Begin maart nog scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spaikey

Begin maart nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 18:30

Even een vraagje zijn er hier mensen die rond deze tijd van het jaar hun paard/pony nog scheren?
Ik zit in dubio mijn nieuwe menpony zweet erg veel en droogt slecht op. Nu overweeg ik om hem toch nog te scheren omdat ik buiten stallen heb en hij slecht droog wordt en zo dus eerder een kou kan vatten.
Iemand hier ervaring mee?

Ik ben normaal niet van het later in de winter scheren ivm de zomer ondervacht die al groeit nu.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:43

Mijn paard staat zonder deken 24/7 buiten met loopstal. Begin november laatste keer een soort jachtlijn geschoren en zodra de eerste redelijke dagen er nu aankomen doe ik dit weer. Hij zweet nu al flink en ondanks dat hij al twee weken in de rui is, is hij pas in juni geheel uit zijn wintervacht. Het scheren scheelt een boel en hij er krijgt er meteen een mooi blinkend zomervachtje voor terug.

Anoniem

Re: Begin maart nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:45

ik zou nu niet meer scheren. Is je paard nog niet in de rui?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:46

Jahoor, vorige week nog een nieuwe van top tot teen geschoren.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:47

Ik heb vorig jaar half maart nog geschoren, paard geraakte niet van het haar vanaf en zweette zich kapot. Mocht het dit jaar opnieuw nodig zijn doe ik dit zonder nadenken. :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:59

Ik heb twee weken geleden nog een luchtpijp en borst uitgeschoren. Binnenkort scheer ik een van mijn paarden die een enorme dikke wintervacht heeft, en die komt dan nog even een tijdje onder een deken te staan.

Als je het maar even oplost met een deken zodat ze warm zijn zie ik het probleem niet.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:02

Ik scheer onze Shetlander altijd in het voorjaar, die komt anders niet door zijn haar heen en zweet zich dan kapot. De anderen scheer ik nu niet meer maar laat ik gewoon verharen. Ben bang dat ik ze anders een beetje verstoor in de aanmaak van de zomervacht

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:06

Jahoor, je kan nog gewoon scheren nu. Wij hebben zojuist een nieuw paard binnen gekregen (tinker) die de hele winter zonder deken 24/7 buiten heeft gestaan. Zelfs in de buiten stal met beide luiken open staat deze te zweten. Laat staan als we hem nu aan het werk zetten. Hij gaat woensdag as onder het scheermes :+

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 20:13

Oke bedankt voor jullie reacties!
De rui begint te komen bij hem, rataplan.maar het gaat nog weken duren voordat alles eruit is. Dan ga ik opzoek naar een dikkere deken en gaat hij in een jachtpatroon geschoren worden van de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:20

Je zou ook nog wat lijnzaadolie kunnen bijvoeren. Men zegt dat de verharing dan sneller gaat.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:22

Totaal niet natuurlijk, maar ik scheer een van mijn pony's altijd in maart. Ze komt er zelf bijna niet vanaf.
Later scheren wordt niet zo mooi, daarom altijd in maart.
En ze zit daarna binnen NO time in de zomer vacht ! En beestje voelt zich heerlijk
Oh en vergeten ze is 27 en staat 24/7 buiten op paddock paradise, krijgt de juiste voeding. Top hooi.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:24

_Rataplan schreef:
ik zou nu niet meer scheren. Is je paard nog niet in de rui?

Dat maakt dus echt helemaal niet uit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:26

Als het alleen om het zweten is zou ik het niet doen. Het is een fabeltje dat paarden daar ziek van worden. ;) Zolang ze uit de wind staan is er niks aan de hand.

Hier staat het helemaal uitgelegd: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 20:34

Gypsy schreef:
Als het alleen om het zweten is zou ik het niet doen. Het is een fabeltje dat paarden daar ziek van worden. ;) Zolang ze uit de wind staan is er niks aan de hand.

Hier staat het helemaal uitgelegd: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

Juist zolang ze uit de wind staan klopt. Maar mijn stallen staan op het oosten en normaal is daar geen wind maar zo af en toe staat er wel wind op. Nooit geen zieke of verkouden paarden gehad hoor de afgelopen tien jaar. Maar ook nog nooit zo'n heftige zweter gehad in de winter.

Hij zal in de zomer ook blijven zweten aangezien hij een flinke dosis Hackney bloed voert.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:37

Ah ok, die van mij is ook altijd van haar oren tot en met haar flanken drijfnat maar gaat nooit schuilen. Zij zal het wel weten. :z

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:41

Als je alleen een jachtlijn scheert hoeft er geen extra deken op hoor. Ik scheerde mijn tinker altijd jachtlijn en verder geen deken. Liep 24/7 buiten met schuilstal

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:51

Eens met Callum. Dat is met een jachtpatroon echt niet nodig, vooral niet als hij ook nog eens op stal staat.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 21:26

Ja dat klopt wel wbt het jachtpatroon. Onze appaloosa scheer ik ook in jachtpatroon maar die heeft wel een deken op omdat de grote van het jachtpatroon een beetje uit de hand gelopen was.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:58