Ze zijn er weer: Dazen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:29

Amanda schreef:
Ik heb de Ultrashield gekocht, maar durf het nog niet te gebruiken. Ik schrok een beetje van het etiket en de waarschuwingen :=
Wie heeft het hier gebruikt? En geen problemen met gevoeligheid? Gewoon sprayen zoals het nu in de fles zit of nog verdunnen? Help :=


Hoi, ik heb de ultrashield nu ongeveer een maand in gebruik. Tegen vliegen werkt het perfect, maar tegen de dazen helpt het helemaal niks helaas.

Ik spray het gewoon op de paarden, geen overgevoeligheids reactie’s gehad.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:47

Ik gebruik het ook en geen problemen ondervonden maar zoals hierboven al gezegd, tegen Dazen werkt het niet of nauwelijks omdat Dazen op warmte af komen.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:22

Volgens mij werkt er helemaal niks tegen die K beesten }:)

Gisterochtend heel vroeg rondje staphorsterbos gedaan, paardlief en ik werden bekans opgevreten!
Wel rijvliegendeken op natuurlijk en ingespoten, maar die krengen prikken volgens mij door de deken heen -:(-

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:52

Ik wordt savonds tijdens het water geven van mijn plantjes zelfs geterroriseerd door die k*t beesten

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:30

Het is echt extreem met die dingen op dit moment vind ik.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:33

Popstra schreef:
Ik gebruik het ook en geen problemen ondervonden maar zoals hierboven al gezegd, tegen Dazen werkt het niet of nauwelijks omdat Dazen op warmte af komen.

Ja klopt. Enige wat nog een soort van helpt is Deet en hertshoornolie. De oude Bremsen Bremsen doet het gelukkig wel. Tot hij erg gaat zweten.
Maar er zitten hier ook veel teken en vliegen. Dus ik hoop dat het dan daar in ieder geval wel iets doet.
Hoe vaak spuiten jullie het er op?

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:00

Het jammere is ergens wel dat juist die goede middelen die nog enigszins even willen werken uit de handel genomen zijn/worden ivm het milieu en daar voor in de plaats ,,natuurlijke,, middelen op waterbasis verkocht worden. Dat verdampt zo van je pony af!!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:39

En dan staat er op de verpakking dat het ca 6 uur werkt bij een niet-zwetend paard. Betekend dus dat ik voor volledige dekking om 5u m'n bed uit moet, zodat ik om 6 uur op stal ben om te sprayen. Dan naar m'n werk, waar ik om 11u weer weg zou moeten voor de tweede spraybeurt om 12 uur. En dan weer terug en om 18u nog een keer. M'n leidinggevende ziet me aankomen :roll:

Bij ons kamperen ze van 10u tot 20u bij de schuilstallen. Mijn ruin vertikt het om z'n schuilstal te verlaten. Hij staat helemaal tegen de achterwand om zoveel mogelijk schaduw en koelte te vangen en zichzelf tegen de dichtstbijzijnde muur te duwen als er een daas bijt. Z'n zebradeken helpt wel iets (staat ie een metertje of twee verder van de muur af).
De merries lopen overdag nog één of twee keer even via de track naar het weitje, maar veel langer dan 15-30 minuten zijn ze daar ook niet.

Ik voer dus maar hooi bij, kilo of 15-20 per dag. En onkruid (brandnetel, distel, kleefkruid) maaien en voor de schuilstallen op de verharding voeren, voor de afwisseling.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:36

Ze willen hier de wei ook niet meer op. De paarden komen na een paar minuutjes de roundpen alweer in om in de schaduw van de beuken te gaan staan. Ik maai daarom maar met een zeis flinke porties gras om in de roundpen en rijbak bij te voeren en uiteraard extra hooi. Gisteren hadden ze een zwerm van een paar honderd dazen op en om zich heen :(

Vlakbij staat een leliebollenbedrijf. Ze hebben een aantal grote bezinkbassins waar het spoelwater van de bollen ingaat. Het jaar rond staat daar water en/of modder in. Ideale broedplaatsen voor dazen :(

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:05

Inderdaad hier staan ze ook onder de overkapping van de stallen, heb er maar een baaltje kuil neer gegooid.
Zo zielig als die K beesten om hen heen.

