24/7 buiten en vliegenkap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

24/7 buiten en vliegenkap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:41

Sinds dit jaar zijn mijn twee paarden met pensioen en staan ze voor het eerst 24/7 buiten. Nou zitten er al heel veel vliegen, vooral rondom de ogen.
Ze staan zonder halster, dus een vliegennetje is geen optie (24/7 met halster vind ik ook niet echt fijn). Ik heb naar verschillende vliegenkappen zitten kijken, maar bij de meeste staat vermeld dat wordt afgeraden om ze 's nachts om te laten ivm beperkt zicht door het gaas. Ik kan helaas niet 2x per daag er heen om de kap om of af te doen
Mijn merrie is erg gevoelig voor vliegen rondom haar ogen, ze staat elk jaar wel een paar keer met ontstoken ogen hierdoor.
Bestaat er niet een spray of iets dergelijks dat vliegen rondom de ogen weghoudt?
Hoe doen andere bokkers met 24/7 buitenpaarden dit?

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: 24/7 buiten en vliegenkap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:44


cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:44

Ik laat m gewoon om snachts. Heb er eentje met lycra en fijn gaas.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: 24/7 buiten en vliegenkap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:49

Ik laat al jaaaaren mijn vliegenlamp bij beide paarden gewoon dag en nacht om. Nog nooit iets gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:49

Ik vind een vliegennetje met regen echt niks.
Een paard van een vriend van mij heeft zo al eens zijn oog verloren. Door de regen drukte het netje op het oog met alle gevolgen van dien.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:50

Als er regen (of veel wind) verwacht wordt haal ik m af. Dan zijn er toch geen vliegen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:51

Ik heb een hele lieve stalverhuurster die 's ochtends de vliegenkap omdoet en 's avonds weer af. Als dat niet kon, zou ik 'm laten zitten. Bij regen (en daarmee weinig vliegen) laten we 'm af.
Ik ga dit jaar wel voor het eerst een vliegenkap met zo'n verstevigde boog bij de ogen proberen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:52

Crista schreef:
Ik laat al jaaaaren mijn vliegenlamp bij beide paarden gewoon dag en nacht om. Nog nooit iets gebeurd.

Heb je zo'n lang verlengsnoer?
:+ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:58

Crista schreef:
Ik laat al jaaaaren mijn vliegenlamp bij beide paarden gewoon dag en nacht om. Nog nooit iets gebeurd.

:D

Ik vind het ook een eng idee dat als de kap afzakt of er gaat een ander paard aan trekken en mijn merrie krijgt de kap in haar oog dan kan het zijn dat ze (zeker s nachts) een aantal uur zo zou staan voordat iemand het ziet

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: 24/7 buiten en vliegenkap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:16

Ik heb ook al jaren de kap 24/7 om. Moet ook wel want hij os overgevoelig voor uv.... niemand die om 5 uur sochtends die kap al om wilt doen

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: 24/7 buiten en vliegenkap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:25

Ik heb er een speciaal losbreekhalster gekocht (zoiets:https://www.hghruitersport.nl/a-19849651/halsters/veiligheidshalster-met-halstertouw/) die mijn ruin in het weiland op heeft icm een vliegenkap. Zonder halster krijgt hij alles af helaas!

Zo'n speciaal halster is wel echt belangrijk trouwens, hij heeft het met een normaal halster al eens gepresteerd om er met zijn voorbeen in vast te komen zitten...

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:31

Heb ze al jaren dag en nacht met buiten staan, niemand zo gek om ze 's morgens vroeg om te doen en weer af 's avonds laat. Ze blijven goed zitten en als er door ander paard aan wordt gesleurd betekend dat ook dat ze echt af gaan en vaak ook gesloopt zijn (zet voetje erop en rukt er aan :+ ) Zelf schuren ze hem ook wel eens af, maar dat is niet vaak, gewoon aan hun been.

Is wel altijd even zoeken naar geschikt model dat goed past op je paard.

Yelizaveta

Berichten: 770
Geregistreerd: 22-08-11
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:40

Ik laat de vliegenkap van mijn paard ook dag en nacht aan. Gaat al jaren goed zo, als het gaat regenen doe ik hem wel af. Dat weet ik meestal wel op voorhand en gelukkig valt het qua vliegen dan wel mee. Geen traanogen meer :)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 24/7 buiten en vliegenkap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:43

Ook nooit problemen meegehad.
Ik heb altijd horseware kappen. 1x schudden en het water is eruit.

Heb 1x mogen zien wat mijn paard deed toen er een vlieg in zat: liep naar een paaltje en duwde de vlieg dood :+

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: 24/7 buiten en vliegenkap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:48

Na een verhaal gelezen te hebben over paarden die in blinde paniek zijn geraakt doordat hun vliegenmaskers op de ogen gingen kleven door de regen/nattigheid, neem ik geen risico's meer.

Overigens is het aandeel vliegen veel lager 's nachts dan overdag. Ik zet dus de maskers op als ik merk dat ze er last van hebben en doe ze bij het voeren 's avonds weer af.

