[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:23

Hier ook geen enkel probleem met de liners, vind het erg fijn werken! Ook scheeftrekken heb ik geen last van heb ze ook wel is alleen aan de achterkant vast en dan blijven ze keurig liggen.

Koper

Berichten: 30278
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:28

simongek schreef:
Bij mij pasten liners gewoon goed met zijn reguliere maat dek.

Vind het alleen geen warme onderdekens. 300 gram stelde nog niets voor. Toen een staldeken van 300 gram eronder en paard voelde stuk beter.

Afgelopen winter de fout gemaakt om er toch nog weer 1 te kopen. Zelfde verhaal. 2 dagen opgehad met die extreme kou en maar vervangen voor 200 grams amigo en dat werkte beter

Grappig dat de beleving zo kan variëren. Ik merk wel duidelijk verschil. Dikker dan 200 grams liner hoef ik nooit te gaan, ook niet in die hele koude weken afgelopen februari en maart. Die van mij zitten ook alleen aan de achterkant vast. De ene deken trekt wat scheef en de liners trekken dan gewoon mee :+ Met de andere deken blijft alles recht liggen.

Amigo Bravo vind ik ook niet superbreed vallen. Vooral op arabieren en slanke warmbloeden vind ik die dekens goed zitten.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-09-18 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:28

Hier ook super blij met liners. Blijven super goed liggen en zelfs met de 400 gram liner past mijn 0 gram Rambo nog perfect.

Koper

Berichten: 30278
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:31

Overigens vind ik wel de liners bovenop de rug eerder koud. Maar dat heb je ook met een gevulde deken. De rug zou warmer mogen dan de flanken. Zoals die vari-layerliners. Maar die zijn meteen weer heel dik, en alleen in grote maten.

Denk dat ik No_No's voorbeeld ga volgen en een stuk wollen deken oid voor bovenop op een liner ga maken. Voor de warmte.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:04

Vandaag lekker bloot want de herteluisvliegen en gewone vliegen zijn (bijna) weg en vanachtt ook heerlijk zonder deken.
Ze heeft de afgelopen maanden vanaf april met vliegendeken en masker gestaan -O- dus nu het even niet hoeft zie ik haar het liefst dekenloos :)
En ik hoop op een hele mooie dikke wintervacht <3

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:15

Ik vind de liners juist warmer, juist door het slaapzak materiaal idee ook. Pony's zijn warmer met liners dan 1 dik dek. Vind het ideaal, schuift hier idd ook niks, maak ze wel zowel voor als achter vast ivm makkelijk op en af doen.

Ik zoek nog wel losse halzen voor aan de rhino's erbij van 250/300 gram. Maarja aangezien ik er 5 moet hebben zijn de rhino prijzen minder. O:)

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 23:14

Yltje schreef:
Wat ik begreep zijn de amigo's ook wel geschikt voor wat smaller type? :)




De gewone, niet de xl, passen beter op smallere types. Perfect voor mijn arabier en draver maar voor de Spanjaard echt te smal.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 06:40

fransje23 schreef:
Yltje schreef:
Wat ik begreep zijn de amigo's ook wel geschikt voor wat smaller type? :)




De gewone, niet de xl, passen beter op smallere types. Perfect voor mijn arabier en draver maar voor de Spanjaard echt te smal.


Hier dezelfde ervaring, bij mijn merrie krijg ik de Amigo nauwelijks dicht.

Koper

Berichten: 30278
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 06:59

MelanieB schreef:
Ik zoek nog wel losse halzen voor aan de rhino's erbij van 250/300 gram. Maarja aangezien ik er 5 moet hebben zijn de rhino prijzen minder. O:)

Ook die halsstukken zijn nu afgeprijsd.

Yltje
Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:45

Fairytail schreef:
fransje23 schreef:

De gewone, niet de xl, passen beter op smallere types. Perfect voor mijn arabier en draver maar voor de Spanjaard echt te smal.


