[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanillia

Berichten: 7659
Geregistreerd: 22-09-02

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:50

Zolang het overdag max. 10 graden is houdt die van mij (ongeschoren) zijn 100gr op. Als het boven de 10 gaat wordt het fleece + 100gr.

Sintara

Berichten: 7468
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:57

Bagheera_206 schreef:
Na morgen wordt het weer iets warmer geloof ik.

Dat is waar inderdaad! Als dat doorzet houdt ze d'r 100g op.

Niet goed opgelet, ik dacht te hebben gehoord dat het kouder ging worden maar dat is dus niet zo :d

Bagheera_206

Berichten: 25919
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:04

Je weet het nooit met het weer he? _O- Je kunt het beter maar in je kast hebben liggen. Haha.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:00

Hier een 200 grams. Op stal is alles open en dan kan het 's nachts nog best koud zijn als je stil blijft staan. overdag gelukkig wel lekker naar buiten. Denk van het weekend weer een 100 gram op.

just_kiki

Berichten: 6816
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:04

Hier 300 met hals. Al enkele weken. Staat hier prima onder. Is wel een oudere deken.
Hals is 150gram.

Ouder paard met wintervacht onder 200. Die viel me iets te veel af ondanks genoeg eten(en spenend veulen eraan) Dus 100 gram opgedaan en Ze had aan 100 toch te kort.
Nu hopen op wat meer energie in “dik” blijven ipv warm blijven

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:00

Hebben jullie ervaringen met 24/7 een tegendeken ophouden? Nu altijd een gedoe of ik al dan niet het regendeken extra op de 200grams stal deken leg of niet. Gaat om een sport paard dat ook in de winter meeste van de dag buiten staat. Ik twijfel een beetje om over te schakelen naar 24/7 een waterdicht deken omdat ik bang ben dat dit niet genoeg ademt.

Verder ben ik tot hiertoe nog geen enkel regendeken tegengekomen dat het echt tegenhoudt bij uren hard regenen, dus hiervoor zijn tips ook welkom!

200g is trouwens maximum wat ik op leg tijdens het jaar, paardje is wel niet geschoren maar blijft zo toch wat kort in vacht :-)

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:09

Plantje15 schreef:
Hebben jullie ervaringen met 24/7 een tegendeken ophouden? Nu altijd een gedoe of ik al dan niet het regendeken extra op de 200grams stal deken leg of niet. Gaat om een sport paard dat ook in de winter meeste van de dag buiten staat. Ik twijfel een beetje om over te schakelen naar 24/7 een waterdicht deken omdat ik bang ben dat dit niet genoeg ademt.

Verder ben ik tot hiertoe nog geen enkel regendeken tegengekomen dat het echt tegenhoudt bij uren hard regenen, dus hiervoor zijn tips ook welkom!

200g is trouwens maximum wat ik op leg tijdens het jaar, paardje is wel niet geschoren maar blijft zo toch wat kort in vacht :-)


Hier staan alle paarden die een deken op hebben 24/7 met dezelfde waterdichte deken. Ik heb in al die jaren nog nooit een ademprobleem gezien met dekens. Hooguit dat een te dikke deken op een paard met te veel vacht lag op een te warme dag. Maar dan is deken verwijderen genoeg om het probleem op te lossen. Een deel van de paarden staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheden en die zou ik ook geen niet-waterdichte deken opleggen.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:06

Plantje15 schreef:
Hebben jullie ervaringen met 24/7 een tegendeken ophouden? Nu altijd een gedoe of ik al dan niet het regendeken extra op de 200grams stal deken leg of niet. Gaat om een sport paard dat ook in de winter meeste van de dag buiten staat. Ik twijfel een beetje om over te schakelen naar 24/7 een waterdicht deken omdat ik bang ben dat dit niet genoeg ademt.

Verder ben ik tot hiertoe nog geen enkel regendeken tegengekomen dat het echt tegenhoudt bij uren hard regenen, dus hiervoor zijn tips ook welkom!