Voor mij mag de zon wel even verdwijnen hoor ,

Annee_S

Berichten: 207
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:18

In Heeswijk Dinther is het ook niet leuk meer om je paard te rijden. M'n arme beestje wordt opgevreten, zelfs MET een vliegenuitrijdeken.
Ik vrees dat ik toch weer een binnenbak moet gaan zoeken, want van rijden komt nu echt helemaal niks meer... :(
Nou is dat niet persé een ramp aangezien we maar recreatief rijden, maar toch...
Er ff tussenuit is af en toe toch ook wel prettig lijkt me zo... O:)

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:24

Tri-Technology fly repellant helpt goed. Onder de buik spuiten 1x per week en als je buiten gaat rijden doe ik kleine sprietjes op kont en rug. Niet teveel want is heftig spul, maar zo gaaf.
https://www.domyown.com/tritec-14-fly-r ... 18398.html
Het is duur maar met 1 fles 2 paarden doen wij bijna 2 jaar. Het is een top product.

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 00:05

Ik heb door drukte weinig kunnen rijden, dus ik dacht vanavond:''Laat ik het erop wagen, fjord heeft een deken om en hij kan wel ergens tegen..''

Ben zowat in volle galop terug naar de boerderij gereden. :') Niet te doen.

tienus63

Berichten: 12078
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:26

Woon 400 meter van bos af, genoeg maïs en eikenbomen in de buurt, dankzij goede vliegenspray, lopen paarden momenteel zonder vliegendeken buiten.
Paarden hebben wel schaduw mogelijkheid onder de bomen en ze kunnen de schuur in en uit.

Ruiter die ons paard gestald heeft staan, heeft zelfde fles van dit spul gekregen, hij kan zonder deken zelfs prima in het bos rijden!

Gebruik ook de tri tec14 en/of endure.
Durf het ook op mezelf te spuiten als ik belaagd word door de dazen.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:04

Hier in Boekel (Brabant) is het niet meer te doen met rijden. Niet met vliegendeken + dazenspray... baal als een stekker. Heb alleen een buitenbak dus kan eigenlijk niks meer. Paard is veel te dik en MOET lopen... wie heeft DE gouden tip??

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:08

Wij rijden niet op het moment ivm een blessure, hij is zojuist 24/7 het land op gegaan. Maar gisteren schrok ik echt toen ik hem er even af haalde want het was 1 en al bult. Binnen zetten is helaas ook geen optie nu voor hem omdat hij echt moet wennen in de kudde. Ik vind het echt sneu :(:)

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:30

mentjuh schreef:
Hier in Boekel (Brabant) is het niet meer te doen met rijden. Niet met vliegendeken + dazenspray... baal als een stekker. Heb alleen een buitenbak dus kan eigenlijk niks meer. Paard is veel te dik en MOET lopen... wie heeft DE gouden tip??


Wellicht de dazenspray die hierboven genoemd is uit de USA?

