[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:18

snorkel1986 schreef:
Ik zou denk ik eerst zo proberen en voelen. Of hij moët een koudkleum zijn


Ja die optie staat bij mij ook bovenaan. Nee helemaal niet! En anders geeft ie het wel goed aan..

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:16

Hi iedereen, even een vraag. Hele topic doorspitten is wat veel werk. Ik wil graag een extra outdoordeken 300 gram voor mijn paard. Staat nu onder een Highlander Tempest denk ik maar deze begint een beetje te schuren, niet zo gek natuurlijk. Staat er de hele dag onder en wordt ook vies vanbinnen. Dus tijd om af te wisselen. Maar wat zijn nu nog goede winterdekens? Het is zeker van belang dat de deken 100% waterdicht is, want hij staat in weer en wind buiten overdag en gaat graag in plassen water liggen.

Bucas ben ik niet zo over te spreken. Heb van de week op stal iemand z'n paard onder de bucas uitgebaald. Paard is erg ziek en de deken was kletsnat van binnen.. Dit paard staat nu onder mijn 200 grams deken..

Zal wat foto's bijvoegen van mijn paard. Zowel onder de deken als niet onder een deken. Afbeelding
Afbeelding

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 07:52

Vreemd ik heb met Bucas goede ervaringen.
Ik vind dat je als paardeneigenaar/verzorger altijd moet blijven voelen. Ook om te voorkomen dat dus een paard nat onder zijn deken staat.
En ook checken of de deken beschadigingen heeft.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:49

Morris schreef:
Vreemd ik heb met Bucas goede ervaringen.
Ik vind dat je als paardeneigenaar/verzorger altijd moet blijven voelen. Ook om te voorkomen dat dus een paard nat onder zijn deken staat.
En ook checken of de deken beschadigingen heeft.


Ik heb super goede ervaringen met Bucas. Ik heb zelf alle Bucas varianten.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:57

Nou ik vind bucas niet heel mooi liggen op alle paarden.. maar goed met 1 pasvorm kan je ook niet alle paarden bedienen. Ik heb shires dekens en geen schuurplek te zien gelukkig.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:00

MarjanB schreef:
Nou ik vind bucas niet heel mooi liggen op alle paarden.. maar goed met 1 pasvorm kan je ook niet alle paarden bedienen. Ik heb shires dekens en geen schuurplek te zien gelukkig.


Ja die liggen mijn paard dus helaas niet goed. Paard heeft een hele brede borst.. Bucas ligt bij hem zowel in 198/191 goed.. Maar de vliegendekens dan weer helemaal niet. Die trekken naar achteren. Smartex variant + Bucas Quilt liggen top..

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:36

Die van mij is ook heel breed op de borst en schouder. Maar goed ik pas jouw broek waarschijnlijk ook niet :+ dus gelukkig zijn er zoveel deken merken zodat iedereen wat te kiezen heeft

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:47

MarjanB schreef:
Die van mij is ook heel breed op de borst en schouder. Maar goed ik pas jouw broek waarschijnlijk ook niet :+ dus gelukkig zijn er zoveel deken merken zodat iedereen wat te kiezen heeft


Haha nee denk ik ook niet. Denk dat t echt per persoon dus ook per paard verschilt. Ook qua model, want amigo eczeem dekens past hij wel weer en de winterdekens weer niet.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:47

Gizeppie schreef:
MarjanB schreef:
Die van mij is ook heel breed op de borst en schouder. Maar goed ik pas jouw broek waarschijnlijk ook niet :+ dus gelukkig zijn er zoveel deken merken zodat iedereen wat te kiezen heeft


Haha nee denk ik ook niet. Denk dat t echt per persoon dus ook per paard verschilt. Ook qua model, want amigo eczeem dekens past hij wel weer en de winterdekens weer niet.


Ja is wel oliebol want je bent elke keer weer een bult geld kwijt om wat passends te vinden.

