Ik heb een pony die sinds enige jaren met slecht/koud weer steevast in een winterdepressie lijkt te raken. Daarvoor is mij dat nooit zo opgevallen, of dan toch niet in die mate dat ik het onthouden heb. Tot nu toe was er elk jaar wel iets wat in de winter uit de bus kwam dacht ik dacht "ja, dat is het". En dan was het weer lente en dan waren de problemen weer weg. Maar nu is het dus weer "winter" en zit ik er weer mee .. de vorige oorzaken kunnen het volgens mij niet zijn (voor de zekerheid wordt over 2 weken bloed genomen) maar het is er wel weer.
Dus denk ik verder ... en zat ik mij af te vragen of paarden gevoelig kunnen worden door een deken. En dan niet als de deken op ligt, maar als die af is. Pony is heel vrolijk, duwt zijn neus in het halster om mee te kunnen en vind alles prima, totdat je begint te borstelen, dan komt zijn ware aard naar boven en maken stalgenoten grote bogen om hem heen
Spieren, wervels, stijfheid, etc. is allemaal al de revue gepasseerd en is in principe uitgesloten. Ik vind het moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel, maar hij heeft dus sinds het kouder is dekens op (met hals) om hem te beschermen tegen regen & wind (vanwege gevoelige spieren). Hij is niet geschoren en zijn haar reageert er heel raar op, hij krijgt steeds meer weerborstels en plekken van haren die niet meer in de juiste richting liggen (heeft verder geen (ver)haarproblemen, is ook op cushing getest dit jaar), dit is echt puur haar, er zit niks in of onder of ...
Hij is met poetsen heel gevoelig en wordt snel boos, maar dit enkel waar de deken ligt (zowat overal dus
). Het hoofd zou je uren kunnen borstelen, evenals de benen & staart en onder de buik in. Dat maakt hem allemaal niks, maar hals & rug/lichaam & achterhand .. dat zorgt voor boze blikken en veel hoofdgeschud. Rijden is ook niet meer wat het geweest is, als je wat teveel wiebelt in het zadel krijg je meteen boze blikken, dat heeft hij anders niet (en jammer genoeg voor hem wiebel ik nogal eens). Zo werken met hem lijkt nog ok, zolang je hem maar niet aanraakt en niet teveel vraagt 
Dus alles overdenkend lijkt het precies alsof zijn huid/haar heel gevoelig is en hij aanraking niet fijn vindt. Maar waarom alleen nu? Waarom niet de rest van het jaar? Waarom niet de jaren ervoor? Hij heeft sinds een paar jaar (dus volgens mij sinds de problemen) dekens, dus nu zit ik mij af te vragen of die een rol kunnen spelen. Iemand die zoiets nog gehoord of ervaren heeft?
Zal eens zien of ik dat kan uitvogelen.
(of toch in ieder geval 1 seizoen). Dan had hij zo'n leuk haarverschil tussen hals & rest van het lichaam, zag niet uit, maarja
Probleem is dat ik mij niet zo goed herinner of hij het op dat moment alleen op het lichaam had of niet .. maar toen had hij ook wel andere issues dus of dat wat zegt... Zou op zich wel kunnen proberen om hem zonder hals te zetten en te kijken of het verschil maakt...

Andere kant heeft hij dat overigens niet (wat je wel zou verwachten als het van de deken komt, toch? Of zou hij zo scheef zijn...)