Hier dezelfde ervaring, bij mijn merrie krijg ik de Amigo nauwelijks dicht.


Dit is mijn merrie van voor, smal genoeg? :+
Afbeelding

Ach ik ga nog even een dag alle mogelijke dekens bekijken haha

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:31

Koper schreef:
MelanieB schreef:
Ik zoek nog wel losse halzen voor aan de rhino's erbij van 250/300 gram. Maarja aangezien ik er 5 moet hebben zijn de rhino prijzen minder. O:)

Ook die halsstukken zijn nu afgeprijsd.

Paardendrogist heeft het niet hoor, zoek 250/300 gram hals zoals hierboven gezegd. Heb wel pony's dus moet xs hebben. Sowieso al erg lastig te vinden dus kijk ook uit naar andere merken. Maar veel hebben met ring bevestiging voor hals natuurlijk.

Edit: premier Equine kan natuurlijk ook een optie zijn. Maar das wel gelijk of 200 of 450 gram :))

Koper

Berichten: 30278
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:19

Neem me niet kwalijk, ik wist niet dat 't voor een pony is.

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:41

Yltje, als je nieuw koopt zou je kunnen overwegen om een paar dekens te bestellen en met een zweetdekentje eronder te kijken welke het mooiste aansluit. De niet passende gewoon terugsturen.
Al verwacht ik dat Amigo gewoon past hoor. :)

Onze Fries heb ik ook de amigo op gelegd maar bij haar kreeg ik de bovenste sluiting van de amigo bravo niet eens dicht. :')
Ze heeft nu een rhino original en die twee sluitingen kregen we met gemak dicht. Dus er zit een behoorlijk verschil in pasvorm met die twee!

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:54

Geen probleem Koper, had er ook niet bijgezet, mijn fout. :D

Amigo ligt hier op de smalle pony's wel erg mooi. de V sluitingen zijn hier voor de smalle pony's wel breed zat.

Yltje
Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-04-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:00

Verdorie, was er eindelijk uit. Ging de Amigo Bravo 0 grams met disc sluiting worden. Is hij pas over 2 weken leverbaar en wil hem deze week toch wel hebben gezien ik nu geen regendeken heb en mevrouw een pieperd is :+

Om nu nog weer een andere ertussen te halen is ook weer zo wat, misschien toch maar de gewone v sluiting haha

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:24

Rhino valt inderdaad veel ruimer voor dan de amigo bravo

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:26

Grappig al die verschillen!
Als ik hier in de winkel of bij andere Welsh cob eigenaren vraag naar aanraders voor dekens komen de meeste met Harry's Horse of Amigo :) .
Cobs staan er toch niet om bekend om zo smal te zijn :D . Ach, uiteindelijk is het toch een kwestie van passen.

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:32

MelanieB schreef:
Ik vind de liners juist warmer, juist door het slaapzak materiaal idee ook. Pony's zijn warmer met liners dan 1 dik dek. Vind het ideaal, schuift hier idd ook niks, maak ze wel zowel voor als achter vast ivm makkelijk op en af doen.

Ik zoek nog wel losse halzen voor aan de rhino's erbij van 250/300 gram. Maarja aangezien ik er 5 moet hebben zijn de rhino prijzen minder. O:)


Welke liners heb jij eronder? Van rhino zelf?