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:49

Ik heb nu een fijn passende van B vertigo. Heb ook al
Rambo en bucas etc geprobeerd maar nu loop ik er tegenaan dat de deken niet in alle grammen te krijgen is die ik zou willen. Altijd wat -O-

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:54

Ik heb 3 rambo dekens aangeschaft om er pas na een half seizoen achter te komen dat ze er schuurplekken van krijgt. Dat is pas rot...... Het zijn echt wereld dekens, maar net als met bucas ed, het past of niet... maar eigenlijk wil ik gewoon weg kijken ;)

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:11

Morris schreef:
Vreemd ik heb met Bucas goede ervaringen.
Ik vind dat je als paardeneigenaar/verzorger altijd moet blijven voelen. Ook om te voorkomen dat dus een paard nat onder zijn deken staat.
En ook checken of de deken beschadigingen heeft.


Ik ben het hier overigens helemaal mee eens en heb dit de eigenaar ook gezegd. Zij is niet in de gelegenheid om elke dag te komen.. Ik was echter al langer aan het zeggen dat hij koud had onder deken. De dag dat zij kwam was het dan 16 graden en voelde hij natuurlijk lekker warm. Toen paard dan ziek werd na veel aandringen toch de deken afgedaan en deken was zeiknat. Waarom ik dan niet voor Bucas ben, is omdat het smartex deken (denk ik) is. Die deken die zichzelf zou "regelen" en die je op een nat paard zou kunnen leggen zonder enig probleem en waterdicht moet zijn. Vond het al te mooi om waar te zijn en inderdaad... Hoe de andere dekens bevallen weet ik dan weer niet maar vind het wel wat eng om mijn paard daar onder te zetten ondanks dat ik elke dag de deken check en even afhaal ...

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:52

Was de deken dan doorgelekt of had het paard mss wel koorts waardoor hij is gaan zweten?

De smartex kan je dan wel op nat paard leggen maar dat is wat anders dan wanneer gaan zweten..

Temp regelen is ook per paard verschillend, ik heb de 150 gram op liggen onder de 5 graden maar hij zou voor plus 12 zijn. Dan is hij voor de mijne te warm. Net als een andere deken van die dikte..

Als de deken wel was doorgelekt, hoe oud was hij dan, of hoe vaak gewassen en dan wel of niet waterdicht gemaakt..

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:24

Mariposa11 schreef:
Was de deken dan doorgelekt of had het paard mss wel koorts waardoor hij is gaan zweten?

De smartex kan je dan wel op nat paard leggen maar dat is wat anders dan wanneer gaan zweten..

Temp regelen is ook per paard verschillend, ik heb de 150 gram op liggen onder de 5 graden maar hij zou voor plus 12 zijn. Dan is hij voor de mijne te warm. Net als een andere deken van die dikte..

Als de deken wel was doorgelekt, hoe oud was hij dan, of hoe vaak gewassen en dan wel of niet waterdicht gemaakt..



Paard had niet gezweet, deken was doorgelekt. Over de gehele rug nat.. het zou een deken moeten zijn van een jaar oud, 1x gewassen en volgens haar waterdicht gemaakt.. Ik heb nog wel eens ergens gelezen dat bucas na wassen niet meer veel waard is ivm water doorlaten?

Ik weet het niet vind het maar eng, terwijl ik eerst heel graag een bucas deken wilde haha. Ik heb overigens ook gezegd dat ondanks dat een deken claimt zichzelf aan te passen dat niet wilt zeggen dat dat voor elk paard werkt. Ik heb hier in topics geroepen dat ik het echt niet begrijp dat mensen op ongeschoren paarden 200 grams dekens hebben liggen, maar dat paard staat nu onder mijn 200 gram deken en voelt nu weer lekker warm dus dat neem ik ook terug :+

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:49

Bucas moet echt speciaal gewassen en behandeld worden om ze waterdicht te houden. En daar gaat t meestal mis!
Maar ik laat ze nooit wassen..

