[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:24

Sintara schreef:
Is die van jou ook ongeschoren pally?


Ja, is idd niet geschoren.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:46

die van mij nog gewoon bloot, ondanks de vele regen. Ze voelt super warm en kan schuilen maar kiest ervoor om dat niet te doen. Dus voorlopig nog maar zonder, moet het eerst echt een stuk kouder gaan worden. Helemaal met de temperaturen die dit weekend voorspeld worden.

Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:16

Ik ben erg jaloers, zou willen dat die van mij ook zonder kon! Maar volgend jaar gaat het vast beter, dit jaar begonnen we gewoon met erg veel pech aan het najaar..

Maartje_M

Berichten: 9386
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:46

Hier ook nog bloot :j staan ook lekker in de stromende regen buiten, mafketels haha. De pony's hebben eigenlijk alleen maar een deken op als het heel koud is en sneeuwt bijvoorbeeld, en dan ook een 0 grams en niet eens altijd. Mijn PRE is wel wat kouder aangelegd en staat al wel eerder onder een deken, maar die is nu nog gewoon lekker warm

Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:59

Die van mij gaat tegenwoordig toch wel schuilen, maar dat is echt pas van de laatste paar dagen

bruceandnoon
Berichten: 907
Geregistreerd: 30-01-10
Woonplaats: Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:01

Ik zit even in dubio. Heb uurtje geleden onze ponies gelongeerd in de regen. Ze waren behoorlijk nat toen ik ze op stal zette. Afgelopen nacht en overdag hebben ze een 100 gram deken opgehad ( stonden overdag op de wei met weinig beschutting) nu heb ik de deken afgelaten zodat ze even kunnen drogen. Ik zie dat het maar 14 graden wordt vannacht; is het nodig om zo terug te gaan naar stal om toch even dekens op te leggen of kan het kwaad dat ze dus zo opdrogen en vannacht bloot staan. Ze zijn niet geschoren maar hebben nog echt een dun vachtje. Normaal staat de schuifdeur naar buiten toe helemaal open nu heb ik hem op een kiertje staan. Wat is dit toch een rottijd vwb de dekens, ik begrijp dat het van het weekend weer 16 graden wordt en zonnig . Gelukkig worden ze dan geschoren.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:20

Die van mij heeft het gelukkig niet koud. Maar heb hem toch onder een deken gezet omdat hij niet kan schuilen.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:21

bruceandnoon schreef:
Ik zit even in dubio. Heb uurtje geleden onze ponies gelongeerd in de regen. Ze waren behoorlijk nat toen ik ze op stal zette. Afgelopen nacht en overdag hebben ze een 100 gram deken opgehad ( stonden overdag op de wei met weinig beschutting) nu heb ik de deken afgelaten zodat ze even kunnen drogen. Ik zie dat het maar 14 graden wordt vannacht; is het nodig om zo terug te gaan naar stal om toch even dekens op te leggen of kan het kwaad dat ze dus zo opdrogen en vannacht bloot staan. Ze zijn niet geschoren maar hebben nog echt een dun vachtje. Normaal staat de schuifdeur naar buiten toe helemaal open nu heb ik hem op een kiertje staan. Wat is dit toch een rottijd vwb de dekens, ik begrijp dat het van het weekend weer 16 graden wordt en zonnig . Gelukkig worden ze dan geschoren.


14 graden is echt niet koud voor een paard zeker niet als ze op stal staan en dus uit de regen en wind staan.

Ik zou er niet voor terug gaan

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:23

Stal kan wel koud zijn wanneer ze er weinig in bewegen maar er wel tocht is, dat maakt stallen weer iets lastiger.
Maar met voldoende ruwvoer en geen regen binnen komt het denk ik wel goed.

Hier nog prettig onder de 0 grams wug, heb hem alleen verwisseld voor een droge regendeken met hals voor de nacht, al is die nu inmiddels ongetwijfeld ook al weer nat.

bruceandnoon
Berichten: 907
Geregistreerd: 30-01-10
Woonplaats: Beemster

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:27

Het is meer dat ik altijd geleerd heb dat als je eenmaal de dekens hebt opgehad je ze niet meer af kunt laten ( misschien inmiddels achterhaald hoor ) . Normaal gesproken is 14 graden natuurlijk een hartstikke fijne temperatuur voor paarden maar omdat ze dus afgelopen dagen wel non stop onder dekens hebben gestaan ben ik dus bang dat nu de overgang te groot is.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:33

Er valt niet echt een gouden regel in te voeren, want 14 graden met een zonnetje geeft een totaal andere gevoelstemperatuur dan een natte winderige 14 graden.
Maar het niet af doen of tussendoor terugschalen is miz onzin inderdaad, kijk naar je paard en voel regelmatig naar wat ze aangeven :)

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:51

RianneH schreef:
Stal kan wel koud zijn wanneer ze er weinig in bewegen maar er wel tocht is, dat maakt stallen weer iets lastiger.
Maar met voldoende ruwvoer en geen regen binnen komt het denk ik wel goed.

