Scheren in de zomer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elinexlevi

Scheren in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 12:51

Hee lieve bokkers!

Ik heb een vraagje. Ik zit namelijk een beetje te twijfelen. Mijn pony zweet nu al enorm terwijl het half april is. Hij is zijn wintervacht al kwijt maar zweet als een otter terwijl hij niets gedaan heeft. Ik had vd week springles met hem hij was helemaal drijfnat na een half uurtje. Gelukkig is hij redelijk snel droog gestapt maar toen hij een uurtje op stal stond (begin vd avond) en ik even kwam kijken was hij weer nat op zijn borst, hals, singel plek en bij zijn achterbenen. Ik vind het een beetje sneu dat hij zo bezweet in de stal en wei staat terwijl hij al in zijn zomer vachtje zit en nauwelijks iets gedaan heeft. Vandaar dat ik er over na zat te denken hem te scheren in een moddeletje dat hij er minder last van heeft. Ik twijfel wel erg omdat de paarden vanaf mei/juni 24/7 naar buiten gaan. Hebben jullie misschien nog tips/advies hiervoor? *\o/*

hoop dat iedereen mijn verhaal snapt haha xx Eline

Afbeelding

Afbeelding

Mariett
Blogger

Re: Scheren in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:54

Mooie foto van het gras, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de zomervacht van jouw pony er nu uit ziet.
Hoe warm was het toen je ging springen? Het is een paar keer best warm geweest, en dan kan springen toch voor zweten zorgen.
Op stal zweten klinkt niet helemaal goed. Is hij helemaal gezond?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:56

Ik scheer mijn paarden het hele jaar door. Gewoon volledig. Ik vind het zelf netter en handiger.
De paarden staan wel geen 24/24 buiten. Smorgens stapmolen en smiddags paddock/weide en dan meestal wel met deken (vliegen- of zonwerenddeken)

Maar verder moet je jouw situatie bekijken. Niet alle paarden staan al in zomervacht. Scheren is goed maar dan moet je management er ook naar zijn.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:58

Mijn pony kon ook altijd zo zweten. Zeker in de zomer. Maar ik zou hem niet zomaar scheren. Kun je dan niet beter gewoon even stappen, en dan afspuiten?

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 13:03

Mariett schreef:
Mooie foto van het gras, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de zomervacht van jouw pony er nu uit ziet.
Hoe warm was het toen je ging springen? Het is een paar keer best warm geweest, en dan kan springen toch voor zweten zorgen.
Op stal zweten klinkt niet helemaal goed. Is hij helemaal gezond?

hee, ja het was al redelijk warm toen ik ging springen dus ik begrijp idd wel dat hij bezweet was hierna. Hij is wel helemaal gezond het was erg warm in de stal en op de wei ook. Er zijn geen bomen en niet echt mogelijkheid tot schuilen in de schaduw dus vandaar dat ik een beetje twijfelde over het scheren. Ik heb helaas geen foto van zijn vacht nu :(

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 13:06

nicky_rilana schreef:
Mijn pony kon ook altijd zo zweten. Zeker in de zomer. Maar ik zou hem niet zomaar scheren. Kun je dan niet beter gewoon even stappen, en dan afspuiten?

dit doe ik idd ook zeker na het rijden. Maar ik zit vooral er mee dat als ik hem droog in de stal of wei zet en ik hem er bezweet uit haal. Er zijn nu al wat wat warme dagen geweest maar als het echt zomer word en hij 24/7 op de wei staat te zweten vind ik dit een beetje zielig voor hem.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:10

Als ze in mei/juni 24/7 naar buiten gaan, zou ik nu zeker niet gaan scheren...de komende dagen is het ook niet echt zo warm meer als ik zie wat ze voorspellen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:11