[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16500
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:28

Sosha schreef:
Hier balen, een lekkende Rambo Supreme Turnout, op de naden :(
Dat trekt dus lekker door de hele voering heen bij langdurige regen.

Nieuw gekocht, half oktober in gebruik genomen. Ik baal echt als een stekker.
Had precies hetzelfde model in het verleden op mijn pony liggen en die bleef altijd kurkdroog.


Ik zou daarvoor gewoon de winkel bellen. Waarschijnlijk misproductie oid en krijg je een nieuwe

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:39

Ik heb gemaild, ik moest een code doorgeven die in de deken staat.
Dat heb ik gedaan, ik wacht rustig af.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:27

Nou ik vrees dat je wel is pech kan hebben. Bucas en horseware geven beide aan dat doorlekken op de naden mag en niet onder fabricage fout valt. Een naad is niet 100% waterdicht te garanderen zeggen ze. Met mijn rambo duo toen ook strijd over gehad, gelukkig werkte ik toen bij een paardenwinkel en had ik andere ingangen om het alsnog vervangen te krijgen.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:10

Beetje raar dat die naden vroeger dan wel waterdicht bleven.

De verkoper gaf aan dat dit niet hoorde.

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:57

En zelf insprayen met waterdicht spray, just in case ze er niks aan gaan doen?
Misschien met van die tentspray?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:10

Heb ik met de naad op de hals geprobeerd, maar geen/onvoldoende effect.
Nou had ik de plek met een spons zo goed als het ging schoongemaakt, kan zijn dat dit onvoldoende schoon was. Ik wacht verder natuurlijk de reactie van Rambo af.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:24

Sosha schreef:
Hier balen, een lekkende Rambo Supreme Turnout, op de naden :(
Dat trekt dus lekker door de hele voering heen bij langdurige regen.

Nieuw gekocht, half oktober in gebruik genomen. Ik baal echt als een stekker.
Had precies hetzelfde model in het verleden op mijn pony liggen en die bleef altijd kurkdroog.



Dit deed mijn Supreme ook op de naden. Geven ze helaas geen garantie op.
Ik heb er waterdichtspray van de Action opgedaan en probleem opgelost. Heeft nooit meer gelekt.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:30

Inderdaad hoor, ik kreeg een mail van de verkoper dat dat altijd zo zou zijn.
Ik moet een test met een glas water doen ...........

Ik heb haar gevraagd hoe het kan dat dat dan alleen bij mijn deken zo is en niet met de andere Horseware dekens bij ons in de groep. En waarom ik jaren hetzelfde type deken op mijn oude paard heb gehad, maar nooit doorgelekt op de naden.

Als dit echt hun definitieve reactie blijft, dan heeft Horseware voor mij wel volledig afgedaan hoor, echt waardeloos voor zo'n dure deken.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:39

ninne1 schreef:
Dit deed mijn Supreme ook op de naden. Geven ze helaas geen garantie op.
Ik heb er waterdichtspray van de Action opgedaan en probleem opgelost. Heeft nooit meer gelekt.


Dan zal ik hem toch eerst moeten wassen denk ik.
Welk wasmiddel zal ik dan gebruiken, maar gelijk een impregneer wasmiddel ?

Ik weet dat de deken dat zijn ademend vermogen verlies, maar zo heb ik er ook bar weinig aan.

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:46

Sosha schreef:
ninne1 schreef:
Dit deed mijn Supreme ook op de naden. Geven ze helaas geen garantie op.
Ik heb er waterdichtspray van de Action opgedaan en probleem opgelost. Heeft nooit meer gelekt.


Dan zal ik hem toch eerst moeten wassen denk ik.
Welk wasmiddel zal ik dan gebruiken, maar gelijk een impregneer wasmiddel ?

Ik weet dat de deken dat zijn ademend vermogen verlies, maar zo heb ik er ook bar weinig aan.


Vanuit HW adviseren ze die rug wash van HW zelf. Ze zeggen juist niet te impregneren, omdat de waterdichte laag aan binnenkant van buitenstof zit. Dan gaat de deken juist minder ademen en meer zweten. :=

Je kunt je deken ook altijd weg brengen naar een deken was service.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:58

Die sprays hebben nooit geholpen volgens mij. Kan je niet een beetje stampij maken via facebook privebericht naar horseware?