200g is trouwens maximum wat ik op leg tijdens het jaar, paardje is wel niet geschoren maar blijft zo toch wat kort in vacht :-)

Die van mij staat 24/7 buiten en toen ik maandag op stal kwam nadat het de hele nacht + ochtend behoorlijk had geregend was hij behalve zijn hoofd heerlijk droog en warm. Heb met bucas dekens nog nooit gemerkt dat deze niet goed waterdicht zouden zijn en ze staan er regelmatig urenlang mee in de regen. Heb geen ervaring met andere merken maar kan me niet voorstellen dat dat met de andere wat duurderde merken anders is.

Tancreda4

Berichten: 24128
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:16

Emperor schreef:
Onder hoeveel gram staan jullie paarden nu? :)

Mijn KWPN is deels geschoren (Iers model) staat onder een oude verwassen 200 liner + rhino buitendeken. Ik twijfel om een dikkere deken op te doen.


Minimaal beschoren (hals helft en borst) en ze staan onder 100 grams (de shet) en m'n grote nu een 50gr 1680D regen met 100gr onderdeken op gedaan omdat ik dr wat onrustig vond en twijfelde of ze het niet gewoon koud had. Deze combo is net wat warmer dan een enkele 100 grams deken.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:18

Emperor schreef:
Onder hoeveel gram staan jullie paarden nu? :)

Mijn KWPN is deels geschoren (Iers model) staat onder een oude verwassen 200 liner + rhino buitendeken. Ik twijfel om een dikkere deken op te doen.


Geheel geschoren onder de 500 gram de andere half geschoren 400 gram.
Maar juist vanaf morgen wordt het weer een stukje warmer.

Tancreda4

Berichten: 24128
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:19

Plantje15 schreef:
Hebben jullie ervaringen met 24/7 een tegendeken ophouden? Nu altijd een gedoe of ik al dan niet het regendeken extra op de 200grams stal deken leg of niet. Gaat om een sport paard dat ook in de winter meeste van de dag buiten staat. Ik twijfel een beetje om over te schakelen naar 24/7 een waterdicht deken omdat ik bang ben dat dit niet genoeg ademt.

Verder ben ik tot hiertoe nog geen enkel regendeken tegengekomen dat het echt tegenhoudt bij uren hard regenen, dus hiervoor zijn tips ook welkom!

200g is trouwens maximum wat ik op leg tijdens het jaar, paardje is wel niet geschoren maar blijft zo toch wat kort in vacht :-)


Qua mega waterdicht ben ik tevreden over m'n inmiddels 10 jaar oude Rhimo Wug en m'n fedimax regendeken. De laatste heeft een waterdichtheid van 6000-10000 mm, dat vind je niet snel voor die prijs. Hij is wel zwaarder dan andere dekens.

Een goede ademende deken kan je prima op houden. Maar dan moet je wel in wat duurdere klasse zitten.
Mijn merrie staat weinig op stal maar heeft het ook snel warm op stal. Maar met een bucas Smartex Rain gaat dat wel goed. Die ademt he goed.

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:16

Hier geschoren nog aardig kaal en op rust vanwege blessure, 350 grams, en geschoren in okt maar al behoorlijk wat haar onder 250/300 grams.

Vanillia

Berichten: 7659
Geregistreerd: 22-09-02

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:13

Hebben jullie tips voor fijne (betaalbare) 50grams dekens of dekens met fleecevoering? Hij staat nu met deze koud onder een 100 grams en daar is hij comfortabel onder, maar ik zou als het straks weer wat warmer wordt graag een 'tussendeken' hebben want de overgang 100grams naar 0grams lijkt me vrij heftig.

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:19

De bucas irish light :) fijne deken is 50 grams.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:30

Hey iedereen ik heb een vraagje. Mijn 4jarig bwp paard staat sinds deze winter voor het eerst 24/7 buiten. Hij heeft niet veel haren aangemaakt.
Nu staat hij al een dikke maand op de wei met het deken Bucas Power Turnout Rain 0gr. In principe zou dit deken tot -10 graden voldoende zijn. Maar sinds deze week merk ik dat hij fris aanvoelt tegenover de andere paarden die aangenaam 'warm' voelen. Dit lijkt mij niet de bedoeling, ben ik in het zak gezet door Bucas of kan dit liggen aan mijn paard?
Ik heb al een onderdeken besteld voor een laagje extra...

