Rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:08

Ik rijd op het moment ook niet buiten. Het pad op weg naar het bos is hobbelig en hard bevroren en versperren ook flinke bevroren plassen ( over gehele breedte van het pad) de weg en kun je er nauwelijks omheen. Op hoop stukken in het bos ligt het hobbelige bevroren pad onder veel bladeren, waardoor je ook moeilijk kunt inschatten welke stukken te link zijn. Dus maar even wachten op dooi. -O-

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:10

Ik ben afgelopen zondag geweest. Wel even gekeken hoe de paden waren. Grotendeels gestapt klein stukje op de verharde weg gedraafd. Verder was het opletten en vooral goed sturen. Maar is aardig gegaan. Maar zal blij zijn als het wat beter word. Heb wel de route aangepast normaal gaan we de andere kant op maar daar was het de week daarvoor zo nat dat ik die gok maar niet gewaagd heb.

SophieKn

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:57

Ik begin er niet aan, veel te hobbelig hier. In de wei loopt ze al erg voorzichtig als de wei bevroren is.

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:05

Mijn uitrijgebied is voornamelijk polder.
Hier zijn de bermen lekker breed, maar de wegen smal dus de bermen worden vaak stuk gereden door auto's en landbouwverkeer. Met vorst betekent dat dus dat ze heel erg hobbelig en ongelijk zijn met gaten en stukken ijs. Voor geen goud dat ik dan door de berm ga. Omdat mijn paard nogal wispelturig is onder het zadel ga ik dan liever een eind wandelen over de weg, op tijden dat er weinig verkeer rijdt. Ik ben niet zo van de risico's.
De pony van een eigenwijs stalgenootje is bij de vorige vorstperiode flink geblesseerd geraakt na het rijden door de berm (lees: draven, galopperen).

Of ik pak de trailer en ga naar het strand :)

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:06

Dat kasteel van mij dendert met gemak door de wei als hij mij met de kruiwagen hooi ziet aankomen en de wei is momenteel helaas zo ongelijk als een knollenveld. Hij is wel wat gewend. Hij staat daarbij ook zonder ijzers en ik denk dat dat ook veel scheelt. Ik ben dus ook gewoon gaan rijden. OP stukken waar het hobbelig is stappen en lange teugel, zoek zelf je weg maar. Heb zelfs op een van de grote weides een flinke draf erop gezet, halverwege kwamen we een ijsvlakte tegen. Had het niet gezien omdat het gras boven het ijs uitkwam en had het dus pas in de gaten toen ik het geluid hoorde veranderen, aan Stef merkte ik niks. _/-\o_

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:48

Ik galoppeer bij voorkeur niet op bevroren ondergrond, maar stappen en stukjes draven kan prima. Dat doe ik ook weleens op het asfalt. Idd zijn ze vaak zelf handig genoeg om te weten waar ze moeten afremmen. Op dit moment rijd ik niet, maar dat is omdat de ene nog in beleerproces zit, en de andere geblesseerd is.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:53

Zo lang de ondergrond vrij vlak is dan zal een bevroren ondergrond doorgaans geen problemen opleveren.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:13

Ik rij (men met pony, blootsvoets) gewoon in het bos hoor!

Als het heeel ongelijk is probeer ik die paden wel te vermijden maar het meeste lukt prima.
Ik doe gewoon lekker uptempo rijden. Alleen echte rengalop doe ik niet, of de toplaag van de zandpaden moet gewoon los zijn.
Bevroren ondiepe plassen gaan we gewoon door heen, wordt ie hard van.