzaken waar ik aan denk zijn:
- de deken zit niet lekker (geen fijne pasvorm/te warm/paard vindt het materiaal niet fijn)
- stress die ze afreageert (stress door huisvesting/management bijvoorbeeld: lang op stal staan, te weinig uren/hoeveelheid ruwvoer, weinig direct contact met andere paarden waar ze het goed mee kan vinden, te kleine ruimte, te weinig afleiding) (of stress door pijn, bijv. van een maagzweer).

Zit hier iets bij waar je wat mee kunt?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Paard houd deken nooit heel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:47

Kan natuurlijk ook aangeleerd gedrag zijn, ooit ontstaan door een van GDG's argumenten of gewoon omdat het paard drang heeft om te bijten.

Controleer even de pasvorm van de deken en het algemeen gemoed van je paard (frustratie, stress, verveling, speels/bijterig). Probeer een oorzaak (als die überhaupt nog aanwezig is) op te lossen.

En voor het behoud van je deken zou ik zeggen, behandelen met een anti-bijt middel in b.v sprayvorm. Hoe viezer de smaak hoe beter...

Het aanbieden van iets alternatiefs voor het bijtgedrag kan ook nuttig zijn. Voldoende ruwvoer, wilgentakken etc.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:47

Ik zou zeker kijken of je een deken kan vinden wat je paard niet irriteert!

Een betere pasvorm, ander stofje? Groter of kleinere maat?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard houd deken nooit heel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:51

Ik ga mee met de eerdere tips die gegeven zijn om uit te zoeken waarom de deken stuk gebeten wordt.

Een canvas hengstendeken zal die waarschijnlijk niet zo makkelijk stuk krijgen.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:52

Hhhmm als het echt kapot bijten is zou ik mezelf afvragen waarom deken. Heb ook regelmatig een kapotte deken, maar dat kom niet door het zelf bijten. Mijn paard staat in een kudde en heeft eventueel hulp bij het slopen van dekens (en voor de rest met rollen, schuren, enz.). :')

pride2015

Berichten: 48
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 16:45

De maat is goed. Als ze heeft gewerkt een zweetdeken, en omdat ik op wedstrijd ga staat ze op de wei met dekens (vroeger niet maar nu wel omdat ze anders een teddybeer word)
Ze staat van smorgens 8/9 uur buiten en komt om 19 uur binnen ongeveer. Op de wei krijgt ze hooi en smorgens en savonds in de stal, 2× per dag krachtvoeder dus ze krijgt genoeg te eten :) en haar stal is 3,5 meter op 3 dus stalie is groot geboeg :) maar ook de touwen in de wasboks maakt ze altijd los, als haar halster op de grond licht aan de wei een pakt ze hem, mijn jas pakt ze soms vast als ik bv aan het praten ben met iemand want zij wilt aandacht :') ,...
En geloof mij zij krijgt alles kapot :roll:

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:04

pride2015 schreef:
De maat is goed. Als ze heeft gewerkt een zweetdeken, en omdat ik op wedstrijd ga staat ze op de wei met dekens (vroeger niet maar nu wel omdat ze anders een teddybeer word)
Ze staat van smorgens 8/9 uur buiten en komt om 19 uur binnen ongeveer. Op de wei krijgt ze hooi en smorgens en savonds in de stal, 2× per dag krachtvoeder dus ze krijgt genoeg te eten :) en haar stal is 3,5 meter op 3 dus stalie is groot geboeg :) maar ook de touwen in de wasboks maakt ze altijd los, als haar halster op de grond licht aan de wei een pakt ze hem, mijn jas pakt ze soms vast als ik bv aan het praten ben met iemand want zij wilt aandacht :') ,...
En geloof mij zij krijgt alles kapot :roll:

