Paard en baas worden GEK van de vliegen!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Paard en baas worden GEK van de vliegen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 08:22

Vliegen en dazenval horen bij deze tijd van het seizoen, maar dit is niet grappig meer. Waar er bij de pony's een paar vliegen op en rond het hoofd vliegen, heeft mij paard er tientallen. Zij hoofd zit standaard onder de vliegen en zodra ik dus bij paard in de buurt komt, zwermen ze bij mij ook.

Paard staat ingepakt in een eczeemdeken met hals en een vliegenkap. Hij heeft licht eczeem en zonder de vliegenkap krijgt hij zwaar geïrriteerde ogen. Hij staat in de nacht op het land, want dan is het het rustigste qua ongedierte en overdag staat hij het liefste in zijn stal. Gisteren overdag had ik hem even in het land en dan wordt paard gillend gek en rent weer zijn stal in. Gisteren was ook de dag dat zijn hele neus en het gedeelte tussen vliegenkap en halsdeken helemaal vergeven was van de bulten. Het is gewoon sneu.

Ik doe momenteel niets met mijn paard, want het is niet te doen om bij hem in de buurt te komen, behalve in de stal ;( .

Moet ik hem dagelijks van top tot teen in gaan spuiten met vliegenspray? Zo ja, welk spul werkt echt en dan ook nog langdurig, als in de hele dag? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Paard is zwart met een mooie witte bles en een crème eczeemdeken. Uiteraard staan er ook 2 dazenvallen, maar dat vangt niet alles weg. Mijn arme paard is echt het mikpunt van alle ongein, terwijl de andere 2 er beduidend minder last van hebben. Of te wel: help!!?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Paard en baas worden GEK van de vliegen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:25

hier ook achterlijk veel vliegen. Ga vaak na 20 naar mn paard, dan is het wat minder. Wil ik overdag wat doen vlucht ik naar de binnenbak. anders is het echt neit eerlijk om een stille aanleuning te verwachten. Ik ben dol op zomer....maar die vliegen!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:27

Diegene die daar de oplossing voor weet is binnen!!
Er loopt al een topic over! Ook daar geen oplossingen! Hier precies dezelfde ellende!

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:27

Heel vaak (meerdere keren per dag) alle mest uit de stal en van de weide halen! Dat helpt enorm.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:30

blue_sky schreef:
Heel vaak (meerdere keren per dag) alle mest uit de stal en van de weide halen! Dat helpt enorm.


Helpt geen zak...hier niet in ieder geval.

Vanmiddag gaat het regenen...dan zijn ze weer ff weg en hopelijk krijgen we eens een goede winter.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Paard en baas worden GEK van de vliegen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 08:32

Ligt het aan mij of lijken er dit jaar ook veel meer vliegen te zijn?

Wat ik al zei, ze moeten echt mijn paard hebben, terwijl de kleintjes het erg rustig hebben.

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Paard en baas worden GEK van de vliegen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:46

Mijn paard heeft er ook veel last van. Ik smeer haar dagelijks van boven tot onder in met vliegenspul. Weet niet precies hoe het heet maar het is een wat dikkere, donker bruine vloeistof die HEEL erg stinkt. Zit in een spuitfles wat je over het paard heen moet vernevelen. Daarna met een spuitbus antivlieg eroverheen en nog een (zelfgebrouwen) mix van detol en citronella. Wordt ze dan gestoken dan ontsmet de beet meteen en krijg je niet van die bulten.

Met deze spullen kan ze zonder deken en enkel van die slierten bij de ogen naar buiten. Rijden gaat ook gewoon al is de geur van dat vliegenspul minder prettig voor mezelf :P

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Paard en baas worden GEK van de vliegen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:48

In mijn beleving zijn er dit jaar zeker meer vliegen. Rondom de paarden maar ook bijvoorbeeld in m'n tuin. Ook van die vieze dikke groene.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:52

Ik heb ook het idee dat er veel meer vliegen zijn dit jaar. Ik denk door de 'mooie' lente.

Je zou van die emmers met plak kunnen proberen? Die gaan we bij ons op stal proberen, ze schijnen niet alleen voor dazen te zijn. Een gewone zwarte emmer insmeren met een speciaal goedje. Het is goedkoper dan een dazenval en er schijnen dus ook gewone vliegen op te komen.