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:29

Ik heb ook het idee dat een liner onder een 0grams deken met 200gr liner strakker over de schoft en achterhand ligt en daardoor kouder is dan een 200grams deken. Misschien dat de bouw van het paard en het gewicht van de bovendeken ook een rol speelt?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:41

Ik heb een aantal pagina's teruggelezen in de hoop ideeën op te doen, maar... laat ik gewoon zelf even posten :) Voor mijn ruin ben ik op zoek naar een goed passende deken. Hieronder even een situatieschets:
- 24/7 buiten met schuilstallen, paddock en track; er wordt veel bewogen, paard houdt ook van een sprintje trekken en klooien met zijn shettevriendinnetje
- Quarter, maaaar niet de typische Quarter, hij heeft geen brede schouders en geen stevige ronde kont. Wel een steile schouder.
- volgens de maattabel zou hij op het randje zitten tussen 175 en 185, echter... de 175 past dan aan de voorkant aardig, maar aan de achterkant heb ik een stuk paard over. Bij een 185 is de lengte vaak goed, maar zakt de voorkant te laag. De enige oplossing die ik tot nu toe kan bedenken is de halslijn (van schoft naar voorsluiting, zeg maar) dubbel naaien om die korter te maken. Echt ideaal vind ik dat nou ook weer niet...

Tot nu toe heb ik geprobeerd:
- Harry's Horse regendeken Thor, maat 175. Gratis gekregen, bewaard voor noodgevallen. Voorkant trekt, achterkant is te kort.
- QHP vliegendeken 185, lengte is goed, maar deken trekt op de schouder
- Harry's Horse 185 regendeken, iets te ruim aan de voorkant, schuift daardoor achter de schoft en trekt dan op de schouder
- Bucas Buzz-off Zebra 6.0 (183, geloof ik): lengte is goed, voorkant lijkt goed, maar na een paar minuten dragen zakt het stukje dat voor de schoft moet liggen achter de schoft, waarna de deken trekt en puntbelasting geeft op de schouders. Paard had na 2 dagen 24/7 dragen een kale plek op de punt van zijn schouder.
- Bucas Smartex Rain, twee maten te groot (even van een stalgenoot geleend), zat op zich aardig, maar wel model soepjurk aan de achterkant
- Rambo SweetItch Hoodie, trekt op de schouderpunt. Andere maat zou te kort of te lang worden.
- Shires Eczeemdeken, trekt op de schouderpunt. Andere maat zou te kort of te lang worden.

Ik ben op zoek naar een regendeken, bij voorkeur met gladde voering (zoals bijv. de Bucas Freedom) en als het even kan ook nog met liner-systeem. De pasvorm is het allerbelangrijkste, als ik meer geld uit moet geven omdat ik meerdere dekens moet kopen of omdat de ideale deken nou eenmaal heel duur is, heb ik mooi pech. Haast heb ik niet, de training staat momenteel op een laag pitje.

Help :D

Nog even een plaatje ter illustratie van z'n model (winter 2017-2018, veel hooi in z'n buik):
Afbeelding

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:55

Waar woon je ergens? Mag via pb hoor, ik heb een oude bucas freedom die je wel mag passen? Maat 185

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:04

Mariposa11 schreef:
Waar woon je ergens? Mag via pb hoor, ik heb een oude bucas freedom die je wel mag passen? Maat 185

Ik pb je even!

Kasmir

Berichten: 5444
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 00:35

En een wug modelletje? Dan heb je dat zakken aan de voorkant niet.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 04:32

Nynkster schreef:
Rianne waar zie jij nog meer met v sluiting? Ben ze nog niet tegen gekomen


Premier Equine heeft dat ook, zijn echt hele fijne dekens..Je moet ze wel een maatje kleiner nemen.
Ook voor pony's en met liners.

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:58

Ik ben ook sinds kort heel tevreden met Premier Equine. Inderdaad een maat kleiner bestellen. Losse halzen verkrijgbaar. Ik heb bij een 6.6 deken wel een large hals (voor 6.6-7.3 dekens), anders is de hals te kort en iets te krap.

Afbeelding
Dit is de Titan 40 gram, maat 6.6 (valt heel ruim, normaal heb ik 6.9).

Afbeelding
En dit de Altus Stratus 0 gram, maat 6.9, iets te ruim, maar niet storend. De deken schuift niet naar achteren.

Voor beide dekens is een hals verkrijgbaar, en er kunnen liners onder. Ook die van Horseware.