Maat en pasvorm zijn niet hetzelfde. Dus de maat kan wel goed zijn maar dat wil nog niet zeggen dat de deken ook fijn past. Daarnaast had ik het ook nog over de stof en over mogelijk te warme deken.
Als jij van mening bent dat het niet aan de huisvesting/management ligt, niet aan stress/pijn en niet aan het comfort van de deken dan blijven er een paar opties over:
1. geen deken meer opdoen (en dus niet helemaal scheren maar bijvoorbeeld een bepaald patroon)
2. accepteren dat de dekens stukgaan
3. telkens anti-bijt op je dekens smeren
4. graasmasker omdoen (anti-bijtkap ben in dit geval sowieso geen voorstander van, graasmasker vind ik ook niet een geweldige optie om een deken maar soit)

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Paard houd deken nooit heel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:06

De vorige bijrijpaard die ik had sloopte ander mans dekens.
Tot ie verhuisde deed ie het niet meer zei zijn eigenaar

pride2015

Berichten: 48
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 17:55

GDG schreef:
Maat en pasvorm zijn niet hetzelfde. Dus de maat kan wel goed zijn maar dat wil nog niet zeggen dat de deken ook fijn past. Daarnaast had ik het ook nog over de stof en over mogelijk te warme deken.
Als jij van mening bent dat het niet aan de huisvesting/management ligt, niet aan stress/pijn en niet aan het comfort van de deken dan blijven er een paar opties over:
1. geen deken meer opdoen (en dus niet helemaal scheren maar bijvoorbeeld een bepaald patroon)
2. accepteren dat de dekens stukgaan
3. telkens anti-bijt op je dekens smeren
4. graasmasker omdoen (anti-bijtkap ben in dit geval sowieso geen voorstander van, graasmasker vind ik ook niet een geweldige optie om een deken maar soit)

dekens passen goed, gewoon een flees voor in de stal en nu momenteel een 0grams op de wei
1 het is het beste dat ze kortharig blijft want als je 5/6 keer intensief rijd dan snap je dat het handiger is dat ze kort haar heeft.
2 ze heeft al 3 /4 dekens gesloopt
3 waar zou je het kunnen kopen?
4 nee geen graasmasker dan liever dekens kapot :')

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard houd deken nooit heel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:57

Ik zou toch adviseren over winterdekens een "ouderwets" canvas deken te leggen, die "oude" canvas dekens zijn flink zwaar en ook robuust.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Paard houd deken nooit heel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:58

De ouderwetse nieuw Zeeland deken denk ik dan aan. Onverwoestbaar

pride2015

Berichten: 48
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 18:13

Annemeik schreef:
De ouderwetse nieuw Zeeland deken denk ik dan aan. Onverwoestbaar

cobiie schreef:
Ik zou toch adviseren over winterdekens een "ouderwets" canvas deken te leggen, die "oude" canvas dekens zijn flink zwaar en ook robuust.

hoe zien deze dekens er uit?
en waar zouden ze te koop zijn?
en welke prijs klasse?
ze heeft nu al 3dagen buiten het zevde deken opliggen en het is nog heel *\o/*

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard houd deken nooit heel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:16


Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 01:54

Tot mijn verbazing, en vreugde, hield mijn sloper zijn bucas dekens wel heel. En dat is ook een paard wat slopen wel leuk vind. In de tijd dat hij van mij is geweest heeft hij heel veel halsters, touwen, longeerzwepen, 4 poetskoffers, 3 koffiemokken, 1 dazenval, een stuk of 10 dekens, de verlichting in zijn box,(waar gelukkig geen stroom op stond, ik had het gevraagd aan de staleigenaar die ik er voor gewaarschuwd had dat hij dat zou doen), 2 hoofdstellen, 3 dressuurzwepen, een fles staart en manenspray......in elk geval een ellenlange lijst gesloopt. Slopen deed hij altijd heel vakkundig en met heel veel plezier, hij mikte er altijd op. Ik had 2 oersterke niew zeeland dekens voor hem gekocht. 1 Van de 2 bleek niet zo sloopproof als aangegeven in de advertentie, die lag de volgende morgen in reepjes in zijn box. Omdat ik snel een nieuwe deken nodig had, heb ik toen een bucas gekocht en sprayde ik in het begin de plekken die hij pakte in met antibijt. Op een gegeven moment was dat niet meer nodig en liet hij zijn dekens met rust. 1 Maand na verkoop kreeg ik een mailtje van de nieuwe eigenaar dat hij al 2 dekens had gesloopt....oeps :o -O- . Heb toen de bucas aangeraden.