Haha ja das echt zo per paard en omstandigheden verschillend idd :)

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:05

Ik las gisteren nog op de bucas Facebook dat ze adviseren dekens regelmatig te wassen Ivm mest en urine dat de waterdichtheid negatief kan beïnvloeden. Daaronder ook wel klachten dat dekens na wassen niet meer waterdicht waren (ook met bucas was spul enz)

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:30

Hier ook bucas die lek is maar ik mag eigenlijk niet klagen want die was al 8 jaar oud. Wat ik vervelend vind is dat mijne al snel lekte op de naden aan de onderzijde. Ze is buikig en had natte plekken aan de zijkanten bij die naden.

Stomste vind ik de Felix Buhler (van horseware) . Die was 1 jaar oud en lek geworden zonder wassen. Super zonde.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:15

Hier staan ze dag en nacht buiten en slapen in t zand en eigenlijk nooit in mest of urine. Dat zal dus wel schelen als ik t zo lees. Ik hoef ze daardoor ook niet te wassen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 22:10

Laat ik maar is mijn ervaring delen met een deken, dat zal sommige mensen misschien wat geld gaan schelen :=
Mijn paard staat met een sloper, die trekt ook geregeld zijn eigen deken kapot en zijn beschermers eraf. Hier niet over na denkende heb ik de Amigo Bravo met disc sluiting gekocht, al na dag 1 lieten ze fijn weten dat dit geen goed idee was.
De sloper had het klittenband open gemaakt en waarschijnlijk aan de losse flappen aan de voorkant getrokken waardoor de hele deken af is gegaan, ondanks dat er 3 buiksingels nog vast zaten. Deken was echt aan flarden -O-
Moet zeggen dat ik nog niet zo'n expert ben/was met dekens dus waarschijnlijk zullen anderen dit eerder voorzien :Y) wel jammer, de deken zat mooi op mijn PRE.

Wel had ik nog een vraag, is een Rambo sterker dan Amigo van 1200D? Ik lees overal dat een Rambo gigantisch sterk is, maar deze is 1000D.. is dit door een ander soort materiaal waar de deken van gemaakt is? (Heeft overigens niks te maken met het verhaal hierboven)

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 22:15

Oehhh bij een sloper had ik de amigo inderdaad niet uitgekozen. Pijnlijk voor je portemonnee...

De rambo is ander materiaal, vele malen sterker dan de amigo. Maar... Een echte sloper krijgt die ook op ten duur stuk. Zou dus eerst 2de hands kijken

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 22:51

Joliieeenn schreef:
Morris schreef:
Vreemd ik heb met Bucas goede ervaringen.
Ik vind dat je als paardeneigenaar/verzorger altijd moet blijven voelen. Ook om te voorkomen dat dus een paard nat onder zijn deken staat.
En ook checken of de deken beschadigingen heeft.


Ik ben het hier overigens helemaal mee eens en heb dit de eigenaar ook gezegd. Zij is niet in de gelegenheid om elke dag te komen.. Ik was echter al langer aan het zeggen dat hij koud had onder deken. De dag dat zij kwam was het dan 16 graden en voelde hij natuurlijk lekker warm. Toen paard dan ziek werd na veel aandringen toch de deken afgedaan en deken was zeiknat. Waarom ik dan niet voor Bucas ben, is omdat het smartex deken (denk ik) is. Die deken die zichzelf zou "regelen" en die je op een nat paard zou kunnen leggen zonder enig probleem en waterdicht moet zijn. Vond het al te mooi om waar te zijn en inderdaad... Hoe de andere dekens bevallen weet ik dan weer niet maar vind het wel wat eng om mijn paard daar onder te zetten ondanks dat ik elke dag de deken check en even afhaal ...


