Oude shetlander deken op in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Oude shetlander deken op in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 20:19

Heei allemaal,

ik heb even een vraagje
Mijn shetlander van 23 jaar oud heeft het de afgelopen 2 winters erg moeilijk gehad.
We hebben heel veel onderzoeken laten doen maar helaas weten we nog steeds niet wat ze nou precies heeft.
Ze is in de winter echt graad mager en voelt zich gewoon echt niet Happy en heel erg suf. (Ze krijgt zeker genoeg te eten bijgevoerd! Onbeperkt hooi en seniores priores)

Nou lijkt het me zelf verstandig om haar deze winter gewoon standaard een deken op te doen. Ze
heeft wel een dikke wintervacht maar ik denk dat het haar ook wel veel energie kost om zichzelf warm te houden en die energie heeft ze dus heel hard nodig om zich gewoon wat beter te voelen en om op gewicht te blijven.

Denken jullie dat het slim is om haar inderdaad een deken op te doen? Wanneer moet ik hier dan mee beginnen en wat voor deken is dan het handigst? (Ik heb nog een regendeken vgm 0 grams liggen maar dit lijkt me dan niet veel zin hebben?) Ze heeft natuurlijk ook wel een behoorlijke wintervacht.
Ik hoop dat iemand wat tips heeft!

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oude shetlander deken op in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 20:25

Zou ik wel doen ja. Ik doe mijn oudere IJslander ook een deken op. Ik begin er pas in december aan, kan ze eerst rustig vacht aanmaken. 't is wel alleen regendeken trouwens. En als het in oktober/november rond vijf graden is en veel regent, doe ik hem ook gewoon op. Gevoerde deken heb ik voor echt extreem weer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 20:27

Vacht aanmaken doen ze ook wel met deken op,dat gaat toch wel met het korten van de dagen
zou zeker nu het steeds wat regenachtig is de regendeken er op doen.
onze oudjes lopen er ook al onder
Ik voel zelf er altijd even onder of ze aangenaam voelen,zo niet dan gaat er rustig een 100 grams op en als het echt heel erg koud word,(dat vind ik dan koud) dus vriespunt en minder een 300 grams

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 20:53

Zijn haar spierwaardes ook onderzocht?

Onze oudere pony werd elke winter enorm mager door wat later een gebrek aan vit e bleek te zijn. In de zomer halen ze dat uit gras maar in de winter niet. Nu geef ik dagelijks een pompje chevivit en het probleem is opgelost.

Dat zou je sowieso kunnen proberen, vit e is in voer heel lastig te bewaren dus het kan zijn dat hij er toch niet genoeg van op kan nemen, ondanks dat het wel op de verpakking van je voer staat.

En anders inderdaad een deken zodat hij in elk geval makkelijk warm blijft. :j

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:01

Ik zou eens met bloedonderzoek kijken of ze niet iets onder de leden heeft. Kan ook een ijzertekort zijn, bloedarmoede o.i.d. Is ze ook al eens onderzocht op PPID? Zo niet, kun je dat deze maand gratis laten doen. Bloedafname moet je wel betalen, maar het bloedonderzoek is gratis.

Ik heb een oude shetlander van 27 met ppid. Viel ook iedere winter behoorlijk af. Dit keer gaat hij wel goed de winter in. Hij heeft nu medicatie voor de ppid en eindelijk de samenstelling van voer gevonden die bij hem aanslaat.

Hij krijgt iedere dag 1 schep Pavo 18+ met een schep zemelen en 1,5 kg Subli Seniores Priores en een flinke scheut lijnzaadolie. Ik heb de lijnzaadolie van Vitalbix, daar zit ook Vitamine E aan toegevoegd. Daarnaast krijgt hij ook iedere dag een handje Vitalbix vitaminebrokjes.

Nu met de regenachtige weken achter de rug heeft hij ook een deken op gehad en komende winter gaat hij ook weer onder de deken. Hij kan zichzelf anders niet goed genoeg warm houden en valt dan erg af. Nu staat hij onder een 0 grams deken. Afgelopen week is het alleen wel bar slecht weer geweest en kreeg hij het ook onder de 0 grams al koud. Heeft toen een paar dagen al een 100 grams deken opgehad.

Als het echt wat kouder wordt gaat de 200 grams deken er op.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 21:13

Bedankt voor alle reacties!
Gypsy, we hebben inderdaad ook 2x een normaal bloedonderzoek laten doen en laten testen op PPID (omdat ik zelf eigenlijk ook een vermoeden had dat het dat best wel eens zou kunnen zijn) PPID was het niet en uit de bloedonderzoeken kwam de eerste keer en ook na de 2de keer (Na een wormenkuur, medicijnen enz) dat ze bloedarmoede heeft. Kwa oorzaken hebben we alles uitgesloten behalve een tumor maar in de zomer is ze van het gras wel weer opgeknapt dus het lijkt me ook niet dat dat het is? Verder weten we het dus ook niet meer zo goed en proberen we er maar het beste van te maken. Het zou ook ouderdom kunnen zijn maar 23 is voor een shetje natuurlijk niet heel erg oud en de eerste winter dat ze hier last van had was ze binnen 2 weken tijd echt enorm afgevallen dus het lijkt me ook niet dat het dan door ouderdom komt.

Ingrid-92 zou vitamine E tekort ook een oorzaak kunnen zijn van bloedarmoede? Ik denk het niet toch?

Dan ga ik in ieder geval nog ff kijken voor een wat dikker dekentje voor in de winter. Ik twijfel alleen of 100 of 200 gram dan het beste is

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:37

Ik zou zowel een 100 grams als een 200 grams aanschaffen.

Nee hoor, vitamine E tekort is geen oorzaak van bloedarmoede. Er kan wel iets anders in het lichaam aan de hand zijn. Daarom zou ik je aanraden om haar door te laten lichten met bloedonderzoek.
Die van mij had bijvoorbeeld spierafbraak door eiwittekort, ijzertekort en zat tegen bloedarmoede aan. Is nu allemaal weer op pijl ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:48

⚠️ C_arola kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.