Ylana schreef:Nou, hier niet hoor!
Maar na het bekijken van FB vraag ik me wel af waarom/waardoor die beesten tegen het plexiglas aan vliegen...
Nou heel simpel omdat dat de Amerikaanse Horsefly is. Dat is een ander beestje dan een daas.
Overigens niks nieuws aan dit ding. Die is vorig jaar en 2 jaar geleden ook al op FB voorbij gekomen. En imo gaat dit niet werken bij dazen omdat die niet als dommen overal tegenaan vliegen en ze veel sneller en wendbaarder zijn als de horsefly. De horsefly is een stuk groter dan een daas. Bij de horsefly werkt het dus omdat die met zijn hogere gewicht tegen dat plexiglas vliegt en dan afstort naar beneden. Een daas zal dat dus niet doen.
Daarbij is plexiglas echt duur. Een stukje zoals je nodig bent voor die val gaat je echt wel een paar centen kosten (gok zomaar een 50 a 60 euro). Dan is een zwarte bal of emmer (die hier overigens niet werkt, alleen de bal werkt goed) toch een stuk goedkoper.
Wat de dazenval met lijm betreft. Hangt hier al 2 jaar en ik heb ook nog nooit een vlinder oid gevangen. Vogels kunnen al helemaal NIET in die lijm blijven hangen. Die horrorverhalen komen voort uit een broodje aap verhaal waarbij mensen ipv dazenlijm muizen en rattenlijm hebben gebruikt. Ja als je dat gebruikt kan ook een vogel erin blijven hangen, maar daar is de dazenlijm bij lange na niet sterk genoeg voor.
Hier vliegt er ook van alles rond, zwaluwen, klikstaartjes enz enz. Nog nooit een vogel gevangen.