Ook opletten als je paard ijzers heeft (mijne hebben er geen), bij het rollen zouden ze wel eens kunnen vast zitten aan hun masker. Vraag me niet hoe, maar paarden slagen er altijd in om zo'n ongelukjes te hebben. :=

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 24/7 buiten en vliegenkap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:51

Ik denk dat ik dan ook maar preventief weidepaaltjes ga verwijderen want die leiden ook tot enorme schade.
Of wat dacht je van dekens?
Ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt maar ik heb echt nog geen seconde wakker gelegen van die dingen.
Ligt wellicht ook aan je soort paard. Er zijn ook paarden die flippen van een klaproos, die doen misschien wat vaker domme dingen.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:52

Tessya schreef:
Crista schreef:
Ik laat al jaaaaren mijn vliegenlamp bij beide paarden gewoon dag en nacht om. Nog nooit iets gebeurd.

:D

Ik vind het ook een eng idee dat als de kap afzakt of er gaat een ander paard aan trekken en mijn merrie krijgt de kap in haar oog dan kan het zijn dat ze (zeker s nachts) een aantal uur zo zou staan voordat iemand het ziet


Maar als zoiets overdag gebeurt ben je er toch ook niet bij?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 24/7 buiten en vliegenkap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:55

Mijn paard gaat ook echt niet dom staan wachten als de kap stoort hoor, dan ligt hij binnen 30 seconden platgestampt in een hoekje die ik dan maar weer moet zien te vinden.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:57

Sizzle schreef:
Ik denk dat ik dan ook maar preventief weidepaaltjes ga verwijderen want die leiden ook tot enorme schade.
Of wat dacht je van dekens?
Ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt maar ik heb echt nog geen seconde wakker gelegen van die dingen.
Ligt wellicht ook aan je soort paard. Er zijn ook paarden die flippen van een klaproos, die doen misschien wat vaker domme dingen.

Och, ik heb nog nooit mijn paarden echt domme dingen zien doen gelukkig. Als je (meermaals) dagelijks bij je paarden gaat, kan je de meest benarde situaties wel voorkomen.

Ik ben geen deken persoon, af en toe gooi ik er wel eens eentje op voor het gemak en 's zomers krijgen ze hier wel vliegendekens op omdat ze anders lek geprikt worden. Ik ben een beetje van het principe 'less is more' met anderzijds het idee om mijn paarden een comfortabel leven te bezorgen door ze dus o.a. te beschermen tegen vliegen en dazen. :j

Ik doel overigens op dit topic [VVDD] Het gevaar van een vliegenmasker! Pas op! Maar ik zie dat jij daar ook in gereageerd hebt Sizzle.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:00

Sizzle schreef:
Mijn paard gaat ook echt niet dom staan wachten als de kap stoort hoor, dan ligt hij binnen 30 seconden platgestampt in een hoekje die ik dan maar weer moet zien te vinden.


Als ie wel raar zit (meestal schuld van ander paard) dan schuren ze hem er in no time inderdaad aan hun been in zijn geheel af. Maar heb het idee dat ze wel heel blij zijn met die dingen, ze komen ze nog net niet halen, maar het is bij ons ook heel extreme met de vliegen. Ze ziet ze als ze op gaan zo ongeveer zuchten, zo van, pfftttt weg die plaagdingen..

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:04

Zou kunnen Jackytje, is niet een erg recent topic waarschijnlijk?

Edit.......2012.....,. :+
Moet je nagaan, alweer 5 jaar 24/7 vliegenkapoen probleem vrij :D

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:25

Ik smeer anti-insectengel voor mensen, gewoon kruitvat huismerk, op de gezichten. Voor het smeren vanmiddag zaten er bij Jip 10 vliegen per oog (leek wel een explosie, gisteren zat er een enkele vlieg in de buurt), na het smeren geen 1 meer. Ze kwamen aanvliegen en vlogen meteen weer weg.
En ik heb ook weer van die anti-vliegenplaatjes voor koeien besteld (boviclip), daarvan vlecht ik er 1 in de manen mee, dat werkt normaal ook altijd behoorlijk goed tegen vliegen rond de ogen. Ik had er alleen geen 1 meer en ook niet verwacht dat de vliegen zo ineens er in grote getalen zouden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:34

Marije_jiplover schreef:
Ik smeer anti-insectengel voor mensen, gewoon kruitvat huismerk, op de gezichten. Voor het smeren vanmiddag zaten er bij Jip 10 vliegen per oog (leek wel een explosie, gisteren zat er een enkele vlieg in de buurt), na het smeren geen 1 meer. Ze kwamen aanvliegen en vlogen meteen weer weg.
En ik heb ook weer van die anti-vliegenplaatjes voor koeien besteld (boviclip), daarvan vlecht ik er 1 in de manen mee, dat werkt normaal ook altijd behoorlijk goed tegen vliegen rond de ogen. Ik had er alleen geen 1 meer en ook niet verwacht dat de vliegen zo ineens er in grote getalen zouden zijn.


Zo'n antivliegenplaatje is een goed idee. Ik zal die eens opzoeken.
Ik heb vanavond wat antivlieg voor mensen op een handdoek gesprayt en dit rondom de ogen gesmeerd, dit scheelde zeker de helft.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: 24/7 buiten en vliegenkap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:07

Ik laat vliegendeken en masker altijd op.Anders worden ze om 6.00 s'morgens al lek geprikt door de dazen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:58

Mijn paarden leven 24/7 buiten zonder vliegenkappen en zonder vliegen. 's Ochtends een beetje kokosolie rond de ogen (en bij de oksels, liezen en koker/uier) en je ziet die zwarte krengen een paar centimeter voor ze je paard bereiken afzwenken.

Tegen teken werkt 't ook goed. Wel niet-ontgeurde kokosolie pakken.