Wel of geen winterdeken?!

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Amberkelsey

Wel of geen winterdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-16 18:23

Mijn pony gaat nu elke werkdag van 's ochtends tot laat in de middag buiten op de wei en gaat dan weer naar stal..
Ze staat nu met de ongevoerde regendeken op stal en buiten en daar red ze het nog goed mee binnen en buiten en ze heeft al een vrij dikke wintervacht.
Ik weet dat er veel verschillende meningen over zijn of ze nou wel of geen deken op moeten maar binnenkort ergens zal het gaan vriezen, maar is het dan verstandig om een winterdeken op te doen (100 gram ofzo) of om het te houden bij de ongevoerde regendeken?

Manou & Vosje

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:27

Ik heb nooit echt begrepen waarom mensen denken dat een ongevoerde deken nut heeft, buiten tegen de regen en wind dan. Een paard met een gezonde vacht zet zijn haren omhoog tegen de kou, dit heeft een isolerende werking. Gooi je daar nou een ongevoerde deken overheen, kan het paard zijn haar niet meer recht zetten maar je vult ook niet aan met een voering tegen de koude. Gevolg is een paard dat het koud kan krijgen bij lage temperaturen. Dus ofwel zonder deken laten staan en dikke vacht laten krijgen, of wel een gevoerde deken opleggen van 100 of bij koude temperaturen 200 gram.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:36

Kijk gewoon naar je paard en voel onder de deken. We zijn snel geneigd er teveel op te leggen. Een deken erbij kopen is zo gedaan. Als ze niet geschoren is en ook nog eens 's avonds op stal staat lijkt mij voering niet nodig, al valt 100 gram ook nog wel mee.

Heleenn, die theorie klinkt heel logisch, maar ik weet niet of je uit eigen ervaring spreekt?
Mijn ervaring is anders, mijn paard stond deels geschoren 24/7 buiten (met loopstal) en ongevoerde regendeken. Hij was altijd lekker warm onder zijn deken. Dus schijnbaar functioneert zijn wintervacht nog steeds prima en zal de deken ook lichaamswarmte vasthouden.

pien_2010

Re: Wel of geen winterdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:13

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten