Deken 24/7 buiten Ja/Nee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deken 24/7 buiten

Ja
9 (60%)
Nee
6 (40%)

Totaal aantal stemmen: 15

white_flame

Deken 24/7 buiten Ja/Nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 13:32

Mijn paard staat 24/7 buiten en heeft in 7 jaar nooit een deken op gehad.
(afgelopen zomer eerste keer) vliegendeken gooit hij er af ook met een extra band om zijn buik.

Normaal is er een schuilstal maar wegens omstandigheden is die nu niet aanwezig.
Ik twijfel dus nu een deken te nemen.

Dus...

En zo ja welk deken etc ivm afgooie.
Prijsklasse rond 25 omdat hij alles sloopt

Azmay

Re: Deken 24/7 buiten Ja/Nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:33

Voor 25 euro ga je geen fatsoenlijke waterdichte passende deken vinden denk ik, waarom wil je een deken op doen? Heeft hij het koud?

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:35

Als je paard 24 uur per dag buiten staat zonder schuilmogelijkheden dan zou ik wel een ongevoerde regendeken aanschaffen. Dit niet om je paard tegen de kou te beschermen, maar wel tegen grote hoeveelheden regen als het een aantal dagen achter elkaar flink aan het regenen is. Mijn ervaring is dat paarden veel meer last hebben van langdurige regenval - met dus constant een natte vacht - dan van lage temperaturen.

Echter verwacht ik niet dat je een fatsoenlijke, waterdichte deken zult vinden met een budget van €25,00. De meeste dekens van goede of betere kwaliteit gaan zelfs tweedehands niet voor dat bedrag weg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:36

Kalab schreef:
Als je paard 24 uur per dag buiten staat zonder schuilmogelijkheden dan zou ik wel een ongevoerde regendeken aanschaffen. Dit niet om je paard tegen de kou te beschermen, maar wel tegen grote hoeveelheden regen als het een aantal dagen achter elkaar flink aan het regenen is.

Echter verwacht ik niet dat je een fatsoenlijke, waterdichte deken zult vinden met een budget van €25,00. De meeste dekens van goede of betere kwaliteit gaan zelfs tweedehands niet voor dat bedrag weg.

Ongevoerd zou ik nooit doen, drukt de vacht plat en dan kan je paard hem juist niet meer goed gebruiken om warm te blijven.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 13:37

Kalab schreef:
Als je paard 24 uur per dag buiten staat zonder schuilmogelijkheden dan zou ik wel een ongevoerde regendeken aanschaffen. Dit niet om je paard tegen de kou te beschermen, maar wel tegen grote hoeveelheden regen als het een aantal dagen achter elkaar flink aan het regenen is. Mijn ervaring is dat paarden veel meer last hebben van langdurige regenval - met dus constant een natte vacht - dan van lage temperaturen.

Weet je een aantal goede dan. Buiten het bedrag om? Alleen bij dagen zoals deze een regen deken dus?
Nee denk niet dat hij het echt koud heeft maar hij is wel een overkapping gewent

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:38

Zolang het paard altijd kan eten lijkt me een regendeken overbodig en meer last geven dan verlichting.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:40

24/7 buiten zonder schuilstal doe je een paard niet aan.
Ook niet met compensatie-deken.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 13:45

Dees schreef:

Ik zeg al wegens omstandigheden word aan gewerkt

Er zijn genoeg paarden die 24/7 buiten staan

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:47

Dees schreef:

Eens.

Een deken werkt nooit zo optimaal dan een vacht.
Je hebt ook kans dat het inregent.

Ik heb ook paarden 24/7 buiten stal, maar wel met een goede schuilstal waar hun hooi ook droog ligt.
En daar staan ze met deze langdurige regen echt wel in. Ook slapen ze hier nu in.
Eentje deed dat al, vanmorgen zag ik dat de ander daar ook in gelegen had.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 13:48

bruintje123 schreef:
Dees schreef:

Eens.

Een deken werkt nooit zo optimaal dan een vacht.
Je hebt ook kans dat het inregent.

Ik heb ook paarden 24/7 buiten stal, maar wel met een goede schuilstal waar hun hooi ook droog ligt.
En daar staan ze met deze langdurige regen echt wel in. Ook slapen ze hier nu in.
Eentje deed dat al, vanmorgen zag ik dat de ander daar ook in gelegen had.

Dat doet hij dan weer niet. Staat ook toen met stal in de regen en onweer vaak genoeg buiten.
Stond allen in de stal om hooi te eten.

Maar wil nu op DIT moment beste voor hem dus twijfel ik over aanschaf van een deken

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:51

Hier staan ze ook niet de hele dag binnen, maar wel als ze daar behoefte aan hebben.
Daarnaast wordt het hooi ook geen natte (modder) prut.

Je schrijft dat er aan gewerkt wordt.
Hoe lang gaat hij dan zonder schuilstal staan? Is dat nog maanden of heb je het over 2 weekjes?

