Probleem nu toch een deken kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deken nu Ja of Nee

Ja
16 (55%)
Nee
13 (44%)

Totaal aantal stemmen: 29

white_flame

Probleem nu toch een deken kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 13:09

Nou we dachten eindelijk een wei te hebben voor ons paard met stal.
Nou word er beweerd dat hij het andere paard wegjaagt terwijl er niks aan de hand is, maar dat ter zijde

Mijn paard moet nu dus 24/7 buiten, in de bak. Hij heeft normaal geen deken maar altijd een overkapping gehad.

Nu toch een deken er op leggen? Zoja wat voor iets? Regen deken 0 grams?

Hilary

Re: Probleem nu toch een deken kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:13

Ik zou eerst kijken of er een oplossing gevonden kan worden zodat je paard gewoon bij z'n schuilstal kan... (draadje ertussen?)

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 13:14

Hilary schreef:
Ik zou eerst kijken of er een oplossing gevonden kan worden zodat je paard gewoon bij z'n schuilstal kan... (draadje ertussen?)

Hier hebben we al over na gedacht. De stal staat naast de weide. Maar de opening zit aan de verkeerde kant anders had hij nog onder het afdak gekund maar dat kan nu dus niet want dan kan het paard van de eigenaar er niet meer in.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:24

Andere stal zoeken?

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:32

Als je paard geen schuilmogelijkheid heeft, zou ik wel (tijdelijk) een deken op doen
Een waterdichte deken met een lichte vulling (100gram) lijkt mij dan het beste
Deze kun je dan ook gewoon weer af doen als hij wel een stal heeft

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:47

Ik zou zeker niet voor 0 grams gaan eerder 100 gram.
0 gram geeft geen warmte af en doordat je de haren plat drukt met de deken krijgt je paard het sneller koud.
Het is even zoeken onder hoeveel gram je paard het lekker heeft.

Je zou ook kunnen kijken naar bijv een bucas deken bijv de smartex rain die ademen en isoleren goed en zijn 2e hands nog aardig betaalbaar.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 14:16

Ja hij heeft wel dikke vacht maar dat maakt mij juist twijelen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:21

Geen 0 grams deken erop doen. Daar krijgt hij vaak nog kouder van dan zonder.
Dan zou ik eerder voor een 100 grams gaan

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:27

Deken of niet is 1 ding maar ik begrijp dat hij alleen komt te staan? Ik zou een andere plek zoeken.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 14:28

Azmay schreef:
Deken of niet is 1 ding maar ik begrijp dat hij alleen komt te staan? Ik zou een andere plek zoeken.

Ja dit is een verhaal appart. Ik ga hier dan ook niet de gehele uitleg over geven want dan ben ik morgen nog aan het typen haha

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:29

Hoe lang staat hij er al?
Ze moeten toch vaak wel even aan elkaar wennen.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 14:33

bruintje123 schreef:
Hoe lang staat hij er al?
Ze moeten toch vaak wel even aan elkaar wennen.

Ja nog niet lang. Pas 2/3 weken maar het andere paard is 27. Maar gisteren stonden ze gewoon samen in de stal maar er word gezegt dat mijn paard haar er uit jaagt.
Maar helaas is wat ik zag toen ze alleen in de stal stond en mijn paard kwam er bij zonder wat te doen. Geen oor naar achter etc. draaide ze om en liep de stal uit

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:33

een paard heeft ten alle tijden een schuilplaats nodig.
deken inderdaad geen 0 grams maar dan eerder eem 100-200 grams

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:54

Silly1972 schreef:
een paard heeft ten alle tijden een schuilplaats nodig.
deken inderdaad geen 0 grams maar dan eerder eem 100-200 grams

Op een geheel aangepaste wintervacht staat hij daar fors onder te zweten. Genoeg ruwvoer voeren en goed opletten (meetlint er omheen elke week en elke dag controleren of temperatuur goed is), maar enkel ivm geen schuilstal een deken op doen is niet meteen noodzakelijk. Zeker niet met de droge kou die voorlopig verwacht wordt.

Dat het andere paard zo weg loopt kan wel degelijk door een signaal van jouw paard komen, het kan ook zijn dat ze (nog) niet zulke goede vriendjes zijn dat ze samen op zo'n beperkt oppervlak prettig vinden. Ook paarden hebben een persoonlijke ruimte en die verschild per paard en onderlinge rangorde nogal.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:58

nee juist niet, want een gehele winter vacht telt niet meer als je een deken op gooit omdat hij zijn vacht niet meer omhoog kan zetten.
Dat is een veel gemaakt fout.
En zonder schuilstal betekend dat hij ook niet kan schuilen tegen de wind en een scherpe koude wind i vele malen erger

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 15:59

tamary schreef:
Op een geheel aangepaste wintervacht staat hij daar fors onder te zweten. Genoeg ruwvoer voeren en goed opletten (meetlint er omheen elke week en elke dag controleren of temperatuur goed is), maar enkel ivm geen schuilstal een deken op doen is niet meteen noodzakelijk. Zeker niet met de droge kou die voorlopig verwacht wordt.