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:33

Naden blijven een risico, maar dat maakt het bij een deken van >200,- wel erg zuur dat die niet goed gedicht zijn.

Je zou ook alleen de naden kunnen sprayen, rest van de deken is wel oké toch?

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:09

Ik heb idd ook alleen maar de naden ingespoten.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:02

Ik laat eerst de hele boel eens goed door en door drogen.
Dan zal ik hem eens testen met een tuinslang op nevelstand.

Maar dan moet ik wel even goed droog weer hebben ook, de binnenvoering duidelijk op de foto zetten lukt binnen niet, dan gaat de boel schitteren.

Ik zou niet weten waarom naden niet waterdicht hoeven te zijn bij een waterdichte deken.
De weatherbeeta die ik er sinds gisteren ochtend op heb liggen is gewoon nog kurkdroog en die heeft heel wat zwaardere regen te voorduren gehad dan de Rambo de dag ervoor. Vannacht en vandaag hier echt lange tijd flinke regen gehad terwijl het gisteren meer miezerde.

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:20

Duimen jullie met mij mee? Contact met DA gehad over de rainrot plekjes van mijn paard en moet het echt zo droog mogelijk houden. Dus toch maar besloten om die deken uit de IJslander serie van Horseware te bestellen. Het heeft even wat voeten in de aarde, maar als het goed is wordt hij vanmiddag geleverd. Moet ik vandaag maar even later naar stal. Leg hem eerst wel even op een losse deken om te zien wat precies verschil is in formaat/model en dan even met iets eronder passen op het paard. Ik hoop echt dat hij goed past. Je zou haast denken dat hij speciaal gemaakt is voor dit ras hij zou moeten passen. Ik heb op advies alleen wel een maat kleiner besteld. #fingerscrossed

Afbeelding
Niet mijn paard hoor, maar foto van de website. Het is ook best gek dat de Icelandic dekens niet eens op de site van Horseware staan. :? Geloof dat HW wel meer speciale/aparte series heeft die niet op de site staan. Ze maken ook wat dekens voor Felix Bühler geloof ik en alleen verkrijgbaar via Kramer.

Heb haar gisteren de deken eraf gehaald, omdat het droog is. Vanavond/vannacht gaat het weer regenen dus vanmiddag doe ik maar weer een dekentje op.

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:22

Maar Horseware en bucas claimen toch dat de naden getaped zijn, en “ dus” waterdicht?
Ik vind het echt bizar voor zulke dure dekens.

Zelfs mijn bucas irish was gisteren na al die plens buien nog droog. Of althans. Een heel klein beetje klam was ie.

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:23

Mijn pony kreeg rain rot door een lange dikke wintervacht icm regendekens. Dat ademende te slecht.
Sinds ik haar scheer hebben we er geen last meer van. Want ik had eerst wel staldekens en dan voor buiten er een regendeken over maar dat is lastig met continue wisselen. Redden ik niet meer.

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:26

Saaams schreef:
Mijn pony kreeg rain rot door een lange dikke wintervacht icm regendekens. Dat ademende te slecht.
Sinds ik haar scheer hebben we er geen last meer van. Want ik had eerst wel staldekens en dan voor buiten er een regendeken over maar dat is lastig met continue wisselen. Redden ik niet meer.


Bij mij wss de oorzaak de wintervacht en die natte/warme dagen gecombineerd met wat mindere weerstand op haar leeftijd... -O-

Heb idd met betadine behandeld en hou haar nu droog bij regen. Het lijkt nu iig stabiel te blijven. Vandaar nu ook dagje deken af gehad kan het weer even goed luchten. Scheren wil ik nog zo lang mogelijk uitstellen. Ook wat andere dingetjes besteld om haar weerstand van binnenuit te ondersteunen.

Welke dekens had jij erop liggen die zo slecht ademen? Ander paard van de kudde is wel helemaal geschoren, behalve zijn uggs. Maar die moet ook continue dekentje op/af/anders etc. Voor Frel heb ik nu alleen 0 gram hoor. Geen gevoerd dekens. Daar is haar vacht te dik voor. Tenzij het mss -10 wordt. Mss dan een 100 gram liner oid eronder. Zou het nog winter gaan worden?