Ik zou inderdaad ook het land zo veel mogelijk mestvrij houden. Misschien helpt het op de korte termijn niet, maar op de lange termijn lijkt me dat er minder vliegen zouden moeten zijn? Alleen zou je dan echt de mest meteen moeten afvoeren, denk ik...

Was je paard met Tea-tree shampoo, ook dat schijnt minder lekker te zijn voor vliegen. En inderdaad, de plekken waar je paard geen bescherming heeft insmeren met vliegenspray. Ik denk een kwestie van uitproberen welke bij jou en je paard het best past.

En als je 's morgens vroeg gaat rijden heb je er veel minder last van is mijn ervaring.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:01

Cowgirl schreef:
blue_sky schreef:
Heel vaak (meerdere keren per dag) alle mest uit de stal en van de weide halen! Dat helpt enorm.


Helpt geen zak...hier niet in ieder geval.

Vanmiddag gaat het regenen...dan zijn ze weer ff weg en hopelijk krijgen we eens een goede winter.


Ook een "goede" Nederlandse winter helpt helaas niet.. Er gaan meer insecten en vooral hun larven dood door verschimmeling in een vochtige kwakkelwinter dan door koude in een strenge winter.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Paard en baas worden GEK van de vliegen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:10

Wij hebben 4 paarden waarvan 3 schimmels en 1 Fries. Nou het is de kleur want de Fries is echt een levende dazenval.
Er lopen nu 4 ingepakte zebra's in de wei. En ik rij als de zon onder gaat.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Paard en baas worden GEK van de vliegen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:12

Het heeft amper gevroren dit jaar dus alle beesten leven nog ...
Er zijn wel degelijk veel meer.
Ik heb mijn kleine oudje ook helemaal ingepakt, ingesprayed en hij kan naar binnen, verder zou ik het ook niet weten :)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:13

De kleur maakt zoveel verschil!!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:13

Hier wordt de zwarte Tinker idd opgegeten en de zwartwitte praktisch met rust gelaten.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:17

Je dekens, vliegenkap, en halsters ed wassen/drenken in Fibra Protecta?


kennisje van mij plaatste dit gisteren,
zonder en met halster gewassen met Fibra Protecta.


Afbeelding

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Paard en baas worden GEK van de vliegen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 09:40

Mijn bonte en schimmel idd nergens last van!

Oh dat ziet er goed uit met dat Fibra Protecta. Ga ik opzoeken.

Vanmorgen paard om half 8 van het land gehaald, maar dan zit hij al helemaal onder de vliegen.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:41

Ziet er inderdaad goed uit die Fibra protecta, maar 19,95 voor 100 ml en dan in 1 keer gebruiken is wel flink aan de prijs :(

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:44

flappie28 schreef:
Ziet er inderdaad goed uit die Fibra protecta, maar 19,95 voor 100 ml en dan in 1 keer gebruiken is wel flink aan de prijs :(


Idd heel duur!!

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:46

Geld zou voor mij geen issue zijn... als het maar helpt ;) je beestje zo zien is ook zielig....

Dan maar bezuinigen op andere zaken! Paarden kosten nu eenmaal geld.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard en baas worden GEK van de vliegen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:38

Word hier ook gestoord van de vliegen en ja, lijken er veel meer als vorig jaar. Best logisch ook want het is al lang warm weer...al vanaf mei is het zomers warm.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard en baas worden GEK van de vliegen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:45


Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard en baas worden GEK van de vliegen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:54

Inspuiten met Veerust inderdaad! Houdt natuurlijk niet alle vliegen weg maar maakt hier echt een enorm verschil.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:56


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:58

Ik heb het spul gelijk besteld. Het zou 4 wasbeurten overleven en ik was mijn halsters verder nooit, dus ik ga er van uit dat het dan tot eind van de zomer wel blijft zitten...
Wat ik inmiddels al niet heb uitgegeven aan spray die niet werkt, sliertjes die ze slopen, maskers die niet passen en die ik kapot terug vindt in de wei, sliertjes die in de ogen vast zaten.... dan lijkt dit me een prima oplossing !

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:59

tectonic pour on, is voor koeien. Ik heb ze ooit gemaild of het voor paarden kan. Antwoord was dat het niet voor paarden ontwikkeld was, dat ze dat niet konden adviseren en dat ze dachten dat het geen kwaad kon. Ik heb het een paar seizoenen gebruikt tegen de jeuk. Nu gelukkig niet meer nodig.