Sintara

Berichten: 7468
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:42

Het ene paard heeft het gewoon sneller koud dan de andere. Net zoals mensen dat ook hebben - een vriendin van mij loopt nu nog in een t shirt rond en ik heb het nog koud in een trui :brr:
Maar het is wel een gepuzzel vind ik. Bibberen en zweten is wel duidelijk maar de subtielere tekenen dat ze het een beetje koud of een beetje warm hebben zijn best verschillend per paard ook volgens mij..

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:45

Sintara schreef:
Het ene paard heeft het gewoon sneller koud dan de andere. Net zoals mensen dat ook hebben - een vriendin van mij loopt nu nog in een t shirt rond en ik heb het nog koud in een trui :brr:
Maar het is wel een gepuzzel vind ik. Bibberen en zweten is wel duidelijk maar de subtielere tekenen dat ze het een beetje koud of een beetje warm hebben zijn best verschillend per paard ook volgens mij..


Het is inderdaad wel een heel gevoelig paard, vooral zijn huid en vacht. Het kan er inderdaad wel iets mee te maken hebben. Dan gaat ze maar lekker meerdere laagjes moeten krijgen :D

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:08

Kneif schreef:
Hey iedereen ik heb een vraagje. Mijn 4jarig bwp paard staat sinds deze winter voor het eerst 24/7 buiten. Hij heeft niet veel haren aangemaakt.
Nu staat hij al een dikke maand op de wei met het deken Bucas Power Turnout Rain 0gr. In principe zou dit deken tot -10 graden voldoende zijn. Maar sinds deze week merk ik dat hij fris aanvoelt tegenover de andere paarden die aangenaam 'warm' voelen. Dit lijkt mij niet de bedoeling, ben ik in het zak gezet door Bucas of kan dit liggen aan mijn paard?
Ik heb al een onderdeken besteld voor een laagje extra...

Bij die van mij precies hetzelfde verhaal. Zodra het overdag onder de 8 graden is doe ik de smartex extra om. Maar ligt denk ik ook erg aan het paard, haflinger van mijn moeder kan de hele winter onder de power turnout.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:46

Ik heb 300 gram op paard volledig geschoren met 150 gr hals. Morgen weer 200 op als het warmer is

Denisejazz

Berichten: 297
Geregistreerd: 01-02-15

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:10

200 gram deken op, ongeschoren 8 uur per dag buiten maar wel op leeftijd, 27 jaar. Vanaf zondag ga ik de 100 gram opleggen. Dan word het weer 10 graden

Capriootje

Berichten: 6781
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:36

350 met 150 hals. Volledig geschoren en hele dagen buiten.

De andere die in oktober geschoren is en wel weer aangegroeid onder 200 met 100 hals.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:41

Die van mij is wel niet geschoren, maar heeft echt nauwelijks winterharen aangemaakt. Precies een geschoren paard zo :')
Ik heb een onderdeken besteld dus ik leg vanaf dan 200g op. Nu blijft het nog net oké met een extra fleecedeken onder de bucas power Turnout + het nekstuk

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:10

Ja hier ook. Die van mij heeft wel iets dikker haar, maar nauwelijks verschil met de zomer. Merkte toen ik er een 200 gram op deed hij er meteen beter onder deed.

Miran

Berichten: 4470
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:11

Ik zit al even te twijfelen over wel of niet de Bucas Smartex proberen. Wat ik me afvraag, zit die deken aan het einde van de winter niet volledig onder de haren aan de binnenkant zodra ze gaan verharen? Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
(of een andere deken met vergelijkbare voering natuurlijk)

HarmanyL

Berichten: 2668
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:44

Io heb dat nu met mn Recuptex. Zit gewoon een extra vacht in aan de binnenkant en krijg het er niet uit met wassen..