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paard houd deken nooit heel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 06:50

Krijgt hij op stal ook hooi? En wanneer sloopt hij hem? Overdag of 's nachts?

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Paard houd deken nooit heel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:42

Mijn sloper heeft een regendeken van Amigo. De bravo lijn die is 1200D.
Mijn andere paard heeft deze deken ook, want hij trekt ook graag aan haar deken.
Ondertussen heeft hij deze deken al 2 jaar.

verder heeft hij deze dus alleen om als het buiten regent. Op stal staat hij zonder.

Mocht hij echt dekens nodig hebben, dan zou ik gaan voor canvas. Omdat dat toch wat minder snel kapot gaat.

pride2015

Berichten: 48
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 07:45

Captain schreef:
Krijgt hij op stal ook hooi? En wanneer sloopt hij hem? Overdag of 's nachts?

Ja ze krijgen bij ons in de stal en op de weide hooi. Als we ze bv om 15uur binnen zetten geven we ze nog is om 19/20 uur hooi. Meestal 's nachts maar tegenwoordig ook overdag
1 deken houd ze heel en dat is met sterren

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:13

pride2015 schreef:
Captain schreef:
Krijgt hij op stal ook hooi? En wanneer sloopt hij hem? Overdag of 's nachts?

Ja ze krijgen bij ons in de stal en op de weide hooi. Als we ze bv om 15uur binnen zetten geven we ze nog is om 19/20 uur hooi. Meestal 's nachts maar tegenwoordig ook overdag
1 deken houd ze heel en dat is met sterren


En van dat hooi ligt er 's ochtends (12u later dus) nog wat in de stal of is dat hooi met een uur of 2 à 3 wel op?

_Penny

Berichten: 77
Geregistreerd: 23-06-17

Re: Paard houd deken nooit heel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:28

Rambo dekens zijn erg sterk, mijn paard heeft ook de neiging zijn dekens snel te slopen, maar houdt deze heel!

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:33

_Penny schreef:
Rambo dekens zijn erg sterk, mijn paard heeft ook de neiging zijn dekens snel te slopen, maar houdt deze heel!

Zelfs die zijn te slopen en bucas ook trouwens. _O-

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Paard houd deken nooit heel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:34

Hier ook echt een extreme sloper. Lees iedere dag een deken. Voor hem helaas ook nog niets gevonden wat heel blijft...

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard houd deken nooit heel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:37

De hier al eerder genoemde Renco New-Zealand dekens zijn inderdaad de aangewezen dekens voor slopers. Rambo, Rhino etc., ze krijgen ze allemaal kapot (helaas).

pride2015

Berichten: 48
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 10:46

_coquette_ schreef:
Hier ook echt een extreme sloper. Lees iedere dag een deken. Voor hem helaas ook nog niets gevonden wat heel blijft...

Gelukkig niet elke dag een nieuw deken

Ik heb nu dekens van ej en die blijven heel :) normaal zijn ze na een week kapot :')

_Penny

Berichten: 77
Geregistreerd: 23-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:51

Marcella schreef:
_Penny schreef:
Rambo dekens zijn erg sterk, mijn paard heeft ook de neiging zijn dekens snel te slopen, maar houdt deze heel!

Zelfs die zijn te slopen en bucas ook trouwens. _O-


Haha tsja, je hebt altijd baas boven baas. :+