Sintara

Berichten: 7425
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:44

Wat naar dat fel rainrot heeft! In elk geval fijn dat je toch al een deken voor haar had gehaald.. Toch ergens aangevoeld ofzo?

Ik weet het niet met het weer, tot nu toe valt het mee. Ik haat winter :+ Mijn paard staat nu onder een 0 grams. Qua temperatuur en weer had ze vandaag overdag zonder gekund maar erg is 't niet en ik had ff geen puf om weer twee keer per dag te gaan :=. Ze heeft het wel moeilijk, ze heeft nu warme benen gewoon doordat ze weer wat kan bewegen, kan nooit echt comfortabel zijn. En de smid had maandag ook nog de drukplek wond open getrokken..
Gelukkig is ze wel weer vrolijk

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:55

Het zijn gelukkig nog maar paar kleine plekjes. #fingerscrossed

Vorig jaar op advies van osteopaat al gezocht/gekeken naar dekens en toen was het er nog niet van gekomen dus dit najaar wel voor gezorgd dat ik wat had gepast en besteld had. En nu komt het goed uit dat ik haar nu droog onder deken kan houden.

Ik heb niet zulke problemen met de winter. Doe maar -5 en droog. Veeeeel fijner voor de paarden dan +10 en veel regen.

@Sintara: Fijn dat het goed met haar gaat en ze weer vrolijk is.

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:14

Bagheera_206 schreef:
Saaams schreef:
Mijn pony kreeg rain rot door een lange dikke wintervacht icm regendekens. Dat ademende te slecht.
Sinds ik haar scheer hebben we er geen last meer van. Want ik had eerst wel staldekens en dan voor buiten er een regendeken over maar dat is lastig met continue wisselen. Redden ik niet meer.


Bij mij wss de oorzaak de wintervacht en die natte/warme dagen gecombineerd met wat mindere weerstand op haar leeftijd... -O-

Heb idd met betadine behandeld en hou haar nu droog bij regen. Het lijkt nu iig stabiel te blijven. Vandaar nu ook dagje deken af gehad kan het weer even goed luchten. Scheren wil ik nog zo lang mogelijk uitstellen. Ook wat andere dingetjes besteld om haar weerstand van binnenuit te ondersteunen.

Welke dekens had jij erop liggen die zo slecht ademen? Ander paard van de kudde is wel helemaal geschoren, behalve zijn uggs. Maar die moet ook continue dekentje op/af/anders etc. Voor Frel heb ik nu alleen 0 gram hoor. Geen gevoerd dekens. Daar is haar vacht te dik voor. Tenzij het mss -10 wordt. Mss dan een 100 gram liner oid eronder. Zou het nog winter gaan worden?


Ik had toen amigo dekens in 3 diktes :+
Daarna ben ik gaan scheren en over gegaan op de bucas smartex.
Er loopt ergens nog een topic van mij met de wondjes.

Maar die van mij heeft een soort shetlandervacht. Veel haar op klein oppervlak. Dus de haren zijn al heel dicht en ademen nauwelijks en als je daar dan een regendeken op gooit die eigenlijk ook minimaal ademen. Gaat soms mis.

Op zo’n leeftijd ga je inderdaad niet meer scheren dat maakt het lastig. Misschien kan je 2 dekentjes nemen? Dat je als de ene verzadigd/klam is door vele regen, je de droge op kan doen.

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:26

Daar wil ik idd ook beetje voor waken. Voornemen is deken in principe alleen op te doen met regen.

Ja, het is fijn om nu ook dekens te kunnen wisselen. +:)+

Ik hoor dat jouw vacht ook beter geschikt is voor temperaturen onder nul zonder regen. :D

Sintara

Berichten: 7425
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:35

Ja droge kou is wel ok, maar dat hebben we in Nederland bijna nooit...

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:35

Zou ik dit zelf kunnen repareren, vóór het erger wordt? Met welk materiaal, tips? Het is een outdoordeken:Afbeelding

Sintara

Berichten: 7425
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:36

Ja je hebt daar van die plak setjes voor, lijkt een beetje op setjes die je gebruikt voor het plakken van een fietsband