Ik heb ook gemerkt dat dit niet helemaal werkt. Zeker na een aantal seizoenen dragen niet. Ook met regen zou de deken snel droog moeten zijn als t iets vochtig is. Mijne droogt denk ik al 5 dagen. Ik heb wel de bijpassende Onderdekens en dat gaat prima. Hij heeft wel meer nodig dan alleen een medium (hij had t koud met 2 tot 4 graden)..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 22:52

MarjanB schreef:
Ik las gisteren nog op de bucas Facebook dat ze adviseren dekens regelmatig te wassen Ivm mest en urine dat de waterdichtheid negatief kan beïnvloeden. Daaronder ook wel klachten dat dekens na wassen niet meer waterdicht waren (ook met bucas was spul enz)


Ja ik las dit ook! Maar doe dit eigenlijk nooit. Om waterdicht heid te behouden

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:06

Hi Bokkers,

Ik kom ook even binnenvallen. Heb al heel wat pagina's teruggelezen, viel me op dat de laatste pagina's over Bucas gaan. Ik had/heb nu 2,5 jaar de bucas power turnout. Tot vorige week eigenlijk heel tevreden, heb een haflinger x nrps (gokje), robuust gebouwd en genoeg reserves :Y) . Destijds voor de power turnout gekozen ivm sterke kwaliteit en temperatuur range.

Vorige week zondag trof ik een paard aan die niet zichzelf was/heel tam, bij aftrekken van deken bleek dat deze helemaal was doorgelekt.

Uiteraard meteen contact gezocht met Bucas, deken namelijk elke seizoen braaf gewassen en zuinig mee omgegaan. Hun argument; Laat je deken niet via EJ (via EJ gekocht) wassen want wij staan niet achter de wasserij die zij gebruiken.. :') . Nou daar zijn jullie mooi optijd mee. Bucas adviseerde nu om de deken nogmaals te laten wassen/behandelen via wasserij waar zij goede ervaringen mee hebben in Reeuwijk dus daar ligt de deken nu.

Maar ik wil wel graag een optie B hebben voor als de deken het niet gaat redden, liever een reserve deken dan misgrijpen. Hij heeft nu even een oude deken op maar vind ik voor nu eigenlijk te warm en pasvorm niet geweldig.

Kortom; ik zoek dus een alternatief/reserve voor de Bucas power turnout. Maar zie door de bomen het bos niet meer. Zag de Bucas Anniversary, is dat wat?

Paard heeft brede borst/schouders/nek en veel deken passen voor niet dicht. Bucas normale maat lag perfect.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:12

Ik heb de Bucas Irish, maar begrijp dat je één wil hebben met Stay Dry voering?

Ben daar zelf helemaal geen fan van, heb liever gladde dekens. Maar het zou wel een optie kunnen zijn wellicht? Dekens gaan hier nu het 3e seizoen in. Hij staat er hele dagen mee buiten en wordt gewassen volgens de bucas behandeling en nog altijd waterdicht.

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:29

Yvank_ schreef:
Ik heb de Bucas Irish, maar begrijp dat je één wil hebben met Stay Dry voering?

Ben daar zelf helemaal geen fan van, heb liever gladde dekens. Maar het zou wel een optie kunnen zijn wellicht? Dekens gaan hier nu het 3e seizoen in. Hij staat er hele dagen mee buiten en wordt gewassen volgens de bucas behandeling en nog altijd waterdicht.


Stay dry hoeft van mij niet persé, paard zweet heel weinig en zweet ook niet echt na dus andere aanrader mogen ook doorgestuurd worden.

Welke vulling heb je in jou Bucas Irish?

Ik zag ook de Irish Turnout medium in het blauw bij Hypstore.

https://hypostore.nl/bucas-irish-turnou ... blauw.html

Dat leek mij opzich ook wel wat, alleen misschien weer te warm voor de "normale" dagen. tot 10 gr.

zag ook deze voorbij komen maar kan daar nog niet veel over vinden..

https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... orId=10377