Hier nog prettig onder de 0 grams wug, heb hem alleen verwisseld voor een droge regendeken met hals voor de nacht, al is die nu inmiddels ongetwijfeld ook al weer nat.

Als ze maar alleen van buiten nat zijn en niet van binnen. :=

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 00:17

Vind het zo leuk om te zien dat hij ondanks z'n regendeken al zulke winterharen ontwikkeld. Echt geweldig. Toen hij vorig jaar de gehele winter (kan het me niet eens meer voorstellen) gewoon binnen stond en hooguit een half uur in de bak kwam had hij nergens winterharen. Nu krijgt hij echt zo'n leuk winterhoofd <3. We rijden lekker recreatief dus van mij mag hij lekker die haren krijgen.

Gambler21

Berichten: 556
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:32

Weet iemand of de pasvorm van de amigo hero en de amigo bravo hetzelfde zijn? Het gaat me voornamelijk om de breedte bij de borst/schouders.

Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:32

Ja die zijn hetzelfde qua pasvorm
Laatst bijgewerkt door Sintara op 30-10-20 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:33

Bagheera_206 schreef:
RianneH schreef:
Stal kan wel koud zijn wanneer ze er weinig in bewegen maar er wel tocht is, dat maakt stallen weer iets lastiger.
Maar met voldoende ruwvoer en geen regen binnen komt het denk ik wel goed.

Hier nog prettig onder de 0 grams wug, heb hem alleen verwisseld voor een droge regendeken met hals voor de nacht, al is die nu inmiddels ongetwijfeld ook al weer nat.

Als ze maar alleen van buiten nat zijn en niet van binnen. :=


Ha ja, het gaat inderdaad om de buitenkant :D

Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:34

Ik vind wel dat mijn amigo super zwaar werd in die heftige regen. Hebben jullie dat ook? Net een gewassen dekbed dat uit de wasmachine komt.

Aan de binnenkant was het gewoon droog hoor dus hij werkt goed, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel hij zo weegt :+

Josien_

Berichten: 9026
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:09

Gambler21 schreef:
Weet iemand of de pasvorm van de amigo hero en de amigo bravo hetzelfde zijn? Het gaat me voornamelijk om de breedte bij de borst/schouders.


Als het goed is wel, let wel op dat je dan de normale hero en Bravo hebt n niet bijvoorbeeld de Hero Acy met disc sluiting of Bravo plus met V-sluiting. Dan is er wel verschil.

Hier dit weekend mijn Amigo flink bloot gesteld aan regen, maar vond hem niet extreem zwaar.
Wel losse regendeken met liner eronder.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:44

Gambler21 schreef:
Weet iemand of de pasvorm van de amigo hero en de amigo bravo hetzelfde zijn? Het gaat me voornamelijk om de breedte bij de borst/schouders.


Ik vind de bravo vaak wat smaller vallen aan de voorkant en wat langer op de rug

Maartje_M

Berichten: 9386
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:31

Is de bravo met disc sluiting wel breder voor?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:59

Maartje_M schreef:
Is de bravo met disc sluiting wel breder voor?

daar ga ik vanavond achter komen

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 17:02

De Bravo met disc sluiting zit wel goed bij mijn IJslander. Valt kleine fractie breder dan de klassieke sluiting. En wellicht kun je klittenband ook nog fractie losser doen. Ik had probleem dat de Bucas 165 te krap zit en Bucas 175 een soepjurk is en de Amigo 175 wel goed ligt qua ruglengte en borst/schoft. Probleem is dat hij mss fractie te hoog is wellicht... Mss toch eens keer kijken naar zo een pony maat. Begrijp ik goed dat verschil tussen Amigo Pony en Amigo paard in 125/175 alleen verschil in hoogte is en dat verder borst/schoft etc. gewoon nog wel hetzelfde valt?

Maartje_M

Berichten: 9386
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 17:04

Mijn merrie had met de Hero vorig jaar aan het einde van het seizoen toch wat schuurplekken op de borst en aangezien ze nu ook uit haar zadel gegroeid is... :+

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 17:32

Het voelt ondanks de regen bijna warm aan zeg. Vind het zelf ook niet fijn. Die van mij hoeft echt niet meer dan 0 gram op.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 17:49

Ja, even paar warme dagen met hoop regen en dan weer even paar droge dagen met 10 graden.