Dat er genoeg paarden zonder buiten staan wil niet zeggen dat het ook zo hoort.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:52

white_flame schreef:
Kalab schreef:

Weet je een aantal goede dan. Buiten het bedrag om? Alleen bij dagen zoals deze een regen deken dus?
Nee denk niet dat hij het echt koud heeft maar hij is wel een overkapping gewent

Ik heb zelf vrijwel alleen ervaring met dekens voor kleine pony's, maar van stalgenoten hoor ik vaak goede verhalen over Amigo, Bucas en Nika dekens. Deze dekens zitten met hun nieuwprijs wel wat boven je budget - al is Nika weer wat goedkoper geloof ik - maar door de betere kwaliteit kun je deze dekens in mijn ogen ook prima tweedehands aanschaffen, mits in goede staat uiteraard.

Daar wil ik wel bij zeggen dat ik je wil adviseren wel een schuilmogelijkheid te creëren, dat heeft een paard gewoon nodig.

Azmay schreef:
Zolang het paard altijd kan eten lijkt me een regendeken overbodig en meer last geven dan verlichting.

Ik merk bij mijn pony's dat zij bij veel regenval wel degelijk gebruik maken van hun schuilmogelijkheden, in tegenstelling tot wanneer het vriest of erg koud is. Vooral mijn merrie kan slecht tegen veel regenval (dan spreek ik niet over een dagdeel) en heeft vorig jaar door beperkte schuilmogelijkheden op mijn oude stal zelfs last van rainrot gekregen. Als er dus geen schuilmogelijkheden zijn voor het paard en het paard dus meerdere dagen in de regen zou kunnen komen te staan, zou ik het dus wel degelijk adviseren om een regendeken aan te schaffen. Deze hoeft dan uiteraard niet dagelijks op, maar kan gewoon verlichting bieden bij langdurige of hevige regenval zodat een paard niet dagenlang doorweekt buitenstaat zonder de mogelijkheid om op te drogen.

Als er wél een schuilmogelijkheid zou zijn dan was ik het volledig met je eens, dan is een deken eigenlijk alleen nodig in bepaalde, specifieke gevallen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:54

je hebt gevoerde regendekens met hals. wij hebben ze met hals anders regent het er in bij de borst.
elke paardenwinkel heeft ze wel.

je kan beter een duurdere kopen die heel blijft dan een van 25 die meteen weer stuk is.(voor 25 vind je niks die met hals ongevoerd zijn er voor meer maar je kan ze in de aanbieding kopen)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:55

Ik doe alleen soms een regendekentje op als het onder de 4 graden is met regen. Dat is echt akelig weer. Zonder regen redt hij het wel en bij warmere regen ook wel.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 13:55

Hij kan wel schuilen onder grote bomen (hangt ook de hooi zak) en daar is het droog?
Maar waait natuurlijk wel

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:55

Als je een sloper hebt raad ik je een bucas aan of een horse ware rhino of rambo. Deze kunnen ze eens aan trekken en in bijten.met een goedkope kan ik niks die scheuren meteen als 1 van mijn merries er in bijt,alleen deze merrie kan een goedkopere op rest echt niet.en zonder schuil mogelijkheid ja dan zou ik met deken werken maar dekens is wel een gedoe hoe kouder hoe dikker er op moet omdat je de vacht belemmerd.ik heb enkel de oude merrie van 22 een deken op puur omdat het een volbloed is en al moeilijk op gewicht tehouden maar ze hebben ook een schuilstal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:57

Onder bomen is het nu niet droog.
In de zomer vol in het blad blijft het wel even droog, maar ook dan na een paar uur regen komt het daar doorheen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:57

Er zijn niet voor niets centrale topics, voortaan even zoeken. [SV] [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Je moet sowieso geen 0 grams regendeken constant opleggen want dan vat je paard sowieso koud. Met het budget wat je hebt kan je beter helemaal niet aan dekens beginnen want een paard is met prutdeken slechter af dan zonder überhaupt een deken.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 13:59

Welke hoeveelheid gram moet ik dan naar kijken etc

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:01

white_flame schreef:

Dat ligt aan je paard. Waaraan merk je nu dat hij het koud heeft? En wat voor vacht heeft ie? Ras?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:01

white_flame schreef:

50g 100g of 150g afhankelijk van je paard, perfecte pasvorm en 100% waterdicht..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:03

Ik heb meerdere dekens voor 1 paard.
Een regendeken voor als het nog niet zo koud is maar wel nat.
Een 100 grams voor als het weer wat kouder wordt.
En een 300 voor als het rond het vriespunt wordt.
En een hele dikke 400 als het echt heel vies snijdende kou is met vorst.

Dit omdat de vacht niet meer optimaal gebruikt kan worden.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:05

Hier kunnen ze 24/7 naar buiten als ze willen, maar ik heb stalmietjes, mooi weer of regen, ze staan het liefst op stal.
Ze hebben bij mij geen dekens om, heb ook geen dekens voor ze (mini shetjes)

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 14:10

liekec schreef:
white_flame schreef:

Dat ligt aan je paard. Waaraan merk je nu dat hij het koud heeft? En wat voor vacht heeft ie? Ras?

Ik merk er niks aan
Tinker/ paint

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:10

Ik zou op regenachtige dagen een regendeken op doen, en verder lekker zonder deken met eigen wintervacht (mits die aangemaakt is) laten lopen