Dat het andere paard zo weg loopt kan wel degelijk door een signaal van jouw paard komen, het kan ook zijn dat ze (nog) niet zulke goede vriendjes zijn dat ze samen op zo'n beperkt oppervlak prettig vinden. Ook paarden hebben een persoonlijke ruimte en die verschild per paard en onderlinge rangorde nogal.

Dit begrijp ik, maar helaas is zij de genen die mijn paard telkens op nieuw een trap verkoopt.
Maar als je ze uit elkaar haalt voor een buitenrit gaat de bom los... hinniken etc.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:02

Lekker zonder deken laten staan, zeker als hij er de vacht voor heeft. Mijn paarden staan zonder deken, hebben beschikking over stallen maar staan er nooit in.
Gewoon goed in de gaten houden of hij het koud krijgt en genoeg hooi blijven voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:17

Kan je paard wel uit de wind/regen staan door bijvoorbeeld een heg of bomen?
Als je paard een shetlandervacht heeft dan zou ik hem zonder deken laten staan.
Als zijn vacht dunner is dan zou ik toch ook voor een deken kiezen. Toevallig ben ik een maand geleden ook vanuit het niets in dekenland gegooid omdat hier de spieren in de bovenlijn teveel last hadden van de kou terwijl mijn paard wel gewoon een wintervacht heeft.
Van de Paardendrogist kreeg ik toen het advies om te beginnen met 100grams, niet eens voor de warmte (hij heeft al meer vacht onder de deken dan een geschoren paard), maar vooral ook omdat als je 24/7 buitenpaard met deze temperaturen ligt te slapen of urenlang in de regen staat die 100grams vulling het eventuele doorlekkende vocht opvangen voordat het bij je paard terecht komt.

Als je ook nog een 100grams liner/onderdeken koopt, dan kun je er ook een 200grams deken van maken.
Of als je paard qua bouw goed met onderdekens kan staan en je verwacht dat hij toch het grootste deel van het jaar met deken moet lopen, dan zou je ook een 0-grams buitendeken kunnen kopen (voor in het voorjaar) en een 100-grams en 200-grams onderdeken/liner. Dat is goedkoper dan allemaal losse buitendekens, liners kun je ook heel goed 2ehands kopen omdat ze toch niet waterdicht hoeven te zijn en dan kun je 1x investeren in een goed waterdicht buitendek.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 16:30

Shetlander is ook een groot woord haha.
Hij is kruising Tinker painthorse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:50

Dat kan qua vacht 2 kanten op gaan, lastig...
Ik weet niet wat je budget is, maar de Bucas Power zou van -15 tot +15 graden je paard steeds dezelfde warmte geven. Helaas past mijn paard die niet, maar dat had me anders wel een hoop rust gegeven, 1 deken en klaar. Bij mijn zusje ligt deze al 2 jaar elke herfst, winter en lente op haar KWPNer, misschien ook een optie voor jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:52

Als paard echt koud heeft dan zal ik voor 200grams gaan. Heb ik bij mijn paarden ook gedaan.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 16:52

xyzutu2 schreef:
Ik weet niet wat je budget is, maar de Bucas Power zou van -15 tot +15 graden je paard steeds dezelfde warmte geven. Helaas past mijn paard die niet, maar dat had me anders wel een hoop rust gegeven, 1 deken en klaar. Bij mijn zusje ligt deze al 2 jaar elke herfst, winter en lente op haar KWPNer, misschien ook een optie voor jou?

Lijkt me een geweldig deken maar zo groot is het budget helaas net niet hahaha.... En helemaal niet met zn dekenmoordenaar als deze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:55

Misschien kun je hem tweedehands vinden? Juist de dure dekens zijn vaak sloopbestendiger omdat ze een steviger buitenstof (meer denier) hebben.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:48

xyzutu2 schreef:

Idd de bucas power of de bucas smartex zijn beide goede opties.
De Power iets beter ivm nog beter ademend en temperatuur regulerend.
2e hands soms voor een leuke prijs op fb of mp te vinden.

BellaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:52

Geen deken, is helemaal niet nodig. Je paard heeft een prima wintervacht die alle vocht buitenhoud. Als het een beetje waait gaat hij wel met z'n kont tegen de wind in staan.