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:53

Vanochtend gaan rijden. Ik was te laat (vertrok 9.30 uur en dat is voor hier eigenlijk al veel te warm (+30 graden). Dankzij dit topic had ik me zeer goed voorbereid want de paarden moesten 100% luisteren want ik reed Hercule onder de vrouw en Polie nam ik mee aan de hand (revalidatie). Hercule het netje voor zijn ogen gedaan en DEED 50% rondom zijn ogen. Tevens de vliegendeken met ruimte voor het zadel op hem gedaan en van onder en op de vliegendeken + staart de tritec14 gedaan. Polie heb ik maskertje opgedaan. Goed ingespoten, geen vliegendekentje (want zonder zadel verliest ze deze) en zo ging ik op stap. We hebben een uur heerlijk gestapt en gedraafd. Hercule had niets om hem heen 0,0. Dat was de belangrijkste want die kan psychisch dit helemaal niet aan. Wel de gewone dazen hoor, maar hier zitten enorme joekels, een soort bijen dazen, waar ik zelf wat schrik van heb en die haat hij echt en daar is hij heel bang voor want die prikken zo hard en gemeen en geven van die enorme plekken.
Polie had er vier tijdens de hele rit en gelijk als er een kwam , kwam ze heel dicht naast me lopen zodat ik hem kapot kon slaan (heb paardrijhandschoenen aan). Er zaten wel veel vliegen en ook gewone dazen rond haar kap maar die gingen echt niet op haar zitten, dus dat was goed. Of anders gezegd, ik heb gewoon top gereden en de paarden waren heel constructief en meedenkend. *\o/* *\o/* *\o/* Die kwaliteit met mijn vriendjes voelt dan zo verschrikkelijk dankbaar. Het was lang geleden dat ik zelf gereden had. Meestal rijdt mijn man en loop of ren ik met Polie er naast of voor. Maar zo ging het heel goed. Hercule vond het machtig de baas weer eens mogen dragen en die was heerlijk voorwaarts. Als hij voelde dat het te hard ging voor onze Polleke dan hield hij mooi in. <3

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:56

Ik zal de tri tec14 bestellen, hopelijk doet dat de truc. Vandaag zelf ook gestoken. Er staat een dazenval bij de rijbak.
Zijn er bepaalde tijden op een dag dat er minder dazen zitten? In de avond heb ik daar schaduw maar helaas nog veel dazen. Vliegendeken helpt iets maar dan zitten ze overal waar er net geen deken zit.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:06

Wat hier ook wel eens helpt als we alles in de paddock goed natspuiten. Dus we spuiten dan binnen de stalletjes, op het dak en ervoor. Met name die joekels van een dazen houden daar helemaal niet van van dat natte. Misschien een idee?
Hier is het dus echt super warm, bijna altijd 5 graden warmer dan in Nederland.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:16

Hier merk ik dat er voor 8 uur 's ochtends nog niet veel dazen zitten. En dan na een uur of 9 worden het er langzaam aan minder. Heb de paarden ivm de dazen nu 's nacht op een weide staan waar gras is maar geen schuilstal. Maar 's ochtends gaan ze weer graag terug naar de kale wei met schuilstal.

In de wei naast de rijbak heb ik minder last van de dazen dan in de rijbak. Rijbak ligt aan het bos en dat merk je zeker als je langs de boskant rijdt. Maar ik heb deze tijd altijd een vliegendeken op met rijden. Of dat nu in de wei, bak of bos is. Verder zijn ze minder aanwezig met veel wind.

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:27

mentjuh schreef:
Ik zal de tri tec14 bestellen, hopelijk doet dat de truc. Vandaag zelf ook gestoken. Er staat een dazenval bij de rijbak.
Zijn er bepaalde tijden op een dag dat er minder dazen zitten? In de avond heb ik daar schaduw maar helaas nog veel dazen. Vliegendeken helpt iets maar dan zitten ze overal waar er net geen deken zit.

Vroeg in de ochtend gaan. Ik raad aan om rond 8 uur 's ochtends al op het paard te zitten.

tienus63

Berichten: 12078
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:41


mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:05

Na 9 uur is misschien een optie.
De bak was helemaal nat gesproeid en de boer hier naast heeft flinke water kanonnen aangehad gister avond, deel van de bak stond ook binnen bereik, laten er daar nou net de meeste dazen zitten... voor mijn gevoel werkt water juist averechts?

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:12

Vind dat tri tec14 wel interessant klinken..

Alleen wat maakt het dat de dazen er niet op af komen ? Want overal word beweerd dat dazen op warmte af komen en ze niet kunnen ruiken..

Ben zelf namelijk ook vreselijk allergisch voor beten van die beesten en heb ook een pony die compleet hysterisch kan worden van die krengen.